Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
Jobbar natt i veckan men har möte kl 14, blir således 2 svängar till jobbet idag. Det blir ju utmärkt med slasket vi har nu. Nu gäller det att ladda med positiva argument....sol...och...

Cykelpendla Luleå
Här i Stockholm är det grus och helt torrt. Har lidit med W240 hela "vintern" och kommer nog att köra hela mars ut, har ingen nödhoj att ta till för eventuella bakslag vad gäller våren.

65nord skrev:
-------------------------------------------------------
> ...dubbdäck knastrandes mot underlaget :)

Cykelpendla Luleå
Slasket uteblev nästan igår, faktiskt mycket bättre än jag förväntat mej. Tycker snö/slaskröjningen funkat bättre i år än tidigare vintrar visserligen beroende på att det knappt kommit någon snö. Nästan varje dag jag vart ute så har det varit slaskskrapat lite här och där. Kan jämföra för 5-10 år sedan så gick det knappt att cykla på vårarna då det var typ 1dm tjock is som sedan tinade och fick ligga kvar, jomen det gick ju bra att cykla då. 10 poäng till snöröjningen i Luleå i vinter av mej efter de sträckor jag cyklat efter ivf.

Cykelpendla Luleå
Mjölkuddsbanken är ingen höjdare dessa dagar. Det är så mycket vatten på vägbanan att bilisterna ofrivilligt riskerar att duscha de cyklister och fotgängare som håller till nämast bilarna. De andra av de sträckor jag kör har funkar riktigt bra. Isbanan är en höjdare, men nu gäller båt som färdmedel på den med...

Cykelpendla Luleå
Ja det var en jäddra blåsig vecka och särskilt igår. Cyklade till gymmet och de 3 motvinds km:arna räckte gott som uppvärmning. Har ju inte vart så mycket till vinterpendling i år så de bilder jag tänkt lägga ut här har liksom uteblivit tyvärr. De hade ju tom. lovats ordentlig kyla nu i helgen med temp nedåt -20 på nätterna...-2 var det i morse när jag kom hem från jobbet så det är väl någon som slunkit en decimal. Nåja jag klagar inte, inte så himla kul att cykla iväg och det är kring nollan och sedan 20 minus när man ska hem.
Hoppas de börjar sopa bort gruset snart så det går lite lättare att trampa.
Någon här förresten som tog rygg på mej vid statoil vid 21:30 tiden och fortsatte ut mot koksverket?

Cykelpendla Luleå
Hej igen!
Lite stiltje i tråden, kanske för att det inte vart någon riktig subarktisk cykelpendling i vinter. Nu liknar det ju riktig vårvinter i varjefall med kalla nätter och varma dagar. Härliga dagar att vara ute och cykla ivf. Skulle ju vara bussigt om de kom och sopade bort gruset från gc så det blir lite mer lättrampat. Tog lite bilder från omvägen till jobbet igår.

DSC_0517.jpg
DSC_0521.JPG
DSC_0522.JPG
DSC_0523.jpg

Cykelpendla Luleå
En härlig tid nu även om det är snöfattigt.
Håller med dig, gruset ska bort snarast men främst av säkerhetsskäl. Grushalka skall ses som vilken halka som helst och åtgärdas omgående och inte som nu en gång per år. Ungefär lika många cyklister som skadas av ishalka skadas av annan halka såsom grushalka, lövhalka mm. Lösgruset är inte bara farligt, det är först när det är bortsopat som sommarcyklisterna vaknar.

Cykelpendla Luleå
Jo, inatt kom en rejäl dump. Tog fatbiken till jobbet idag men det var faktiskt svårcyklat med den också där det inte var snöröjt. Första kilometern var inte snöröjd idag strax efter sju så riktig på hugget var inte snöröjarna idag.

Cykelpendla Luleå
Hej jag har i förrgår införskaffat mig en mtb och börjat cykla till jobbet och jag kan bara hålla med er angående gruset i stan, halkar ju mest runt på bredden på det och som otränad jag är så är det helt sjukt jobbigt att trampa fram i det :-/

Men är så sjukt skönt att komma igång med en träningsform igen :-) Ser fram emot sommarens ljusa stunder nu och massvis med god cykling så jag kommer i form igen :-)

Cykelpendla Luleå
I måndags köpte jag denna härliga cykel oc insåg omedelbart att jag behöver asfaltsdäck också så dom inhandlades och monterades idag och när jag cyklade hem idag från jobbet så började det klicka i höger pedal :-(

Så imorgon blir det in till cykelstället så får dom kika på det :-(

Men med dom nya big apple däckerna så ökade snitthastogheten markant, från att ligga runt 20-22 km/h till 30-32 km/h vilket resulterade i ett stort leende trots klickande trampa hela vägen bakom mina solglasögon :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.9 KB · Besök: 31
Cykelpendla Luleå
Kul med nya som "hänger" här, välkommen. Schysst hoj du skaffat. Fler som cyklar borde testa med olika däck, det är ju himmelsvid skillnad mellan olika däck och gärna fråga i butiken när man köper cykel eller byter däck vilka som passar efter hur och var man cyklar. Kanske dags för ett cykelpendlar event/träff eller något annat i kul som inspirerar i vår/sommar? Kom igen föreningar, cykelhandlare, kommun osv.....cykelns dag är förresten 11/5 icke att förglömma...

Cykelpendla Luleå
Tackar, kanske aka presentera mig :)

Jerry heter jag är uppflyttad från Eskilstuna för jobbet jag ville åt och fick ;-)

Då 15 år av kampsport hann ifatt mig och gav mig helt trasiga knän så tappade jag all motivation för träning och nu är gnistan här så då blev det att snöa in hårt på cykling då det inte skadar mina knän det minsta ;-) så nu har vi knä och ryggskador bland pendlarna i Luleå ;-)

Jag får tacka jag trivs väldigt bra på cykeln och jag tror klickande ljudet från pedalen var att jag inte återmonterat mitt bakdäck som det skulles *skäms*

Cykelpendla Luleå
I morse startade jag som vanligt på porsön och cyklar över universitetet och under vägen så man kommer upp i industriområdet och när jag skulle ur det mot backen ner mot statoil så fastnade blicken på två renar så jag var ett par cm ifrån den tredje renen ;-) Lite chockad över att dom är inne i stan där =)

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> I morse startade jag som vanligt på porsön och
> cyklar över universitetet och under vägen så
> man kommer upp i industriområdet och när jag
> skulle ur det mot backen ner mot statoil så
> fastnade blicken på två renar så jag var ett
> par cm ifrån den tredje renen ;-) Lite chockad
> över att dom är inne i stan där =)

Kvack! Renar på Mjölkuddsberget? Jag har ju bott nästan sju år i Luleå och aldrig ens hört talas om ren i Luleå! (Förutom när det är något vinterjippo på stan eller på Porsön, förstås, med slädåkning efter ren.)

Cykelpendla Luleå
Ja det var ju ett ovanligt ställe att möta renar på, kul för studenter som tycker det är exotiskt med sådant. Kan ju vara något som lockar fler utländska studenter också? Tänk att ha ett rengärde på ängarna utanför...

Har börjat möta en kvinna i Lulsundet när jag jobbar fm skift, hon går och jag cyklar. Jag åker hemifrån mellan 05:00- 05:10. Nästan varenda fm skift sedan nyår möter jag människan inom samma 100m sträcka...även fast jag flexar 10 min med att åka iväg hemifrån. Samma när jag jobbar natt och cyklar hem. Då möter jag ofta ett pensionärspar ute på morgonpromenad ofta och samma där, någonstans vid Matstället...inom en sträcka på ca 100m....ska jag kontakta ett medium, det börjar kännas onaturligt???

Cykelpendla Luleå
Jo justja, hur gör ni med hakbandet på hjälmen? Jag kör barhuvad då det är nog varmt för det, tunnare mössa ned till typ -10 och en tjockare när det är kallare än så. Men, hakbandet är ju lite meckigt att justera varje gång man byter mössa eller är mitt hakband felkonstruerat fast jag har inte sett någon annan konstruktion.

Cykelpendla Luleå
Hmm hakbandet justerar jag efter behov, är som du säger lite trixit men det är värt det om olyckan skulle stå runt knuten.

Vad dessa renar behagar så tycker jag dom kan springa iväg till morjärv eller nånstans så man slipper se dom ;-)

Cykelpendla Luleå
Idag monterades dessa pedaler och jag kan bara jubla åt hur skönt det är att cykla med SPD :-)

Måste ju tacka cykelstället för deras underbara service och att dom står ut med alla mina dumma frågor ;-)

Sen i måndags kväll har jag iaf kommit upp i 6,6 mil så är kanonnöjd med att det gått så lätt trots att det gått mer än 10 år sen sist jag cyklade mycket :-)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    66.4 KB · Besök: 28
Cykelpendla Luleå
Undea om man vågar hänga undan vinterdäcken och lägga på slicksen... Kommer ju garanterat att vara en döds isfläck nånstans :/ Skulle behöva se över drivlinan på pendlar en även. Kedjan är ju helt slut :)

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
AnteL skrev:
> Undea om man vågar hänga undan vinterdäcken och
> lägga på slicksen... Kommer ju garanterat att
> vara en döds isfläck nånstans :/ Skulle behöva
> se över drivlinan på pendlar en även. Kedjan
> är ju helt slut :)

Bytte till sommargummi på mtb:n i måndags, tog fram racern igår....så nu kommer snön snart :)

Cykelpendla Luleå
AnteL skrev:
> Undea om man vågar hänga undan vinterdäcken och
> lägga på slicksen... Kommer ju garanterat att
> vara en döds isfläck nånstans :/ Skulle behöva
> se över drivlinan på pendlar en även. Kedjan
> är ju helt slut :)

Jag har nästan slicks på min, lite lagom nervöst när det isfläckarna kommer. Men peppar peppar så har jag inte dratt omkull än, dock så har jag bara cyklat sen i måndags =)

Cykelpendla Luleå
Jobbigt det där med blandat före. Är själv uppväxt med grusväg till närmaste kompis upp till 12 årsåldern, sedan blev det större cykel och vägen asfalterades. Kommer ihåg när det var nyhyvlat på våren och man fick kämpa på gruskilometern innan det blev asfalt med typ 20 tumshjul. Men cykeln, hur cool var inte den? Blå crescent med limpsadel...fantastisk att cykla på bakhjulet tyckte man då.
När man tänker efter så har man nog blivit lite gnällig när det gäller cykelvägar ändå. Kan tycka sprickor och gropar är irriterande...men jag säger det, pröva grusväg

Cykelpendla Luleå
Jag cyklade cykelvägen som går från universitetet mot rutvik och den var mjuk kan jag lova. Riktigt tungtrampat. Sen håller jag med dig angående hål i vägen när jag fortsatte mot gammelstaden, den vägen är ju riktigt kritisk då jag är tvungen att akta mig för vissa sprickor då mina breda däck till och med kommer ned där...

Cykelpendla Luleå
Kom just hem efter att ha cyklat broarna runt, plockade av skärmarna för att se lite anständig ut, dumt är väl förnamnet.... Kom att tänka på hur kul det inte skulle vara med att cykla luleå-piteå-älvsbyn-boden genom skogen. Är det genomförbart med de skogsvägar/stigar som finns idag? Ja alltså inte hela sträckan på en dag men kanske en av sträckorna och tex åka buss tebax. Någon som testat någon av sträckorna?

Cykelpendla Luleå
Haha jag var precis och köpte och monterade framskärm då jag äär less på att tvätta av mig all skit efter varje liten cykeltur. Så om ni inte hör nått från mig har stilpoliserna gjort sitt jobb ;-)

Cykelpendla Luleå
När jag cyklade hem upptäckte jag ett litet bekymmer cykeldatorn tappade kontakten med givaren där nere =(

Men det löste sig efter mycket mickel och till slut reseta jag datorn och då hoppade denne igång igen...

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Känner att jag måste bikta mej, jag tog bilen till jobbet igår....f'låt...
Det körs tydligen någon cykla och gå kampanj i skolan nu http://www.cykelsmart.se/2014/04/01/nu-gar-startskottet-for-arets-ga-och-cykla-till-skolan/ Tänk vilken enkel grej om man hade cykla på skolan....en rundbana med lite olika hinder kidsen kunde plöja runt i. Några händiga barn och föräldrar en solig helg röjer ju lätt upp en "park". Skulle inte det sätta fart på många ungar? kanske tom ha det på gympan?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp