Cykelbanornas hall of shame

0,75 meter är det nominella måttet på en vanlig cykel även i Sverige, det har gällt i minst 30 år (förmodligen ännu längre). Däremot är detta första gången någon tycker att det måttet är en lämplig bredd på en yta avsedd för cykling.

Nja, jag tycker att cykelbanor i Stockholm ofta är mindre än en meter breda. Och dubbelriktade kring 1,5 meter.

Sett några Piaggio Ape 25 Km/h? köra på cykelbanor här i stan (Volvograd)
Flakbredd 1,1140mm. Dom får ju i likhet med cyklar parkeras på trottoaren och vem ser skillnad på en Ape 25 km/ och en Ape 45 ?

Svårt att se att just elcyklar är i vägen för dig då.
Det är mer att det totalt sett blir lite stockning när en rad elcyklar ska köra om en moped fast de bara är 2-3 km/h snabbare än mopeden.

Jag tycker annars det är rätt bekvämt att glida på respektfullt avstånd bakom någon elcykel som tar lite av motvinden. Eller, nu har jag ju iofs skaffat elcykel själv nyss för ren A-B-cykling, men annars.

Visa bilaga 743458
Älskar den här bilden. ❤️ "Men det finns ju inte plats nog för bredare cykelbana!"

Edit: ok, lite mindre raljerande. De som planerar cykelbanorna idag ser nog också att det finns plats, och att det vore lämpligt. Jag gissar att skälet till att cykelbanan är som den är beror på ekonomi, att det inte budgeteras pengar för detta (duglig cykelinfrastruktur). Och det är det man (vi) ska bearbeta, att få till mer resurser till cykelinfrastruktur. Det kräver säkert att det tas av infrastrukturpengar för biltrafik.
Den där bron har jag korsat många gånger med vardagshojen. Gjorde ett försök på den cykelbanan men var Inge kul alls.
Så fick bli bilvägen, i bortsett från en och annan tuta så kändes det betydligt säkrare. Speciellt sommarmånaderna när det var mycket gående på bron också.

Ren och skär idioti

Ja en sån där smal cykelväg är ju mindre säker än att åka ut i vägen.

Tycker det vore bra att alla slutar använda uttrycket "bilvägen", för allt annat än motorvägar och motortrafikleder. De är ju de enda bilvägarna i princip. Andra vägar är för alla typer av fordon

Senast ändrad:
IMG_0587.jpeg

IMG_0588.jpeg
IMG_0589.jpeg

Cyklade rakt ner i den här gropen i tisdags morse.
Mörkt, dimmigt och dåligt upplyst så jag hann varken stanna eller väja innan jag hamnade i leran och stenkistan.
ingen varning eller avspärrning innan cykelbanan tar tvärt slut.
Felanmälde till kommunen i tisdags men när jag var förbi idag, lördag har inget åtgärdats.

Visa bilaga 744687
Visa bilaga 744688Visa bilaga 744689

Mörkt, dimmigt och dåligt upplyst så jag hann varken stanna eller väja innan jag hamnade i leran och stenkistan.
Felanmälde till kommunen i tisdags men när jag var förbi idag, lördag har inget åtgärdats.
Men den bit som finns är ju jättefin, "en får vare tacksam för det lilla".
Fast hade den byggts 0,75 m bred så hade den kunnat vara mycket längre.
M a o Transportstyrelsens "riktlinjer" borde alltid följas.

Visa bilaga 744687

IMG_0589~2.jpeg

Den här bussfilsskylten är också en god investering såsom den står nu. Många trafikanter att informera som kommer från det hållet antar jag.

Visa bilaga 744687

1. Åh, rätt fin cykelbana.

2. Till och med cykelsymboler!

3. MEN FÖR HELVETE

Det börjar till slut bli ganska färdigt vid västlänksbygget vid skansen Lejonet i Göteborg, och det mesta blir rätt bra för cyklister. Den här lösningen är dock mindre lyckad. Dels är det synd att GC-banan vid korsningen inte gjordes så bred att det ryms dubbelriktad cykeltrafik och gångbana i bredd, men framför allt är linjemålningen rätt lurig när man leds rakt in i kantstenen vid sväng. Var själv väldigt nära att köra in i den när jag körde här första gången i vintermörkret.

