Cykeln på taket...

mickeh

Ny medlem
Cykeln på taket...
Har nån funderat över fördelar/nackdelar att ha cykeln bakvänd på taket. Har sett ganska många som har det.
Bil.Hoppbackar.Falun400x296.jpg

Cykeln på taket...
I mina ögon är alla sätt att frakta cykeln ockyddat på taket lika illa. Att lasta ner den i en enorm takbox skulle jag acceptera, men inte så där. Iaf inte några längre sträckor.

Cykeln på taket...
Åke Skrev:
-------------------------------------------------------
> I mina ögon är alla sätt att frakta cykeln
> ockyddat på taket lika illa
>
> Får man fråga varför du tycker så?
>
>
> -Åke

kanske för att det kommer massa flugor på dom :D

Cykeln på taket...
2 barn, modell mindre
1 sambo
1 barnvagn
x antal väskor
200 leksaker

Om jag ska ha med mig cyklen (och familjen, som för det mesta är med) så är det utanför bilen som gäller!

Har ställ att hänga på dragkroken. Funkar bra om man inte behöver komma in i bakluckan. Använder därför för det mesta ett enkelt Biltema-ställ för taket. Passar inte cykeln helt perfekt, men det funkar om jag drar fast den med några extra spännband.

Tänker köpa ett svindyrt VOLVO-ställ för taket med hydraulisk lyft. Är det någon som har någon erfarenhet av det stället?

// Jocke

Cykeln på taket...
jansson99 Skrev:
> Tänker köpa ett svindyrt VOLVO-ställ för taket med
> hydraulisk lyft. Är det någon som har någon
> erfarenhet av det stället?

En kille (Med ryggbesvär) här i stan har ett sånt. Verkar väldigt bra och han är jättenöjd.

Cykeln på taket...
Åke: Visst får du det! =) Orsaken till det är nog mest att jag är nojig. Vid allt annat än sol och värme, så utsätts ju cykeln för allehanda elände.

Cykeln på taket...
Jocke: Då tänker du fel. Tänk större bil, typ en Toyota Hiace Traveller. Vi får plats med tre vuxna, 4 barn, packning för en vecka och min cykel. Fast det är försumbart dyrare än ett takställ :)

Cykeln på taket...
Cannondalemannen Skrev:
> Jag och min sambo har en sådan här till våran
> Skoda Octavia kombi. Bakluckan går att öppna även
> när den är monterad på den. Vi är jättenöjda med
> den. Rekommenderas!

Hur är den att montera då? Har själv funderat lite på en sådan.

Cykeln på taket...
iMats: Efter att ha monterat/ställt in den första gången är det väldigt lätt att montera igen.

Håller helt med vad Cykloteket (där den köptes) skriver om den på hemsidan/katalogen: "Thule 910 Bäst i test! Det här tycker vi också är Thules bästa ställ. Till skillnad från "968" blir det efter första injusteringen busenkelt att montera av och på. Plastskydd för att inte repa. Plats för 3 cyklar. Hopfällbart. Går inte att ta av så länge luckan är stängd, så det går inte att stjäla. Du kan, även när stället är monterat, öppna och stänga bakluckan. Passar de flesta hatchback- och kombibilar. Finns 2 versioner, hör i butiken vilken som passar bäst till din bil."

/Fredrik

Cykeln på taket...
ska köra ner till Österrike nu till sommaren, vi ska ha cyklarna med oss hade vi tänkt. av någon anledning så har jag fått för mig att den tyska polisen inte tycker om när man har cyklarna så att nummerskylt inte syns och om det skymmer lyktor blinkers bak. Thule har ju några modeller som är fina där man kan montera skylt på. någon som vem om detta stämmer. med tyska polisen alltså?

Mvh

A.J

Cykeln på taket...
FSR

Vet inte om tyska polisen är värre än svenska på den punkten men att köra på motorväg i tyskland med skymda bromsljus skulle jag nog inte fundera på, har sett för många seriekrockar.

-Åke

Cykeln på taket...
det är helt korrekt.. det är olagligt att köra med dolda skyltar oavsett om det gäller 5 meter eller 100 mils körning.

fördelarna väger upp nackdelarna med takställ tycker jag.

inte nog med att det blir lite plats i bilen så finns det risk för att förstöra inredningen vid in och utlyft.

Senast redigerad av en moderator:
Cykeln på taket...
Takställ är kanon. Cykeln (eller cyklarna) sitter perfekt och stadigt och är aldrig i vägen.
Nackdelen för mig är att cykelhållarna och takräcket tar lång tid att montera (inga snabbfästen direkt på mina modeller) så när jag bara ska iväg genom stan för att träna med cykeln så blir det ett enkelt ställ bak på kroken istället.
Så fort jag ska långt så blir det däremot självklart taket som gäller.

Flugor och smuts är väl för övrigt ett lika stort problem när man cyklar själv som när cykeln åker på bilen???? Beror väl iofs på hastigheten...
;-)

// Martin

Cykeln på taket...
Jag har takräcket och cykelställen ihopmonterade som en enhet, så det är bara att spänna fast takräcket så sitter allt på plats. Går fort men är lite otympligt att förvara/bära.

Försöker ha cyklarna inne i bilen så mycket det går. Dvs. så länge man bara är två pers som är ute :)

Om det blir husvagn till Åre i år tror jag alla cyklar får åka i husvagnen istället.

Cykeln på taket...
Tyska polisen stoppar dig om du kör ner med cyklar för skylten och bromsljusen. Pappa fick skaffa en ljusramp med extra reg-skylt som han hängde på bak.

Cykeln på taket...
MattiasE Skrev:
> Kolla på cyklarna i caravananen på touren.Är dom
> framåtställda eller bakåkställda och vart har dom
> cyklarna på bilen?

Jag gissar på hmm... hur kan det vara... hmm Bak på bilen och framåtställda?

Cykeln på taket...
Jodå. det säger sig nästan själv när jag tänker efter att ljus måste synas mm.
funderar lite på en Thule RideOn 9301/9302 som man kan montera på dragkroken.
Är det någon som har någon erfarenhet av denna cykelhållare? på denna modell så kan
man ju montera skylt och det finns lampor/blinkers.

Cykeln på taket...
Tobe Skrev:
> I mina ögon är alla sätt att frakta cykeln
> ockyddat på taket lika illa. Att lasta ner den i
> en enorm takbox skulle jag acceptera, men inte så
> där. Iaf inte några längre sträckor.

Beror väl på. För kortare resor, är taket helt ok, vi har takställ http://www.thule.com/templates/THULE_ProductPage.asp?id=59270, praktiskt om man bara ska åka någon timme, inte minst för att man slipper ta in hojarna i bilen o fästa dem där med allt vad det innebär. Har sett rätt behändiga skydd i USA som täcker gaffelbenen och sadeln, ska försöka få fatt på sådana.

För längre resor skulle jag hellre ha hojarna inne bilen, för att de ska vara mer skyddade i olika avseenden, samtidigt som bilen drar mindre.

Monterade längst bak, på dragkrok eller ngt annat sätt, nej helst inte, eftersom de blir så smutsiga, om det inte är torrt och fint väder.

Per

Cykeln på taket...
Per äre sånna här skydd du menar?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...g=0&varumarke=000&Sort=Beskr&artgrp=406&avd=5

har tävlat i mtb i 9 år, alltid haft hojje på taket, även under längre resor. förstår inte varför folk är så ovilliga att ha cykeln på taket, oavsett längden på resan? det ända man får tänka på är att bilen blir högre så att man inte gör en klassiker, som jag gjorde, åka på färja me cykeln på taket :D:D resultat = en sadel åt helvete :D smällar man får ta.

Cykeln på taket...
Största nackedelen är väl alla flygfän som kletar in sig i styre mm. Inte det mysigaste att plock ner hojen och sätta handen i kvarlevorna efter rikets största geting... ;)

Fast det kanske är lite skräckinjagande att komma till startlinjen med en massa lik på cykeln ;)

Cykeln på taket...
Jag funderar mest på bensinförbrukningen, den borde ju rimligtvis bli
högre om man har 2 cyklar på taket av bilen. Kortare sträckor kan jag väl
ha cyklarna på taket. men om man kör omkring med en Saab 9000 som redan
dricker mycket soppa och planerar att köra en 250mil semester i europa så tycker
man att det borde vara bättre att ha dem bak på bilen ur bensinförbruknings synpunkt.
vanligtvis så går 2 cyklar ner i luckan på saaben, men det ska ner tält och pjäxor +
allt annat skrot som man ska ha med sig också.

Cykeln på taket...
Baltazar Skrev:
> Per äre sånna här skydd du menar?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...g=0&varumarke=000&Sort=Beskr&artgrp=406&avd=5

Precis, tack för länken, nu vet vi var vi kan få fatt på såna, som jag uppfattar saken är gaffelbenen ovanför bussningarna en av hojens känsligaste delar, som alltid ska hållas perfekt rena, alla former av ingrodd smuts dödar snabbt gaffelns bussningar. Att kunna hålla sadeln någorlunda torr och skyddad från stark fartvind är också en bra sak.

För längre resor, typ leta efter juste singletrack i Europa (syntax lånad fr Björn Borg), tänker vi oss, att vi vill ha hojarna skyddade inne i bilen på nätterna eller om vi väljar att göra något annat en dag. Dessutom drar det mindre bensin och är roligare att köra utan stora vindfång på taket, ssk på autobahn.

