Cykelförbud på gång i Hellas

Tobias 74:a skrev:
-------------------------------------------------------
> På Sveriges Radio P1 sänds just nu Tendens som
> idag handlar om just allemansrätten - mycket
> intressant med tanke på denna tråd!
>
> Är snart slut (11.35) men sänds i repris ikväll
> kl. 20.03 och imorgon kl. 23.30, i SR P1 alltså.

Verkar vara en serie, hörde ett program igår om kärleken till skogen, Bulgariskabärplockare och allemansrätten (som faktiskt innebär en hel del skyldigheter).

Klart hörvärt.

Jag tycker att vi behöver lyfta blicken lite. Den här frågan är faktiskt betydligt viktigare än surhål i Hellas. Det handlar om att kommunerna valt att utesluta en brukargrupp från allemansrätten.

Trenden mot ett ökat intresse för MTB är tydlig. Cykelvasan säljer slut 7000 platser på en halvtimme, Lidingöloppet grenar ut med ett "MTB"-lopp och andra aktörer lär hänga på. Var kommer dessa människor att bege sig när de vill utvecklas efter sin "första fix"? Jag är övertygad om att vi kommer att få se fler cyklister i skogarna de närmsta åren - med allt vad det innebär. Frågan är bara om vi vill lämna det till kommunerna att hantera detta? Tror vi verkligen att våra intressen kommer att tillvaratas då?

Min personliga uppfattning är att ett svenskt "NOTS" skulle kunna funka om man arbetar på ett nationellt plan, kanske med lokalavdelningar i storstäder och andra känsliga områden. Det handlar om övergripande rättigheter, och skyldigheter - inte om enstaka lerpölar eller markägare. Möjligheterna för ett återuppståndet HNS anser jag dock har uttömts för länge sedan. De grundläggande frågorna är större och behöver lyftas till en högre nivå.

SAMS har ju funnits. Jag tror att Oxr kan fylla i lite där.

Jag tror ju dock inte på någon landsomfattande organisation. Cykelförbudsplaner är, så vitt jag vet, ett fåtal fall runt om i sverige och löses nog lättast per specifik förekomst.

Märk väl att möjligheterna till MTB är ju snarare på uppsegling. Falun, Järvsö, Funäsdalen med flera... där önskar man inget hellre än att det finns MTBare.
Det var ju även nån artikel häromdagen om golfbanor där nån hade planer på att bygga MTB-spår. Så mitt intryck är nog snarare att Hellas är undantaget i ett Sverige där man just nu faktiskt bereder mark för cyklister.

Stalle

"4 §. Man får inte cykla eller åka skidor över tomt eller plantering och inte heller på annan skadekänslig mark. Den begränsningen får särskild betydelse för cykling i terräng med terrängcyklar (mountainbikes), som kan ställa till vissa skador särskilt när flera tar samma väg."

Så vad är skadekänslig mark? Hela Hellas-ormrådet? Bara vid sumphålen?

Källa: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Snyggt citat!

Korrektare:
"Avgörande är också här straffbestämmelsen i brottsbalken 12 kap. 4 §. Man får inte cykla eller
åka skidor över tomt eller plantering och inte heller på annan skadekänslig mark. Den begränsningen
får särskild betydelse för cykling i terräng med terrängcyklar (mountainbikes), som kan ställa till vissa skador särskilt när flera tar samma väg."

Den riktiga 12 kap § 4:
4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Jag är inte bitter, bara så ni vet ;)

Jag insåg här i dag att jag kanske borde göra en liten förteckning över vad som gjorts tidigare.

Jag är nog mer med Stalle än med Aron i det här. Sen tycker jag inte att det ska behövas ytterligare organisationer. Det finns ett stort antal organisationer vars verksamhet tangerar det här men som inte riktigt känner att det är deras bord. Jag tror att det vettigaste vore att gå genom någon av dem. Att försöka bygga upp en ny landsomfattande organisation från grunden är svårt. Det är något helt annat än att skapa en lokal aktionsgrupp.

De jag tycker berörs av det här är Svenska cykelförbundet, Svensk cykling, Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet, Svenska cykelsällskapet, HappyMTB och till och med Svenska Turistföreningen. Det finns säkert fler. Jag kan tycka att någon av dessa, eller kanske till och med alla, borde ta upp stafettpinnen och erbjuda sig att vara skogscyklingens röst i samhället.