Har anmält till kommunen, hoppas att det kan förbättras lite.
P_20241209_133249.jpg
P_20241209_133304.jpg

Senast ändrad:
Det börjar till slut bli ganska färdigt vid västlänksbygget vid skansen Lejonet i Göteborg, och det mesta blir rätt bra för cyklister. Den här lösningen är dock mindre lyckad. Dels är det synd att GC-banan vid korsningen inte gjordes så bred att det ryms dubbelriktad cykeltrafik och gångbana i bredd vid, men framför allt är linjemålningen rätt lurig när man leds rakt in i kantstenen vid sväng. Var själv väldigt nära att köra in i den när jag körde här första gången i vintermörkret.

Visa bilaga 744759
Visa bilaga 744760
Resten i det området är också dåligt tyvärr. Postade några bilder både där och närmare Skansen häromdagen. Men just där är det ju lite extra farligt, hade t o m vart bättre utan linjen som leder rakt in i kantstenen.

Resten i det området är också dåligt tyvärr. Postade några bilder både där och närmare Skansen häromdagen. Men just där är det ju lite extra farligt, hade t o m vart bättre utan linjen som leder rakt in i kantstenen.
Oj, missade att du redan hade postat den på förra sidan. Nåväl, den är så dum att den kan få vara med igen. Den andra lösningen du postade var ju inte heller så lyckad, har missat den eftersom den inte ligger på min jobbcykelväg.
Lite extra trist när det blir så dåliga lösningar på ställen där det verkligen inte finns någon ursäkt såvitt jag kan se. Gott om plats, helt nya gator/vägar, inget befintligt som är i vägen.
På andra ställen kan jag förstå att det är utmanande att få till något ibland men här känns det svårt att se några förmildrande omständigheter.

Oj, missade att du redan hade postat den på förra sidan. Nåväl, den är så dum att den kan få vara med igen. Den andra lösningen du postade var ju inte heller så lyckad, har missat den eftersom den inte ligger på min jobbcykelväg.
En annan favorit är det man dyker på om man fortsätter in under bron där i dina foton. Där cykelbanan gör en 180-gradare över vägen.

En annan favorit är det man dyker på om man fortsätter in under bron där i dina foton. Där cykelbanan gör en 180-gradare över vägen.
Sant. Och i den nästkommande svängen ner under bron, där det finns gott om plats men där den dubbelriktade cykelbanan är alldeles för smal för att det ska funka bra i en kurva.

Det löser sig ju genom att man genar lite, men det känns som att man borde kunna ställa högre krav än så på något nybyggt.

Lite extra trist när det blir så dåliga lösningar på ställen där det verkligen inte finns någon ursäkt såvitt jag kan se. Gott om plats, helt nya gator/vägar, inget befintligt som är i vägen.
På andra ställen kan jag förstå att det är utmanande att få till något ibland men här känns det svårt att se några förmildrande omständigheter.
Det är verkligen sjukt hur obegripliga "lösningar" som hittas på. Nån måste ju ha tänkt ut att det ska vara en kantsten där, och sen fått godkänt av nån som granskat underlaget. Alltså först en idot som ritar nåt som BARA är negativt utan att fylla nån som helst funktion, samt kostar extra. Sen nästa idot som tycker att det verkar bra.
Sist men inte minst entreprenören som gör jobbet utan att undra om det verkligen kan vara rätt. Idoter överallt.

Kantstenen antar jag är så synskadade skall veta när gatan börjar. Dock skall ju den delen utan kantsten vara 2m bred.

Synskadade cyklister?? 😂 Det är ju heldraget mellan cykelbanan och gångbanan, och inget som antyder att det där skulle vara ett övergångsställe. Eller missar jag nåt?

Edit: Ser att det plötsligt är blandtrafik på andra sidan. Suck och stön, denna totala brist på logik och konsekvent utformning.

Synskadade cyklister?? 😂 Det är ju heldraget mellan cykelbanan och gångbanan, och inget som antyder att det där skulle vara ett övergångsställe. Eller missar jag nåt?

Edit: Ser att det plötsligt är blandtrafik på andra sidan. Suck och stön, denna totala brist på logik och konsekvent utformning.

