Cykelförbud på gång i Hellas

garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om man kör dubbfritt då?

Jag trodde ni i Sthlm hade tvång på dubb från första september till sista april? Och däremellan frivilligt vid väta?

Eller var det bara på Fornstigen? :-)

Har någon nån gång blivit fälld för att ha cyklat trots "förbud"?
Kan man avtala bort allemansrätten?
Vad beror det på att markägaren vill begränsa tillgången till det område som vad jag har förstått är av riksintresse både för friluftsliv men även med avseende på natur och kulturvärden? Det har mig veterligen aldrig anordnats en orienterings eller skidtävling i området? Är det ekonomiska förluster? Vad uppgår de till?
En av de stora värdena att bosätta sig i Nacka är ju tillgången till dessa områden. Att som kommun medverka till att man minskar tillgången, minskar attraktiviteten för kommunen.
Eftersom det känns så oklart vad markägaren har för vilja så känner man ju onekligen osäker på nästa steg som är försök till en begränsning av allemansrätten.
"Förbjuda" svamp och bärplockning?
"Förbjuda" skidåkning?
"Förbjuda" löpning på stigar?
"Förbjuda" tältning?
"Förbjuda" att bada?
"Förbjuda" att gå med hund?
"Förbjuda" att åka skridskor

Om man verkligen vill så kan man hitta argument för detta, det går garanterat att göra en undersökning där 13% av alla känner sig störda av någon av ovanstående.

Det som jag är mest nyfiken är den nytta som markägaren faktiskt har av ett friluftsliv på ägorna och en samverkan med tex cyklister. Kanske är det så att han skulle tjäna pengar på att aktivt samarbeta med intressegrupperingar för friluftslivet. Några av de fördelar man skulle kunna ha:
-Faktiskt ha en part att föra en dialog med vilka stigar områden man faktiskt vill få bort cyklingen på. Jag tror många av oss som cyklar kan tänka oss att undvika vissa partier om det -finns rationella argument för det till förmån för att man har garanterad tillgång till andra.
-Möjlighet att påverka. Ta exemplen med den påverkan som Happy har för att motverka cykling på motionsspår eller med dubbdäck på bara hällar
-Många som gratis hjälper till med översyn. Jag är helt säker på att många skulle hjälpa till och kommunicera och agera i situationer som gynnar markägaren några exempel kan vara:
Olovlig eldning
Snabbt upptäckt av skogsbrand
Motverkande av terrängkörning
Husvagnscampingar och kabelskalarklubbar
Vandalisering eller dumpning av sopor och skrot, Alfons Åberg helikoptrar osv
Tjuvjakt och fiske
Nedblåsta träd
Nedskräpning
Rapportering av vilt
Kommunikation. Ta exemplet att man absolut inte vill ha cykling inom ett område inom en period så kan någon lägga upp en tråd på Happy
-Inkomster från arrenden. Den där skjutbanan som finns mitt på gröna spåret. Den skulle man kunna hyra, arrendera ut till en intresseförening?
- är det så att slitage på grund cykling medför kostnader eller minskade intäkter känns det ju rimligt att få ersättning, något som en intresseförening kan jobba för.
- pr. Om man som markägare har stöd hos opinionen får man fördelar i förhandlingar med kommun och staten.

Jag har nu cyklat i området i 27 år och är beredd att betala för varenda krona som jag har bidragit till i ökade kostnader, men är samtidigt säker på att de värden som jag kommer att tillföra de kommande 27 åren överstiger den kostnaden, med det förutsätter att jag fortsatt inte förbjuds att cykla och att det finns ett forum för dialog mellan friluftsliv, markägare och kommun. Om jag räknar lite snålt har jag säkert i snitt cyklat 100 h om året, vilket ger 2700 timmar, av dessa har jag ägnat cirka 15 minuter åt konflikter, två gånger med hundägare och en gång med en vandrare och en gång med en annan cyklist. Även om det skulle vara så att 13 % är störda av cyklister så är ju det en fantastisk låg siffra. Hur ser siffran ut i Stockholms innerstad?

Jag tror att när markägarna upptäcker, vad det verkar iaf, att det blir fri konkurrens att anordna diverse motions- och tävlingsinriktade event. Och att ett lopp i stockholmstrakten innebär kanske uppåt 1000 cyklister a en avgift på 400-500 så kan problemet eventuellt lösa sig själv, med lite tur.

