Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
Jo det blir perfekt inkörning får vi hoppas. Såg en annan fördel med att köra däcken på asfalt, de låter rätt ordentligt så nu vänder sej folk om när man kommer fräsande. Särskilt om det ligger lite sand eller grus på asfalten, bara styra upp i det så måste man vara döv (eller två kvinnor med barnvagn, där fick ni er en känga ;) ) för att inte uppmärksammas.
Har vart ledig mån-torsdag så ska se om jag inte får med lite bilder från dagens vackerväder. Kan vi få lite piteåbilder också kanske?

Ska jag ändra rubriken i tråden till Cykelpendla Norrbotten, skulle vara kul med lite mer snöbilder i vinter?

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo det blir perfekt inkörning får vi hoppas.
> Såg en annan fördel med att köra däcken på
> asfalt, de låter rätt ordentligt så nu vänder
> sej folk om när man kommer fräsande. Särskilt
> om det ligger lite sand eller grus på asfalten,
> bara styra upp i det så måste man vara döv
> (eller två kvinnor med barnvagn, där fick ni er
> en känga ;) ) för att inte uppmärksammas.

Funderar på om man kan få hörselskador av dessa dubbdäck. Påfrestande buller åtminstone. Kanske man borde ha hörselskydd när det är barmark. Nu vill jag ha snö!

Cykelpendla Luleå
Jag väntar in i det längsta här i Stockholm men det kommer troligen att bli mycket barmarkskörning tyvärr. Man får tänka att man får starka ben... Kör Nokian W240 så man får inte många meter gratis med dem. De ser i princip ut som nya i år så dubben verkar både sitta bra och hålla bra efter en säsong med massor av asfaltåkning.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo det blir perfekt inkörning får vi hoppas.
> > Såg en annan fördel med att köra däcken på
> > asfalt, de låter rätt ordentligt så nu
> vänder
> > sej folk om när man kommer fräsande.
> Särskilt
> > om det ligger lite sand eller grus på
> asfalten,
> > bara styra upp i det så måste man vara döv
> > (eller två kvinnor med barnvagn, där fick ni
> er
> > en känga ;) ) för att inte uppmärksammas.
>
> Funderar på om man kan få hörselskador av dessa
> dubbdäck. Påfrestande buller åtminstone. Kanske
> man borde ha hörselskydd när det är barmark. Nu
> vill jag ha snö!

Min erfarenhet med dubbdäck i allmänhet är att bullret minskar med några procent när däcken har körts in ordentligt efter ca 10 - 15 mil på asfalt (om du nu har nya däck) så det är bara att härda ut.

Tips: Prova gärna med lite lägre lufttryck i några mil för att köra in och "sätta" de yttre dubbraderna ordentligt också. Varning för nedväxlingsbehov... :)

Cykelpendla Luleå
skogscyklisten skrev:
> svpe skrev:
> -----
> > Bullabus skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo det blir perfekt inkörning får vi
> hoppas.
> > > Såg en annan fördel med att köra däcken
> på
> > > asfalt, de låter rätt ordentligt så nu
> > vänder
> > > sej folk om när man kommer fräsande.
> > Särskilt
> > > om det ligger lite sand eller grus på
> > asfalten,
> > > bara styra upp i det så måste man vara döv
> > > (eller två kvinnor med barnvagn, där fick
> ni
> > er
> > > en känga ;) ) för att inte uppmärksammas.
> >
> > Funderar på om man kan få hörselskador av
> dessa
> > dubbdäck. Påfrestande buller åtminstone.
> Kanske
> > man borde ha hörselskydd när det är barmark.
> Nu
> > vill jag ha snö!
>
>
> Min erfarenhet med dubbdäck i allmänhet är att
> bullret minskar med några procent när däcken
> har körts in ordentligt efter ca 10 - 15 mil på
> asfalt (om du nu har nya däck) så det är bara
> att härda ut.
>
> Tips: Prova gärna med lite lägre lufttryck i
> några mil för att köra in och "sätta" de yttre
> dubbraderna ordentligt också. Varning för
> nedväxlingsbehov... :)

Kan hålla med om att bullret minskar något när man kört in däcken. Men nu har jag kört omkring 100mil med mina ISP och tycker att bullret fortfarande är störande, inte minst när det ligger grovt grus på cykelbanan. Snö och is löser problemet.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Kan hålla med om att bullret minskar något när
> man kört in däcken. Men nu har jag kört omkring
> 100mil med mina ISP och tycker att bullret
> fortfarande är störande, inte minst när det
> ligger grovt grus på cykelbanan. Snö och is
> löser problemet.