Det börjar till slut bli ganska färdigt vid västlänksbygget vid skansen Lejonet i Göteborg, och det mesta blir rätt bra för cyklister. Den här lösningen är dock mindre lyckad. Dels är det synd att GC-banan vid korsningen inte gjordes så bred att det ryms dubbelriktad cykeltrafik och gångbana i bredd, men framför allt är linjemålningen rätt lurig när man leds rakt in i kantstenen vid sväng. Var själv väldigt nära att köra in i den när jag körde här första gången i vintermörkret.

Visa bilaga 744759
Visa bilaga 744760
Jag anmälde för några månader sedan.

Kommunen hänvisade till trafikkverket och västlänksprojektet. Projektet svarade att det är enligt kommunens VU-plan och ska vara som det är. Jag följde upp men fick aldrig några ytterligare svar.

Efter 200m och en 180 graders sväng vid en korsning separeras det till gång och cykelbana igen. Vid den korsningen fanns det inte någon stenkast för någon månad sedan utan en annan lösning

Ja ni undrar kanske varför det inte gnällts nåt om cykelbanorna på Såggatan senaste månaden, jo det är för jag varit på semester men är hemma igen nu för de som saknat det..

Kan börja med att kommunen har missat att upphandla snöröjning, eller jag antar för jag har anmält att de inte halkbekämpas i förra veckan när första snön kom, men inte fått något svar och ingen plogning. Så här ser det ut nu, men det är ju Göteborg så smälter snart bort...

PXL_20250106_152023016~3.jpg
PXL_20250106_151802703~2.jpg

Ser dock att det finns iaf en tapper cykelist.
PXL_20250106_151821250~2.jpg

En annan sak jag märkte tidigare i veckan är att vatten från vägbanan rinner längs med kantstenen (pga vägbanans lutning) och genom de öppningar som finns ca var 10:e meter, där rinner vattnet över cykelbanan och bildar större fläckar med svartis, så gäller ha tungan rätt i mun. Förr rann vattnet till rännstenen och sen ner i brunnar..

PXL_20250104_162518896.jpg

Här är en hög som man struntat i i Skellefteå. Det är alltså förlängningen av en gågata (där man även får cykla). Den korsar E4an och är lite av en större gå/cykelled. Man får gå ut på vägen, mot trafiken (som visserligen är sparamakad och långsam men ändå en avfart från en europaväg) för att runda högen. Som legat kvar sen första snökanonen som kom i mitten på November (och som härdats av flera dagars töväder). Inte riktigt optimalt.
20250103_171703.jpg

En annan sak jag märkte tidigare i veckan är att vatten från vägbanan rinner längs med kantstenen (pga vägbanans lutning) och genom de öppningar som finns ca var 10:e meter, där rinner vattnet över cykelbanan och bildar större fläckar med svartis, så gäller ha tungan rätt i mun. Förr rann vattnet till rännstenen och sen ner i brunnar..
Denna typ av lösning finns väl på ett antal ställen runtom i Sverige och den är lika dåligt överallt.
På våren när snö och is har smält spolas grus och sand ner över cykelbanan vid första regnväder.
Men det kanske är någon lösning som Trafikverket eller Transsportstyrelsen rekommenderar?

Ja ni undrar kanske varför det inte gnällts nåt om cykelbanorna på Såggatan senaste månaden, jo det är för jag varit på semester men är hemma igen nu för de som saknat det..

Kan börja med att kommunen har missat att upphandla snöröjning, eller jag antar för jag har anmält att de inte halkbekämpas i förra veckan när första snön kom, men inte fått något svar och ingen plogning. Så här ser det ut nu, men det är ju Göteborg så smälter snart bort...

Visa bilaga 746278Visa bilaga 746279

Ser dock att det finns iaf en tapper cykelist.
Visa bilaga 746280

Visa bilaga 746282
Det är lika dåligt snöröjt i ~Kålltorp om det är någon tröst. Idag hade ingen ens försökt på cykelbanorna, gatorna givetvis kliniskt rena och vallarna praktiskt undanstoppade på cykelbanorna. Hoppas verkligen det smälter på bra inatt...

Så här uselt har det inte varit på länge vad jag kan minnas, förra vintern var också relativt kass men innan dess fungerade snöröjningen skapligt ändå.

Tillbaka
Topp