Cykelbanornas hall of shame

Skyltarna är strategiskt placerade för att sänka farten på cyklisterna.
Diskussionen om det är byggtrafiken eller cyklisterna som ska lämna företräde lämnar jag åt någon lagkunnig person.
Är väl snarare så att skyltarna finns där (dygnet runt) för att säkerheten för exempelvis de barn och unga som cyklar till den närliggande skolan inte är värt att spendera några kronor på under de relativt få gånger under dagen som det kommer byggtrafik.

Behöver man tillstånd för att skylta på en cykelbana?
Normalfallet är att du måste ha en av kommunen godkänd TA-plan för att sätta ut den typen av materiel på kommunens mark. Sen är uppföljningen av det där ofta rätt tam. Här i stan är kommunen ofta väl snälla mot diverse fastighetsbolag som tar trottoarer och cykelbanor i anspråk för arbeten utan att göra några större insatser för att underlätta att ta sig förbi.

Ofta är det väl en fråga om resurser med, men jag anar att det i stort sett skulle gå att finansiera en sån tjänst med vitena man kan dela ut för att göra fel.

Senast ändrad:
Plötsligt händer det:
Under bron vid Vendevägen utanför Danderyds simhall / Mörby station så ska de utföra nån typ av vägarbete. Och skyltarna var denna gång inte placerade på cykelvägen, som normalt är fallet, utan ute på vägen.
Dock lyder frågan: hur länge?

Plötsligt händer det:
Under bron vid Vendevägen utanför Danderyds simhall / Mörby station så ska de utföra nån typ av vägarbete. Och skyltarna var denna gång inte placerade på cykelvägen, som normalt är fallet, utan ute på vägen.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis. Bilder behövs.

Plötsligt händer det:
Tills byggarna flyttar tillbaka skyltarna till där de ställde ut dem (på cykelbanan)? Det är nog någon cyklist som flyttat ut dem, jag har flyttat många skyltar i mina surgubbsdagar.

Plötsligt händer det:
En feldoserad, trång, skymd kurva i backe med massor av fotgängare till och från tågen samt pendelstråk för cyklister till och från city. Nog borde man väl kunna höja insatsen lite ytterligare och ställa skyltarna på cykelbanan? Där har de ju stått tidigare.

Skyltarna är strategiskt placerade för att sänka farten på cyklisterna.
Diskussionen om det är byggtrafiken eller cyklisterna som ska lämna företräde lämnar jag åt någon lagkunnig person.
Byggtrafiken per trafikförordningen 3 kap. 59 §.

Men en kvalificerad gissning är att skyltarna är utsatta med väghållarens och/eller kommunens goda minne. Det brukar bli så att det alltid är cykeltrafiken som måste maka på sig. (Fotgängarna ska vi bara inte tala om.)

Byggtrafiken per trafikförordningen 3 kap. 59 §.

Men en kvalificerad gissning är att skyltarna är utsatta med väghållarens och/eller kommunens goda minne. Det brukar bli så att det alltid är cykeltrafiken som måste maka på sig. (Fotgängarna ska vi bara inte tala om.)

Det stämmer säkert, men jag kan ändå inte låta bli att reagera över kritiken i tråden över denna plats.

Det finns mycket, alldeles för mycket, att reagera på vad gäller hur cyklister hanteras, och hur "cykelbanor" byggs/inte byggs. Men just denna situation gör mig inte speciellt upprörd. Där jag bor så bygger dom om 2 broar över en motorvägssnutt precis utanför staden. Där är hastigheten sänkt till 50, i nån kilometer, skall vara så i minst 1 år till. Köbildning vid rusningstrafik, och, hör och häpna, en skylt med typ "varning för byggtrafik" UTAN att ha flaggvakter! Alltså för bilister.