Tille skrev:
> Snyggt citat!
>
> Korrektare:
> "Avgörande är också här straffbestämmelsen i
> brottsbalken 12 kap. 4 §. Man får inte cykla
> eller
> åka skidor över tomt eller plantering och inte
> heller på annan skadekänslig mark. Den
> begränsningen
> får särskild betydelse för cykling i terräng
> med terrängcyklar (mountainbikes), som kan
> ställa till vissa skador särskilt när flera tar
> samma väg."
>
> Den riktiga 12 kap § 4:
> 4 § Tager man olovlig väg över tomt eller
> plantering eller över annan äga, som kan skadas
> därav, dömes för tagande av olovlig väg till
> böter.

Så klart att det kliver i en jurist och rättar mitt fina citat!
Men det gjorde du rätt i.

Som icke-justist (och idiot) ställer man sig då frågorna:
1. Hur blir en väg olovlig?
2. Vad räknas som skada och vad är skillnaden mot vanligt brukande/slitage?

Tacksam för svar.

Tycker gott man kan citera hela stycket, även början:
"Cykling och skidåkning
Rätten till cykling och skidåkning går nära nog lika
långt som rätten till gångtrafik. Risken för markskador
brukar ju inte vara mycket större i dessa fall.
Avgörande är också här straffbestämmelsen i
brottsbalken 12 kap. 4 §. Man får inte cykla eller
åka skidor över tomt eller plantering och inte heller
på annan skadekänslig mark. Den begränsningen
får särskild betydelse för cykling i terräng med terrängcyklar
(mountainbikes), som kan ställa till vissa
skador särskilt när flera tar samma väg."

och bör då kopplas samman med vad som skrivits tidigare (s. 20) i samma skrift:

"Allmänt kan man nog säga att förbudet i varje fall
gäller, så snart det är en klar risk för att redan passage
av någon enstaka person kan medföra ekonomisk
skada för markägaren – och detta även om
denna skada, i kronor räknat, kan väntas bli obetydlig.
Däremot kan antagligen den enskilda trafikanten
inte straffas, när marken tar skada först om
flera personer efter varandra går samma väg, till exempel
när de trampar upp en ny stig över en äng."

Boken är för övrig den bok som i stort sett ligger till grund för den artikel om allemansrätten jag skrev för någon månad sedan.

Olovlig=utan tillstånd
Har du exempelvis fått tillstånd att åka över en tomt så blir ju situationen en helt annan.

oxr skrev:
> Jag är inte bitter, bara så ni vet ;)
>
> Jag insåg här i dag att jag kanske borde göra
> en liten förteckning över vad som gjorts
> tidigare.
>
> Jag är nog mer med Stalle än med Aron i det
> här. Sen tycker jag inte att det ska behövas
> ytterligare organisationer. Det finns ett stort
> antal organisationer vars verksamhet tangerar det
> här men som inte riktigt känner att det är
> deras bord. Jag tror att det vettigaste vore att
> gå genom någon av dem. Att försöka bygga upp
> en ny landsomfattande organisation från grunden
> är svårt. Det är något helt annat än att
> skapa en lokal aktionsgrupp.
>
> De jag tycker berörs av det här är Svenska
> cykelförbundet, Svensk cykling,
> Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet, Svenska
> cykelsällskapet, HappyMTB och till och med
> Svenska Turistföreningen. Det finns säkert fler.
> Jag kan tycka att någon av dessa, eller kanske
> till och med alla, borde ta upp stafettpinnen och
> erbjuda sig att vara skogscyklingens röst i
> samhället.

Jag har tyvärr svårt att tänka mig att STF skulle göra något, när jag cyklat i fjällen blir man bara bemött med positivism av alla stugvärdar och på alla stationer. Men jag tror att många av medlemmarna delar åsikt med de där 13% som vill stegla skogscyklister. men givetvis finns det yngre krafter inom den organisationen också, men man tycker ju att med den mängden cykelsällskap så borde några vara villiga att göra något.

Jag har inte kört jättemycket i Hellas, men på mina och kompisars rundor (typ 10 förra året, Blå, sen Grön tillbaka) har vi aldrig mött en levande själ till fots, dock någon enstaka glad eller vilsen cyklist. Kör alltid dagtid, helg eller vardag.

Hellas är ju mycket mer än blå + grön men gillar folk att gå dom stigarna?

Lyssna på de där P1-länkarna. Det blev en liten ögonöppnare om att mycket mark är privatägd, även om jag egentligen vet det, och att skogsägarna får göra det som de tycker är bäst med sig egen mark. För många skogsägare så är skogen deras inkomst och betalar Thailandsresan på samma sätt som du sparar av din lön. Sverige är grymt bra med Allemansrätten! Vi vet knappt hur bra vi har det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten
"Det går att meddela förbud att vistas på mark om det medför förfång eller olägenhet för markägaren. En arrangör av forsränning förklarades av Högsta domstolen sakna rätt att organisera forsränning på en annan persons mark, efter det att omfattningen av aktiviteterna medfört skador på fastigheten och olägenheter för fastighetsägaren."

Det är ju inte helt tillämpligt i fallet med Hellas. Fallet ovan gällde kommersiell verksamhet och organiserad forsränning men ändå intressant. Sak samma verkar ju vara med klätterklippor där folk campar och skitar och skräpar ner och sen drar och lämnar fult efter sig.

erik h skrev:
> Det är kanske poängen. Får man bort cyklisterna
> får man ha skogen ifred och kan hugga och jaga
> precis som man vill.

enklast vore kanske om erstavik/af petersen tar och sätter upp ett 2m högt gunnebostängsel runt hela sin del av skogen för att tydliggöra sin mark? skyltar med 'inkräktare riskerar att skjutas' kan komplettera staketet..

Går man tillbaka till handlingsplanen är det intressant att notera att man väljer att säga att många störde sig på cyklister. Ser man där till de krassa siffrorna så rör det sig om en liten minoritet av det totala urvalet (där motionärer valts bort).

Man väljer att ta upp 3 störningsmoment, nedskräpning lösa hundar och cyklister, cyklisterna är det minsta av de tre största störningsmomenten. Tar man med de fyra största störningsmomenten så kvalar andra grupper av människor in.

Jag misstänker dålig statistik när man uppger att en majoritet upplever en störning. Jag tror man räknat ihop alla störningar och sett att man fått över 50%. Troligen så stör sig många av de som exempelvis stör sig på andra mäniskor även på hundar och cyklister.

Cyklande innebär slitage på marken vilket ger ökade kostnader men det gör rimligen även gång på marken. Går man så att säga steget längre så är den naturliga utvecklingen att man inför restriktioner för störningsmomentet andra människor att bruka vandringslederna.
Som tröst för att mtb-cyklister undantas ifrån allemansrätten inom hela Erstavik så ska det (kanske) anläggas en mtb bana. Anläggning och underhåll av en mtb bana kostar rimligen pengar. Bättre då att lägga de pengarna på underhåll av de nu kombinerade vandringslederna/cykellederna till allas glädje. Frågan är också hur stort beloppet är på det extra underhåll som cyklingen skapar. Man säger på sid 29:
"Stigar och leder har ingen kontinuerlig skötsel. Markeringar saknas eller har försvunnit med tiden och våta partier saknar spänger."
Det tyder på en låg nivå av underhåll och därmed en liten total kostnad, rimligen utgör det extra underhåll som tillkommer på grund av cyklisterna endast en del av denna redan låga kostnad. Frågan är om det är rimligt att utesluta en av de stora motionärsgrupperna från en stor del av de naturliga vandringslederna i Nacka kommun för att spara denna lilla kostnad samtidigt som man funderar på att lägga pengar på en mtb-bana som inte på samma sätt är en upplevelse av naturen. Tilläggas ska också att om inte stigarna används så växer de igen. De gånger jag vandrat i Hellas har jag inte upplevt något särskillt stort slitage även om de finns lokalt, ibland gick man nästan vilse då många stigar används i väldigt begränsad omfattning.

Kan tänkas att mtb-banan skulle vara avgiftsbelagd förstås och att avstängningen av vandringslederna är ett led i att minska konkurrensen från "gratis".

Som grund i att motionärerna valts bort vore det lämpligt att någon av oss (jag kan fundera på det) kontaktar Liselott Eriksson som är projektledaren och tillför en del av denna grupps synpunkter så att beslutsunderlaget blir mer komplett. Jag jobbar dock heltid så i dagsläget ser jag framförallt framför mig en lista med synpunkter samt en namnlista. Jag är dock ingen typisk representat för Hellascyklisterna då jag mest kör lite på egen hand då och då. Jag är heller inte Nackabo utan Stockholmsbo.
Om vi skulle ha en lita med synpunkter vad skulle den vara?
Finns det något sätt att exempelvis minska slitaget på vissa områden exempelvis genom att vid gemensam cykling undvika ett visst (slitet) spår en säsong eller dylikt? Är det något spår som rimligen kommer nära Godset Erstavik eller går rakt igenom en samlingsplats med människor som skulle kunna undvikas eller där man skulle kunna välja en annan sträckning?
Jag gissar att vissa av er har varit i kontakt med Liselott Eriksson tidigare, hur har det upplevts?

De verkar ha utgått från ett underlag som gjorts 2006. Det gällde då den mark som avsattes som naturreservaten Nackareservatet i Nacka respektive Stockholm. Det gäller alltså inte ens den mark som det nu handlar om.

Den upplevda störningen handlar med största sannolikhet om Sicklaskiftet, som har/hade ett helt annat besökstrycket än den nu aktuella marken.

Underlaget är så oseriöst och tendentiöst att det inte ens är värt att bemöta. Det finns en dold agenda i det här.

Som nämnts här tidigare (och i många andra trådar) så har det ett antal gånger tidigare avhandlats var och hur man får cykla.

I korthet kan man säga att man kan begränsa cykling genom lokala trafikföreskrifter och med reservatsföreskrifter/områdesbestämmelser. Terrängkörningslagen är inte tillämplig.

Allemansrätten är sedvanerätt och dess innehåll finns inte reglerad i lag. Det som däremot finns reglerat är att allemansrätten är grundlagsbefäst och att man inte får ta väg över annans mark om det kan medföra skada (lag).

I övrigt fylls allemansrättens innehåll av hur vi (alla och envar) nyttjar naturen och i och med att vi idag till mycket större del än förut ägnar oss åt sportande i naturen så är allemansrätten snarare på väg att utvigdas än förminskas och det är just därför som LRF m. fl. på riksplanet ser att det finns ett behov av påpeka den skada som markägare anses kunna lida och snart kanske markägarsidan lyckats lobba in en begränsning och definition av allemansrätten i lag - och det gagnar inte oss cyklister såvida vi inte lobbar för en definition som tar hänsyn till våra intressen också.

Som jag ser det är det därför viktigast att vi organiserar oss för att påtala vårt intresse som cyklistkollektiv och vederlägger falsarier som den som beskrivs i kommunens rapport; att många vandrare störs av oss, och vänder på steken:

"Vi kan som den dominerade gruppen nyttjare av allemansrätten kring Hellas/Erstavik glädjande meddela att vi anser att vi inte har några större problem med vandrare som trafikerar våra cykelstigar." (om man får raljera lite).

Att en sådan rapport får dansa upp som beslutsunderlag är skamligt rent ut sagt. Jag är av åsikten att man måste belysa hur stor vår utövargrupp faktiskt är och sätta press. Det kanske inte räcker med att vända sig Liselott Eriksson. Vi kanske måste bombardera lokalpolitiker med skrivningar. Bjuda in till seminarium. Vad vet jag. Håller vi käft och mumlar här på happy så kommer vi knappast bli hörda. Det är ju i högsta grad en politisk fråga och då måste vi skjuta hål på motargumenten. Jag sällar mig till Arons initiativ och en namnlista kanske inte är så fel ändå.

På tal om dolt.
Kollade runt lite och hittade detta http://www.nacka.se/web/bo_bygga/pl...nprogram/Documents/rekreationsvarden_webb.pdf
se sid 58.

Det finns tydligen konflikter mellan olika grupper inom grönområden generellt, inte bara Erstavik eller Hellas utan vi pratar hela Nacka.
Man vill "söka lösningar som tillgodoser flera intressegrupper."
Förslag på en sådan lösning är att begränsa en av grupperna, mtb-cyklister till någon procent eller promille av de tidigare tillåtna områdena med andra ord hänvisa till vissa banor.
Ridning kan tydligen ge upphov till liknande störning men ingen åtgärd föreslås...

Någon med inflytande över reglerna för grönområdena i Nacka tycker helt klart illa om mtb-cyklister.

Senast ändrad:
Det är många kloka åsikter i den här tråden. Det vore synd att inte framföra dem till kommunen i någon form tycker jag.

Mathias skrev:
> Det är många kloka åsikter i den här tråden.
> Det vore synd att inte framföra dem till kommunen
> i någon form tycker jag.

+1

oxr skrev:
> Angånde dialog för att få göra spänger på
> Erstavik så vet jag att någon försökt och
> fått kalla handen.

I trevliga boken "Mountainbike i Stockholm" beskrivs Ulvsjöslingan som ett dedikerat mtb-spår. I slutet på detta, om man börjar vid fältet strax väster om tennisbanorna, är det parti som ofta är blött och trist att cykla. Det går att köra vid sidan om men det vore snyggare, mer flowigt och snällare mot naturen om man kunde köra rakt över blöthålen. Men för det krävs spänger och då gärna av den cykelvänliga sorten utan mittspringa.

Så om Ulvsjöslingan nu officiellt (?) är en dedikerat mtb-slinga borde det väl inte vara några problem att sätta upp spänger på vissa partier? Cyklingen blir roligare, åtminstone enligt mig, och naturen blir finare. Och de fotgängare som stör sig på att cyklisterna sliter upp djupa sår blir säkert något gladare.

Nu är jag inte särskilt bevandrad i vad det kostar att sätta upp spänger, eller hur de konstrueras på bästa sätt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara delaktig genom att hjälpa till med bygget och att bidra med pengar till materialkostnader.

Ett lyckat exempel blir bra pr, visar ansvarstagande och gör cyklingen bättre. Hur gött vore det inte att kunna stå på från hällarna tills att man når femkilometersspåret...

Vem bestämmer över Ulvsjöslingan?

Kung Stalle skrev:
> Märk väl att möjligheterna till MTB är ju
> snarare på uppsegling. Falun, Järvsö,
> Funäsdalen med flera... där önskar man inget
> hellre än att det finns MTBare.

Det stämmer inte helt, Falu stigcyklister får kämpa rätt bra med att få tillstånd att märka upp nya leder. Att märka upp leder ingår ju inte i allemansrätten, att cykla sin favoritstig utan att märka upp den gör det... Oftast.

Synd om MTB ska gå samma väg som klättringen. Med accessproblem och markägartjafs. Om en markägare (adelsman) vill ha bort folk är det tämligen enkelt, man hyr bara in en biolog som letar rätt på lämplig lav eller skalbagge som är rödlistad. Sen påstår man utan belägg i forskningen att just den aktivitet man vill stoppa skadar den lilla baggen. Och så bildas ett reservat. Finns många exempel på detta förfarande, t.ex Bispbergs klack och den där ängen på godset vid Ekoln där man inte får tälta.

Fokusera på "dold agenda" ovan. Detta handlar inte om fakta, så resonerade baserat på fakta är meningslöst.
Golf och ridning och skogsbruk går bra.
Ni fattar.

erik h skrev:
> Fokusera på "dold agenda" ovan. Detta handlar
> inte om fakta, så resonerade baserat på fakta
> är meningslöst.
> Golf och ridning och skogsbruk går bra.
> Ni fattar.

+1
Efter diverse strider i Stockholmsområdet de senaste åren har jag kommit fram till att rationella argument väger ganska lätt.

Tio hjulspår i bredd är ett problem, men att hugga en tio meter bred gata och sedan fylla upp med grus är inga problem.

Om man blir stoppad av markägere eller privatpraktiserande polis. Vilket brott har man begått om dessa reservatsregler med cykelförbud blir/är verlkighet? Vad är straffsatserna? Har markägare mm rätt att stoppa/hålla en kvar till dess att ev riktig polis anländer? Om man blir fasthållen har man rätt till lite självförsvar? ...snälla

4 § Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Envarsgripanden i Hellas kommer alltså inte ha laga stöd. Det krävs att en polisman står för kontrollen av stigarna för att man skall kunna lagföras för överträdelsen....spännande.

Är det fängelsestraff för olaga frihetsberövande?

/Rickard

Knoparn skrev:
> Envarsgripanden i Hellas kommer alltså inte ha
> laga stöd. Det krävs att en polisman står för
> kontrollen av stigarna för att man skall kunna
> lagföras för överträdelsen....spännande.
>
> Är det fängelsestraff för olaga
> frihetsberövande?
>
> /Rickard

Brottet kan ge fängelse i lägst ett och högst tio år. BrB 4:2. Om brottet bedöms som ringa är straffet böter eller fängelse i högst två år.

Om vi cyklar trots förbud är vi ju inte ett dugg bättre än enduroåkarna som vi brukar vara snabba att påminna om att det de gör är förbjudet.