Jag är inte helt säker på att en eventuell frihet att arrangera är bra för sporten som helhet men för enskilda motionärer och andra så kan det ge en del öppningar trots allt.

När det kommer till den tidigare diskuterade rotrötan så tror jag att ett träd är värt ungefär 1000-2000:- i friskt tillstånd. Det är tydligen lite komplicerat beräkning på det där för det beror på en massa andra saker också förutom att trädet är friskt. Rötskadade trän tror jag inte de får nått alls för i princip, kan till och med vara så illa att de får betala för att bli av med det, jag minns inte exakt. Men jag träffade två killar som startade upp nån slags verksamhet för att ta hand om skadat timmer och som gick till värmeverk.

/Freddo

H. skrev:
> Alltså. All skog ägs inte för att skövlas?
> Eller har jag fel här?

More or less om vi inte pratar om nationalparker och naturreservat. I det senare förekommer det väl vill avverkning dock tror jag.

För övrig skog är man väl som ägare mer eller mindre skyldig att på nått sätt ägna sig åt det som kallas skogsbruk, men jag är inte så insatt i detaljerna. Jag ska fråga grannen nån gång, han är skogsbonde.

/Freddo

Det är en intressant diskussion om självaste markägaren och att komma överens med han. Just i det här fallet så kan det bli lite svårt.. kan tipsa om att läsa boken "Jorden de ärvde" så får man lite bättre insikt i vad Af Petersen är för en otrevlig typ som gärna kör över hela sin familj för att lägga beslag på så mycket egendom som möjligt samt lyckas göra upp på egen hand med politiker och riva testamenten.. Efter att ha läst boken spelar det mig särskilt liten roll vilka regler som gäller för min framtida närvaro i skogen, i just dont give a fuck.

Så nu får vi börja kamo-måla oss så vi inte blir upptäckta av alla cykelpoliser som kommer att patrullera gula, gröna, blåa, m.fl. stigarna på jakt efter sammahällets värsta avskum, dvs. mogna män o kvinnor i lycra gränslande en MTB i skogen... ;)

Jag kommer i alla fall i största möjliga mån fortsätta cykla i området, helst med alla andra tisdagsrajdare!

// Larsa :(

Angående värde på träd så är 1000-2000 kronor per träd rejält överdrivet om man pratar om gran som gäller i det här fallet. Virkespriserna för grantimmer ligger på ca 500 kronor kubiken http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Priser-och-andra-siffror/Virkespriser/. Medelstamvolym på en avverkning i trakterna runt Stockholm kan tänkas ligga på ca 0,4-0,5 kubik/träd. Då är en viss del även massaved som har ett lägre pris men säger vi att det ligger på 0,5 kubik i medelstam och 500 kronor hamnar vi på 250 spänn för en gran. Sen finns det mycket som spelar in hur mycket man får betalt men det hamnar där någonstans.

Man får ha utgångspunkten att all skog som inte är skyddad på något sätt sköts och har målet att förränta sig så bra som möjligt med allt vad det innebär. Sen att alla skogsägare inta har maximal inkomst som mål går inte att ta hänsyn till om man inte vet just den skogsägarens mål med skogen. Målet med att vara i skogen måste alltid vara att inte göra någon åverkan på träd som sänker deras värde. Röta har även den egenskapen att den sprids via rotkontakt till andra träd så skadar man ett kan det innebära att många blir skadade på sikt.

Angående att skogsägaren skulle vara skyldig att bedriva skogsbruk är en sanning med modifikation. Man är skyldig att återbeskoga mark man man har avverkat men det är ungefär där det slutar http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19790429.HTM. Man uppmuntras att röja, gallra osv men det finns ingen skyldighet i lagen att göra det.

Tack för infon, men enligt mina skogsägande vänner så får dom mer per gran, förvisso bor dom inte i stockholm men inte så värst långt ifrån. Men jag ska fråga igen. Blir det verkligen inte mer än en halv kubik på en gran?

Men även om priset är så lågt som 250:- så blir det rätt mycket pengar. Det är ju några träd som passeras.

/Freddo

oxr skrev:
> Nja, det ska väl finnas skogsbruksplaner eller
> vad det heter?

