Cykelcitykatalogen

Cykelcitykatalogen
Jajamen! Nu kan man enkelt få en översikt för att sedan beställa från Tyskland...
Veloflex pavé hos cykelcity = 450 kr, i tyskland 29 euro eller 108 för 4 stycken.

Cykelcitykatalogen
Ja det är ju förjävligt att en firma med cityhyror, kunnig personal och ett stort sortiment för omgående avhämtning i butiken ska vara dyrare än tyska nätbutiker.

Cykelcitykatalogen
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Dryghet och sarkasm.
Hallå där, det är jag och Fredrik W som står för den där biten.

Cykelcitykatalogen
Klart Cykelcity skall vara dyrare med cityhyror, jag handlar gärna kläder där, av någon anledning är kläder förhållandevis billigt även i jämförelse med tyska postorderjättar. Men 5995:- för ett par sram force växelhandtag när de tar 4650:- på cyclecomponents är ganska stor skillnad och exemplen är rätt många.

Cykelcitykatalogen
Little Stereo skrev:
> Full Campagnolo Record... Deda Newton 31... SLR
> kit Carbon... Zipp 404 ;-)
> Jag beställde redan på cykeldagarna i Falun när
> Mario bjöd på Espresso i montern :-)

Med kunder som dig behövs inte såna som mig!

Cykelcitykatalogen
Om alla handlar på nätet kommer det snart inte att komma nån cc katalog i brevlådan.
Sen så har alla inte obegränsat med pesetas att handla för eller? Svår moralisk fråga men
jag tror att alla vill ha kvar en riktig cykelbutik i närheten eller?

Skål
Örten

Cykelcitykatalogen
4600kr för ett xtr vevparti, FSA kolfiberstyre 1495kr 780kr på cyclecomponents. För 10år sen var cykelcity och ECI bland de billigare i Sverige, nu har cykelcity gått om Cykloteket i priser. 525kr för
Nobby Nic. Deras teamsatsning kanske kostar för mycket pengar...

Visst kan man betala mer för att ha en bra butik i närheten...frågan är ju bara hur mycket mer.

Mycket tryckfel var det oxå, på många racer så verkar priserna ha bytt plats, centaur billigare än Chorus stämmer nog inte.

Men schysst klädavdelning har dom, ett par byxor och liniment ska jag nog handla.

Cykelcitykatalogen
vad snackar du om? klart att chorus är dyrare än centaur!
"Mycket tryckfel var det oxå, på många racer så verkar priserna ha bytt plats, centaur billigare än Chorus stämmer nog inte."

Cykelcitykatalogen
Jaha nu skrev jag fel...centaur dyrare än chorus på vissa ställen.

Scott Barends ska jag köpa oxå:)

De såg porriga ut

Senast redigerad av en moderator:
Cykelcitykatalogen
För nåt år sedan filade jag på en tidningsartikel om postorderförsälning i Sverige och Tyskland.
I den prisjämförelse jag gjorde då var det störst skillnad på komponenter, hjul och däck, det skiljde ofta 30 - 40% i pris. I undersökningen ingick även Evalds och Cyclecomponents vid sidan av Cykelcity. Citys färdiga "inhouse"-hojar är faktiskt prisvärda även i en utländsk jämförelse om man värdesätter enkelheten med att handla i Sverige till en 1500 - 2000:- på en hoj i prissegmentet
13 - 15 000:-. För kläder och hjälmar är skillnaden ofta ännu mindre. Jämför man t ex priset på en Girohjälm med de tyska postorderjättarna vinner faktiskt City över flera.

Det jag inte förstår är den lite sura attityd som ibland dyker upp när man ifrågasätter svensk prissättning.

Cykelcitykatalogen
Apropå den sura attityd som gäller svensk prisättning så ligger tyska butikers inköpspriser från Shimano c:a 40% lägre än svenska handlares inköpspriser från Shimano. Utöver det finns det en väldigt fin monopolställning där handlarna inte får köpa in från de utländska distributörerna när det finns svenska.

Ett exempel på det är till exempel danska To::Kind som har Specialized, som handlarna i sverige köper ifrån. De säljer även Avids skivbromsar i danmark, och är mycket billigare i inköp än den svenska importören. Men To::Kind får inte sälja Avid till svenska butiker, och totalvägrar om man försöker beställa.