Ja då lär dom ju vara inkörda...

Jovisst helt rätt, ingenting går upp mot ett fint, rent vinterväglag med hårpackad snö och ca 10 minusgrader. När det börjar knarra om snön blir det extra trevligt och greppvänligt.

Cykelpendla Luleå
Jo ska sänka trycket lite, körde i maxtryck när jag skulle cykla lite längre. Alltså jag gillar ljudet...ska bli kul att testa dem på blankis i vinter, gick ju bra med W160iorna jag hade tidigare så de här borde ju vara som sommarföre.

Cykelpendla Luleå
Ett par minus imorse och regn igår kväll betydde frosthalka imorse :) Såg faktiskt riktigt halt ut på sina ställen, men mina Schwalbe förvandlade väglaget till rena sommarföret. Riktigt härligt att cykla i detta väder! Bilden är från Mjölkuddsbanken.

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    54.9 KB · Besök: 31
Cykelpendla Luleå
Luleå kommun håller på med ett projekt, Norra länken. Tänkte först när jag hörde det att de skulle bygga ut vägnätet (cykelväg, oh yeahh) någonstans, lät ju spännande. Fick sedan se att de är tydligen avloppsledningen efter min cykelväg till jobbet som avses. Öhh, på de flesta andra ställen är väl en länk något man färdas efter med fordon? De har i varje fall placerats ut infotavlor(har ej läst dem) om hur bra och trygg väg exkrementerna kommer att ha till sin sista vila. Tydligen ett stort projekt. Jag kan ta bilder om någon är intresserad på ett av Luleå största infrastrukturprojekt på länge. Så om ni får en "länk" med e posten någon gång så tänk er för innan ni klickar på den, man vet aldrig vad som rasslar ur skrivaren.

Här är platsen för den nya "länken"

DSC_0453.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Projektet heter Östra länken och innebär också bättre cykelvägar längs Skurholmsfjärden. Det blir bland annat en ny tunnel under Svartöleden. Men främst är det VA man får för de 300 miljoner det kostar. Finns mer att läsa på www.lulea.se/ostralanken
Reagerade på att det ska grävas under ungefär fyra år framåt, låter som lång tid även om det är ett stort projekt.

Cykelpendla Luleå
Ok bra med lite förbättring av gc där, är rätt trångt när sådana som har vagnen framför sej patrullerar. Hoppas den nya tunneln under svartöleden får en bättre anslutning till gc än den nuvarande. Har upptäckt att det finns två sätt att undvika krock där med de som kommer ur tunneln och det är att fega, dvs 1km/h eller maxfart och blunda så det inte hinner hända något.
Ska tydligen bli någon slags utegym kring golfängen någonstans också, gav det som medborgarförslag till kommunen förra hösten, fick avslag....så nu ska det tydligen byggas. Kanske därför kommunen fått lite problem med vissa byggen här i kommunen, man har förväxlat avslag med bifall... Bara det inte blir avfall...

Cykelpendla Luleå
Det är ofta så med medborgarförslag. De avslås men idéerna finns kvar och förverkligas senare.

Angående tunneln som finns idag så brukar jag plinga innan jag far ut ur tunneln så kan de gående åtminstone få en chans att reagera. För några veckor sedan målades tunneln vit invändigt vilket har gjort den mycket trevligare än det svarta hål som var där innan. Men som sagt, inom några år är den tunneln borta och ersatt av en nyare.

Cykelpendla Luleå
Bra att den försvinner, verkar bli ett fint område när det är klart.
Från det ena till det andra tänk skulle vi få ett dedikerat cyklistfik/häng i byn? givetvis till för alla men med cykeltema...kanske cykelstället skulle ha en hörna, vet inte om de har fullt upp på vintern men behöver ju inte vara någon stor grej och kanske inte alla dagar i veckan. Några barstolar, ett bord och kaffe.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Bra att den försvinner, verkar bli ett fint
> område när det är klart.
> Från det ena till det andra tänk skulle vi få
> ett dedikerat cyklistfik/häng i byn? givetvis
> till för alla men med cykeltema...kanske
> cykelstället skulle ha en hörna, vet inte om de
> har fullt upp på vintern men behöver ju inte
> vara någon stor grej och kanske inte alla dagar i
> veckan. Några barstolar, ett bord och kaffe.

En mötesplats för cyklister skulle verkligen vara trevligt, har funderat ganska mycket i dem banorna men som vanligt är det så att vill man ha nåt så måste man ordna det själv. En början skulle kanske vara att bestämma en tid varje vecka när cyklisterna i stan träffas på nåt befintligt fik och pratar cykel.

Cykelpendla Luleå
Jo det var därför jag drog in cykelstället, finns ju andra också, kanske något tema....cykelpendling tex.
Skickade förresten iväg ett förslag till cykelstället just om det.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > Bra att den försvinner, verkar bli ett fint
> > område när det är klart.
> > Från det ena till det andra tänk skulle vi
> få
> > ett dedikerat cyklistfik/häng i byn? givetvis
> > till för alla men med cykeltema...kanske
> > cykelstället skulle ha en hörna, vet inte om
> de
> > har fullt upp på vintern men behöver ju inte
> > vara någon stor grej och kanske inte alla dagar
> i
> > veckan. Några barstolar, ett bord och kaffe.
>
>
> En mötesplats för cyklister skulle verkligen
> vara trevligt, har funderat ganska mycket i dem
> banorna men som vanligt är det så att vill man
> ha nåt så måste man ordna det själv. En
> början skulle kanske vara att bestämma en tid
> varje vecka när cyklisterna i stan träffas på
> nåt befintligt fik och pratar cykel.

+1

Cykelpendla Luleå
Jag kör antingen med musik i ena örat eller podcast för att slippa lite av bullret från däcken, och för att få något annat att tänka på under pendligen.
Fast jag får ha ganska hög volym för att överrösta ljudet från min Nokian wxc300.

Cykelpendla Luleå
Idag var det inget roligt cykelväder. Blåst och svinkallt regn. På väg hem från jobbet blev jag omkörd av en kille på en S-works mtb i hög hastighet. Nån här? Försökte hänga på men han svängde av och tog Södrahamnleden och jag tog Sandviksgatan genom stan. När jag kom över järnvägsviadukten såg jag honom komma efter mig upp mot viadukten. Han måste haft oflyt med trafiken. Jag trampade på vad jag kunde och såg honom inte nåt efter Malmudden så våra vägar skiljdes nog åt.

Cykelpendla Luleå
Hen nederbörd idag, både snö och regn, eller inget av det. Regnkläder lämnade hemma check, men hann inte bli genomblöt eller frusen så det gick bra trots allt. Tycker faktiskt om att cykla i dåligt väder bara man inte fryser. Faktiskt var det var ovanligt många som cyklade trots vädret, bra jobbat, hoppas vi möts hela vintern.
Fick svar från cykelstället ang en fikahörna idag. De tyckte det var en bra ide och hade funderat på det på det då de tydligen ska bygga om i butiken, så vi får hålla tummarna :)

Cykelpendla Luleå
Tungtrampat imorse. Bara B-näsbron som var plogad när jag trampade till jobbet. Ville kräkas upp lungorna efter 2 km men bet ihop. Cykelkläderna hade knappt torkat efter gårkvällens regntur hem. Det. Är. Inte. Roligt. Att. Cykla. Nu. Nej.

Cykelpendla Luleå
MickeS skrev:
> Tungtrampat imorse. Bara B-näsbron som var plogad
> när jag trampade till jobbet. Ville kräkas upp
> lungorna efter 2 km men bet ihop. Cykelkläderna
> hade knappt torkat efter gårkvällens regntur
> hem. Det. Är. Inte. Roligt. Att. Cykla. Nu. Nej.

Bra jobbat! Det är nu man behöver de där morötterna som gör att man tar cykeln istället för bilen. Eller så är det bara pannbenet i asfalten och trampaaaa som gäller :D
Hoppas det inte blir minusgrader i natt alt att de plogar till i morgon bitti, annars blir det ocyklingsbart före eller bilvägen till jobbet för bil går ju som sagt fetbort, eller hur?

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Jag tar tillbaka allt positivt jag sagt om snöröjningen i den här staden. Att släpa cykel och cykelkärra i så djup snö att underredet på kärran tar i snön är inge kul.

Cykelpendla Luleå
Ser på familjens FB-inlägg att det dumpat tidigt i LÅ. Man är lite avundsjuk. Här i Sthlm är det 6-8 grader sisådär och skridskois känns väldigt långt borta.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Jag tar tillbaka allt positivt jag sagt om
> snöröjningen i den här staden. Att släpa cykel
> och cykelkärra i så djup snö att underredet på
> kärran tar i snön är inge kul.

Jag med, snöröjningen R.I.P.
Har dock en bekännelse, måste be om syndernas förlåtelse....tog bilen idag. Orkade inte bära cykeln 7,5 km kl 5 i morse. Klimatkompenserade dock med lite motionscykel och gym på jobbet innan jag cykl...hmhmmm...tog bilen hem.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> svpe skrev:
> -----
> > Jag tar tillbaka allt positivt jag sagt om
> > snöröjningen i den här staden. Att släpa
> cykel
> > och cykelkärra i så djup snö att underredet
> på
> > kärran tar i snön är inge kul.
>
> Jag med, snöröjningen R.I.P.
> Har dock en bekännelse, måste be om syndernas
> förlåtelse....tog bilen idag. Orkade inte bära
> cykeln 7,5 km kl 5 i morse. Klimatkompenserade
> dock med lite motionscykel och gym på jobbet
> innan jag cykl...hmhmmm...tog bilen hem.

Du blir nog förlåten. Du var i alla fall ärlig och erkände att du tog bilen.

Idag var det en utmaning att cykla till jobbet. Med kärran på cykelvägarna gick det inte cykla. På villagatorna gick det om några bilar kört upp några spår. När jag lämnat kärra och barn körde jag på bilvägarna till jobbet vilket gick hyfsat men det känndes sådär att bromsa upp biltrafiken på viadukten över järnvägen. Har dock inte märkt nåt cyklisthat eller irritation hos bilisterna i Luleå på det sätt som verkar förekomma i Stockholm. Nån annan som märkt nåt sånt?

Hem var inga problem, det mesta var snöröjt då.
Nu längtar jag ut på fatbiken. Hoppas skoteråkarna vaknar snart.

Cykelpendla Luleå
Nä faktiskt så verkar det inte finnas något hat men bilisterna förstår nog varför man cyklar på vägen fast det finns gc. Vi har ju faktiskt ändå fina gc här i byn om man jämför med fjollis (cyklade några mil där i somras) då de är separerade från bilvägar och endast korsar på några få ställen.
Men en sak har jag funderat på, när man kommer till vissa rödlyktor och man måste trycka på knappen för att få grönt att cykla, varför sitter knappen ut mot körbanan så man nästan måste ut med framhjulet på vägen för att nå? Vid statoil hertsövägen tex. sitter det så, finns någon mer men minns inte var. Visserligen så sitter det ju i asfalten så det känner av att man passerat men ändå.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:

> Nu längtar jag ut på fatbiken. Hoppas
> skoteråkarna vaknar snart.

Jag är vaken :D Väntar bara på mer snö och bärande isar.

Cykelpendla Luleå
65nord skrev:
> svpe skrev:
>
> > Nu längtar jag ut på fatbiken. Hoppas
> > skoteråkarna vaknar snart.
>
> Jag är vaken :D Väntar bara på mer snö och
> bärande isar.

MER SNÖ!? Hur mycket har ni nu?
/Götteborjare

Cykelpendla Luleå
crust skrev:
> 65nord skrev:
> -----
> > svpe skrev:
> >
> > > Nu längtar jag ut på fatbiken. Hoppas
> > > skoteråkarna vaknar snart.
> >
> > Jag är vaken :D Väntar bara på mer snö och
> > bärande isar.
>
>
> MER SNÖ!? Hur mycket har ni nu?
> /Götteborjare

Vi fick väl uppemot 15cm igår och det är det vi har. Inte mycket att köra skoter på.

Cykelpendla Luleå
Idag var det en vacker vintermorgon. Klart väder, -6 grader och välröjda, hårda cykelbanor. Precis som det ska vara. Barnen fick åka varsin bob (eller Snowracer som det heter i söder) bakom cykeln till förskolan vilket var väldigt populärt.

Cykelpendla Luleå
Håller med svpe, en idealisk cykeldag idag så jag fick några bilder med mej hem. Brukar kika här http://happymtb.org/forum/read.php/1/2281899. Inte det mista avundsjuk när man ser bilder från deras trafik, vill absolut inte cykla där.
Lyssnade på P4 förra veckan. En av radiopratarna undrade var de tuffa norrbottningarna var som han hört skulle tåla kyla, åka skidor osv i typ t-shirt håller hus? Kan hålla med lite, kom igen nu, visa sthlmarna var skåpet ska stå, ut och vintercykla. Nu kan man inte ens skylla på halka, dåliga kläder osv. Fråga en cykelhandlare vilket däck som funkar till ditt ändamål och pröva dej fram med kläderna och/eller fråga oss här.

Bilder från dagen
DSC_0456.jpg

DSC_0457.jpg

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Fasen vad fint det ser ut! Här i Fjollträsk är det bara plusgrader än så länge. Både skidor och skridskor står och väntar i förrådet men det tar nog ett bra tag till.

Cykelpendla Luleå
Mörkt och moddigt på vägen då man startade idag.
Hann uppleva både snöfall, underkylt regn och vanligt regn på min pendlingsväg till jobbet idag.
Vart även slasksprejad ett antal gånger även om bilarna visade stor hänsyn när de körde om mig.

Första gången som min pendling till jobbet har tagit mer än 1 timme.

Bilagor

• IMG_0619[1].JPG
    IMG_0619[1].JPG
    65.4 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
sciroccoforever skrev:
> Mörkt och moddigt på vägen då man startade
> idag.
> Hann uppleva både snöfall, underkylt regn och
> vanligt regn på min pendlingsväg till jobbet
> idag.
> Vart även slasksprejad ett antal gånger även om
> bilarna visade stor hänsyn när de körde om
> mig.
>
> Första gången som min pendling till jobbet har
> tagit mer än 1 timme.

Schysst skidföre du hade idag. Ser att du kör med lite bättre lampa, vilken har du?

Cykelpendla Luleå
Ledig idag så det blev lite offpendlingcykling broarna runt. Slaskigt och tungtrampat men genomförbart, faktiskt var det snöröjt hela vägen. Cyklade förbi många som vinglade eller gick med cyklarna och alla hade smala däck, stackare.
IMG_2875.JPG

IMG_2881.JPG

Slask
IMG_2889.JPG

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Kör med en klassiska kinalampor och spridningslinser. Har två monterade för att vara på den säkra sidan.
På bilden lyser bara den ena. Vit snö hjälper upp ljusbilden en hel del.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Vykortsföre till jobbet, härlig dag. Hoppas ni
> också får se solen idag.
>
>

Såg solen genom en smutsig bilruta idag, inte alls samma upplevelse som att se solen från cykeln.

Cykelpendla Luleå
Idag återigen vykortsföre som Bullabus skrev. Småspårigt, men överlag väldigt härligt vinterföre, nästan lite vårvinterlikt. Jag tog en liten shoppingtur från kontoret på lunchen och passade på att fylla på cykelväskan. :)

Bilagor

• Cykelväska.JPG
    Cykelväska.JPG
    76.3 KB · Besök: 48
Tillbaka
Topp