Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
65nord skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag återigen vykortsföre som Bullabus skrev.
> Småspårigt, men överlag väldigt härligt
> vinterföre, nästan lite vårvinterlikt. Jag tog
> en liten shoppingtur från kontoret på lunchen
> och passade på att fylla på cykelväskan. :)

Cykling kräva dessa drycker, kom jag att tänka på :)
Har jobbat natt i veckan och konstaterar att jag möter många fler cyklister på väg hem från jobbet än tidigare år. Verkar ha gått lite mode i att vintercykla, många med ordentliga cykellysen, hjälm och reflexväst vilket jag knappt mötte för typ 5 år sedan. Pratade med en på jobbet som har 2-3 km till sitt jobb och han åker bil...en tornedaling till råga på allt. Förklarade att det finns dubbdäck numera även till cykel samt varma kläder om det skulle behövas. Kanske man lyckas övertala honom?
Annars kanoncykelföre hela veckan, men hur ska man vänja sej med kyla i år? -10 kändes som -20 i ansiktet så jag tog glasögon när det var så kallt, varför har man inte tagit det tidigare? mina ögon har en viss tendens att leverera hela matskedar med tårar när det är kallt eller blåsigt, kollegor har frågat om det är så tragiskt att cykla så man måste gråta.
Trevlig helg på er!

Cykelpendla Luleå
Idag soligt, behaglig temperatur och isgata. Egentligen få dagar å man behöver dubbäck här uppe men idag var en sån dag.

SAM_0952.JPG

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Idag soligt, behaglig temperatur och isgata.
> Egentligen få dagar å man behöver dubbäck här
> uppe men idag var en sån dag.
>
>
Hojade ned till gymmet idag och många som stirrade när man kom med full fart på spårig is, tänkte nog få se en praktvurpa, men schwalbe levererade :)

Cykelpendla Luleå
Fin morgon att cykla till jobbet. Lite kallare så isen har lagt sig. Kommer bli en fin dag. Väldigt bra fäste där det grova gruset frusit fast i isen och samtidigt isgata där det saknas grus. Rullar bra i alla fall.

SAM_0959.JPG

IMG_08461.PNG

Cykelpendla Luleå
Ljummen (-17 som ljummnast) pendlarvecka i veckan men håller med svpe, vilket kalasföre, riktigt kul att cykla och ta lite fina foton vid sol upp- och nedgång. Kanske mötte någon av er vid Statoil Hertsörondellen på väg mot Coop(?)igår(fredag) ca 15:15? Hej i efterskott isf.
En fundering, händer det inte något i cykelvärlden på vintern annat än cykelpendling? Anses det inte som lite exotiskt att cykla på vintern/isen. För några år sedan cyklade jag förbi vc på björkskatan där ner i "skogen". I diket stod ett gäng fullvuxna asiater (eller studenter ivf) och hoppade på den tunna isen som hunnit bli där....tydligen mycket exotisch. Så hur exotiskt är det inte då att cykla på isen?

DSC_0466.jpg
DSC_0467.jpg
DSC_0470.jpg

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Ljummen (-17 som ljummnast) pendlarvecka i veckan
> men håller med svpe, vilket kalasföre, riktigt
> kul att cykla och ta lite fina foton vid sol upp-
> och nedgång. Kanske mötte någon av er vid
> Statoil Hertsörondellen på väg mot
> Coop(?)igår(fredag) ca 15:15? Hej i efterskott
> isf.
> En fundering, händer det inte något i
> cykelvärlden på vintern annat än cykelpendling?
> Anses det inte som lite exotiskt att cykla på
> vintern/isen. För några år sedan cyklade jag
> förbi vc på björkskatan där ner i "skogen". I
> diket stod ett gäng fullvuxna asiater (eller
> studenter ivf) och hoppade på den tunna isen som
> hunnit bli där....tydligen mycket exotisch. Så
> hur exotiskt är det inte då att cykla på isen?
>
>

Det var inte mig du mötte iaf, jag var på jobbet då.
Cykla på snö och is kanske håller på att bli exotiskt i och med att fatbikes kommer mer och mer. Snö, kyla, mörker och norrsken säljer ju som aldrig förr i turistbranschen.

