Cykelbyxa för långben

Wilkas

Aktiv medlem
Cykelbyxa för långben
Hej hopp ni där ute som slutat växa norr om 190cm va har ni att rekomendera för cykelbyxa (lång modell) med lite längre benlängd.
Gärna nån lite mer lössittande och vattentät/vattenavvisande modell.
Tack på förhand

Cykelbyxa för långben
Ser ut att finnas ?

Log in.jpeg

Cykelbyxa för långben
Jag lånar gärna tråden för tips om långa bibs utan blöja för smala och långa personer. Mina två långa bibs slutar alldeles för högt. Är 190 (94 cm innerben) fördelat på 70 kg.

Cykelbyxa för långben
Nu har väl dessa ingen cred alls i cykelkretsar, men jag använder Lundhags Makke Pants Long till mina storkben, andas bra och är vattenavstötande så det räcker till för mig iaf. Dock jävulskt tigtha så ta en eller två storlekar större än deras tabeller. Blev så nöjd med mitt första par så jag köpte ett till i en storlek större för att kuna ha långkallingar under på vintern.
edit: rätt länk

Cykelbyxa för långben
Jag har tyvärr inte hittat några byxor som passar riktigt bra för mig. Jag är 190 cm lång och långbent men i övrigt normalt byggd. För Makke-byxorna i långversion ovan har jag L i midja och stuss men inte ens XXL passar på längden.

Cykelbyxa för långben
Jag har tyvärr inte hittat några byxor som passar riktigt bra för mig. Jag är 190 cm lång och långbent men i övrigt normalt byggd. För Makke-byxorna i långversion ovan har jag L i midja och stuss men inte ens XXL passar på längden.
Om man skall lita på deras storleksguide så gäller detsamma för mig. Fast man kan ju undra hur pass väl den guiden stämmer. Det skiljer tre cm i benlängd mellan S och XXL. Det är ju helt orimligt.

Cykelbyxa för långben
Haglöfs Rugged Mountain Pants finns med extra längd de med. Vet dock inte hur långa de blir i long-utförande. Har två par i standardlängd som jag upplever har generös längd. Till vandring har jag M och till cykling L, för extra vid och längd. M når nästan ner till golvet utan skor. L är ca 5 cm längre. Är 178 cm.

Cykelbyxa för långben
Jag är 188 och mig passar dom? De i storlek 50 har 88cm innerbenssöm, 48orna 87cm (jag mätte dom nu)

Cykelbyxa för långben
Om man skall lita på deras storleksguide så gäller detsamma för mig. Fast man kan ju undra hur pass väl den guiden stämmer. Det skiljer tre cm i benlängd mellan S och XXL. Det är ju helt orimligt.
Jag har sett många byxor som har samma benlängd i L, XL och XXL. Det är som om folk inte blir längre än 185 och som om alla har samma förhållande kroppslängd vs benlängd.

Cykelbyxa för långben
Nu har väl dessa ingen cred alls i cykelkretsar, men jag använder Lundhags Makke Pants Long till mina storkben, andas bra och är vattenavstötande så det räcker till för mig iaf. Dock jävulskt tigtha så ta en eller två storlekar större än deras tabeller. Blev så nöjd med mitt första par så jag köpte ett till i en storlek större för att kuna ha långkallingar under på vintern.
edit: rätt länk

Alldeles för korta för mina ben. Ja kör me nå craftbrallor. De enda som ger mig någorlunda benlängd.

Cykelbyxa för långben
Jag är 190 cm och har också långa och smala ben. Jag har 2 par löst sittande byxor med bra passform från gore bike wear. Ett par regnbyxor och ett par med windstopper. Det är dom enda byxor jag hittat som funkar i längd när man cyklar.

Cykelbyxa för långben
Vill bara tillägga att jag är 188 med innebenmått 95cm och ca 85kg japp lite lätt kassa proportioner.
Enda friluftsbyxa som funkar för mig är fjällräven som finns i rålängd som man lägger upp själv.

Cykelbyxa för långben
Jag är 194cm med 98cm beninnerlängd och 80kg, har normalt 32/36 på jeans.
Jag har ett par MT500 Burner i XL och ett par MT500 Spray pants i L, båda är nästan tillräckligt långa, MT500 Spray-byxorna är lite för stora i midjan trots att det är L, men de har bälteshällor så man kan få dem att sitta uppe ok.

Nåt som jag använder mycket är Gripgrabs Cyclingaiter, ett 15cm långt neopren-rör (finns i gult eller svart) som täcker skarven mellan byxa och vintersko. Om man har byxan utanpå gaitern så funkar den rätt bra, vattnet rinner utanpå skon istället för ner i den.

1610436349332.png

Cykelbyxa för långben
Tror konsensus är att MT500 burner i XL är de som sitter bäst om man är i vår längd. Jag är 194 och har 33-34" i midjan, brukar också köra 36" på längden. Har också ett par Nukeproof blackline i XL men de används mest som frittidsbyxor. L i blackline är lika långa som XL och hade funkat bättre för cykling för mig. Sjukt sköna byxor i alla fall.

Cykelbyxa för långben
Köpte mig precis ett par Endura till. Denna gången SingleTrack II, Även dessa i XL.
Dessa är lite längre och känns lite bredare över knäna så lite mer plats för knäskydd. Dock hade jag önskat lite mer åtsittande slut på byxbenen. Där är Burnen byxorna bättre

Tillbaka
Topp