Per

Cykeln på taket...
Cannondalemannen Skrev:
> Jag och min sambo har en sådan här till våran
> Skoda Octavia kombi. Bakluckan går att öppna även
> när den är monterad på den. Vi är jättenöjda med
> den. Rekommenderas!
>
> /Fredrik
>
> "Oh, so they have internet on computers now!"
> Homer Simpson

Jag använde en liknande model från Thule, för två cyklar, under en bilsemester för till Irland, tio års sedan. Man skulle då slippa betala extra-avgift på färjan, jämfört med att ha cyklarna på taket. Tyvärr så ledde det till slitagemärken på bilens glas och lack. Man kunde ju inte hålla bilen helt ren under några veckors semester.
Min hållare låg mot bilen genom gummikuddar. Jag kunde inte se på din bild, vad som ligger an mot bilen.
Nu för tiden kör jag med cyklarna på en dragkrog och överväger att investera i en version med skylt och lampor.

/Robert

Cykeln på taket...
Robert Skrev:
> Jag använde en liknande model från Thule, för två
> cyklar, under en bilsemester för till Irland, tio
> års sedan. Man skulle då slippa betala
> extra-avgift på färjan, jämfört med att ha
> cyklarna på taket. Tyvärr så ledde det till
> slitagemärken på bilens glas och lack. Man kunde
> ju inte hålla bilen helt ren under några veckors
> semester.
> Min hållare låg mot bilen genom gummikuddar. Jag
> kunde inte se på din bild, vad som ligger an mot
> bilen.
> Nu för tiden kör jag med cyklarna på en dragkrog
> och överväger att investera i en version med skylt
> och lampor.

Vi har en Toyota Yaris. Den är inte stor. Den är snarare mycket liten. Dragkroken kostade lite för mycket i tillägg när vi köpte bilen och en sån där på bakluckan repar för mycket för mina nerver. Istället kommer det bli ett specialbygge med snabbfästen satta i dragkroksfästena. Visserligen inte helt OK för besiktningen men bilen är ny (400 mil) så dom ska inte se den på länge än och dom ska ju inte svetsas dit heller. Sen är det ingen riktigt bra idé med dragkrok på en så liten bil då den blir väldigt stumt om man blir påkörd bakifrån.

Cykeln på taket...
Jag köpte in ett Thule ride on 931 till klubben förra året och dom är kanon bra, får ledigt plats med tre cyklar på det och det är kanon stabilt. Nackdelen är att det är dyrt och lite bökigt att sätta fast själv eftersom det väger en del, annars bara fördelar.

Jonas

Cykeln på taket...
Cykeln på taket...
Cykeln på taket...
the_TnT Skrev:
> Här är något att begrunda för de som överväger att
> skaffa takställ där man monterar gaffeln direkt i
> stället:

Jag har alltid haft en rem som tar upp sidokrafterna med cykeln på taket. Verkar som om jag inte var för försiktig i varje fall. Minns en gång att nån i klubben gnällde om att det tog så lång tid när jag lastade cyklarna p g a dom där remmarna. Vissa har en fantastisk förmåga att vilja "spara" tid på fel saker... :)

Cykeln på taket...
jag bygger då mina erfarenheter på hur jag upplevt det under de 9 år ja hojjat. inte på något test, varken jag eller några av mina kompisar (som alla tävlar) har haft nå problem med packningar som till följd av att hojjen stått på taket. ingrod skit, får man ju se till att den försvinner innan man använder hojjen, men det går ju fort att få bort + att sällan är så mycket på själva gaffelbenen (innerbenen)

Cykeln på taket...
Kör oftast tre hojar på taket. Två framåtvända och en bakåtvänd. Fördelen med att ha hojen bakåtvänd är nog enbart det att det inte blir så mycket lik på fronten av hojen. För övrigt ingen större skillnad.

Har hemmabyggen i rostfritt som hållare. Framhjulen åker av och in i bilen. Skulle aldrig komma på tanken att transportera hojarna inne i bilen. Är väl för bekväm helt enkelt... :)

Cykeln på taket...
Har funderat på ankis metod men cykelhållaren ska vara 20mm kompatibel.
Det verkar bra med lås till gafflefästet så det tar extra lång tid att stjäla cykeln när jag fikar vid något sunkigt ställe längs vägen.

Cykeln på taket...
Hmm jag sitter i valet och kvalet. Ska jag köpa ett takställ där man fäster fast framgaffeln, eller ett sånt där man fäster hela hojen? Hojen ska alltså vara på taket inget annat.

En sån här:
Utan framhjul

Eller en sån här?
Med framhjul

/Johan

Cykeln på taket...
Jag har aldrig fattat poängen med att ta av hjulet så om du frågar mig är valet självklart.

Själv har jag några billiga kopior av Thules hållare (för båda hjulen på cykeln) och tycker det fungerar bra, enda krångliga med mina är att få på dem på takräcket, det tar säkert en timme. Men jag antar att Thules varianter har snabbfästen av nåt slag för att få fast cykelhållarna på takräcket.

Tillbaka
Topp