Cykelpendla Luleå
Ja tänk vad man tar vintern och kyla för givet och andra tycker det är hur coolt som helst. Skulle jag bli arbetslös skulle jag nog satsa på skärgårdsturism både vinter och sommar.

Är inne på min lediga vecka i skiftcykeln så blir ingen pendling för mej, bara lite transport hit och dit. Vintern verkar ha kommit av sej och övergått till...ja vad man nu ska kalla det, stockholmsmidvinter kanske?
Ser att någon startat en tråd om att bygga Mtb stig, finns väl ingen riktig mtb stig/led här i Luleå va? Skogsvägar och stigar finns ju lite varstans men ingen uppmärkt led eller liknande. Skulle det inte vara lite kul med en så folk kan komma från andra ställen och pröva på "vår" mtb led? Skulle ju vara fint med en uppmärkt led för folk som inte är så hemma i byn tex universitetsstuderande. Man skulle ju då kunna hoja utan att ha karta eller gps.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Ja tänk vad man tar vintern och kyla för givet
> och andra tycker det är hur coolt som helst.
> Skulle jag bli arbetslös skulle jag nog satsa på
> skärgårdsturism både vinter och sommar.
>
> Är inne på min lediga vecka i skiftcykeln så
> blir ingen pendling för mej, bara lite transport
> hit och dit. Vintern verkar ha kommit av sej och
> övergått till...ja vad man nu ska kalla det,
> stockholmsmidvinter kanske?
> Ser att någon startat en tråd om att bygga Mtb
> stig, finns väl ingen riktig mtb stig/led här i
> Luleå va? Skogsvägar och stigar finns ju lite
> varstans men ingen uppmärkt led eller liknande.
> Skulle det inte vara lite kul med en så folk kan
> komma från andra ställen och pröva på "vår"
> mtb led? Skulle ju vara fint med en uppmärkt led
> för folk som inte är så hemma i byn tex
> universitetsstuderande. Man skulle ju då kunna
> hoja utan att ha karta eller gps.

Det finns en kortare mtb-slinga vid Arcus som är uppmärkt tror jag. Downhillspår håller på att byggas i Måttsundsbacken. Annars rekommenderar jag vandringsleden Hertsöstigen http://happymtb.org/forum/read.php/1/1998476/1998876 Finare mtb-spår är nog svårt att hitta i trakten. Leden är välskyltad men på nåt ställe kan det vara lätt att missa när man ska svänga.

Ja, vintern är inte den bästa. Blir bara halare och halare för varje dag, får verkligen passa sig när man går till cykeln. Men det är i alla fall lättcyklat.
Nu vill jag ha mer snö!

Cykelpendla Luleå
Tack för tipsen! Hertsöstigen hade jag ingen tanke på faktiskt att den skulle gå att cykla på då jag sprungit förbi anslutningen till elljuspåret. Trodde det bara var en ocyklingsbar stig när jag passerat men ska testa när det blir barmark. Cyklade ut till Storheden igår och tog en sväng ut till Storsand. Blev riktigt sugen på att cykla ut på älven då det var blankis men hade ingen utrustning med för att ta mej upp ur ett ev. plurr. Fint cykelföre efter stigarna där det inte är snö då det frusit till. Särskilt den som går längs stranden vid Notviken- Mjölkudden, fast den är ju alltid cykelvänlig.
Hur var er pendling igår? Någon hade väl lite med/motvind...

Storsand
DSC_0479.jpg

Mjölkudden
DSC_0482.jpg

Cykelpendla Luleå
Äntligen snö, nu börjar den riktiga cykelsäsongen. Kung Bore ska ha tack för att han städar bort hösten och fixar vykortscykling till oss. Hoppas på mycket snö i år också...och tjocka isar, fast det brukar inte hänga ihop.
Lyckliga ivf. äro de som är med fatbike och kan fortsätta cykla i skogen och på isen i vinter.

Nästan snöstorm idag på väg hem från jobbet, härligt!

DSC_0486.jpg

Cykelpendla Luleå
Idag motvind till jobbet och medvind hem. Helt logiskt men det är inte nån självklarhet i den här stan. När jag cyklade hem vid lunchtid droppade det från taken och en känsla av vår infann sig.
Hårda, snabba och lättcyklade cykelbanor.

SAM_1045.JPG

Cykelpendla Luleå
Nokian W240 och dämpad framgaffel så är det inte så trist med is faktiskt. Lite trist när det blir tvättbräda ändå... Drömmer om snö här i Stockholm och hoppas det ramlar ner imorgon och fredag.

Cykelpendla Luleå
ogami skrev:
> Man är ganska less på is vid det här laget...
> :(

För pendlingen är isen ganska trevlig, det rullar i alla fall väldigt lätt.
För fatbikecyklandet vill jag hellre ha snö.

Cykelpendla Luleå
Såg förresten en Cube elhoj idag med Isp däck....väntade till han cyk...åkte iväg innan jag CYKLADE iväg, låtsades pilla med telefonen...hatar att förlora.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Såg förresten en Cube elhoj idag med Isp
> däck....väntade till han cyk...åkte iväg innan
> jag CYKLADE iväg, låtsades pilla med
> telefonen...hatar att förlora.

Jag gillar inte heller att avhängd/omkörd på min morgonpendling. Men jag brukar intala mig att jag pendlar en längre sträcka så det är ok om de kör fortare än mig.
Speciellt en cyklist som alltid köra mycket fortare och ofta kör om mig på väg mot piteå centrum. Har kommit på att han har 2km till jobbet stället för mina 18km, vilket gör att omkörningen är lättare att ta.

Cykelpendla Luleå
Jo det känns alltid bättre om man har en bra förklaring för sej själv. Andra bra själ är tex att man har tränat styrketräning, förkylning eller cyklade fort igår men man ska alltid ha en bra ursäkt för att egot ska må bra.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
MånsB skrev:
> Nu är ju jag från Piteå men får kanske vara
> med ändå. Jag kör med en GripGrab-mössa med
> windstopper i pannan och tejpar igen hålen på
> framsidan av hjälmen. Inga problem med nerkyld
> knopp trots 2-3 timmars pass i -15 och
> enmilspendling i -30.

Men då är du ju inte klok på en fläck heller Måns, men satans snabb

Cykelpendla Luleå
Veckans pendlingsresultat Bil- Cykel 3-1. Vet inte varför men det bara blev så.
Straffade mej själv genom att cykla till jobbet för lite styrketräning. Trodde i min enfald att det skulle vara oplogat vid 12 tiden. Men så hände det....plogat hela vägen.....på en söndag???
Koksverksvägen tom som ligger så långt ned på priolistan var rena fartsträckan. Stor eloge till snöröjarna och Luleå kommun.

Cykelpendla Luleå
Cyklade till jobbet kl.9 i morse och jag förväntade mig inte heller att det skulle vara snöröjt en söndagsmorgon men det var det. Imponerande!

Cykelpendla Luleå
"Take a look over your shoulder" tror jag jag hört i någon låt? Gjorde det i varje fall i en uppförsbacke här på Björx idag där jag aldrig blivit omkörd av något ljudlöst fordon tidigare. Och tur tur tur att jag gjorde det.
Kom och cyklade på höger sida, bytte till vänster då jag mötte 2 ickecyklister och 10 m efteråt tillbaka till höger, och det var här jag kollade höger över axeln....var f-n dök den urancykeln upp ifrån? sååå nära.... Har mött den cyklisten tidigare, minst 5 ledlampor fram och fullt påpälsad med baklava och allt.
Så slutsatsen av dagens pendling, take a look over your shoulder när man byter sida, det finns faktiskt de som cyklar snabbare än en själv...tydligen...

Cykelpendla Luleå
Motvind till jobbet och motvind hem. Dessutom regn och tungt före att cykla i då snön håller på att slaska till sig. Det finns dåligt väder även om vissa påstår annat.

