Cykelförbud Törnskogen?

Cykelförbud Törnskogen?
Oskar sa:
En stig är ett slitage.
Skulle kalla de flesta stigar för typexempel på positivt slitage. Annars få vi förbjuda rådjur och annat som tenderar gå i samma spår och slita upp stig.
Frågan är vad vildsvinens bökande i skogen räknas som, positivt eller negativt slitage, i en trädgård blir det oavsett negativt :-)

Tycker Stockholm är så fantastiskt med alla stigar och den mångfald som finns överallt, De flesta utom i innerstaden har väldigt nära till en stig, ofta rätt bra och i trevliga och vackra omgivningar. Tar man sig längre ut bortom 5-milsradien blir det radikalt mindre utbud,och ont om stig, ofta rätt enformigt, timmervägar, kalhyggen eller bara förbaskat massa träd. Självklart finns det massa fint och bedårande vackert ute i landet men Sth. har ett brett spektrum av högkvalitativa stigar som jag påstår är svårslagen.
Stig och rörelse i naturen är bra för mångfalden.

Cykelförbud Törnskogen?
ooms sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Hans poäng är nog snarare att cyklisters slitage håller stigar öppna. Vilket går rakt emot påståenden om att cykling inte sliter. Vilket var ooms poäng.
Precis!

Har någon påstått att cykling inte generar nåt slitage? All vistelse i skog och mark ger ett visst slitage.
Ett av huvudargumenten mot cykelförbud brukar vara att cykling inte genererar mer slitage än vandring. Cpt01 skrev (eller åtminstone antydde) att det tvärtom genererar mer slitage ovan. Hur ska ni ha det?

Nej, det han skrev var att en cyklist avverkar fler mil per dag än någon som vandrar. Det innebär att en cyklist "sliter" på en längre del av stigen än vad en vandrare gör. Men han antydde inget om att slitaget per färdad meter var högre för cyklisten.

Cykelförbud Törnskogen?
Sen beror det på hur snabbt man tar sig fram också.
Är övertygad om att det finns en hel del orienterare i Törnskogen som avverkar bra många fler meter på ett pass än mig

Cykelförbud Törnskogen?
Luthman Photography sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:
geologen sa:
Hans poäng är nog snarare att cyklisters slitage håller stigar öppna. Vilket går rakt emot påståenden om att cykling inte sliter. Vilket var ooms poäng.
Precis!

Har någon påstått att cykling inte generar nåt slitage? All vistelse i skog och mark ger ett visst slitage.
Ett av huvudargumenten mot cykelförbud brukar vara att cykling inte genererar mer slitage än vandring. Cpt01 skrev (eller åtminstone antydde) att det tvärtom genererar mer slitage ovan. Hur ska ni ha det?

Nej, det han skrev var att en cyklist avverkar fler mil per dag än någon som vandrar. Det innebär att en cyklist "sliter" på en längre del av stigen än vad en vandrare gör. Men han antydde inget om att slitaget per färdad meter var högre för cyklisten.
Ja, och ingen har nämnt nåt om slitage per meter innan du drog in det. Man kan ju lika gärna jämföra slitage per dag. Men totala slitaget är ju det intressanta. För det behövs slitage per meter (lika tydligen), sträcka (längre för cyklisten), och antal utövare (oklart, varierar antagligen per område).

Cykelförbud Törnskogen?
All form av mänsklig aktivitet innebär ett slitage på naturen. Vad man måste fundera över är avvägningen mellan naturvärde, ekonomiskt värde, och friluftsvärde.

I stadsnära skogar kan man anta att konflikten främst står mellan naturvärde och friluftsvärde, eftersom det ekonomiska värdet primärt är markvärde och inte skogsbruk. Och då är frågan om cyklingens slitage är så omfattande att det förstör naturvärdet i området till den grad att det motiverar inskränkning av friluftsvärdet. Rent objektivt sliter cykling inte mer än annan mänsklig närvaro, men givetvis kommer begränsningar minska närvaron och därmed även slitaget.

Frågan är om det är värt det eller ej. Det är väl en subjektiv fråga.

Senast ändrad:
Cykelförbud Törnskogen?
Stadsnära skog är rekreationsområden. Det vet markägarna. En del fogar sig och en del gör det inte. Det är lika självklart som att bönderna på Ladugårdsgärdet, Djurgården eller andra stadsnära åkertäppor får lov att anpassa sitt bruk därefter.

Markägarna är nog mest sura för att deras mark (som ju inte är bebyggningsbar i allmänhet) inte ger avkastning trots att den ligger så fantastiskt till och de egentligen (i eget huvud) borde få minst 20´000kr kvm. Eller för att den förhatliga allemansrätten gör att deras mark inte kan få vara grevskapsmark och privat på riktigt så vidare den inte görs om till just park... Greve Douglas tillhör nog bägge typerna, samtidigt.

Att på allvar diskutera skogsförstörelse efter cykling är trams. Det är inget i jämförelse med böndernas allt för stora åkrar med en gröda, obefintliga skogstäppor mellan åkrar eller diken med fri ängsvegetation. Eller dåligt underhållen odlingsskog med usla förhållanden för basala ekosystem. Vi skall nog heller inte glömma övergödning, pesticider, pollineringsdöd eller bristfällig återplantering av skog. Eller skog utan blandade träslag.

Cykelförbud Törnskogen?
Vad är slitage? Och vad är i så fall dess motsats? Och finns det något sådant i Sverige? Och om det inte finns något sådant vad är egentligen slitage?

Cykelförbud Törnskogen?
JonasH72 sa:
Bajker sa:
JonasH72 sa:
frause sa:
Bengt-re sa:
Bajker sa:
Det man undrar är ”varför”

För att det vore farligt för hundarna om folk cyklade där de springer?

Snarare för att de vet att de gör fel när de släpper hundarna lösa och inte har kontroll över dem. Vissa personer blir aggressiva när de blir påkomna med att göra nåt de egentligen inte får.
Lite som att många blir lite förbannade att de inte får cykla där de gör. Ingen som helst skillnad på beteenden, däremot bryter cyklisterna i de nämnda fallen mot regler. Och det är såklart mycket sämre. Det förstår nog alla.
Kunde du bidra med en orsak till förbudet eller vill du bara spela Allanballan?
Det var inte det tråden handlade om senaste inläggen! Utan det handlar helt enkelt om att precis som hundägare så är cyklister sjukt egenintresserade. Man kan tycka vad fan man vill, men om cyklister inte har rättighet att cykla på vissa ställen så spelar det väl för fan ingen roll om det är 200 hundägare med lös hund där i området.

”buhuuuu, dem får men inte vi”
”Kolla dem då, de gör fel, då kan vi också göra det”.

Patetiska tankesätt båda två och en sak är jävligt klar; det gagnar ALDRIG, ALDRIG cyklingen ju fler dom skiter i förbud och dessutom hänvisar till att nån annan minsann också gör fel. Tillbakakakor hör hemma på dagis.
Oj vad du svär och gormar. Lugna ner dig. Du låter som du hör hemma på dagis.

Det jag undrar över är om någon fått nåt officiellt svar på varför cykelförbud råder just där.

Cykelförbud Törnskogen?
Bajker sa:

Det jag undrar över är om någon fått nåt officiellt svar på varför cykelförbud råder just där.

Förlåt fröken.

Det spelar väl ingen roll om det finns ett svar om varför. Är det förbud, så är det förbud. Bryter cyklister mot det samtisdigt som fel personer ser det så kommer det låta som att "cyklisterna är ena jävlar som bara förstör och skiter i regler". Det är tillräckligt med problem att cyklisterna själva inte håller sig till de ställen det är ok att cykla. Koppla det med en hets eller taskig attityd i kombination med möte med fel person på promenad, och det kommer BARA gå åt ett håll - det sämre. För hur mycket vi än vill, så kommer vi alltid vara i minoritet till folk som både vandrar och även de som styr över fördelningen av mark som får cyklas på vs all mark.

Förlåt, nu svor jag i citeringen....

Senast ändrad:
Cykelförbud Törnskogen?
JonasH72; Det går inte nödvändigtvis bara mot mer förbud om cyklister bryter mot cykelförbud.
Item A: Bogesundslandet, som fick cykelförbud utan vettig (finns det nånsin?) orsak.
Det förbudet är åtminstone delvis hävt tack vare insatser från cyklism-lobby (Stockholms stigcyklister etc).

H. och Atlas; bra skrivet.

Cykelförbud Törnskogen?
JonasH72 sa:
Bajker sa:

Förlåt fröken.

Det spelar väl ingen roll om det finns ett svar om varför. Är det förbud, så är det förbud. Bryter cyklister mot det samtisdigt som fel personer ser det så kommer det låta som att "cyklisterna är ena jävlar som bara förstör och skiter i regler". Det är tillräckligt med problem att cyklisterna själva inte håller sig till de ställen det är ok att cykla. Koppla det med en hets eller taskig attityd i kombination med möte med fel person på promenad, och det kommer BARA gå åt ett håll - det sämre. För hur mycket vi än vill, så kommer vi alltid vara i minoritet till folk som både vandrar och även de som styr över fördelningen av mark som får cyklas på vs all mark.

Jag har hört politiker motivera den föråldrade TV-licensen med orden "betalningsgraden är så pass hög att det inte finns anledning att ändra på systemet"*. Det såg jag som ett legitimerande att börja licensskolka, eftersom det uppenbart var ett sätt att få till förändring.

Regler måste gå i linje med den moraliska kompassen, annars lakas förtroendet för systemet ut. Det innebär att de flesta är måna om att stifta lagar som överensstämmer med det de flesta tycker.

Om det finns en konflikt eller motsättningar krävs ofta en pedagogisk insats för att förklara varför det är på ett visst sätt. Det finns givetvis en del människor som nöjer sig med att någon har pekat med hela handen och sagt att "det där är förbjuden mark", men många kommer även ifrågasätta detta om det inte är uppenbart. Det leder till två saker.
1. Folk kommer anse att handpekaren är irrationell och opålitlig. Vad blir nästa märkliga beslut?
2. Folk ignorerar lagen och gör som de vill.

Och om vi nu tar cyklingen som exempel. Om man på omotiverade grunder förbjuder cykling i ett område där många cyklar kommer säkert en del sluta. Men många kommer fortsätta ändå och eftersom de ändå redan bryter mot reglerna finns ingen anledning att ta hänsyn i övrigt heller. Hade man istället sagt att cykling får ske på stigar, att cyklister i skogen har väjningsplikt mot andra människor osv hade man säkert mötts av större tolerans.

*fritt ur minnet

Cykelförbud Törnskogen?
H. sa:
JonasH72 sa:
Bajker sa:

Förlåt fröken.

Jag har hört politiker motivera den föråldrade TV-licensen med orden "betalningsgraden är så pass hög att det inte finns anledning att ändra på systemet"*. Det såg jag som ett legitimerande att börja licensskolka, eftersom det uppenbart var ett sätt att få till förändring.

Regler måste gå i linje med den moraliska kompassen, annars lakas förtroendet för systemet ut. Det innebär att de flesta är måna om att stifta lagar som överensstämmer med det de flesta tycker.

Om det finns en konflikt eller motsättningar krävs ofta en pedagogisk insats för att förklara varför det är på ett visst sätt. Det finns givetvis en del människor som nöjer sig med att någon har pekat med hela handen och sagt att "det där är förbjuden mark", men många kommer även ifrågasätta detta om det inte är uppenbart. Det leder till två saker.
1. Folk kommer anse att handpekaren är irrationell och opålitlig. Vad blir nästa märkliga beslut?
2. Folk ignorerar lagen och gör som de vill.

Och om vi nu tar cyklingen som exempel. Om man på omotiverade grunder förbjuder cykling i ett område där många cyklar kommer säkert en del sluta. Men många kommer fortsätta ändå och eftersom de ändå redan bryter mot reglerna finns ingen anledning att ta hänsyn i övrigt heller. Hade man istället sagt att cykling får ske på stigar, att cyklister i skogen har väjningsplikt mot andra människor osv hade man säkert mötts av större tolerans.

*fritt ur minnet
Ja jag förstår precis vad du menar, och jag har ju inte sagt att man skall försöka ändra på lagar eller regler - tvärtom! Men det ena förtar inte det andra, dvs respektera det som finns så ökar såklart möjligheterna att med bra argumentation kunna ändra saker.

Det sämsta är att vi har folk som engagerar sig i debatten att få cykla på fler ställen, samtidigt som andra fullständigt bombar sönder de ställena.

Ute på Fornstigen har man i princip detta scenario, där några engagerat sig som rackarn i att skapa bra klimat och få ok att cykla, och så raseras det av några som fullständigt skiter i vilket och bara kör ändå. Det kommer aldrig leda till nåt bra, alternativt att det tar sjukt mycket längre tid.

Cykelförbud Törnskogen?
Kapar tråden lite, finns det någonstans runt storstockholm där man kan cykla med hund. De flesta grönområden (iallafall nära stan) är ju reservat som antingen förbjuder cykling eller lös hund eller både och.

Cykelförbud Törnskogen?
mikaeljc sa:
Kapar tråden lite, finns det någonstans runt storstockholm där man kan cykla med hund. De flesta grönområden (iallafall nära stan) är ju reservat som antingen förbjuder cykling eller lös hund eller både och.

*följer*
tillsvidare kör Triwa och jag med omdöme i Nackaskogarna. Hon har lärt sig lvg-tecken och dyker in bakom mig när vi möter någon. Jag har fått henne viltren. Vi väljer områden och stigar för att begränsa mötena. Bara glada tillrop hittills.

Cykelförbud Törnskogen?
Jag har bott länge i Vaxmora men hinner/tar mig aldrig tid att cykla annat än pendling pga "livspusslet". Var är risken minst att råka på nån farbror som gör att det blir en tråkig cykeldag? Jag har nära till lilla badplatsen på sydöstra sidan av Norrviken, nära Vaxmoratorp, och har vandrat några gånger med barnen från Gustavsbergsleden mot Snuggan. Sugen på att utgå därifrån men det är ju verkligen pepprat med såna där hemgjorda fula lappar. Måste vara någon som hamnat i ett maniskt skov :D

Är för övrigt lite förvånad hur risigt det är ställt map hundar. Har nog inte sett så många med så dålig koll på hunden. Lillgrabben på snart två år är inte helt glad i hundar (än) och i somras kom en hund farande ur skogen och skällde ut alla på stranden i säkert 7-8 minuter, ingen husse eller matte syntes.

Cykelförbud Törnskogen?
I Norra Törnskogens naturreservat så är det förbudet att "Cykla annat än på vägar och markerade cykelstigar."

Så, plasta in ett antal skyltar och markera lämpliga stigar som cykelstigar!

cykelstig.png

Cykelförbud Törnskogen?
Jyckar ska väl hålla kopplad?
Nu kör jag mest cross och sticker inte åt detta håll. Men det blir att ta en kaffe termos o kikare sticka hit. Fiskgjusen drar ibland över väsjön och även havsörn. Fast sist funderade om inte det var en mindre släktning.
Stigar utan grus är väl cykel förbjud där?
Lättare för mig dra mer åt Täby hållet för mig.

nikasp sa:
Jag har bott länge i Vaxmora men hinner/tar mig aldrig tid att cykla annat än pendling pga "livspusslet". Var är risken minst att råka på nån farbror som gör att det blir en tråkig cykeldag? Jag har nära till lilla badplatsen på sydöstra sidan av Norrviken, nära Vaxmoratorp, och har vandrat några gånger med barnen från Gustavsbergsleden mot Snuggan. Sugen på att utgå därifrån men det är ju verkligen pepprat med såna där hemgjorda fula lappar. Måste vara någon som hamnat i ett maniskt skov :D

Är för övrigt lite förvånad hur risigt det är ställt map hundar. Har nog inte sett så många med så dålig koll på hunden. Lillgrabben på snart två år är inte helt glad i hundar (än) och i somras kom en hund farande ur skogen och skällde ut alla på stranden i säkert 7-8 minuter, ingen husse eller matte syntes.

Cykelförbud Törnskogen?
Jag är helt med på resonemanget att man bör engagera sig och diskutera med kommunerna för att komma fram till gemensamma lösningar.
Samtidigt tänker jag att man ska inte väcka den björn som sover...

Jag har cyklat på Järva i 15 år och aldrig stött på nån som har klagat, cyklar även ibland i Hansta där jag faktiskt aldrig mött något annat än cyklister, så frågan är vem man bevarar skogen för?

Min tanke (säkert en fördom) är att folk på kommuner ofta (inte alltid) är misstänksamma mot överdrivet cyklande och att om man disskuterar med dom så blir det bara begränsningar, och jag som tycker att grusvägar är transportsträckor och stigar är kul kan aldrig få ut något av att väcka frågan?

Däremot annan friluftsaktivitet går bra, t.ex. på Järvafältet på Järfällasidan (typ borta vid brukshundklubben) där måste det finnas nån på kommun som gillar att jogga, för där har man skövlat i skogen och grusat en jäkla autostrada med belysning och allt för att folk ska jogga? (när hela Järva har grusvägar som är utmärkta att jogga på)
Näe, vi cyklister kommer bara att få det tuffare framöver, jag håller med ovanstående att man ska cykla med försiktighet, sakta ner och hälsa glatt, då brukar det gå bra.

Men men, det är en svår fråga.

Cykelförbud Törnskogen?
Black planet sa:
Man bevarar naturen för djur o växter som bor där. Inte för oss människor o dess stålhästar.

Jo självklart det förstår jag också, men tyvärr tror jag att man kanske använder sig av det resonemanget för att begränsa cyklandet fast man egentligen bara inte vill ha en massa cyklister i skogen?

Cykelförbud Törnskogen?
nikasp sa:

Det vet väl man ju att alla dessa Dunning-Kruger hundägares rätt att stå över lagen är långt mycket viktigare än alla andras utnyttjande av friluftsområden.

Cykelförbud Törnskogen?
Nu stör cyklister,hundar,hästar o motorcross djurlivet i en skyddad skog. Man vill just behålla skogen. Själva orsaken man naturreservat.
Törnskogen är ju 2 delar enligt kommunen. En del där man underlättar för folk att röra sig i. Perfekt för mycket frilufsliv Och en del som är mer otillgänglig. Bor själv i södersätra och har mycket lättare att ta crossen åt Täby hållet istället. Ser massa mtb runt väsjöbacken som kör järnet. Vet inte kommunen bygger särskilda spår där. Satsningen som görs där borde det gå några kronor till cyklister.
Black planet sa:
Man bevarar naturen för djur o växter som bor där. Inte för oss människor o dess stålhästar.

Jo självklart det förstår jag också, men tyvärr tror jag att man kanske använder sig av det resonemanget för att begränsa cyklandet fast man egentligen bara inte vill ha en massa cyklister i skogen?[/quote]

Cykelförbud Törnskogen?
Något nytt i frågan? Någon som orkat engagera sig? Någon som gjort det på andra ställen och kan klargöra hur mycket jobb det är att få till något bra?

Jag vet förövrigt vem som sätter upp skyltarna men gissar att det inte hjälper i frågan.

/Ville

Cykelförbud Törnskogen?
Ville sa:
Jag vet förövrigt vem som sätter upp skyltarna men gissar att det inte hjälper i frågan.

Är hen en saftskalle eller inte?

Kan ju vara bra att veta för att fundera över vilka eventuella skador vederbörande skulle kunna göra i kontakt med kommun/länsstyrelse/etc.

Cykelförbud Törnskogen?
Vad snackar vi för ålder? Hur är läget i skogen? Väldigt sugen på att ta någon vända utgående från Gustavsbergsleden snart men känns lite trist om man råkar på "En man som heter Ove"...

Cykelförbud Törnskogen?
I Norra Törnskogens naturreservat så är det förbudet att "Cykla annat än på vägar och markerade cykelstigar.

Jag har nyligen besökt Norra Törnskogen och har hittat en stig som tydligen är markerad för terrängcykling. Glömde ta några foton på skyltarna som bevis, men det stod en utföråkande cyklist på en cykel med grova däck. Skyltarna förekommer längst hela sträckan.

Härav kommer jag till en slutsats att jag får cykla fritt på den stigen. Jag vet dock inte vem markerade den eller vad skulle hända om jag händelsevis skulle gå vilse ibland och skulle hamna i t. ex. Södra Törnskogen där det finns ett sött naturligt hopp vilket jag tycker om. Det är ju svårt att orientera mig i skogen.

Här är stigen på Openstreetmap: https://www.openstreetmap.org/relation/10104695#map=16/59.4822/17.9662 . Mina egna GPS-spår bekräftar dess position och form.

Cykelförbud Törnskogen?
Kommunen har gjort en 1,8 km slinga för mtb, som ett hån mot cyklister och så att de visar hur lite koll de har på cykling och hur lite de bryr sig om oss.
Inte ens den kortaste elljusslingan är nånsin kortare än 2,5 km, och har både ljus och preparerad väg under sig. Den kom upp i somras

Cykelförbud Törnskogen?
Haha, det kanske är någon ur ironiska generationen som skojat till det. När man cyklat genom kommer de fram med blomsterkvast och filmkamera i värsta Dolda Kameran-stil

Cykelförbud Törnskogen?
Vad är det egentligen för lag man bryter mot om man cyklar där det är cykelförbud?
Vad är straffsatsen? Skiljer det om det är cykelförbud i ett naturreservat eller cykelförbud som kommunen hittat på?

Har nån någonsin åkt fast och blivit bötfälld för mtb-cykling där det är förbud? Hur gick det isf till? Var polisen ute på pass i skogen?

Personligen rättar jag mig efter cykelförbud som är till för att skydda känsligt djurliv och växtlighet, cykelförbud som är satta av slentrian eller för att främja en annan brukargrupp struntar jag glatt i, har hittills inte blivit utskälld speciellt många gånger. Saktar alltid ner, hälsar glatt, kliver åt sidan om det inte finns plats att mötas, funkar i de allra flesta fall bra. Avspärrningar/skyltningar i skogen från de som jobbar där (jakt, avverkning osv) respekterar jag däremot alltid, även om det ibland innebär en tråkig omväg.

Cykelförbud Törnskogen?
skier sa:
Vad är det egentligen för lag man bryter mot om man cyklar där det är cykelförbud?
Vad är straffsatsen? Skiljer det om det är cykelförbud i ett naturreservat eller cykelförbud som kommunen hittat på?

Har nån någonsin åkt fast och blivit bötfälld för mtb-cykling där det är förbud? Hur gick det isf till? Var polisen ute på pass i skogen?

Personligen rättar jag mig efter cykelförbud som är till för att skydda känsligt djurliv och växtlighet, cykelförbud som är satta av slentrian eller för att främja en annan brukargrupp struntar jag glatt i, har hittills inte blivit utskälld speciellt många gånger. Saktar alltid ner, hälsar glatt, kliver åt sidan om det inte finns plats att mötas, funkar i de allra flesta fall bra. Avspärrningar/skyltningar i skogen från de som jobbar där (jakt, avverkning osv) respekterar jag däremot alltid, även om det ibland innebär en tråkig omväg.
Hur avgör du om ett cykelförbud är till för att skydda känsligt djurliv och växtlighet eller som du uttrycker det "satt av slentrian"?

Cykelförbud Törnskogen?
ooms sa:
Hur avgör du om ett cykelförbud är till för att skydda känsligt djurliv och växtlighet eller som du uttrycker det "satt av slentrian"?

De flesta sådana beslut finns att ladda ner från kommun eller länsstyrelse, brukar inte vara speciellt svårt att hitta om man googlar på namnet på området. Annars kan man ju alltid ringa kommunen, de brukar vara hjälpsamma.

Cykelförbud Törnskogen?
skier sa:
ooms sa:

De flesta sådana beslut finns att ladda ner från kommun eller länsstyrelse, brukar inte vara speciellt svårt att hitta om man googlar på namnet på området. Annars kan man ju alltid ringa kommunen, de brukar vara hjälpsamma.
Ja, men hur avgör du om det är "satt av slentrian", för jag tror väl knappast att de skriver det i besluten?

Cykelförbud Törnskogen?
Jag brukar uttrycka mig så då det åkt med cykelförbud i några reservat jag följt. Min teori i Törnskogen är ”bäst att blocka cyklister så det inte blir som i Hellas med downhillåkare som prejar barnfamiljer av stigen”. Det är så få som rör sig här *just nu* så jag ser inte någon annan orsak. Bogesund samma lika.

Cykelförbud Törnskogen?
Angående Bogesundslandet. Kanske alla inte vet att man får terrängcykla där på anvisade stigar sedan 2017:

IMG_20200105_103210.jpg

Det finns visst färre stigar än i Hellas, men ungefär lika många som i enstaka andra skogar runt Stockholm. Vad skiljer området är att man (nästan) inte kan höra bilbruset (som kan höras nästan överallt längs E4, E20 osv), vilket är ett stort plus för mig.

Här är överblicken över stigarna enligt Trailforks: https://www.trailforks.com/trails/map/?lat=59.42458&lon=18.22967&z=12.0&m=trailforks&activitytype=1 och enligt en broschyr som går att hitta på flera ställen i naturreservatet (violetta sträckor för stigar och turkosa för anslutningsvägar):

bogesundslandet-1.jpg

bogesundslandet-2.jpg

Man kan ta sig dit från centrala/norra Stockholm även utan bil via färja som angör vid Frösvik (öns väster ände).

Tillbaka
Topp