Cykelfrakt från USA?

• Trådstartare Trådstartare Joe
  • Start datum Start datum

Joe

Ny medlem
Cykelfrakt från USA?
Hej,

Ska frakta en cykel från USA och flyger med Lufthansa. Ringde och kollade vad det skulle kosta... $200! 1400 spänn för att få med cykeln låter dyrt. Finns det någon som vet hur man kan komma undan billigare???

/ Joe

Cykelfrakt från USA?
tja !
kolla vad de har för maxmått och vikt , tyvärr har många bolag infört massa trista regler sen apr 2010.
hur som helst jag skaffade den största väska som va godkänd,( finns billiga på target och walmart mfl) cykel i väskan, resten i största möjliga handbagage.
nästa gång åk med ett amerikanskt bolag, oftast mycket bättre villkor.
så gör jag
simson

Cykelfrakt från USA?
Saxat från Continentals site.

De flyger NY tOr för ca 3500:-

//K

Bicycles
Continental Airlines accepts a non-motorized bicycle with single seat or up to two non-motorized bicycles packed in one case as checked baggage. The following are bicycle restrictions:

If the bicycle(s) are packed in a container that is over 50 lbs (23kg) and/or 62 (157 cm) total linear inches (L + W + H), a $100 service charge applies each way. The service charge is in addition to any excess baggage charges that may apply, but first and second baggage service fees do not apply. Bicycle equipment over 70lbs (32 kg) will not be accepted as checked baggage.

If the bicycle(s) are packed in a container that is under 50 lbs (23kg) and 62 (157 cm) total linear inches (L + W + H), there is no bicycle service charge, but, if applicable, the first or second bag fee applies.

Handlebars must be fixed sideways and pedals removed or

All loose items must be enclosed in plastic foam or similar protective material or
Bicycle should be transported in a sealed box. If a box is needed, see the Courtesy Bags section of this site.
Continental is not liable for damage to bicycles that do not have the handlebars fixed sideways and pedals removed, handlebars and pedals encased in plastic foam or similar material or bicycles not contained in a cardboard containers or hard-sided cases.

Cykelfrakt från USA?
Cyklade genom USA för några år sedan och köpte en cykel på plats. Ställdes inför samma problem som dig när jag skulle hem, valde då att köpa en stor väska för 20 dollar och plockade sedan loss hjul, styre/styrstam från cykeln och "tryckte" ner den i väskan, vadderade med alla kläder jag kunde och bad en bön. När jag plockade upp den i Paris för att fortsätta cykla hade den klarat sig bra.

De flesta bolag tillåter ju 2 st 20 kg väskor så det finns utrymme för en sådan lösning, men det beror väl på hur dyr cykel du äger vad man kan tänkas våga sig på....

Cykelfrakt från USA?
När jag flög hem min spelade det ingen roll vilken typ av väska det var, var det en cykel i så kostade det 150 dollar extra, men med tanke på vad dollarn stod i då så var det ff en bra deal.

Cykelfrakt från USA?
Det låter väl ändå ok? Jag blev erbjuden att betala nästan 20 000 kronor för att med hoj från Melbourne till stockholm, hojjen blev kvar.

Cykelfrakt från USA?
Flög med Delta igår, försökte snacka ombord min cykel, damen mätte och försökte verkligen få datorn att ta det billigaste alternativet, måtten gjorde dock att det ändå slutade med kategorin "sports equipment - bike". $200 tar de, som tur var så gällde det hela vägen inklusive byte på JFK.
Har man bara mentalt förberett sig redan hemma så svider det inte så mycket att cykelns biljett nästan är dyrare än ens egen :)

Cykelfrakt från USA?
Jag handlar ju en del från USA och tycker väl kanske inte att $200 är så jäkla dyrt jämfört med vad det tex kostar att skicka ett paket inom Sverige!

Men som simson sa, köp den största möjliga väskan och packa ner den så bra det bara går. Det är nog det enda sättet att komma billigare undan. Har haft flera säljare från USA som tar $400 för att skicka cykeln hit! Tror att USPS brukar vara billigast men jag kommer aldrig under $200...

Cykelfrakt från USA?
Ok, då kommer nästa fundering. Ska jag förvänta mig problem i tullen i Sverige. Affären har cyklat cykeln innan den lagts i sin kartong för att ge den ett "used appearance". Om nu det gör någon skillnad?

Cykelfrakt från USA?
Precis som fredrikw skriver så spelar det ingen roll, tyvärr. Kan du få säljaren att skriva ner värdet på cykeln så blir ju både tull och moms lägre, förutatt att tullen inte anser att värdet inte stämmer med innehållet... Hoppas du köpte en Cannondale, vad den än kostade och hur dåligt utrustad den än är så blir det perfekt;-)

Cykelfrakt från USA?
förutsatt den att fastnar i tullen då, vilket inte är självklart. men räkna med det, så att du inte blir besviken om den gör det, utan lättad om den inte gör det :D

Cykelfrakt från USA?
Sant Jensen, tyvärr tycker jag tullen blir mer o mer nitisk! Att tulltjänstemännen inte bara kan göra som dom gjorde förr, fika o vuxensurfa på betald arbetstid...

Cykelfrakt från USA?
Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> Sant Jensen, tyvärr tycker jag tullen blir mer o
> mer nitisk! Att tulltjänstemännen inte bara kan
> göra som dom gjorde förr, fika o vuxensurfa på
> betald arbetstid...

ja, det är ju bra mycket mer som åker fast i tullen idag. i alla fall på posten. hure är på arlanda osv. låter jag vara osagt

Tillbaka
Topp