Nu har jag själv inte cyklat på den aktuella platsen, vet inte heller hur mycket cykel/gångtrafik, eller för den delen hur mycket byggtrafik det är där. Men utifrån bilden så ser det rätt glest ut, och det är god sikt. Så jämfört med om GC-banan korsar en väg så kan jag inte se nån större skillnad, förutom att det förmodligen inte kan komma någon fartdåre.

Däremot reagerar jag på bilen som står helt nonchalant "parkerad" en bit bort, det sticker ut tillräckligt för att man måste runda lite, är det mycket cykeltrafik så är det helt klart störande. Och hur svårt kan det vara att parkera längs med, med god marginal till GC-banan? Där kommer verkligen synen på cyklister fram.

Samt, om det är mycket cykeltrafik så är det ju irriterande med alla hinder som skyltarna utgör, det är klart.
Men att sänka farten och lämna företräde för byggtrafik, nja, har sett mycket värre permanenta saker för cyklister.

IMG_1976.jpeg
Det byggs så det ryker i Nacka och jag tror Nacka har lyckats riktigt dåligt denna gång.
Här ska några hundra skolelever kliva av bussen tillsammans med andra pendlare, rakt ut i cykelbanan, under rusningstid.
Det var busstationer som denna vi i Nacka såg fram emot att bli av med ☹️

Visa bilaga 738366Det byggs så det ryker i Nacka och jag tror Nacka har lyckats riktigt dåligt denna gång.
Här ska några hundra skolelever kliva av bussen tillsammans med andra pendlare, rakt ut i cykelbanan, under rusningstid.

Det behövs ett stängsel mellan hallplatsen och cykelbanan över nästan hela längden med två eller tre öppningar där det finns övergångsställer. Vet du om något sånt är planerat?

Visa bilaga 738366Det byggs så det ryker i Nacka och jag tror Nacka har lyckats riktigt dåligt denna gång.
Lösningen är nya skyltar. "Se upp för ofokuserade barn" resp "Se upp för stressade cyklister".

Var är egenansvaret?!

På jobbet hade vi för några år sen kllstermärken som sattes upp på speglar. "Här ser du den som är ansvarig för din säkerhet." Passivt säkerhetsarbete (varför bygga bort uppenbara faror när man kan varna för dem).

Att antyda att om det går fel får den som gör illa sig skylla sig själv är en billig lösning. Kanske inte väldigt effektiv, men...

Bara det att man sätter upp diverse varningsskyltar innebär ju att man sett att det finns ett problem. En skylt är att fuska sej förbi ansvar om att göra det billigare i stället för att försöka göra det bättre

Den här är rätt najs. Längs med en landsväg som passerar ett litet samhälle. Skulle tro att den framför allt är skapad för att barn ska kunna cykla till skolan utan att behöva cykla på landsvägen 🙃 Cyklar man österut och ligger till höger så får du mötande trafik på vägen väldigt nära, skyddet består av några plastpinnar (de gånger jag passerat där så har alltid ett antal varit nermejade - viktigare att undvika lackskador på fordon än personskador på fotgängare och cyklister...) och bilister kör bokstavligen i 180 ("I Nyköpings kommun gjordes det bland annat mätningar längs med riksväg 53, utanför Råby skola, där det dagtid är maxfart på 50 kilometer i timmen. – Den högsta var 180 kilometer i timmen. Två var på 143, och några till över 100, säger Lars Nordquist.")

gc-banan upphör en kortare sträcka (har man ögon i nacken så kan man ju se att det dyker upp en skylt och förstå att gc-banan upphör, annars är det inte helt uppenbart tycker jag - lade till markering i bilden) och där är det bla en busshållplats och infarter så med lite timing så kan man plötsligt få en mötande buss eller bil rakt emot sig som använder det som nyss var och snart åter blir en gc-bana som avkörningsfil.

