Cykelcross

Cykelcross
Jag kör på Ridley Crosswind och är supernöjd. Den har visserligen inte fästen för skärmar, flaskställ och ramen kostar över 7000kr. Så om du inte har inte lite beg. komponenter liggandes kan det bli svårt att komma under 10kkr. Men jag har kört väldigt mycket med den nu på sommaren och då är jag ännu gladare över att jag gick på detta alternativ i stället för en tung no-name. Med sin klassiska Cross-geometri och att den är relativt lätt gör den till ett roligt alternativ mellan MTB och LVG träningarna.

Ridley har även en lite billigare ram som heter Crossbow (ca.5000kr) som alternativ.

Min Cross i vinterkläder:
IMGP1262.JPG

Cykelcross
Snart kommer nån skriva surly crosscheck och sen kommer nån leta upp nån ultegraspecad €50-ram från billigacyklar.de... Du är på rätt spår, cross är super på vintern. Se till att få fästen för flaskställ och skärmar bara. Jag har en cannondale med headshok, bara 25mm slag men den är underbar att ha på småstötiga grusvägar, kan du hitta en beggad sån hoj kan jag bara rekommendera den.

Cykelcross
Blue "CX 5;5" kör vi på. Fina lätta ramar med full kolfibergaffel, fick våra till bra pris, ca 4000:- (inkl styrlager & sadelklamma) om jag inte kommer ihåg fel. Kolla in www.rideblue.com eller www.active-sports.net Bla har"Häggs"har sålt de här ramarna.
Lycka till med köpet.

Cykelcross
Jag köpte en Kona Jake the snake för en vecka sedan, är mycket nöjd. Betalade 9600 kr på Sportson i Kalmar. "Ser cool ut" enligt en kollega... Väger drygt 10 kg vägd på badrumsvåg, med en kolfibergaffel och lättare hjul så är det inga problem att komma under 10 kg.

[edit] la till lite viktuppgifter.
/Pär

Cykelcross
Vilken trevlig tråd! Är mycket cross-sugen!! Svarar på frågan och utvecklar tråden lite om det är ok?

Är själv intresserad av en ram som heter Focus Cross Team eller att köpa en komplett Focus Cross Expert, den ramen ligger rekommenderat ut 6995:- men Focus instegsmodell som även den är rikt specad ligger ordinarie på 12995:- så den kanske kan vara intressant. Du hittar en spec här:

http://www.focus-bikes.com/bikes/modell.asp?kategorie=road+series&ID=845

Såg dessa hojar live på en åf-mässa i torsdag, det är livsfarligt för plånboken att jobba med sin hobby..

PerM hade ju löst problemet med skärmfästen: (Fick länken via en kompis) Går tydligen att köpa för 9:- styck..
http://www.alfta.com/images/gummiklamma.jpg

Hur löser man då fästet av en skärm nere vid vevlagerhuset? Nån som kan tipsa?

Tror inte man kommer undan att det är borrat för skärm i gaffelkronan, men det är det på focusen och säkert många andra då det vanligen ju sitter en broms i en sån gaffel (iaf på en racer, men en crossgaffel är kanske fetare?).

/reklam
Flaskhållare kan man ju i värsta fall borra fästen till och trycka i en öljett, det har vi på jobbet. http://www.hagacykel.nu

Givetvis hjälper vi gärna till att sälja dig en focus eller en annan trevlig cross, och på detta sett är delar av personalen igång med att lära sig vilken som är grymmast i varje prisläge! ;-)

/reklam

Vill man köra touring så blir det problem, nån som vet hur man fäster en pakethållare på en fästeslös ram?

Viktigast av allt: nån som läst några vettiga tester av crosshojar eller sett några trovärdiga viktangivelser? Finns inte mycket på ww..