Det beror lite på. Är man certifierad enligt PEFC eller FSC måste man ha en plan där de avsatta områdena är med. I övrigt är en skogsbruksplan mer ett eget dokument på var och när man bör sätta in vissa åtgärder i skogen. Det finns inget lagkrav på att en skogsbruksplan måste finnas.

fphotography skrev:
>
> Men även om priset är så lågt som 250:- så
> blir det rätt mycket pengar. Det är ju några
> träd som passeras.
>
> /Freddo

Fortfarande så är det ingen som påvisat att cykelmedförd rotröta existerar i området eller ens i Sverige. Mer än att du säger att det finns en gammal tråd på utsidan där någon påstår det.
Visa upp några indikationer på att det existerar, sedan kan vi börja diskutera vad man kan göra åt den saken. Men det får vi nog göra i en annan tråd för Hellasbeslutet har INGET att göra med slitage, hur påhittat eller verkligt slitaget än är. tråd,

Menar du att rotröta inte existerar, eller MTB inte sliter på rötter eller både ock?

Som jag skrev tidigare så har det antagligen inte gjorts några större vetenskapliga undersökningar map cyklister.

Men det torde vara tämligen belagt att rotröta existerar, att det uppkommer bl a pga skadade rötter. Om man tror att MTB inte skadar rötter så föreslår jag en tur i vilket spår som helst i princip som trafikeras på regelbunden basis.

Att jag tog upp det här beror på att ni förr eller senare kommer möta på det argumentet från markägaren om ni går vidare lite mer organiserat.

Med vänlig hälsning,
Freddo

oxr skrev:
> Blir man inte jagad med blåslampa av
> Skogsstyrelsen om man saknar skogsbruksplan?

Nej det blir man inte. Här är skogsstyrelsens förklaring på vad skogsbruksplanen är till för http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Aga-skog/Skogsbruksplan/.

För övrigt vill jag säga att jag inte på något sätt är emot cykling i naturen och att diskussionen har dragit iväg lite från målet med tråden. Ville bara räta ut lite sakfrågor som kommit upp. Jag hoppas verkligen att det inte blir något förbud mot cykling i Hellasområdet.

fphotography skrev:
> Menar du att rotröta inte existerar, eller MTB
> inte sliter på rötter eller både ock?

Jag menar inget av ovanstående. Jag ställer mig frågande till om att det är fastställt att rotröta med mtb som orsak är ett problem i Sverige idag. Jag har inte sett ett dyft som talar för den saken. Märk att jag inte hävdar att du har fel, jag vill bara att du skall ge något mer handfast än "ett minne till en gammal tråd på ett annat forum tror du" som kan tala för din sak.

>
> Som jag skrev tidigare så har det antagligen inte
> gjorts några större vetenskapliga
> undersökningar map cyklister.
>

Jag har aldrig hävdat att du måste komma med en större vetenskaplig undersökning för att jag skall börja fundera på orsakssamband.

>
> Men det torde vara tämligen belagt att rotröta
> existerar, att det uppkommer bl a pga skadade
> rötter. Om man tror att MTB inte skadar rötter
> så föreslår jag en tur i vilket spår som helst
> i princip som trafikeras på regelbunden basis.
>

Jag skall villigt erkänna att mina kunskaper om rotröta är i princip noll. Men vad jag har förstått så existerar rotröta knappt på tall utan mest på gran + lövträd?
Upplys mig mer. Hur stor skada på rötter räcker på en typisk gran för att den troligt skall drabbas av rotröta? Räcker det att blottlägga rötterna litet? Måste barken på rötterna skadas? Jag har ingen aning men det skulle ju underlätta med lite kunskap för att göra en bedömning.

Vad jag kunde läsa mig till i den där utsidan-tråden som länkades till ovan så verkade skogsexperten inte tro att vanliga däck skulle orsaka rotröta. Dock var han lite orolig för dubbdäck. En annan hade läst att skogsbolagen skaffade mindre maskiner, men som fortfarande vägde flera ton (!!!), för att inte orsaka rotröta på de träd de sparade. Är det kanske främsta orsaken till rötröta krosskador? Upplys mig!

Annars kanske du kan ta ett endaste verkligt exempel där rotröta troligt orsakas av cykling. Finns kanske någon som tagit en bild på ett nedsågat träd som vuxit längs en stig (som brukas ofta av cyklister) som drabbats av rotröta?

> Att jag tog upp det här beror på att ni förr
> eller senare kommer möta på det argumentet från
> markägaren om ni går vidare lite mer
> organiserat.

Alltså, jag har varit löst eller hårt knuten till diverse cykelstigprojekt i snart tio års tid. Detta är första gången jag hört talas om rotröta.

i all välmening
/
Erik

Senast ändrad:
af Petersén har ondgjort sig över MTB i många år. Med cykel håller sig ju inte folk i kanten på skogen där bärplockare och hundägare normalt håller till. Då hamnar man i konflikt med skogsbruket och jakten som bedrivs djupare in i skogen. Tänk själva när jaktvännerna klagar över att godsherren inte kan hålla ordning på populasen i sin skog. Dessutom kan MTB utövarna anses vara en grupp som är lagom rebellisk och som dessutom öser ut pengar på sin sport utan att något kommer godset tillhanda. Nej se på hästfolket, de sköter sig minsann. De betalar hutlösa hyror för stallplats på något av godsets olika stall (de har flera). T ex stallet och ridanläggningen vid Drevinge. Tänk om flera av de som klagar är ryttare. De är ju dyrt betalande kunder. Passage med cykel även på bred grusväg brukar innebära att man får tala lugnt till djuret för att de inte ska gå i sken.

Med cyklisternas fart, rörlighet och mekaniserade framfart är man en anomali i skogen. Jag tror cyklisternas frihet lever på utmätt tid.

Allt som är annorlunda är ont och ska bekämpas.

Fjärdebrunn skrev:
>
> Med cyklisternas fart, rörlighet och mekaniserade
> framfart är man en anomali i skogen. Jag tror
> cyklisternas frihet lever på utmätt tid.
>
> Allt som är annorlunda är ont och ska bekämpas.

Som tur är så är Sverige större än Hellas. Här är t.ex. kommunen extremt vänligt inställda till mtb.

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Som tur är Sverige större än Hellas.
>
> Va?!

Jodå, Sörmlamdsleden fortsätter vidare söderut. Trot om du vill!

mytomspunnen skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> >
> > Med cyklisternas fart, rörlighet och
> mekaniserade
> > framfart är man en anomali i skogen. Jag tror
> > cyklisternas frihet lever på utmätt tid.
> >
> > Allt som är annorlunda är ont och ska
> bekämpas.
>
> Som tur är så är Sverige större än Hellas.
> Här är t.ex. kommunen extremt vänligt
> inställda till mtb.

Glesbygd va?

En bit ner sipprar det fram. Snyggt sätt att göra detta till en intern konflikt mellan olika besökargrupper och peka på att "det allmänna" borde ta tag i regleringen av tillgången på allemansrätten på Erstavik.

Få bort buset i skogen!

<http://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/13074/20479/Fideikommisset-en-forutsattning-for-Nackas-grona-lunga/>

Rotröta är ett tillräckligt stort problem för att företag som Mellanskog ska investera i biobränsleterminaler dit man kör skadade träd. Nu framgick det inte i artikeln riktigt vad det är för träd men vid tillfälle ska jag kolla om det går att se på de andra bilderna.

/Freddo

Från slutsatserna av Visus undersökning från 2006. Framtagen på uppdrag av och finansierad av de berörda kommunerna Nacka, Tyresö och Stockholm, Regionplanekontoret och Erstaviks Fiedekomiss.

"Spontant uppfattas Erstavik som ett lugnt och rofyllt område. Flertalet, 93% upplever
exempelvis att de är trygga under sin vistelse. På en fråga om upplevelse av störning anger
emellertid majoriteten att de störs på något sätt under sina besök. Lösa hundar, nedskräpning
och cyklister (mountainbike) upplevs vara de vanligaste irritationsmomenten. Mot bakgrund
av det starkt positiva helhetsintrycket är Visus tolkning av detta resultat att störningarna inte
utgör något stort eller generellt problem i Erstavik. För de individer som upplever sig störda
av andra kategorier av besökare utgör detta självklart ett orosmoment men vi kan inte se att
helhetsintrycket påverkas negativt av upplevelsen. De som uppger att de inte blivit störda ger
inte en mer positiv bedömning än de som upplever att de blir störda."

fphotography skrev:
> Rotröta är ett tillräckligt stort problem för
> att företag som Mellanskog ska investera i
> biobränsleterminaler dit man kör skadade träd.
> Nu framgick det inte i artikeln riktigt vad det
> är för träd men vid tillfälle ska jag kolla om
> det går att se på de andra bilderna.
>
>

Att rotröta existerar tror jag på men jag är otroligt tveksam till om att en särskilt stor andel av denna skulle orsakas av cykling. Nedan är en bild på hur det såg ut när skogsmaskinerna var ute och gallrade lite i min lokala skog. I närheten av det där spåret kan det säkert bli rotröta (notera de avslitna rötterna!) men av cykling?

rotrta.jpg

Senast ändrad:
En fördjupning av de 13 % som störs på cyklister finns på sid 31

"Mountainbikecyklister skrämmer. Mountainbikecyklister är den enskilda kategori
av brukare som väcker mest irritation bland andra kategorier av brukare. Två
framträdande skäl till denna upplevelse nämns i undersökningen.
o Cyklisterna skrämmer andra besökare/vandrare och gör dem otrygga. Mot
bakgrund av att cyklisterna kör på vandringsleder och ofta håller hög hastighet blir
vandrarna överraskade och skrämda.
o De upplevs köra sönder spår.
”Jag och mitt barnbarn blev nästan överkörda av en mountainbike när vi var
ute på blå spåret. Det var otäckt. Vi fick slänga oss ut i skogen. När man går på
det blå/gröna spåret vill jag känna mig trygg. Jag kan vara beredd om jag går
på ”vägen” vid Erstaviksbadet men inte i det blå och gröna spåret. De är till för
vandring.” Christina, 59 år, Saltsjö Duvnäs"

I bortfallsanalysen kan noteras att gruppen cyklister inte så gärna stannade för frågor.

Intressant att Kommunen(erna) driver en hård inskränkning för en användargrupp, som dessutom har stöd av Allemansrätten, på basis av detta.

Jag har bott i Nacka för länge tror jag...

Cyklisterna hade säkert stannat, i alla fall hade jag gärna svarat på frågor. Men:

"Förmodligen är andelen motionärer (joggare, motionscyklister, skidåkare etc) underskattat i mätningen eftersom dessa utgör övervägande delen av bortfallet. Det var en förutsättning vid datainsamlingen att dessa besökare skulle kunna passera entrén utan att bli störda i sin aktivitet. Speciellt vid dåligt väder har dessa kategorier inte velat stanna på grund av kyla och blåst."

mytomspunnen skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Rotröta är ett tillräckligt stort problem
> för
> > att företag som Mellanskog ska investera i
> > biobränsleterminaler dit man kör skadade
> träd.
> > Nu framgick det inte i artikeln riktigt vad det
> > är för träd men vid tillfälle ska jag kolla
> om
> > det går att se på de andra bilderna.
> >
> >
>
> Att rotröta existerar tror jag på men jag är
> otroligt tveksam till om att en särskilt stor
> andel av denna skulle orsakas av cykling. Nedan
> är en bild på hur det såg ut när
> skogsmaskinerna var ute och gallrade lite i min
> lokala skog. I närheten av det där spåret kan
> det säkert bli rotröta (notera de avslitna
> rötterna!) men av cykling?
>
>

Såvitt jag förstått så räcker det med att barken skalas av för att rotröta ska kunna angripa. Det där med skogsmaskiner är säkert ekonomiskt övervägt. Där har cyklister en nackdel då vi inte på ett lika direkt sätt bidrar ekonomiskt. Så ur en markägares perspektiv så kostar vi bara pengar och lämnar enervit powergel efter oss.

/Freddo

Nu tycker jag att vi ger upp diskussionen om rotrötan. Jag tycker att vi kan konstatera att den förekommer och att cyklister kan ha en viss negativ inverkan på densamma. Tycker att det har fått lite för stort fokus i här då den frågan inte ens har varit med och påverkat beslutet att förbjuda cyklingen.

På det stora hela får man nog trots allt vara tacksam för att fideikommisset i strid med testamenten förlängdes i två generationer till.

mytomspunnen skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Rotröta är ett tillräckligt stort problem
> för
> > att företag som Mellanskog ska investera i
> > biobränsleterminaler dit man kör skadade
> träd.
> > Nu framgick det inte i artikeln riktigt vad det
> > är för träd men vid tillfälle ska jag kolla
> om
> > det går att se på de andra bilderna.
> >
> >
>
> Att rotröta existerar tror jag på men jag är
> otroligt tveksam till om att en särskilt stor
> andel av denna skulle orsakas av cykling. Nedan
> är en bild på hur det såg ut när
> skogsmaskinerna var ute och gallrade lite i min
> lokala skog. I närheten av det där spåret kan
> det säkert bli rotröta (notera de avslitna
> rötterna!) men av cykling?
>
>

Det där är inte spår av skogsmaskin. Det är spår från en fatbike med en cyklist med starka ben.

Senast ändrad:
Muntis skrev:
> Nu tycker jag att vi ger upp diskussionen om
> rotrötan. Jag tycker att vi kan konstatera att
> den förekommer och att cyklister kan ha en viss
> negativ inverkan på densamma. Tycker att det har
> fått lite för stort fokus i här då den frågan
> inte ens har varit med och påverkat beslutet att
> förbjuda cyklingen.

Håller med. Vi diskuterar det här istället: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2038790

Innan den här tråden spårade ut i nåt käbbel om rövröta eller liknande så hade Viktor2 ett skapligt insiktsfullt inlägg på sid 6. Om man verkligen läser de påskrivna avtalen mellan Nacka Kommun och af Petersens så framgår det ju att det handlar om en överenskommelse om hur mycket arbete som Erstavik ska utföra och vilken egentlig ersättning de ska få plus regleringar om hur mycket tillträde kommunen ska få för att sätta upp Entrer och informationstavlor o.dyl. Det enda som nämner möjliga restriktioner kring cykling inom Erstavik är ju en punkt som säger att:

"Erstavik åtar sig att vidta åtgärder enligt gällande lagstiftning som sytar till att motverka störningar av det rörliga friluftslivet, minskar Erstaviks belastning samt bevarar och ökar natur- och kulturvärdena. Dessa åtgärder är främst att:
* Motverka olovlig cykling, kojbygge, tältning samt lösspringande hundar."

Min erfarenhet av avtal om ersättning för arbete så brukar oftast uppdragstagaren försöka utföra så lite arbete som möjligt för den betalning han får. Det skulle förvåna mig om gubben af Petersen lägger ner tid och möda på att springa runt i skogen och försöka haffa cyklister som kommit på villovägar.

Det enda som torde vara risken är isf. att informationen på skyltar och bevakningen (genom markägare och ansvariga men även de av allmänheten som informerats via skyltarna) ökar i området. Detta kan komma att leda till ökad osämja och såklart möjligtvis lagliga påföljder.

Det finns ju dock möjligtvis ett antal sätt att på kort och på lång sikt försöka undvika detta:

Dels kan man kontakta avtalsparterna och förhöra sig om vad deras planer är och försöka få ett finger med i formuleringarna kring information och regler i området. af Petersens kanske inte är nåbar, men kommunen borde ha ansvar att svara allmänheten.

För att motverka osämja mellan nyttjarna av skogen så kan vi ta ett gemensamt ansvar som stigcyklister att bete oss väl på stigen och föregå med extremt gott exempel. De fortkörande cyklister som lyckas skrämmas borde ju kunna tygla sig i de extremt få fall som man verkligen träffar på en vandrare på stigen. Ett förslag är att tillsammans försöka skapa en Code of Conduct som beskriver både hur man på bästa sätt möter andra stigtrafikanter men även kanske hur man ska köra och bete sig för att inte slita onödigt på stig, rötter, surhål, hällar, spänger osv. Detta skulle kunna behandlas i en tråd här på Happy. (eller kanske på /23?). Borde även vara intressant för alla som cyklar stig. Kanske är detta någonting som skulle kunna föreslås finnas med på ovan nämnda informationstavlor som en god gest.

Även en tråd som stigstatus (en bra start finns redan) som kan tipsa om vilka områden/stigar i Hellas som är bra och vilka som bör undvikas både för att hålla slitaget och surhålen nere, men även för att få en bra körupplevelse, vilket oftast går hand i hand.

Om vi verkligen är rädda för lagliga påföljder och straff i form av dagsböter så kan man kanske ta inspriation från andra rättshaverister som planka.nu som bedriver en sorts böterförsäkring. Om man som medlem blir tagen för att åka utan färdbevis på kommunaltrafiken så betalar de straffavgiften. Jag sympatiserar inte med ovan nämnda organisation och deras mål, men för hellas cyklister kan det kanske fungera.
Via en enkel förening skulle man mot en årlig medlemsavgift få af Petersens dryga böter betalda om man mot all förmodan skulle bli haffad i skogen.

Jag utgår från att det finns tonvis med andra aktioner och idéer som skulle kunna förbättra våra utsikter för stigcykling i Hellas och kanske andra platser i sverige. Mina idéer är kanske omöjliga eller rent utav korkade, men jag var så trött på rotrötan (tack för att den diskussionen fått egen tråd), så jag kände att vi borde utnyttja tråden till några lite mer konstruktiva spår.

Edit: dubbelskrivning.
Edit2: rättstavning.
Edit3: inser nu att cykelbegränsning står nämnt i handlingsplanen.

Senast ändrad:
Jag håller i sak med LasseB. Speciellt som en långsiktig lösning. På kort sikt har vi dock att försöka påverka kommunernas uppfattning och skrivningarna på tavlorna. Står det där att cykling ska ske enligt ditt och datt och inte i terräng mm kommer det potentiellt skapa fler påpekanden, klagomål och konflikter från andra personer i skogen. Med stöd av skyltarna skulle fler se en möjlighet att faktiskt gnälla.

Tidigt i tråden var oxr och andra inne på att ta en ny dialog med t ex Nacka kommun. Det tror jag skulle vara bra. De har ju själva staterat att de inte har lyckats fånga in åsikterna från en av de stora besökargrupperna.

När Nackareservatet skulle bli till drev jag överklagandet till Regeringen, utan att uppnå ett skit. Mitt rättshaveri i denna fråga är avslutat.

H. skrev:
> Man borde väl kunna dra ganska mycket paralleller
> till ridning, som är tillåtet i natur:
>
> http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/A
> llemansratten/Vad-galler/Ridning/
>
>
> Edit: Hittade det jag sökte.

Försök inte komma med rationella argument här! Cyklar är magiska och orsaker allt ont som kan ske i skogarna och bör därför förbjudas!

Ang. ridning, i Tyresta har man de här reglerna. Cykel och ridning endast på anlagda vägar och i nationalparken får man inte ens rida på väg.

http://www.tyresta.se/?page_id=27

Regler i området

Tyresta Nationalpark och Naturreservat

För att skydda naturen finns vissa regler för dig som besökare.

I naturreservatet får du inte:
•Medvetet störa djurlivet;
•Skada växtligheten genom att gräva upp växter, bryta kvistar eller fälla träd;
•Fiska i Åvaån och de inre delarna av Åvaviken;
•Medföra okopplad hund;
•Rida eller cykla annat än på anlagda vägar;
•Ordna lägerverksamhet, orienteringar eller andra gruppaktiviteter utan tillstånd från Stiftelsen Tyrestaskogen;
•Elda annat än på iordningställda eldplatser och endast använda medhavd eller utlagd ved.

I nationalparken är reglerna hårdare. Där får du dessutom inte:
•Samla insekter eller plocka växter (det är dock tillåtet att plocka svamp och bär);
•Fiska i sjöarna under tiden 1 maj – 15 juni (övrig tid är det tillåtet med fiskekort för nationalparken);
•Tälta på annan plats än i anslutning till iordningställda eldplatser (tältning för grupper är tillåten endast vid Stensjödal efter tillstånd från Stiftelsen Tyrestaskogen);
•Rida, inte ens på grusbelagda vägar.

Fast Tyresta är en nationalpark, då finns det väl helt andra förutsättningar för att begränsa allemansrätten.

Den yttre delen är naturreservat medan kärnan är nationalpark.

jomper skrev:
> Fast Tyresta är en nationalpark, då finns det väl helt andra förutsättningar för att begränsa allemansrätten.

Tillbaka
Topp