Skärmavbild 2024-11-18 kl. 10.35.42.png
Skärmavbild 2024-11-18 kl. 10.35.55.png

Skärmavbild 2024-11-18 kl. 10.36.56.png

Skärmavbild 2024-11-18 kl. 10.36.02.png

Den här är rätt najs. Längs med en landsväg som passerar ett litet samhälle. Skulle tro att den framför allt är skapad för att barn ska kunna cykla till skolan utan att behöva cykla på landsvägen 🙃 Cyklar man österut och ligger till höger så får du mötande trafik på vägen väldigt nära, skyddet består av några plastpinnar (de gånger jag passerat där så har alltid ett antal varit nermejade - viktigare att undvika lackskador på fordon än personskador på fotgängare och cyklister...) och bilister kör bokstavligen i 180 ("I Nyköpings kommun gjordes det bland annat mätningar längs med riksväg 53, utanför Råby skola, där det dagtid är maxfart på 50 kilometer i timmen. – Den högsta var 180 kilometer i timmen. Två var på 143, och några till över 100, säger Lars Nordquist.")

gc-banan upphör en kortare sträcka (har man ögon i nacken så kan man ju se att det dyker upp en skylt och förstå att gc-banan upphör, annars är det inte helt uppenbart tycker jag - lade till markering i bilden) och där är det bla en busshållplats och infarter så med lite timing så kan man plötsligt få en mötande buss eller bil rakt emot sig som använder det som nyss var och snart åter blir en gc-bana som avkörningsfil.

Visa bilaga 738626Visa bilaga 738627
Visa bilaga 738628
Visa bilaga 738629
Inte optimalt. Ändå bättre än inget. Jag vet, ganska sjukt att man är så uppgiven att en dålig (nöd)lösning kan ses som nåt positivt...

Ingen cykelbana, men högst oklar användning av nyanlagd ledlinje M4 på Växlarevägen i Solna.
Visa bilaga 739902
Visa bilaga 739903

Anlagd mitt i parkeringen.
Förvillande lik ett cykelfält och lär kunna invagga cyklister i falsk trygghet.

Man kan ju diskutera huruvida det mest är parkering och omkörningsyta eller faktiskt ger så mycket. Jag hör nog till skeptikerna.

Men att faktiskt reglera den med parkering var ett nytt spännande grepp :)

Ingen cykelbana, men högst oklar användning av nyanlagd ledlinje M4 på Växlarevägen i Solna.
Visa bilaga 739902
Visa bilaga 739903

Dumt att måla cykelmyra i vägrenen när det är en yta man ska kunna gå på också... Helt hål i huvudet att reglera parkering.

Visa bilaga 739902
Visa bilaga 739903

Den här sträckan är i praktiken såpass lugn (en återvändsgränd med ytterst få bilar) att jag vågar säga att det inte behövs några påbjudna cykelbanor alls.

Man kan ju diskutera huruvida det mest är parkering och omkörningsyta eller faktiskt ger så mycket. Jag hör nog till skeptikerna.

Men att faktiskt reglera den med parkering var ett nytt spännande grepp :)
Tack för infon om bygdeväg, den kände jag inte till.
Tittar man noga på mina bilder så ser man att det inte är en bygdeväg, eftersom vägren på bygdeväg markeras med M2 och inte M4:

M2​

Kantlinje

Markeringen anger en körbanas yttre gräns. Markeringen har längdförhållandet 1:2 mellan dellinje och mellanrum.

----------------------------------------------------------

M4​

Ledlinje

Markeringen anger lämplig färdväg för trafik i komplicerade korsningar. Markeringen används även i andra fall där det finns behov av ledning. Markeringen har längdförhållandet 1:1 mellan dellinje och mellanrum.

Man kan se att förhållandet mellan dellinje och mellanrum är 1:1 på "min" bild, till skillnad från bygdevägsbilden på trafikverkets sida som har förhållandet 1:2.
Men det är förstås möjligt att det är tänkt som bygdeväg.

Vi får se vad kommunen svarar. Vid ett första mail var de helt oförstående och ville ha bilder. Med tanke på hur usel cykelbanan är på resten av sträckan så borde pengarna kunnat användas bättre...