Cykelpendla Luleå
Vinterns vurpa nr. 2 igår. Hund + ägare ansluter till gc från höger, jag cyklar till vänster. När jag befinner mej just bakom dem så släpper ägaren ut hund till vänster...där jag passerar. Hade jag inte haft händerna på bromsarna hade hunden vart perforerad av mina Isp, men nu han jag bromsa och drog i backen.
Slutsats till alla som använder sej av gc, take a look over your shoulder...innan man byter sida. Det finns de som är snabbare än dej.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> När jag befinner mej just bakom dem så släpper
> ägaren ut hund till vänster...där jag passerar.
> Hade jag inte haft händerna på bromsarna hade
> hunden vart perforerad av mina Isp, men nu han jag
> bromsa och drog i backen.

Fick du någon respons av hundägaren?

Jag har själv upplevt några incidenter med hundar och hundägare som inte rikigt har klart för sig att de faktiskt är ute i trafiken och promenerar med sina älsklingar. Värst är de som samtidigt puttar en barnvagn. Många hundägare sköter sig väldigt bra, det ska sägas, men det finns också de som definitivt inte gör det och då ställer till det för främst cyklister i sin omgivning. Nu har inget allvarligt hänt mig, men jag har blivit väldigt försiktig när jag ser en hund som antingen springer lös eller drar i ett koppel som är 5 meter långt.

Det finns också tillfällen när hundägare gör vad de kan för att inget skall hända. Kör jag snöskoter längs en skoterled (eller fatbikestig om man så vill...) brukar de hundägare jag träffar på bokstavligen rycka upp sin älskling i famnen hur stor eller liten den än må vara när jag drar förbi. Varför hundägarna alls väljer att promenera på skoterleder är en sak jag aldrig förstått, det är liksom att be om problem.
Snart börjar (äntligen) skotersäsongen. Jag hoppas jag får se några fatbikes på skoterlederna! :D

Cykelpendla Luleå
Har inte hund just nu men de är lite oberäkneliga på samma sätt som barn, hästar och andra djur så om man kommer bakom är ett hett tips att göra sig hörd och sakta ner. Sen finns de ju folk som är för vårdslösa om sina hundar och barn och låter de fara runt hur som helst men det är inte de jag menar.

Ang. skoterspår så är det ju inte konstigt att skidåkare, hundfolk, vandrare och andra utan skåjter inte pulsar i snön bredvid om det finns spår va :)

Cykelpendla Luleå
Jag har också gått omkull en gång pga hund och hundägare. Hundägaren till höger, en liten hund i koppel till vänster som jag inte såg förrän jag var bara nån meter ifrån. Med dubbdäck på barmark föll jag som en kägla när jag tvärnitade. Jag klarade hunden i alla fall.

Annars medför hundarna andra olägenheter också som syns tydligt när snön försvinner på våren. Mer än en gång har cykeln luktat konstigt när jag hämtat den i garaget.

Idag var jag nära vinterns vurpa nr.1. Båda däcken släppte oväntat i en kurva men jag fick ner ena foten och lyckades hålla mig på cykeln medan den roterade 180 grader. Nysnö på blankis finns det nog inga dubbdäck som klarar riktigt bra.

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Ang. skoterspår så är det ju inte konstigt att
> skidåkare, hundfolk, vandrare och andra utan
> skåjter inte pulsar i snön bredvid om det finns
> spår va :)

Äh, de är bara lata och tar lättaste vägen :) Det finns ju mängder med gc-vägar och vanliga vägar där skotrarna inte får köra. Många av hundägarna och vandrarna gillar dessutom inte skotrar...att då söka sig till de ställen där man garanterat stöter på dem...tjaa, valet är ju ens eget...

Skateåkarna och mindre draghundsekipage brukar också gilla skoterleder och de ser ofta väldigt irriterade och besvärade ut när de måste hålla åt sidan och ev. kliva av leden för att släppa fram skotrarna. Vad är det för fel på de skidspår som kommunen glatt preparerar? För den oinvigde så underhålls skoterlederna helt med ideella krafter av skoterföreningarna. Nog med OT :)

Jag vill se fatbikes på Luleås skoterleder i vinter! Lovar att stanna och dregla över dem också :D

Cykelpendla Luleå
Fast skidor vill man inte åka på vägar och GC-vägar, utan man vill ju ut i skogen eller på isen. De flesta i Norrbotten är vana skotrar och bryr sig inte. Det är väl mest småknotten på 16-18 år som kör sönder planteringar, över gårdar och kör fort på dumma ställen som gör att folk blir irriterade. Så jäkla trångt om plats är det inte i Luleå och med skoter är man ju långt borta från folk på no-time.

Jag har kört lite drag med Vorsteh på kul och det är inte alltid OK att köra i skidspår och absolut inte med pulka/släde. Nog ryms både fatbikes, skidåkare och draghundar på lederna. Så sniken kan man inte vara, vi ska nog vara glada att man överhuvudtaget får köra i terrängen för skojs skull - så det inte blir som i Norge. Sorry för OT.

Cykelpendla Luleå
Jo 65 Nord, han stannade och bad om ursäkt, han hade inte uppmärksammat mej vilket det såg ut som han hade gjort. Man har vant mej med att folk inte uppmärksammar att man kommer cyklande så jag saktar alltid in och är beredd att bromsa. Brukar hojta till när man ser att folk inte sett att man kommer men det är ofta folk inte hör ändå. Finns tre kategorier som inte hör och det är de med hörlurar, de döva och kvinnor i grupp med barnvagn som tar upp hela gc bredden. Skrev till kommunen nu när de ska bygga östra länken om det inte går att separera cyklande och gående med mittlinje då det ofta är många ute och traskar där men det var inte aktuellt.
Jag jobbar natt nu i veckan och cyklar hem vid 06:15-30 tiden och för några år sedan att jag var nästan ensam på cykel den tiden. Mötte ibland någon kvinna som cyklade ned mot stan på väg till jobbet(?). Nu i morse mötte jag ett tiotal, de flesta med hjälm, lampor fram och bak och några med reflexväst. Kul att vi blir fler som cykelpendlar 365. Fredrik från Cykelstället var förresten på radion igår och berättade lite om dubbdäck. Tänk vad kul om det skulle bli ett stående inslag i radion varje vecka, veckans cykling.

Cykelpendla Luleå
Var det någon som cyklade i dag? Jag övervägde båt ett tag imorse, men tog till slut bilen genom vattnet/snöslasket och det snöblandade regnet. Nu vill jag ha riktig vinter, inte Fjollträskvarianten :)
En sak jag uppskattar när jag sitter i bil är de som cyklar med ordentliga lysen och reflexer - TACK! Ni som inte gör det vet inte hur otroligt dåligt ni syns när ni som mörka skuggor sveper fram.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
65nord skrev:
> Var det någon som cyklade i dag? Jag övervägde
> båt ett tag imorse, men tog till slut bilen genom
> vattnet/snöslasket och det snöblandade regnet.
> Nu vill jag ha riktig vinter, inte
> Fjollträskvarianten :)
> En sak jag uppskattar när jag sitter i bil är de
> som cyklar med ordentliga lysen och reflexer -
> TACK! Ni som inte gör det vet inte hur otroligt
> dåligt ni syns när ni som mörka skuggor sveper
> fram.

Jag cyklade till jobbet i morse och är fortfarande blöt om fötterna trots vattentäta skor. En liten springa mellan sko och byxa som blöter ner sockan som sedan suger ner vattnet i skona. Nä, trist väder. Dags för riktig vinter!

Cykelpendla Luleå
Ni får ju vara glada som har snö men nog är det trist när det slaskar. Väntar otåligt på kyla här i Éstokolmo, kör fortfarande kortbent på pendling men idag var det på gränsen med 4,5 grader. Första gången på 15 år som jag inte åker upp till Luleå över jul så nu hoppas jag på kallgrader i alla fall. Blir troligen långfärdsskridsko kring Uppsala imorgon så det finns is men inte just i Mälaren.