Cykelcross
124125-000_01-0.jpg

Favorit i repris?...den är prisvärd iaf :)
<http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/4337069e005c5ca12719c240efa2065b/Product/View/124125?CatID=350000920&ProdPerPage=20>
Det finns även en dyrare :)
<http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/4337069e005c5ca12719c240efa2065b/Product/View/124126?CatID=350000920&ProdPerPage=20>

Cykelcross
Henry skrev:
-------------------------------------------------------
> PerM hade ju löst problemet med skärmfästen: (Fick
> länken via en kompis) Går tydligen att köpa för
> 9:- styck..
>
> Hur löser man då fästet av en skärm nere vid
> vevlagerhuset? Nån som kan tipsa?

Jag har använt samma "Gummiklämma" fast i mindre storlek både uppe vid bromsbrygga samt bryggan nere vid vevlagerhuset. Titta högts uppe till höger på denna bild så tror jag ni förstår hur jag menar (kan vara svårt att se, men glo noga).

IMGP1259.JPG

>
> Tror inte man kommer undan att det är borrat för
> skärm i gaffelkronan, men det är det på focusen
> och säkert många andra då det vanligen ju sitter
> en broms i en sån gaffel (iaf på en racer, men en
> crossgaffel är kanske fetare?).
>
På min framgaffel var det redan ett borrat och gängat hål. Som ni förstår är den ej i Carbon utan en Alu.

> Viktigast av allt: nån som läst några vettiga
> tester av crosshojar eller sett några trovärdiga
> viktangivelser? Finns inte mycket på ww..

Här kommer lite fler länkar, men du kanske redan har skummat igenom dessa.
http://www.realsportsnetwork.com/Cycling_Racing_Cyclocross.html

Cykelcross
stefanbo skrev:
> vad är egentligen skillnaden mellan CX och
> lvg-hojar. Vet en del men kan inte nån expert rada
> upp lite saker... Varför inte köpa en lvg direkt
> ist?
>

* Lite längre hjulbas
* Mer utrymme för bredare (högre) däck
* Varjar på överrör (på riktiga CX)
* Mindre klinga fram (max. 50 på största)
* Tål lite mer stryk
* Saknar uttag för flaskställ (oftast extra tillbehör)

Jag har använt min CX som vintercykel men också nu under sommaren när jag inte känt för ett 3-4h pass på LVG. 1h i Hellas skogen när man kommer hem sent från jobbet kan vara riktigt roligt på CX'en

Cykelcross
Kona Jake/Jake the snake är förmodligen prisvärdast, Surly Crosscheck är snuggast, Planet X Uncle John har ruggigt bra pris på ram och har skivbromsfästen, men varför inte en Eddy Mercxk från Cykelcity?
Fast ska du hamna på max 10 000 så köp en Kona. Bättre blir det inte för dom pengarna.

Cykelcross
Hur bra går det egentligen att köra ren asfalt med en cross? Har lust att köpa en cross och vill kunna använda den på vätternrundan, då skulle man slippa köpa en lvg oxå..

Cykelcross
poppig skrev:
> Hur bra går det egentligen att köra ren asfalt med
> en cross? Har lust att köpa en cross och vill
> kunna använda den på vätternrundan
Det går utmärkt. Vill man att det ska gå snabbare byter man till lättare däck med mindre mönster.

Cykelcross
Markus F skrev:
> poppig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur bra går det egentligen att köra ren
> asfalt med
> > en cross? Har lust att köpa en cross och
> vill
> > kunna använda den på vätternrundan
> Det går utmärkt. Vill man att det ska gå snabbare
> byter man till lättare däck med mindre mönster.

En cross, i alla fall den jag håller på och bygger, har lite mer avslappnad geometri. Du kommer garanterat få en behagligare färd på en CX, även om den kanske väger lite mer. Jag såg dårar som cyklade runt vättern på oväxlade militärhojar så det är nog mest en viljefråga och en fråga om hur ont det får göra :)

Cykelcross
10084.jpg

Det hänger något konstigt under baknavet som man får plocka bort samtidigt som styret byts till ett mustasch. Sen är den här nära nog perfekt.

Tillbaka
Topp