Cykelbud i Stockholm

jansson99

Aktiv medlem
Cykelbud i Stockholm
Saxat ur morgonens Stockholm CITY:

City_060420.jpg

Är det en Happyit?

Cykelbud i Stockholm
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Saxat ur morgonens Stockholm CITY:
>
>
>
> Är det en Happyit?

Han ser rätt happy ut? :)

/C

Cykelbud i Stockholm
5-6 mil. om jag inte cyklade själv skulle jag vara imponerad. Frågan är om det är roligt? Jag kan tänka mig att under sommarmånanderna när det är +15 och solen kittlar en i ansiktet - är det kalas. Men i snöslask nehhh.

Cykelbud i Stockholm
5-6 mil är absolut ingeting, men för noviser kan det dock ses som mycket! Som jag brukar säga; cykelbud är lite av en amatörklass! Jag vet att jag får smäll på fingrarna nu men men...

(Bahh kolla bara cykeln = det bara lyser tung taiwan ala Cykelringen...)

Cykelbud i Stockholm
minimilönen de citerar verkar ganska hög, kan den stämma?

Jag har noterat att cykelbuden i sthlm skaffat sig mindre och mindre snygga cyklar de senaste åren. Förmodligen har han altså den hippaste cykeln av alla på firman. =)

Cykelbud i Stockholm
När man budar är man inte säskilt sugen på att skruva och putsa cykeln och väljer material därefter. När jag jobbade höll fiman med hoj, och det var jäkligt skönt, inste minst för att man inte behövde släpa på ett jättelås och oroa sig för att bli av med hojen varje gång man är inne hos kund. 5-6 mil är ganska lite, men det är kanske inte en heltidsdag. Cykla jättesnabbt är inte heller prio när man budar, man tjänar ganska lite på det, Det är viktigare att hitta ett bra flyt som håller 40 timmar i veckan.

Cykelbud i Stockholm
Heltidsbud som jobbat ett tag kör inte på skräp som den där Asahi-skiten. Det är antingen deltidsbud eller en novis som inte jobbat mer än 6 månader. Jobbade själv som bud i Stockholm andra halvan av 90-talet samt lite i Köpenhamn.

Cykelbud i Stockholm
Men man kan väl åtminstone byta däck till lite lättare och mer budanpassade?! Annars spelar det väl ingen roll vad man har för cykel, tycker det känns som om det är bra argument att välja en billig cykel ur stöldrisksynpunkt.

Cykelbud i Stockholm
Jag tycker att det viktigaste är att man väljer en smal och lätt signaturbild för att undvika omvärldens fördömande och hat för att man slösar med bandbredd för sjukt oväsentliga bilder.

Cykelbud i Stockholm
Jag såg en artikel i Elle (min favorittidning, jag lovar) om någon framgångsrik designer i stockholm som minsann hade råd att beställa lunchen med cykelbud. Det var lite bilder också på ett bud med en välbekant Cinzanetröja och fixie. Någon som vet vem det kan ha varit?

Cykelbud i Stockholm
Under IT-bubblan på 90-talet då jag var aktiv så var det standard vid lunch att åka och köpa hippa Paninilunchen åt folket vid Stureplan. En gång slösade jag bort 1 timma åt att leta efter en klassisk flugsmälla åt en fotograf, hittade ingen men han fick betala ändå. En annan gång fick jag åka med skolböcker till ett barn på en skola för att de hade glömt dem hemma.

Cykelbud i Stockholm
Jag vet fortfarande folk i reklambranchen i Göteborg som budar sina barn till dagis, sällan med cykelbud dock.

Jonatan

edit: Ni behöver inte veta vilken firma

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbud i Stockholm
Wasabi skrev:
> Jag såg en artikel i Elle (min favorittidning, jag
> lovar) om någon framgångsrik designer i stockholm
> som minsann hade råd att beställa lunchen med
> cykelbud.
Ta och titta in på restaurang Food på Runebergsgatan vid 11:30 tiden en vardag och förundras över hur månag bärkassar med mat som står färdiga att hämtas av diverse budfirmor för vidare befordran till reklambyråpatrasket.

Cykelbud i Stockholm
Markus F skrev:

> Ta och titta in på restaurang Food på
> Runebergsgatan vid 11:30 tiden en vardag och
> förundras över hur månag bärkassar med mat som
> står färdiga att hämtas av diverse budfirmor för
> vidare befordran till reklambyråpatrasket.

Aaah! Ångest..

Cykelbud i Stockholm
JAg tror att buda kan vara riktigt kul, även de dagar då det tookhagalar och slaskar. Sökte själv jobb förut men fann ett kontorsjobb tidigare.

Största nackdelen tror jag för mig skulle vara att cykelsuget skulle dämpas på fritiden.

Cykelbud i Stockholm
Ville skrev:
> JAg tror att buda kan vara riktigt kul, även de
> dagar då det tookhagalar och slaskar. Sökte själv
> jobb förut men fann ett kontorsjobb tidigare.
>
>
> Största nackdelen tror jag för mig skulle vara att
> cykelsuget skulle dämpas på fritiden.

Man lär ju inte vara så sugen på dra en 10 mila LVG tur efter jobbet :P

/C

Cykelbud i Stockholm
Frågan är hur många bud Best har egentligen. Inte direkt en av de "stora" firmorna i Stockholm, som numera kan räknas på en hand (Box och Ryskapostan typ. Ett par ASA).
När jag budade 2003 hade iaf 90% nån form av SPD. Det där ser väldigt oproffsigt ut, men som nämnts innan så jobbar killen deltid och det kanske inte är så mkt prio för honom att sitta fast. Dessutom kanske det inte är så jättekörigt för Best på deras cykelsida. Jag vet inte.
Lite lustigt att de valde just honom. Finns ju faktiskt rätt många gammelrävar och tackor i stan som hojat sen Moses delade haven som ser mer representativa.
Urkass artikel förövrigt. Och 5-6 mil....det lät inte mycket nej. Sen det här med att krocka. Fick mig att minnas min gamla kollega Erland (som för övrigt fortfarande budar, 44 bast) som var sjukskriven mer än han jobbade... :P

Tillbaka
Topp