Tob skrev:
> Om vi cyklar trots förbud är vi ju inte ett dugg
> bättre än enduroåkarna som vi brukar vara
> snabba att påminna om att det de gör är
> förbjudet.

Mja, som det också påpekas och vilket är den egentliga orsaken till bitterheten över enduroåkarna ar väl att det är en viss skillnad i slitage.

Spännande ändå att lokala ordningsregler kan slå ut allemansrätten finns det några egentliga hinder mot att förbjuda att man beträder vandringslederna i Hellas till fots?

JMT skrev:
> Spännande ändå att lokala ordningsregler kan
> slå ut allemansrätten finns det några egentliga
> hinder mot att förbjuda att man beträder
> vandringslederna i Hellas till fots?

Japp, fötter är inte fordon. Men ibland funderar jag på om man inte kan definiera cykeln som sportredskap.

var ju inte helt tydlig i mitt förra inlägg.

Tror ni ska prova lite andra angreppssätt än att tolka lagar, förslag å andra skrifter ur strikt cykelperspektiv. Inte räkna vilka som är flest, nyttjar mest, förstör mest, vem som har rätt att göra vad osv.

Vill de från kommunens sida hindra cyklister från att hoja i Hellas kan de tex bestämma att gröna, blå och gula är dedikerade vandringsspår och märka upp dem med cykelförbud. Då spelar det ingen roll hur man tolkar allemansrätten.
Ove i den röda toppluvan kommer inte börja gilla oss för att vi bygger spänger.

Börja med att ta reda på varför de vill förbjuda mtb i Hellas. För att var tionde vandrare inte gillar dem?!! Är det slitage så går det att lösa.

Se det ur ett nyttjande perspektiv. Vad är Hellas och för vem?
Är målet att det ska vara ett utflyktsområde för stockholmare att uppleva orörd natur eller ett rekreationsområde där man får utöva så många aktiviteter som möjligt och som området klarar av.
Vad är det som avgör om en aktivitet får utövas här?
Finns det andra man kan alliera sig med? Hästtjejer, klättrare, multisportare etc

Friluftfrämjandet är hyggligt stora och har mtb avdelning och för att så många som möjligt ska ut i naturen.

Personligen är jag ganska liberal när det gäller Hellas. Gråter inte över Indianer & Vita utan tycker att det är kul att fler tar sig ut. Vill de anlägga ett hästspår å nån av de otaliga stigarna får stryka lite på foten så är det OK med mig. Ju fler som nyttjar det (på så många olika sätt som möjligt) desto bättre och svårare att utesluta några, och svårare att bebygga.

Börja med att på varför det ska förbjudas, det verkliga skälet, istället för att förbereda er på hur ni ska tolka lagen för att kunna bryta mod ett ev förbud. Och släpp lite på det strikta cykelperspektivet.

Och till alla er som engagerar, orkar skriva, ringa å kalla till möten: Stor Kram !

OK, +1 på att det dyker upp mycket bra i den här tråden.

Namninsamling brukar ju alltid vara nåt, och det är enkelt för alla, kanske det är en bra start? Kan man då inte vara moderna och bara starta en Fejsbokgrupp och ha upprop? Funkar ju för mycket annat, och kan man lobba det till tidningar så finns det en bas att utgå ifrån. Lägg flyers i cykelbutikerna, sätt anslag vid HBB och Hellasgården, spread the word!

Sen kanske nån tar tag i det därifrån (nån måste!)...

Swoop skrev
-----------------------------------------------------------------
OK, +1 på att det dyker upp mycket bra i den här tråden.

Namninsamling brukar ju alltid vara nåt, och det är enkelt för alla, kanske det är en bra start? Kan man då inte vara moderna och bara starta en Fejsbokgrupp och ha upprop? Funkar ju för mycket annat, och kan man lobba det till tidningar så finns det en bas att utgå ifrån. Lägg flyers i cykelbutikerna, sätt anslag vid HBB och Hellasgården, spread the word!

Sen kanske nån tar tag i det därifrån (nån måste!)...

--------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------

Att gå till lokalpress etc tror jag inte gynnar oss. Sist det begavs i samband med bildandet av nackareservatet gick någon(av oss) till lokalpressen där det sedan blev ett stort uppslag i tidningen. "Cykling förbjuds i Nackareservatet". Detta utnyttjade självklart någon, kopierade artikeln och satte upp överallt kring Hellasgården så att alla kunde se o ta del av. (och som jag ser det till vår nackdel)

Min uppfattning är att bara en större publik får vetskap om detta och kan då även motarbeta oss i en större grad. (jag tror inte någon annan än vi själva är intresserade av att "tillåta" cykling i området)
Som det är nu vet väl bara ett fåtal plus några på kommunen vad som är på gång.
Skall man göra något så tror jag såifall det ät bättre att diskutera direkt med kommunen än att sprida budskapet över hela Nacka, men visst det är ett svårt ställningstagande om vad man tror är bästa vägen i detta fall.

Nacka kommun kommer ju inte heller gå ut med stora uppslag om att det kommer vara förbjudet att cykla i Erstavik utan det lär bara stå på de skyltar som kommer upp kring området.(på samma sätt som för Nackareservatet)
Det kan tyckas fel men man får kanske vara lite ""olydig" och ta diskussionen den dagen man stöter på någon som säger att det är förbjudet att cykla i området (pratar vi tex blå-gröna så har jag inte stött på många under de 20 år jag cyklat i området.)

Som det ser ut nu tror jag vi har väldigt liten chans att påverka ett ev. cykelförbud

Hur har det blivit i Sicklaområdet efter förbudet ? Mig veterligen cyklar alla på där som vanligt.....

Vad jag vet förekommer cykling i terräng i Stockholmsområdet även i exempelvis naturreservat så visst kan man utöva lite civil olydnad.
Det är dock att föredra att verksamheten är tillåten. Det brukar bli tyst på de flesta gnällspikar som klagar på cykling om det verkar som att man faktiskt har koll på (och agerar enligt) ordningsstadgar m.m. Kan man hitta någon bra lösning kanske vissa motståndare dessutom omprioriterar vad de lägger energi på.

Jag gick precis med i Friluftsfrämjandet, de har verksamhet som intresserar mig i övrigt och jag bedömmer att de har en del tyngd bakom sig och verkar iallafall utåt verka för en allemansrätt för alla. Dessutom har de ju en inte obetydlig andel personer av vandrartyp som kanske kan ge perspektiv som gör att man kan komma med en smidigare lösning som dessutom minskar konflikter mellan grupper än ett förbud mot cykling på de kombinerade vandrings/cykel-lederna i Hellas rakt av. Den mesta av störningen hos lättirriterade (och ibland på grund av mindre hänsysnfulla cyklister) tror jag sker just i "ingångarna" till Nackareservatet som exempelvis runt Hellasgården. En av fördelarna med just cykel är ju att de sprider ut folk över ett större område vilket innebär mindre störning för den enskilde.
Jag ska kolla lite hur läget ser ut där om man som ny medlem vill engagera sig i allemansrättsliga frågor lokalt.

Luthman Photography skrev:
> Tob skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om vi cyklar trots förbud är vi ju inte ett
> dugg
> > bättre än enduroåkarna som vi brukar vara
> > snabba att påminna om att det de gör är
> > förbjudet.
>
> Mja, som det också påpekas och vilket är den
> egentliga orsaken till bitterheten över
> enduroåkarna ar väl att det är en viss skillnad
> i slitage.

Men varför skulle gränsen för "för mycket slitage" gå just mellan MTB och enduro då? Det är ju en viss skillnad på slitage mellan en MTB och en fotgängare också, så varför skulle man inte dra gränsen där?

Senast ändrad:
svalgis skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Tob skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om vi cyklar trots förbud är vi ju inte ett
> > dugg
> > > bättre än enduroåkarna som vi brukar vara
> > > snabba att påminna om att det de gör är
> > > förbjudet.
> >
> > Mja, som det också påpekas och vilket är den
> > egentliga orsaken till bitterheten över
> > enduroåkarna ar väl att det är en viss
> skillnad
> > i slitage.
>
> Men varför skulle gränsen för "för mycket
> slitage" gå just mellan MTB och enduro då?

Ingen aning, fråga någon som vet.

Jag tycker bara att det inte riktigt går att jämför mtb och enduro när det kommer till slitage.

Det jag menar är att beroende på vem du frågar så är det klart att varje intressegrupp kommer säga att "vi förstör inte så mycket", "det finns de som är värre" och på så sätt rättfärdiga sitt eget beslut att skita i förbudet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp