Cykelkraft eller bikester

INN-shoparna är ju grymma för den som gillar överraskningar för när man väl får leverans har man för länge sedan glömt vad/att man beställde!
Har beställt därifrån flertalet gånger och har då aldrig blivit överraskad. Men deras beskrivningar av varorna är lite taffliga så man måste vara noggrann.

Killgissar att det kan bero på att en del av Bikesters priser ”egentligen” är i euro, så de svenska priserna vandrar omkring lite med växlingskursen.
Nej jag tror inte det är relaterat till det. Samma produkt kan kosta 465 sen 535 sen 695 sen ner till 535. Det är så på många produkter. Tror inte att deras distributörer pendlar så i pris.

Skulle köpa ett extra hjulset men velad lite mellan några olika. De låg i favoritlistan ett tag. Rena jojo, när jag väl bestämt mig var de dyra, men mycket riktigt, plötsligt sjönk de igen

Senast jag handlade från Bikester noterade jag att listan på märken som de 10%:en inte gäller på blivigt många gånger längre än tidigare tyvärr. Blev inte så många procent rabatt alls till slut :-(

Finns ju lite andra alternativ längre söderut oxå. Har bara köpt hjälm från Deporvillage men sedan finns ju även Bikeinn med. Tror båda ligger i Spanien.
Köpte från Bikeinn förra veckan senast. De skickas från Spanien och beroende på vad man väljer för frakt kan det ta några dagar extra. Men båda gångerna kom det inom en vecka.

Byggde nyligen om cykeln och fick beställa delar från i stort sätt alla olika tyska aktörer som nämnts+Bikeinn och Bikeshop.

Bikester hade inget i lager och Cykelkraft kollade jag inte ens hos.

Köpte från Bikeinn förra veckan senast. De skickas från Spanien och beroende på vad man väljer för frakt kan det ta några dagar extra. Men båda gångerna kom det inom en vecka.
Har också bra erfarenhet av *inn. Inte ofta jag beställt men leveranstiden har alltid stämt med det som de säger på sin sida. Definitivt inte lika snabba som Bikester (förutsatt att det finns i rätt lager) men helt ok.

Bikester är ett mysterium. Gigantisk butik och extremt lite delar. Det går inte att beställa till butik. En anledning sägs vara att dom beställer från olika kager/butiker. Det går inte att ringa dom under högsäsong.

Många andra butiker i Sverige, t ex Cykloteket-kedjan, har inte delar i lager. Men erbjuder en imponerande leveranstid på 2-3 veckor. Det gör att man blir tvingad att köpa från butiker i Europa. Ofta billigare delar men något dyrare frakt.

Bikester är ett mysterium. Gigantisk butik och extremt lite delar. Det går inte att beställa till butik. En anledning sägs vara att dom beställer från olika kager/butiker. Det går inte att ringa dom under högsäsong.
För mig är Bikester ofta det givna valet om jag vet vad jag vill ha. Bra pris, ingen frakt, bra leveranstid och aldrig problem med returer.
Tyvärr är deras produktinformation ofta extremt dålig och många gånger finns samma plagg eller pryl mer än en gång i butiken med samma produktinfo men med olika artikelnummer.
Kundtjänsten skall vi inte prata om, tror aldrig jag fått svar...

OT: Kollar alltid mina två LBS först, Rydins cykel i Åkersberga och Cykelhuset i Väsby. Ville ha växelreglage och bromshandtag, fanns inte i lager och Shimano hade typ 6 månaders leveranstid. Bike24 hade grejerna hos mig på två dagar. Något är knas.

OT: Kollar alltid mina två LBS först, Rydins cykel i Åkersberga och Cykelhuset i Väsby. Ville ha växelreglage och bromshandtag, fanns inte i lager och Shimano hade typ 6 månaders leveranstid. Bike24 hade grejerna hos mig på två dagar. Något är knas.
Det har väl varit trenden i flera år nu, de mindre lokala handlarna får inte tag i några prylar genom generalagenterna. Det enda sättet få tag i nått är från de stora internethandlarna.

På Cykelkraft kunde man, iaf i sthlm när de fanns här, byta köp från e-handel i fysisk butik. Oftast med resultatet att man handlade mer. Det går inte på Bikester. Det är ju en av de stora nyttorna med kombinationen e-handel och butik, att de ska dra kunder till varandra. Det har de flesta företag fattat. Men alltså inte Bikester, så mina pengar får de inte igen.

På Cykelkraft kunde man, iaf i sthlm när de fanns här, byta köp från e-handel i fysisk butik. Oftast med resultatet att man handlade mer. Det går inte på Bikester. Det är ju en av de stora nyttorna med kombinationen e-handel och butik, att de ska dra kunder till varandra. Det har de flesta företag fattat. Men alltså inte Bikester, så mina pengar får de inte igen.
Det är väl mycket enklare att returnera via post än att behöva åka till butiken. Men du kanske bor närmare butiken än ditt postombud?

Är rosebikes helt ute ur bilden? Köpte en del därifrån för några år sedan.
Gick knappt att returnera i somras och returerna har blivit sega och ofta får man ingen kvittens att returen har kommit fram. I övrigt har jag inte märkt nåt särskilt.

Rosebikes är fortfarande en av de snyggaste och prydligaste hemsidorna om man vill kika på hojar, delar och data för dessa. Mkt prydlig loggning av gamla ordrar inkl leveransstatus, så lätt att gå tillbaka och se vad och när man köpt tidigare.

Tillsammans med Bike24 det bästa och mest fylliga sortimentet av kundrecensioner i hela branschen. Från dessa är det uppenbart att Rosebikes har en stabil kundbas på sin hemmamarknad. Jag hoppas och tror att Rose ska klara sig bra även fortsättningsvis.

Senast ändrad:
Det är väl mycket enklare att returnera via post än att behöva åka till butiken. Men du kanske bor närmare butiken än ditt postombud?
Nja, ibland är det krångligare. Man fick ju tex inga returdokument. Det fick jag åka till jobbet och skriva ut. Sen hade jag vägarna förbi Sickla så det hade varit smidigt att byta där. Det jag eftersöker är valmöjlighet, flexibilitet och normal kundservice.

Nja, ibland är det krångligare. Man fick ju tex inga returdokument. Det fick jag åka till jobbet och skriva ut. Sen hade jag vägarna förbi Sickla så det hade varit smidigt att byta där. Det jag eftersöker är valmöjlighet, flexibilitet och normal kundservice.
Då har du något att kolla upp innan framtida onlineköp. Det är långt ifrån alltid det skickas med retursedel. Jag tycker det är extremt sällsynt när det gäller cykelrelaterade beställningar och mycket vanligare när det gäller icke cykelrelaterade saker som t.ex. "vanliga" kläder, skor och liknande som ofta returneras.

Jag är säker på att Bikester är väl medvetna om detta och räknar med att antalet missnöjda kunder som stör sig på att inte få retursedlar inkluderade i det mottagna paketet är så pass lågt att det inte är motiverat att skicka med retursedlar med samtliga beställningar. Om jag var e-handlare skulle jag skicka med retursedel med de beställningar som innehåller sådant som det är vanligt att kunder returnerar och helt enkelt strunta i att skicka med dokumenten i övriga fall. I slutändan är det en kalkyl som ligger bakom där valet faller på det som är mest lönsamt.

Då har du något att kolla upp innan framtida onlineköp. Det är långt ifrån alltid det skickas med retursedel. Jag tycker det är extremt sällsynt när det gäller cykelrelaterade beställningar och mycket vanligare när det gäller icke cykelrelaterade saker som t.ex. "vanliga" kläder, skor och liknande som ofta returneras.

Jag är säker på att Bikester är väl medvetna om detta och räknar med att antalet missnöjda kunder som stör sig på att inte få retursedlar inkluderade i det mottagna paketet är så pass lågt att det inte är motiverat att skicka med retursedlar med samtliga beställningar. Om jag var e-handlare skulle jag skicka med retursedel med de beställningar som innehåller sådant som det är vanligt att kunder returnerar och helt enkelt strunta i att skicka med dokumenten i övriga fall. I slutändan är det en kalkyl som ligger bakom där valet faller på det som är mest lönsamt.
Ja, men absolut så är det ju. Men får kolla upp lite mer innan. Jag har handlat massvis med gånger där men aldrig returnerat. Nu var det en julklapp, så lite svårt för mig att kolla i detta fall. Oavsett, tycker jag, att det är dålig service och tror att det är en dålig affär för dem. Att skicka med en retursedel kan inte kosta många ören om den inte används. Jag tänker att, speciellt med klädesplagg som det var i detta fall, så lär det vara mer affärsmässigt med smidig retur/byte för kunden. De har liksom inte så mkt att förlora på att tillåta ett byte i butiken. Nu fick de betala returfrakt och ge mig pengarna tillbaka istället, och har dessutom tappat mig som framtida kund. Men vad vet jag, kan vara helt ute och cykla trots att jag jobbat inom retail sen -89. Det jag vet är att väldigt många som har både butik och e-handel just nu jobbar stenhårt på att få till just det, att koppla ihop e-handel och butik och att styra kund till butik, men också tvärtom. Det är tex en av anledningarna till att många e-handelsbutiker har valmöjligheten för kunden att hämta och returnera i butik, det skapar nämligen merförsäljning. En ”no fuzz” mentalitet, där man sänker kundens risk maximalt, säljer t om så bra att det finns företag som kastar eller inte ens vill ha retur- eller reklamationsvaran (Förkastligt såklart av andra skäl).

Jag returnerar alltid i butik när möjligheten finns, tycker det är mycket smidigare. Det är ju ungefär lika bökigt att ta sig till butiken som till ett ombud att lämna returen, men jag slipper fibbla med retursedel och paketera. Dessutom skönt att direkt ha det överstökat utan att behöva oroa sig för postgång och ev krångel som kan uppstå pga det. Men har man långt till butik är det såklart en helt annan sak.

Jag returnerar alltid i butik när möjligheten finns, tycker det är mycket smidigare. Det är ju ungefär lika bökigt att ta sig till butiken som till ett ombud att lämna returen, men jag slipper fibbla med retursedel och paketera. Dessutom skönt att direkt ha det överstökat utan att behöva oroa sig för postgång och ev krångel som kan uppstå pga det. Men har man långt till butik är det såklart en helt annan sak.
En till aspekt är att man själv brukar bära risken för returen. Om paketet skadas eller försvinner är det alltså kundens problem och inte handlarens.

Hur kom de två på topplistan? Någon som gillar att handla på 42% rabatt? Bikester har några förtjänster men de är inte många.

Beställde en hoj från Bikester med Benifyrabatten, den funkar mot Nukeproofcyklarna. Dock har det gått 6 dagar och de har fortfarande inte fått skickat den....är det normalt?

Nu vet jag inte vilken cykel du beställt men uppskattad lev tid står ju på sidan och eventuellt i bekräftelsen. Jag tog bara slumpmässig cykel som fanns i lager:

Screenshot_20230108_113852_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp