Cykelpendla Luleå

Bullabus

Ny medlem
Cykelpendla Luleå
Hejsan!
Startar nu en tråd för oss som cykelpendlar i Luleå, får se hur många som hakar på? Skulle vara kul med kommentarer och bilder från er väg till och från skolan/jobbet i höst och vinter. Vem blir först?

Cykelpendla Luleå
Den här tråden ska jag följa! Flyttade söderut 1997 men har syskon och pappa i Lule. Nötte runt i skogen på Hertsön, utsiktsberget vid gamla oljehamnen (fick prata med G4S för där fick man inte vara) och sen en runda till ena syrran i Gammelstan. Det börjar bli rätt bra med vägar även mot Gammelstad och Sunderbyn nu såg jag.

Cykelpendla Luleå
Lite om mej. Flyttade hit(till björx) från Kalix -97 då jag fick jobb här. Började cykla -02 på allvar till jobbet på Uddebo, 7,5km enkel väg. Första åren blev det höst, vår och sommar men sedan -04 även på vintern. Eftersom jag jobbar skift så blev det till fm och em skiften jag cyklade tom förra året, men sedan även till nattskiften.
Testade på att cykla lite mtb nu i somras och...ja nu är jag fast i träsket. Har blivit några svängar i Måttsundsskogen och bakom Ormberget nu i höst. I somras fick jag även med min sambo på cykelsemester längs Götakanal, från Mem i öster till Motala i väster, sedan bröt ovädret ut och vi drog hemåt.

Dagens cykelpendlingsväder var i mina ögon perfekt, 7 grader och lite duggregn. Tänkte limma hit en bild men mobilkameran tyckte det var för mörkt vid 21 tiden då jag drog till jobbet.

Cykelpendla Luleå
06:50 kryssar hem bland alla cyklister i Lulsundet...

Bilagor

• ls.jpg
    ls.jpg
    49.8 KB · Besök: 82
Cykelpendla Luleå
Har cykelpendlat året om sen 2000. 7,5km till jobbet kortaste vägen, Kvarnträsket till Centrum. Blir ofta svängar utåt Hertsön/Porsön/Mjölkudden då jag ska hem, så ser ni nån skäggig lurvig typ på en orange Surly Troll eller en grå Eddy Mercxk-märkt mtb så kan ni hälsa:)
Har dragit på mig både pollenallergi plus ansträngningsastma senaste året så förra vintern och början på det här året blev det inte mycket cyklat...men nu tar vi nya tag:)

Cykelpendla Luleå
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Har cykelpendlat året om sen 2000. 7,5km till
> jobbet kortaste vägen, Kvarnträsket till
> Centrum. Blir ofta svängar utåt
> Hertsön/Porsön/Mjölkudden då jag ska hem, så
> ser ni nån skäggig lurvig typ på en orange
> Surly Troll eller en grå Eddy Mercxk-märkt mtb
> så kan ni hälsa:)
> Har dragit på mig både pollenallergi plus
> ansträngningsastma senaste året så förra
> vintern och början på det här året blev det
> inte mycket cyklat...men nu tar vi nya tag:)

En grå Eddy Mercx MTB har jag mött några gånger på Varvsgatan på väg till jobbet. Hälsar nästa gång.

Cykelpendla Luleå
Var har alla tagit vägen? Tidigare i somras/höstas var det en massa folk ute och cyklade och joggade när jag for till nattskiftet, men nu folktomt. Dock, av de man möter nu verkar det vara många "proffspendlare" av olika kategorier. Om nu hjälm och ledbelysning utmärker en proffspendlare, vilket jag utgår från. Vädret igår kväll var som vanligt enligt min åsikt perfekt cykelväder, så även i morse när jag trampade hemåt.
Saknar dock mer medcyklister. Vid 06:30 tiden mötte jag säkert 50 bilar längs Koksverksvägen och Svartöleden men bara en handfull cyklister. Tycker det borde finnas mer "morötter" för att få folk att byta en varm bil mot en kall sadel. Det lät väl lockande... Kanske den gamla hederliga Korplådan skulle vara en? Varför inte ha den på ett ställe som är öppet dygnet runt annars lär den väl bli uppeldad, eller varför inte en modernare variant, en telefon app (en till ;) )
Har faktiskt funderat på det en längre tid, en pendlar app som funkar med Nfc kommunikation. Man cyklar förbi Nfc taggen och blir registrerad att man passerat.

Lade upp ett tips på Mtbrunda, <iframe src="http://happymtb.org/turtips/i/403/" width="700" height="500" frameborder="0" scrolling="auto"></iframe>

Någon förresten som vet hur man gör för att länken till Endomondo nedan ska se lite snyggare ut? Nu syns ju hela adressen...

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Fin morgon att cykla till jobbet, ser fram emot att få cykla hem från jobbet snart.
För några dagar sen placerade kommunen ut detta "hopp" på vägen till jobbet i samband med att grävandet av ny VA-ledning påbörjades. Lyckades få till en ganska bra hopp igår.
Positivt att kommunen faktiskt har skyltat vägarbete även för cykelbanan.
Det hade dem inte gjort för några veckor sen när jag tog nästa bild.

SAM_0840.JPG

SAM_0688.jpg

Cykelpendla Luleå
Rapport från kvällens tilljobbetcykling: En tant med två hundar, såg ut som jesus på korset på lite avstånd vid Matstället. Kom lite närmare, en hund i varje hand...5 meter koppel utrullat åt vardera hållet...en hund i ena diket och den andra hunden i andra diket.
Tant vet nu att det finns 74999 invånare till i Luleå varav minst en till använder Gc banan vid Matstället.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Betydligt fler cyklister idag, säkert ett 20 tal, det tar sej.

Vänta till i januari, då får vi vara ensamma:)

2 cykelpendlardar den här veckan - bättre är årets genomsnitt iaf, när man väl blir av med ryggskott åker man på kontorets höstförkylning...

Ha det mysigt därute!

Cykelpendla Luleå
MickeS skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Betydligt fler cyklister idag, säkert ett 20
> tal, det tar sej.
>
> Vänta till i januari, då får vi vara ensamma:)
>
> 2 cykelpendlardar den här veckan - bättre är
> årets genomsnitt iaf, när man väl blir av med
> ryggskott åker man på kontorets
> höstförkylning...
>
> Ha det mysigt därute!

Hejsan!
Jaså du är också med i ryggklubben. Hade diskbråck för 3,5 år sedan och är ff. inte bra. Konstigt det där med ryggproblem, förut var det bara gamlingar som hade det, verkar krypa ned i åldrarna nuförtiden. Jag var bara 41 när jag fick det....
Cykla funkar ivf. utmärkt för mej (synd va?).
Jo det tunnar väl ut med folk efter gc nu tyvärr. Det är nu man skulle behöva de där morötterna, tävlingar eller vad som helst dels för att behålla 365 cyklister och dels för att ragga nya.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Rapport från måndagens cykeltur hem från jobbet:
Vilket norrsken, någon mer som såg det vid 23 tiden? Tyvärr hade jag bara mobilen att fota med så det blev månen istället. Annars lite folk ute både vid 13:30 och 23 tiden. Såg ett par mtb cyklister vid skurholmsfjärden, han på vit Scott men hennes hann jag inte identifiera, någon här kanske?

Månne månljust?
DSC_0437.jpg

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Kvällens pendling hem från jobbet vid 23-tiden.
> Norrsken över hela himlen.
>
>

Trevligt, fan att jag missade det. Jag blev tvungen att gå ut och kolla själv nu när jag såg ditt kort men det verkar ju tyvärr ha dött ut redan.