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> 65nord skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var det någon som cyklade i dag? Jag
> övervägde
> > båt ett tag imorse, men tog till slut bilen
> genom
> > vattnet/snöslasket och det snöblandade
> regnet.
> > Nu vill jag ha riktig vinter, inte
> > Fjollträskvarianten :)
> > En sak jag uppskattar när jag sitter i bil är
> de
> > som cyklar med ordentliga lysen och reflexer -
> > TACK! Ni som inte gör det vet inte hur
> otroligt
> > dåligt ni syns när ni som mörka skuggor
> sveper
> > fram.
>
>
> Jag cyklade till jobbet i morse och är
> fortfarande blöt om fötterna trots vattentäta
> skor. En liten springa mellan sko och byxa som
> blöter ner sockan som sedan suger ner vattnet i
> skona. Nä, trist väder. Dags för riktig vinter!

Tog stövlar och regnkläder i går kväll, valde rätt tydligen.

Cykelpendla Luleå
Mysko väder i går julafton. -13 vid 13 tiden och rena isbanan till jobbet, inga problem. Slutade 22, 2 + grader och 5cm ocyklingsbar klåddsnö. Gc var bara att glömma så då var det bilvägen som gällde, såg knappt en bil från jobbet till statoil. Men självklart var julfirandet slut och alla bilar väller ut i den enda fil av 2 som var någorlunda med bil farbar. Normal tid att cykla hem är ca 20 min, nu tog det ca 50.... Nåja idag, juldagen, hade regnet plogat gc så ordningen med isbana är återställd.
God fortsättning på er :)

Cykelpendla Luleå
Gott nytt cykelår!
Regnuari, synd att inte nederbörden som kommit hittils i "vinter" inte kommit ned i frusen form. Ni som har småbarn, går ni i terapi? Kan ju inte finnas mycket att göra utomhus iklädd normala vinterkläder i vinter.
Kan ju bara konstatera att jag nog valde rätt vinterdäck till hojen. En kollega nedgraderade sej till maraton med typ 120 dubb från nokias 240 för att de skulle rulla lättare och nog rullade det lättare alltid, han tar bilen i stället. Nåja, det finns fördelar med vädret också, det är riktigt lättrampat, särskilt hem från jobbet då jag har vinden i ryggen.
Ser att det tar sej med anmälningar till fatbikeloppet i vinter. Just nu ser ju isläget taskigt ut men hoppas verkligen att det löser sej till dess.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> Gott nytt cykelår!
> Regnuari, synd att inte nederbörden som kommit
> hittils i "vinter" inte kommit ned i frusen form.
> Ni som har småbarn, går ni i terapi? Kan ju inte
> finnas mycket att göra utomhus iklädd normala
> vinterkläder i vinter.
> Kan ju bara konstatera att jag nog valde rätt
> vinterdäck till hojen. En kollega nedgraderade
> sej till maraton med typ 120 dubb från nokias 240
> för att de skulle rulla lättare och nog rullade
> det lättare alltid, han tar bilen i stället.
> Nåja, det finns fördelar med vädret också, det
> är riktigt lättrampat, särskilt hem från
> jobbet då jag har vinden i ryggen.
> Ser att det tar sej med anmälningar till
> fatbikeloppet i vinter. Just nu ser ju isläget
> taskigt ut men hoppas verkligen att det löser sej
> till dess.

Ja, denna vinter går ju till historien som en av de varmare, åtminstone hittills till januari. Men håll ut, framåt helgen spår flera vädergubbar och gummor att vi ska få lite mer normalt vinterväder över hela Sverige! Sitter och laddar inför min högsäsong när det gäller mtb, så att Ice Spiker PRO-däcken kan få komma ut och motionera sig lite äntligen... :)

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Fräsig bild från förra året.

Hardy B på grillorna och Tomas Å på hojen:)

Köptips: Igår fanns det en Tacx-rulle på Återvinningen Kronan, ute i Bygg-hallen. Prislapp 100:-, och ev halva priset på det...hade jag inte haft en Tacx-trainer som jag aldrig använder hade jag köpt den=D

apropås vädret: Skönt med Goretexstrumpor i cykelskorna när det är så här eländigt blött.

Tillbaka
Topp