Tack för infon om bygdeväg, den kände jag inte till.
Tittar man noga på mina bilder så ser man att det inte är en bygdeväg, eftersom vägren på bygdeväg markeras med M2 och inte M4:

M2​

Kantlinje

Markeringen anger en körbanas yttre gräns. Markeringen har längdförhållandet 1:2 mellan dellinje och mellanrum.

----------------------------------------------------------

M4​

Ledlinje

Markeringen anger lämplig färdväg för trafik i komplicerade korsningar. Markeringen används även i andra fall där det finns behov av ledning. Markeringen har längdförhållandet 1:1 mellan dellinje och mellanrum.

Man kan se att förhållandet mellan dellinje och mellanrum är 1:1 på "min" bild, till skillnad från bygdevägsbilden på trafikverkets sida som har förhållandet 1:2.
Men det är förstås möjligt att det är tänkt som bygdeväg.

Vi får se vad kommunen svarar. Vid ett första mail var de helt oförstående och ville ha bilder. Med tanke på hur usel cykelbanan är på resten av sträckan så borde pengarna kunnat användas bättre...
Att kommunen använt fel vägmarkering är i sig inte konstigt. Händer hela tiden.

Men cykelsymbolen är inte lämplig på ytor som inte är tänkta för endast cyklister. Samt skulle ju kunna ge intrycket av att man inte får köra bil där, vilket man får om det är vägren. För bilvägen är väl inte enkelriktad?

Men cykelsymbolen är inte lämplig på ytor som inte är tänkta för endast cyklister. Samt skulle ju kunna ge intrycket av att man inte får köra bil där
Varför skulle den inte vara lämplig eller ge intrycket av att bilar inte får köras där?
Flera kommuner har målat M.26 Cykel på cykelgator också där bilar definitivt får framföras.

iu

Senast ändrad:
Det man ska tänka på är att de som jobbar med vägmarkeringar sällan kan något om vägmarkeringar. Att ha målat M4 istället för M2 har mindre betydelse eftersom juridiken är ganska svag för båda i det här sammanhanget, de är mera av rekommendationer. Värre är när cykelfältslinjen missbrukas, som till exempel när den används som en "heldragen linje som får korsas vid behov". Ett exempel från min hemort - här har man försökt att markera en busshållplats.
20231212_084426.jpg

Nu fick jag svar från Solna kommun 😁

"Tusen tack för bilderna nu ska skyltarna och stolparna vara borttagna. Jag kan inte förklara varför det har blivit så här men måste nog blivit miss i projekteringen eller dylikt.

Hör av dig gärna igen om du ser någonting som inte överensstämmer med hur det ska vara"

Återstår att se hur det verkligen ser ut vud morgondagens pendling. (Nej, jag kommer inte kräva att de målar om linjerna)

Liten skyltlös bilduppdatering:
IMG_2292.jpeg

Det är inte utan att jag känner mig nöjd:
Jag har gjort mig ovän med samtliga villaägare längs gatan som blivit av med sina parkeringar, Solna stad får inte längre in pengar från den avgiftsbelagda parkeringen utan fick istället lägga mer pengar på att ta ner skyltarna. Cyklisterna är fortfarande invaggade i falsk säkerhet då de tror att de cyklar i ett cykelfält.
För detta blev jag tusenfalt tackad av en trafikingenjör. Alltihop hände förstås i (Solna) AIK-land. 😁

Varför skulle den inte vara lämplig eller ge intrycket av att bilar inte får köras där?

Flera kommuner har målat M.26 Cykel på cykelgator också där bilar definitivt får framföras.

iu
Cykelgata är lite skillnad iom att cyklister ska vara prioriterade där. Jag tycker dock inte att det är lämpligt där heller.

Vägren är till för alla trafikanter. Man målar inte (eller iaf sällan) cykelsymbol på vägar med blandtrafik till exempel.

Tillbaka
Topp