Cykelpendla Luleå
Snyggt svpe! Lär väl inte vara så mycket cykelföre till jul när jag kommer upp men till sommaren kommer jag att yrka på guidning med MTB. Hinner nog komplettera med en FS till dess :)

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Snyggt svpe! Lär väl inte vara så mycket
> cykelföre till jul när jag kommer upp men till
> sommaren kommer jag att yrka på guidning med MTB.
> Hinner nog komplettera med en FS till dess :)

Alltid cykelföre med en fatbike. Nu längtar jag faktiskt efter snö och skoterspår.
Bara höra av dig om du vill ha guidning till sommaren!

Cykelpendla Luleå
Vaknade tidigt imorse och tyckte det var lika bra att trampa iväg till kontoret. 20 st likasinnade hade passerat före mig vid räkneverket vid Kulturens Hus-rondellen strax efter 6.30. Noterade också att första frosten för hösten låg på marken idag och tackade Schwalbwe Winter/Winter Maraton för det upplevda sommarföret :)

Bilagor

• pendla.JPG
    pendla.JPG
    71.2 KB · Besök: 66
Cykelpendla Luleå
Fin bild på norrskenet, synd det var för mörk att fota det med min mobil. Roligt med andra bilder också, gärna mer av det. Du "nikasp", här har vi cykelföre året runt, bara kläderna som skiljer, fast vi har ju köldgräns, 40 minus ;) Vad tycker ni förresten om förra vinterns snöröjning efter cykelbanorna? Jag tycker det funkade ovanligt bra, kanske för att det snöade mycket och få gånger har jag för mej? Det är ju alltid värre när det snöar lite och under lång tid, då hinner det bli några cm som är tungt att trampa sej fram genom innan röjarna rycker ut. Men i det stora hela tycker jag det funkar betydligt bättre än för 10 år sedan då jag började vintercykla. Bara en sådan sak som att skrapa bort slasket på våren, då fick det ligga kvar och tina, 2dm slask är svårforcerat på hoj särskilt när det fryser.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Trevlig tråd!
Ska följa den med intresse trots att jag bor nere i varma Bohuslän. Men gillar man snö, kyla och vackra norrskensbilder så gör man... :)

Cykelpendla Luleå
Bullabus, ojoj vad ni har blivit blödiga. När jag var ung stängde de bara Måttsundsbacken om kvicksilvret var under -50 ;) Få se om det blir skidor eller cykel med till jul då. Då får ni skotta fram spängerna i Hertsöskogarna tills jag kommer :) Faktum är att det är roligare före uppe i Lule än här på vintern när det är snö. Det saltas tom på cykelbanorna här så man får köra i sorbet istället för vanlig snö. Mycket roligare att köra på fin "knarrig" kall snö.

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Bullabus, ojoj vad ni har blivit blödiga. När
> jag var ung stängde de bara Måttsundsbacken om
> kvicksilvret var under -50 ;) Få se om det blir
> skidor eller cykel med till jul då. Då får ni
> skotta fram spängerna i Hertsöskogarna tills jag
> kommer :) Faktum är att det är roligare före
> uppe i Lule än här på vintern när det är
> snö. Det saltas tom på cykelbanorna här så man
> får köra i sorbet istället för vanlig snö.
> Mycket roligare att köra på fin "knarrig" kall
> snö.

Ja, man undrar vilken jubelidiot som bestämde att man ska försöka salta bort snön i stället för att ploga bort den. Man får ta till kapten Haddocks vokabulär för att finna nog med invektiv för såna som tror att man kan använda vägsalt till något annat än att halkbekämpa vid temperaturer runt 0 grader. Men här i Skåne så blir ju folk lika förvånade varje gång - va, blev det vinter i år också?

Nej, ge mig -15 grader och en cykelbana med kallt, torrt vinterväglag. Som ett salsgolv!

Cykelpendla Luleå
Mycket nöjd med snöröjningen förra vintern. Nån miss i början av säsongen bara.
Faktiskt är ofta GC-vägarna bättre vintertid, då de är bredare, jämnare, rakare och mindre trafik på då än på sommaren.

Två bilder från samma plats men olika tillfällen:

2013_03_08_3722.JPG

2013-03-08

2013_04_29_4049_beskuren.jpg

2013-04-29

Cykelpendla Luleå
Idag punktering på cykeln när jag kom ut i garaget. Hade antagligen klantat mig när jag bytte till dubbdäcken igår. Snabbt byte till annan slang innan jag kom iväg.
Var klokt att byta till dubbdäck igår, då det var både snö och is på vägarna idag.

Cykelpendla Luleå
65nord skrev:
> Vilka dubbdäck kör du på svpe?

Bytte förra säsongen från Nokian WXC300 till Schwalbe Ice Spiker PRO 26x2.1.
Två jämförbara däck som båda är lätta med utmärkt grepp på snö och is men bullriga och lite oroliga på barmark.

Tycker det är värt de extra pengarna att köpa lätta däck. För omkring tio år sedan körde jag på Nokian Extreme 296 och upplevde att tyngden förstörde cykelupplevelsen genom att cykeln kändes som en traktor.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> 06:50 kryssar hem bland alla cyklister i
> Lulsundet...

Ohhhh... nostalgi. Där har jag sprungit som fan när jag tränade för maran 1999.

//Erik

Cykelpendla Luleå
Stod i går morse och funderade om jag skulle ta hjälmen eller dra huvan över huvet då det var -8 grader i går morse, men tog hjälmen ivf. då jag inte lagt på dubbäcken ännu. Slutade med en vurpa tillknycklad hjälm...

La om till dubbdäck när jag kom hem. Har kört på Nokia W160 flera år men funderar också på att byta till Ice Spiker pro då de är 2-3 hg lättare än Nokias däck. Ni som kör med hjälm, vad har ni för mössa under hjälmen som funkar även när det är kallare?

DSC_0445.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
En fd kollega råkade ut för en riktigt tragisk händelse som tyvärr också resulterade i dennes bortgång, kolliderade på cykel med en fotgängare och stöp i marken med huvudet före. Sedan dess kör jag alltid med hjälm även om jag bara ska cykla 500 m för att köpa mjölk. Som hjälmhuva använder jag denna från Icebreaker, den funkar bra under hjälmen: http://www.outnorth.se/icebreaker/pocket-200.php?group=prod_prod_grp-s1/73

Cykelpendla Luleå
Nu är ju jag från Piteå men får kanske vara med ändå. Jag kör med en GripGrab-mössa med windstopper i pannan och tejpar igen hålen på framsidan av hjälmen. Inga problem med nerkyld knopp trots 2-3 timmars pass i -15 och enmilspendling i -30.

Cykelpendla Luleå
Så tråkig olycka olycka, har börjat använda hjälm nu i höstas efter en incident här inne i stan då en bil körde ut på huvudled några meter framför mej. Konstig man är egentligen, att det måste hända något innan reagerar...
Jo då, pitbor är så välkomna, kanske skulle döpt tråden till Cykelpendla vinter eller något annat? Posta gärna bilder alla från norra sverige i vinter ni som cyklar, kul med en så "ovanlig" företeelse som att cykla när det är vinter. Någon som cyklat på isvägar tidigare? Kanske ni kan posta bilder om ni har några? Tack för förslag på vintermössor, såg att Team Sportia inne i stan hade Gripgrab, ska testas.

Cykelpendla Luleå
Har ledigvecka i vecka så har inga cykelpendlingsinlägg att komma med. Cyklade dock ned till stan och på vägen hem mötte jag en som verkligen ville synas, 5st tända ledlysen framåt. Tror han hade någon mer också men de var inte tända. Killen såg frusen ut, hade dunjacka, baclava och slalombrillor. Mötte honom vid dallasvillan på björks på väg mot stan så han kom norr ifrån...
Blev en Gripgrab, de fanns på Txxmspxrtxx (ingen reklam här) inne i stan. Det var en skön mysse.
Var ju klass 1 varning utfärdad vädermässigt idag, skulle ju komma 5-10 meter snö sa de på radion igår, kul felsägning, slutade med 5-10 dl regn.

Cykelpendla Luleå
Jag körde med buff hela vintern här i Stockholm. Var väl runt -15 som kallast och då är det gränsfall så i Lule blir det ju inte optimalt :) Kör enkelt tyg när det är varmare och dubbla lager när det är kallt. Går ju att ha på sig utan hjälm också utan att se ut som man kommer direkt från serien Hagbard (tänker hjämhuva).

Bullabus skrev:
Ni som kör med hjälm, vad har ni för mössa under hjälmen som funkar
> även när det är kallare?
>
>

Cykelpendla Luleå
Tack för tipsen, får pröva mej fram vad som funkar i olika temperaturer. Körde utan hjälm förut så då var det lite enklare, bara dra på sej huvan när det blev kallt om örena.

Cykelpendla Luleå
Regnigt och kallt att cykla hem idag och dessutom nedstänkt av en Volvo på Malmudden. Skönt att det är ovanligt med dåligt väder i den här staden.

SAM_0895.JPG

Cykelpendla Luleå
Hej igen! Jobb helg efter ledig vecka. Uselt väder nästan hela veckan men som vanligt bra cykelväder, finns väl inget dåligt cykelväder? Cyklade broarna runt i torsdags så blev blöt både inifrån och utifrån men så länge man är varm är det bara najs. Såg att det planerades en 20 mila fatbike resa i vinter...varför har man inte en sådan? Hade själv faktiskt tänkt tanken men då var det ju det där med cykeln...hur ska man förklara det för sambon som tycker bättre om att sola? Kanske rama in ett foto på en brevid sängen?

Sökte något actionladdat att fota på väg till jobbet men hittade inget så fick bli min actionladdade arbetsplats. Trevligt om det skulle komma lite vitt nu så blir det ju lite finare bilder här.

DSC_0447.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Idag medvind till jobbet. Kom ifatt en annan cyklist som sen försökte hänga på mig genom stan. Ett bra försök men jag lyckades hänga av honom. Kul men jag kom fram svettig till jobbet.

Cykelpendla Luleå
Tur där svpe, tänk om du inte hunnit ifatt...creepy
Finns förmiddags, eftermiddags och nattpass när man jobbar skift. Men någon har infört vattenpasset from i år och det börjar tydligen när jag ska hem. Har vart så allt för många gånger i år för att man ska kunna kalla det för en slump...creepy
Har ni som cyklar till jobbet märkt att man kan möta samma människor på nästan exakt samma ställe flera dagar i rad? Jag menar om man cyklar så färdas man ju ganska snabbt ändå, men inom en sträcka av typ 100m så kan man möta samma folk flera dagar i rad. Man är ju ändå inte så manisk att man åker hemifrån på ett visst klockslag och cyklar med exakt samma hastighet varje dag. Lite creepy...nästan så man börjar hälsa.
Dagens pyssel kom just med Jetpak, nya spiker pro, men så har det ju slagit om till plus ute...not so creepy.

Cykelpendla Luleå
Tala om att vi är vanedjur. Jag pendlar från en by utanför piteå in till Acusticum i piteå ca 4 mil ToR ett par dagar i veckan. Har märkt att jag möter samma människor vid samma tid, eller i mitt fall blir omkörd av samma bilar vid samma tid.
Frågan är hur många gånger man behöver möta någon på cykel innan man börjar hälsa?

Bullabus. Det varma vädret passar dig som handen i handsken nu när du har fått dina dubbdäck. De skall väl köras in på torr asfalt.
Saknar snön, känns så tokigt att köra med fulldubbat på torr asfalt. Tungt går det också.

Tillbaka
Topp