cykeljacka

cykeljacka
Jag har tänkt köpa mej en ny cykeljacka. Egentligen har jag en jacka som jag är rätt nöjd med men eftersom den har luva, är lite för stor och att jag vill "spara" den för andra aktiviteter så får det bli en ny. Det jag söker är en tunn vindjacka som andas bra. Utan luva och gärna med ventilationsöppningar. Helst lite stretch i tyget och någon ficka får den gärna ha. Jag betalar gärna för kvalite. Vad rekomenderas?

cykeljacka
Den där craften såldes på kampanj hos xxl i somras har jag för mig. Tyckte den hade kass passform, men det kan vara mig det är fel på minst lika gärna.

cykeljacka
Passformen är inte korvskinnstajt på mig. Med en fodrad jerseyunder så är det ganska perfekt dock. Går att röra armar obehindrat osv.

Kan fota lite ikväll om någon är intresserad?

cykeljacka
Pearl IZumi Elite Barrier Jacket. Vindjacka som faktiskt går att förvara i ryggficka när man inte behöver den. Gott om fickor. Endast lite regnskyddad så inget för hällregn.

Fuskigt att det som vanligt finns snyggare färger i herrversionen. Vi i andra könet får välja mellan rosa eller eldgul (som visserligen syns bra). Men den röd-svarta hade ju varit snygg om passformen inte var säckig som herrjackorna... Ni har ju ingen midja ;-) vill inte ha segel!

cykeljacka
tmp_31401-DSC_04131484868633.JPG

tmp_31401-DSC_0411-1002696762.JPG

tmp_31401-DSC_04151319507947.JPG

tmp_31401-DSC_0419-1570935433.JPG

33cl ölflaska i ryggficka och katt modell mindre som mått. Den är ju inte korvskinnstajt som sagt. Fladdrar lagom lite i utförsåkning :)

Västfunktionen har jag inte hunnit hårdtesta än då det är förbaskat kallt ute. Den kommer nog fylla en funktion i alla fall! Ärmarna får utan problem plats i ryggfickan så klart!

cykeljacka
Värt att tillägga är kanske att jag är en lång pinne med smala armar. Har du någon form av muskelmassa så sitter den förmodligen tajtare än på mig!

cykeljacka
cykeljacka
Jag har en Altura Transformer som jag är väldigt nöjd med. Avtagbara armar vilket i alla fall jag tycker är helt ok då ventilationen blir bra. Tål duggregn/mycket lätt regn men kanske inte så mycket mer.

cykeljacka
Vegan sa:
Jag har en Altura Transformer som jag är väldigt nöjd med. Avtagbara armar vilket i alla fall jag tycker är helt ok då ventilationen blir bra. Tål duggregn/mycket lätt regn men kanske inte så mycket mer.
Jag har en sådan jag med, mycket nöjd med den. Tack vare att den går att använda som väst så funkar den i stort temperaturspann. Sedan gillar jag tyget som är lite stretchigt så man kan proppa in en ullfrottetröja under på vintern (har kört 2 lager under den vid -18 grader, ca en mil till jobbet).

cykeljacka
Cannondale jekyl 1000 sa:
Fjärdebrunn sa:
Vilken typ av cykling ska du ha den till?

XC och jobbpendling under alla årstider. Regnjacka har jag redan så jag prioriterar hellre andning än vattentäthet.

Jag kör bara jackor utan vindtyg på baksida av armar, axlar och rygg. Jag har tre olika sådana jackor. Det gör en enorm skillnad för komforten om du som jag svettas som en gris.

cykeljacka
evirob sa:
33cl ölflaska i ryggficka och katt modell mindre som mått. Den är ju inte korvskinnstajt som sagt. Fladdrar lagom lite i utförsåkning :)

Västfunktionen har jag inte hunnit hårdtesta än då det är förbaskat kallt ute. Den kommer nog fylla en funktion i alla fall! Ärmarna får utan problem plats i ryggfickan så klart!

Tack för bilder

cykeljacka
Fjärdebrunn sa:
Jag kör bara jackor utan vindtyg på baksida av armar, axlar och rygg. Jag har tre olika sådana jackor. Det gör en enorm skillnad för komforten om du som jag svettas som en gris.

Några länkar/sökord?

Sen förmodar jag att finessen med avtagbara ärmar kostar, men det kanske inte finns som modell med fasta armar. När det börjar bli lite kallare är det alltid armarna jag fryser om.

cykeljacka
Använder en jacka från norröna som är väldigt bra. Den är tunn och lätt. Vindtät och står emot regn om det inte är allt för kraftiga skyfall. Den har dragkedjor under armarna och en liten ficka på bröstet. Använde den när jag cyklade fjällturen i somras och då regnade det lite lagom mycket under hela turen. Väldigt nöjd med den. Dessutom så syns man bra i den :)

http://www.addnature.com/norrona-ms-fjora-dri1-jacket-mellow-yellow-453830.html

Bilagor

• Norrna_Ms_Fjr_dri1_Jacket_Mellow_Yellow_00[1470x849].jpg
    Norrna_Ms_Fjr_dri1_Jacket_Mellow_Yellow_00[1470x849].jpg
    51.2 KB · Besök: 55
cykeljacka
me.I.am sa:
evirob sa:

Tack för bilder
Det är lugnt!

cykeljacka
Stefan-L sa:
Använder en jacka från norröna som är väldigt bra. Den är tunn och lätt. Vindtät och står emot regn om det inte är allt för kraftiga skyfall. Den har dragkedjor under armarna och en liten ficka på bröstet. Använde den när jag cyklade fjällturen i somras och då regnade det lite lagom mycket under hela turen. Väldigt nöjd med den. Dessutom så syns man bra i den :)

http://www.addnature.com/norrona-ms-fjora-dri1-jacket-mellow-yellow-453830.html

Körde fjällturen i exakt samma jacka förutom att min är blå. Tycker den är riktigt bra när det är regn men jag vill ha något som andas lite mer när det är uppehåll.

cykeljacka
Fjärdebrunn sa:
Fjärdebrunn sa:

XC och jobbpendling under alla årstider. Regnjacka har jag redan så jag prioriterar hellre andning än vattentäthet.

Blir man inte kall om ryggen då?

cykeljacka
Fjärdebrunn sa:
Fjärdebrunn sa:

Jag kör också såna jackor. Har du tips för olika årstider?

cykeljacka
Alla mina jackor är så gamla att de har utgått från sortimentet. Alla de "gamla riktiga" cykelmärkena har sådana jackor.

Har två stycken Vaude i lite kraftigare lycra med lite Windtex för bröst och axlar som jag köpt på XXL för +10 till +/-0 och så har jag en kraftigare lycrajacka från Spectra med Windtex på fronten men med "öppen" rygg. Den kör jag i -20 med dubbla underställ när det behövs. Då är det till stor fördel att inte bli plaskblöt.

Jag fryser aldrig om ryggen. Den befinner sig i lä när jag cyklar.

Senast ändrad:
cykeljacka
Lejon sa:
Jag gör som de flesta, rekommenderar det jag har själv och trivs med: Mavics jackor är väldigt genomtänkta. Jag har en Inferno (för varm för plusgrader) och en Aksium (thermo tror jag). Båda bra ventilation, inte helt vattentäta osv. CRC har rea (som vanligt): http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mavic/jackets-cycle

Jag är lite intresserad av Aksium jackan pga av den verkar väldigt prisvärd, men då jag inte har möjlighet att titta på eller prova är jag lite osäker på till vilken temperatur den fungerar (med ett eller två underställ) samt hur slimmad den är? Kan du hjälpa:)

cykeljacka
Jag har här för pendling. Använder den höst, vinter och vår. Vid 0 till -5°C med två tunna underställströjor under. Den går att packa in i frontfick och har en sidofick med dragkedja på höger baksida. Genomsläppligt tyg på övre delen av ryggen. Ingen cykeljacka så inte supertight men funkar skitbra. Det är väldigt sällan jag behöver använda regnjacka.

Tillbaka
Topp