Cykelbanornas hall of shame

Det har blivit värre!

20250110_123336.jpg

Får nog påtala detta (uppenbara) för kommunen. En stor led är inte bästa snöupplaget...

Ja ni undrar kanske varför det inte gnällts nåt om cykelbanorna på Såggatan senaste månaden, jo det är för jag varit på semester men är hemma igen nu för de som saknat det..

Kan börja med att kommunen har missat att upphandla snöröjning, eller jag antar för jag har anmält att de inte halkbekämpas i förra veckan när första snön kom, men inte fått något svar och ingen plogning. Så här ser det ut nu, men det är ju Göteborg så smälter snart bort...

Visa bilaga 746278Visa bilaga 746279

Ser dock att det finns iaf en tapper cykelist.
Visa bilaga 746280

En annan sak jag märkte tidigare i veckan är att vatten från vägbanan rinner längs med kantstenen (pga vägbanans lutning) och genom de öppningar som finns ca var 10:e meter, där rinner vattnet över cykelbanan och bildar större fläckar med svartis, så gäller ha tungan rätt i mun. Förr rann vattnet till rännstenen och sen ner i brunnar..

Visa bilaga 746282
Smältvatten från bortsopad snö är en farlig klassiker som en av de saker kommuner förmodligen inte beaktat.

Visa bilaga 738366Det byggs så det ryker i Nacka och jag tror Nacka har lyckats riktigt dåligt denna gång.
Här ska några hundra skolelever kliva av bussen tillsammans med andra pendlare, rakt ut i cykelbanan, under rusningstid.
Det var busstationer som denna vi i Nacka såg fram emot att bli av med ☹️
Dock lyxigt med avrinning och att (på vintern hala) brunnslock är lagda på gångbanan istället för cykelbanan.

IMG_1553.webp

”uppmärksammade ” den här idag , (cykelbanan går på vänster sida om bilvägen på bilden) men om man mot förmodan cyklar i körbanan så får man en jättefin avfart som slutar precis på andra sidan av korsningen där det som skrivet inte finns någon fortsättning på cykelvägen…..

Visa bilaga 753651
”uppmärksammade ” den här idag , (cykelbanan går på vänster sida om bilvägen på bilden) men om man mot förmodan cyklar i körbanan så får man en jättefin avfart som slutar precis på andra sidan av korsningen där det som skrivet inte finns någon fortsättning på cykelvägen…..
Fast det är nästan svartkonst att lyckas hamna på den sidan av Sockenvägen där.

Nog för att det är osannolikt att man skulle cykla där men GC bana fortsätter ju efter korsningen.
Eller missar jag något?

1740342620401.webp

Edit

Ser visserligen ut som att GC-bana svänger, men det är ju till och med skyltat för cyklar.

1740342698551.webp

Visa bilaga 753651
Jag skulle tro att det är en rest från en tid då det var påbjudet och normaliserat att cykla på körbanan. Avfarten är till för att enkelt leda över till (den dubbelriktade) cykelbanan som finns på gatans andra sida. Här och var i Malmö finns det också sådana korsningar.

Så tydligen ingen stockholmare som fixat cykelbanan?Visa bilaga 755671
Kanske Bengt har låtit sin tujahäck växa lite väl mycket ut över cykelbanan så att någon cyklist lackat ur? Jag kan själv bli rätt less på villa- och radhusägare som låter sina växter inkräkta på gång-, cykelbanor och trottoarer. Kan hända att jag har brutit någon kvist någon gång då och då, men ännu inte gått så långt att jag tagit med sågen.

Kanske är någon som hjälper Bengt att hålla efter häcken, ser ut som den var bättre skött 2023.
Visa bilaga 756103
Fast nu när jag också tittat på google så ser det ju ut som om Bengt skött om häcken så länge som den någonsin funnits. Jag grävde lite och på https://seglarbengt.se/ så får en antydningar om varför folk kan tänka vara taskiga mot stackars Bengt.

Jag hade ändå planer på att cykla och titta på picassostatyn någon sommar. Nu när den här tujjahäcken ligger på vägen så blir jag bara ännu mer sugen. Cykelbanan ser ju riktigt fin och trevlig ut att cykla på också

Fast nu när jag också tittat på google så ser det ju ut som om Bengt skött om häcken så länge som den någonsin funnits. Jag grävde lite och på https://seglarbengt.se/ så får en antydningar om varför folk kan tänka vara taskiga mot stackars Bengt.

Jag hade ändå planer på att cykla och titta på picassostatyn någon sommar. Nu när den här tujjahäcken ligger på vägen så blir jag bara ännu mer sugen. Cykelbanan ser ju riktigt fin och trevlig ut att cykla på också
Skummade lite. Man gillar ju en bra rättshaverist va...

Skummade lite. Man gillar ju en bra rättshaverist va...
Haha var också tvungen att läsa, verkar som att han vill att hela vägnätet ska dras om så att ingen kör på vägen mellan hans fastigheter eller "genom hans trädgård" som han själv uttrycker det.

Personligen skulle jag vilja att man gjorde huvudled längs hela vägen från min bostad till mitt arbete, men endast ansluta min infart till denna väg. Sen skulle jag även vilja ha en cykelväg genaste vägen där alla korsande vägar får gå genom viadukter under cykelvägen (jag ska självklart ha utsikt hela vägen), eventuellt får vägarna dras om så att de går runt hela området där jag färdas, så att ingen trafik korsar min väg.

Innan jag får igenom detta så blev min temporära lösning att skaffa bostad längst in på en gata så att ingen trafik behöver köra förbi, det får duga så länge.

Haha var också tvungen att läsa, verkar som att han vill att hela vägnätet ska dras om så att ingen kör på vägen mellan hans fastigheter eller "genom hans trädgård" som han själv uttrycker det.

Jag har inte läst alla inlägg och inte kollat hela planeringshistoriken för området men vid en snabb titt så verkar det som att vägfrågan sedermera har blivit löst i stort sett som han ville. (Inläggen på hans hemsida är 10-15 år gamla.)

Jag har inte läst alla inlägg och inte kollat hela planeringshistoriken för området men vid en snabb titt så verkar det som att vägfrågan sedermera har blivit löst i stort sett som han ville. (Inläggen på hans hemsida är 10-15 år gamla.)
Tycker inte det ser ut som det, har inte läst allt, men i hans senaste inlägg (2014-02-17) vill han ju styra om trafiken från den befintliga vägen till en grusväg genom skogen utanför bostadsområdet med argumentet att det är snabbare att ta sig från punkten längst ut på udden till centrum.
Enligt google street view så är det fortfarande en avbommad grusväg.

Tycker inte det ser ut som det, har inte läst allt, men i hans senaste inlägg (2014-02-17) vill han ju styra om trafiken från den befintliga vägen till en grusväg genom skogen utanför bostadsområdet med argumentet att det är snabbare att ta sig från punkten längst ut på udden till centrum.
Enligt google street view så är det fortfarande en avbommad grusväg.
Jag hade bara läst det som handlade om hans och hans grannars utfarter.

Visa bilaga 759280
Cykelbana på Huddingevägen. Någon som vill tipsa om hur man förväntas cykla här när det blir grönt?
Jag vill åka vänster i korsningen upp mot Max och Lidl. Ska sägas att bilister från vänster har grönt för att svänga mot Rågsved samtidigt med grönt för cyklister.
Jag cyklar på övergångsstället, sen trottoar eller vägbana. Har heller aldrig fattat hur jag egentligen ska göra

Infarten till Max och Lidl ligger 50 meter efter korsningen. Det är väl bara att cykla rakt fram med bilar (de vänstersvängande) på din vänstra sida. Lagom till infarten till Max och Lidl har bilarna passerat och då glider jag snyggt över till vänsterfil. Om du ska upp på cykelbanan direkt efter korsningen är det säkrast att cykla över korsningen och hoppa på cykelbanan som kommfrån Coop.

Tillbaka
Topp