Med de förutsättningarna är det tyvärr väldigt svårt att priskriga, och det är också helt otroligt dumt av de företag (Typ shimano) inte inser att de måste ha samma pris över hela EU, då det är frihandel gör att alla som är lite insatta (De kunder som köper premiumprodukter) köper via andra eu-länder.

Och ja, självklart påpekar nog de flesta detta för shimano och övriga, men de hjälper föga. De tjänar ändå sina pengar på de andra 90% av produkterna i sitt sortiment som inte går till premiumkunderna utan till "Svensson" över disk i en butik.

Och det faktum att nästan alla köper via nätet gör att butikerna inte vill binda upp pengar i prylar (t.ex. XTR) som inte kommer sälja. Detta leder till att om en kund trots allt vill ha köpa över disk så blir mycket prylar beställningsvaror. Vilket ofta ger längre väntetid än de utländska webbutikerna.

Knepigt läge helt enkelt.

Cykelcitykatalogen
Jan Ullrich skrev:
> ...centaur dyrare än chorus på vissa ställen.
>
Vilken upplaga har du av katalogen?
Ge gärna exempel på en Centaur-pryl som är dyrare än motsv Chorus.

/GurraG

Cykelcitykatalogen
jonny_h skrev:
> Tycker det är lite synd att de inte har tagit in
> Cervelo soloist team Soloist carbon blir lite för
> dyr för min plånbok.

Även om de inte har de billigare modellerna i katalogen så kan man beställa dem genom CC.

Cykelcitykatalogen
JLarsson skrev:
> jonny_h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker det är lite synd att de inte har tagit
> in
> > Cervelo soloist team Soloist carbon blir lite
> för
> > dyr för min plånbok.
>
> Även om de inte har de billigare modellerna i
> katalogen så kan man beställa dem genom CC.

Liksom många andra prylar exvis Corimahjul, Campa-prylar (troligen även Shi!mano om det nu finns nåt att beställa), BBB-prytlar etc.

/G

Senast redigerad av en moderator:
Cykelcitykatalogen
GurraG skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...centaur dyrare än chorus på vissa
> ställen.
> >
> Vilken upplaga har du av katalogen?
> Ge gärna exempel på en Centaur-pryl som är
> dyrare än motsv Chorus.
>
> /GurraG

Förhoppningsvis samma som dig dvs 2007:)

På vissa ramar där de har prisförslag med komponentgrupper, alltså inte lösa delar. Nu har jag inte katalogen där jag befinner mig nu men ska ge exempel imorgon så ingen tror att jag hittar på.

Inget som stör mig egentligen, jag förstår att det ska vara tvärt om.

Ja Crossmax SL disc var väldigt billiga om det stämmer, dock så var XTR hjulen mycket dyrare så jag tror tyvärr det kan vara tryckfel.

Cykelcitykatalogen
> Knepigt läge helt enkelt.

Ja, helt klart moment 22. Det är klart att inga handlare har svindyra prylar ligger hemma när de inte säljs ändå.. och det är klart ingen/få köper lokalt när de får vänta längre än om de köper för lägre pris på nätet.

Cykelcitykatalogen
Appropå cykelhandlare kontra wäbben:
Handen på hjärtat, är det egentligen så jätteviktigt att den inbitne entusiasten handlar lokalt?
Jag tror att de klarar sig bra utan oss!
En cykelhandlare fyller ett stort behov: Att förse de som inte bryr sig så hemskans mycket med en tillräckligt bra hoj. Om dessa kunder senare i livet utvecklas att bli entusiaster är det helt ok om de börjar köpa delar på nätet och mekar själva för LBS:en har fullt upp ändå i regel. Det finns ju nytt blod som inte bryr sig så hemskans mycket och som behöver förses med en tillräckligt bra hoj.

Cykelcitykatalogen
Kaijan skrev:
> Nu har jag kollat katalogen.Är det nån som ringt
> och kollat priserna på Crossmax hjulen?

ingen aning, men gör det gärna du och meddela oss vad du fick för svar.

Cykelcitykatalogen
Trevligt att få katalogen, och ännu trevligare att ha en proffsig butik på
nära håll.

Men att det ska löna sig att skicka efter så lite som ett par däck
från utlandet är märkligt.

Cykelcitykatalogen
En annan aspekt är väl att när Michelin levererar däck till importören i tyskland skickar man ett par miljoner, till sverige några hundra kanske tusen, gissa vilka som får bäst pris...

Tillbaka
Topp