Cykelhandskar återkallas

Cykelhandskar återkallas
läs på lappen inne i handsken.

mina är tillverkade i pakistan men frågan är ju hur de hanterar redan sålda handskar, återkallandet brukar ju gälla kvarvarande lager hos återförsäljare..

Cykelhandskar återkallas
"Företaget uppskattar att minst 30 000 par sålts enbart i Sverige under ett tiotal år."
Hurfan kan det få gå 10år innan de upptäcker något sånt? Inte så att de råkat gjort fel i en serie eller så bara =)

Tur jag inte köpt några prohandskar

Cykelhandskar återkallas
Jag har ju ett par shimano hanskar...I WILLLLL NOT DIIIIE!!!!!! PLEEEAAASSSEE!!!!

Förövrigt så är väll råd och rön några av de största idioterna som finns så jag tror jag klarar mig.

Cykelhandskar återkallas
Ville skrev:
> Förövrigt så är väll råd och rön några av
> de största idioterna som finns så jag tror jag
> klarar mig.

Jo dedär med cancerogena grejjer har man ju hört förut...

Cykelhandskar återkallas
Från wikipedia:

Benzidine is the trivial name for 4,4'-diaminobiphenyl, a carcinogenic aromatic amine which has been used as part of a test for cyanide and also in the synthesis of dyes. It has been linked to bladder cancer and pancreatic cancer.

In common with benzidine some other aromatic amines such as 2-aminonaphthalene have been withdrawn from use in almost all industries because they are so carcinogenic.

In the past a common test for blood used benzidine but this has largely been replaced by tests using phenolphthalein / hydrogen peroxide and luminol. An enzyme in blood causes the benzidine to be oxidized to a polymer which is blue coloured. The test for cyanide uses similar chemistry to give the blue colour.

Benzidine is a known human carcinogen. [1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzidine

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhandskar återkallas
roefv skrev:
-------------------------------------------------------
> Från wikipedia:
>
> Benzidine is the trivial name for
> 4,4'-diaminobiphenyl, a carcinogenic aromatic
> amine which has been used as part of a test for
> cyanide and also in the synthesis of dyes. It has
> been linked to bladder cancer and pancreatic
> cancer.
>
> In common with benzidine some other aromatic
> amines such as 2-aminonaphthalene have been
> withdrawn from use in almost all industries
> because they are so carcinogenic.
>
> In the past a common test for blood used benzidine
> but this has largely been replaced by tests using
> phenolphthalein / hydrogen peroxide and luminol.
> An enzyme in blood causes the benzidine to be
> oxidized to a polymer which is blue coloured. The
> test for cyanide uses similar chemistry to give
> the blue colour.
>
> Benzidine is a known human carcinogen. [1]
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Benzidine

Betvivlar ju inte att ämnet i sig är cancerogent men ser som vanligt inga siffror på några mängder som krävs för att det ska bli det. Visar sig säkert snart att man skulle behöva äta 25par handskar för att få i sig skadliga mängder av benzidinet.

mvh

Cykelhandskar återkallas
nej nej.. det räcker att prova EN gång så har du cancer direkt. när jag får cancer ska jag stämma PRO/shimano direkt.

Cykelhandskar återkallas
"Betvivlar ju inte att ämnet i sig är cancerogent men ser som vanligt inga siffror på några mängder som krävs för att det ska bli det. Visar sig säkert snart att man skulle behöva äta 25par handskar för att få i sig skadliga mängder av benzidinet.

mvh"

Varför ska man riskera nått när man inte behöver, jag köper gärna andra hanskar...

Cykelhandskar återkallas
Jag tycker Gore borde återkalla sina handskar också, jag frös jättemycket om händerna i morse. Fast återkallas de så lär jag väl frysa ännu mer...

Cykelhandskar återkallas
Jag har nyligen köpt Pro handskar och har använt dem ett par turer, och nu kan jag inte använda högerhanden! Ta det som en varning...

Cykelhandskar återkallas
roefv skrev:
> Varför ska man riskera nått när man inte
> behöver, jag köper gärna andra hanskar...

Jag antar att du cyklar mountainbike, eller? Tar du inte en väldigt stor risk då?

Cykelhandskar återkallas
"Jag antar att du cyklar mountainbike, eller? Tar du inte en väldigt stor risk då?"

Visst tar man risker, och visst kan jag cykla omkull och dö... men kan jag undvika att få urinblåse / bukspottkörtels cancer (hög dödlighet) så gör jag det gärna. Köper gärna andra modeller hanskar. Cancer är då inget jag vill riskera att få bara för att risken kanske är liten. Om det skulle vara 1:10 000 000 som skulle få cancer av dessa handskar så skulle inte jag vilja vara eller chansa att bli "den".

Vad skulle du välja: en tvål som man kan få cancer av eller en som man inte får det va?

Var och en får väl själva bestämma vad man skall dö av, men jag dör hellre av en bruten nacke på en skön singeltrack än av att ligga och pinas ihjäl av cancer...

/ Joakim

Senast redigerad av en moderator:
Cykelhandskar återkallas
som ja alltid sagt.. Har man riktiga KarAKaR händer behöver man inte fittskinn på händerna, nu vet vi även att de ger cancer! in Ya Face

Cykelhandskar återkallas
Jag har ett par Pro som är gjorda av ett gråtande, icke läskunningt, barn i Pakistan. De är skitsköna men börjar lukta lite apa (benzi?). Jag byter gärna ut dem mot ett par rättvisemärkta ekologiska som är tillverkade av en utrotningshotad stam i glesbygden som lät havsströmmarna frakta hit vantarna.

Hur gör jag då? Är det bara visa upp dme på närmsta cykelaffär?

Nu plötsligt förstår jag varför priset var nedsatt från typ 350 spänn till 99 också.

Cykelhandskar återkallas
Miss Lycka skrev:
> Typiskt Shimano!
> Inte ens handskar klarar man av att tillverka utan
> att utsätta cyklisterna för livsfara!
>
> Tur man kör Campagnolo!

Pressarna går för fullt just nu ;)

INTERNET-
C H O C K
Miss Lyckas
SHIMANO
D I S S

Cykelhandskar återkallas
42Hz skrev:
> Undrar hur leverantören handskar den här
> historien?

Dagens göteborg :))

Cykelhandskar återkallas
Jag har kontaktat Shimano Nordic. Återkallelse måste ju gälla de som sålts till kund. Om det endast gällde lagervaror så skulle de säkert tiga om det...

Cykelhandskar återkallas
Sam skrev:
> Jag har kontaktat Shimano Nordic.

Berätta gärna vad de svarar. Jag har också ett par cancerhandskar som jag vill byta ut. Helst till ett par varmare...

Cykelhandskar återkallas
Shimano kommer gå ut med utförlig info om kampanjen senare i veckan, jag kommer lägga upp det på framsidan så snart det är släppt.

Cykelhandskar återkallas
Illa, köpte ett par shimano på svenska cykeldagarna. De har inte hunnit bli det minsta slitna, tror jag har cyklat mindre än 10 mil med dem.

Sen låter det inte så roligt med att så småningom få pengarna tillbaka:

"- Den som har köpt sådana handskar kan antingen gå till butiken och lämna in dem eller skicka dem direkt till oss, så får man så småningom pengarna tillbaka." - http://www.radron.net/templates/news____7456.asp

Cykelhandskar återkallas
Om vi får samma fokus på detta problem som i USA kommer mer produkter återkallas snart. Normalt skall en kund av dessa produkter alltid ha rätt till ersättning eftersom det är olagligt att sätta produkten på marknaden. Kunden har alltså utsatts för en risk som de juridiskt skall vara skyddade mot. Fast i Sverige räcker det nog med en klapp på axeln istället för ersättning...

Nu råkar jag jobba med just denna typ av frågor och kan bara lungt konstatera att REACH (EUs nya kemikaliepolicy) och consumer awareness i USA håller på att rita om världskartan för vad tillverkare kan komma undan med.

Cykelhandskar återkallas
Enligt shimano så ska det här bli officiellt först i morgon. De kommer att lägga upp en blankett på deras hemsida som ska fyllas i och lämnas tillsammans med hanskarna till lämplig shimanoåterförsäljare. På blanketten ska man ange sitt kontonummer så att shimano kan sätta in pengar som ersättning för hanskarna.

Cykelhandskar återkallas
Jag har ett par PRO vinterhandskar som jag använt både till cykling och längdskidåkning. De är gjorda i Pakistan. Kan dessa handskar vara aktuella också??

Cykelhandskar återkallas
Jag fick ett svar för en stund sen:

"Hej Sam.
Det är från och med imorgon som det hela egentligen blir offentliggjort. Då kommer troligtvis din lokale handlare sätta upp posters med all info. Man kan skriva ut en blankett på www.Shimano.com som skall fyllas i enligt anvisning. Sen kan man antingen lämna handskar o lapp till handlaren eller skicka direkt till oss.

Jag rekommenderar att du läser info om det hela imorgon, sen följer du bara anvisningarna så löser sig allt. Så all info går att få reda på imorgon Torsdag."

Cykelhandskar återkallas
Jensen skrev:
> här kommer det komma upp info
> http://www.shimanonordic.com/ , kommer inte spela
> nån roll vart man köpt handskarna. och som min
> vän på shimano sa "kommer vara ett jäkla massa
> jobb" när ja fråga om handskarna, hur man skulle
> göra :D

Grymt seriöst av Shimano...not
Jag bara råkade vara den miljonte besökaren den här veckan.... ;-)
Yeah right...!

shimanomiljon.jpg ht=512

/Calle

Cykelhandskar återkallas
Om det är Shimano Nordic ni försöker nå så är det bättre att ni går in på deras hemsida... www.shimano-nordic.com/

Nu ligger Shimanos officiella info på framsidan.

Cykelhandskar återkallas
Aaahhhgggg. Har precis köpt ett par nya, sköna och suveräna vinterhandskar med medföljande prostatacancer... Har bara provat dem hemma, men vart riktigt nöjd. Fan oxå. Vad ska jag köpa för andra handskar? Någon som har tips på ett par bra som inte ger en cancer?

Tillbaka
Topp