Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
-------------------------------------------------------
> Bullabus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > svpe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kul att tekniska nämden ställer sig positiv
> > till
> > > deltagande i nätverket. Jag har fått
> > personlig
> > > inbjudan till detta och hoppas få vara med
> på
> > > ett hörn.
> >
> > Bra. Hur fick du den inbjudan?
>
> Har för mig att det var i ett inlägg i
> Cyklistbubblan på Facebook som Svensk cykling
> ville ha kontakt med cykelintresserade politiker
> och tjänstemän i några olika städer,
> däribland Luleå så jag anmälde mitt intresse.

Ok, var jobbar du?

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> Usch det är aldrig kul att ramla. Men bor du på
> landet då du har snö kvar?
Nä, i skogen. 8 km till centrum varav 3 grusväg.

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
>
> Ok, var jobbar du?

Jag arbetar på Sweco men är fritidspolitiker för Miljöpartiet. Därför som jag anmälde mitt intresse till Svensk cykling.

Cykelpendla Luleå
Aha, trodde det var genom jobbet du fått inbjudan. Svensk cykling hade jag inte hört talas om, ett till bokmärke sparad under Cyklafliken. Men du som verkar ha koll på läget, vad finns det för cykelklubbar/ organisationer eller liknande i Luleå? Eller kanske finns något gäng som åker ut och cyklar någon gång då och då?

Cykelpendla Luleå
Det var en väldigt bra fråga, jag skulle kunna tycka det skulle vara kul att åka ut ett gäng än att alltid soloköra :)

Vi kanske helt enkelt får dra igång någon happyride Luleå rent av :)

Cykelpendla Luleå
Cykelorganisationer i Luleå som jag kommer på nu:
Luleå CK: Landsvägscyklister med höga ambitioner
STIL: Landsväg och mountainbiketurer under sommarhalvåret
Friluftsfrämjandet: Downhill och freeridecyklister som utvecklar Måttsund
Cykelfrämjandet: Ordnar cykelutflykter under sommaren tillsammans med kommunen.
CK Sävast: Boden och Luleåcyklister med lagom ambitioner.
OK Renen: Ryktas att de ska starta mountainbiketräning

Bra grupper på Facebook:
MTB Norr
Luleå Road Räzers
CK Sävast

Cykelpendla Luleå
Ok, då finns det ju lite verksamhet ivf. De gör ju inte så mkt väsen av sej så jag hade faktiskt bara hört talas om Luleå CK och Stil.

Happyride vore ju trevligt, kan ju ta det när snön är borta och du snickrat ihop knäet :)
Någon mer som är på?

Ha en Happy påsk allihopa!

Cykelpendla Luleå
Happyride låter trevligt, har tidgare mtb:at med stil bla. Jag o Lumber var ner till Pite o cyklade med *micke* mfl för några år sen nu, det är väl det närmaste happyride som hänt här uppe:)

Cykelpendla Luleå
ogami skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > Cykla i Swedish Lapland on air
> >
> http://www.mountainbikeradio.com/bike-life-in-swed
>
> > ish-lapland/episode-zero/
> > Enjoy :D
>
> Tack för delningen. Lite knackigt i början men
> vi lovar att bli bättre. =)
> /Olov

Nej, bli inte bättre ;D Amatörradio ska vara amatörmässigt, det är innehållet som är intressant. Hoppas ni fångar lyssnare från hela världen som upptäcker Norrbotten som cykelmecka. Tänk att få igång cykelturism här...skulle vara kul att jobba med det man har som intresse.

Cykelpendla Luleå
Cykelpendlade med järnhästsracer i söndags till jobbet som jag lindade på ny vit styrlinda på i slutet av förra säsongen. Nysopade gator hela vägen så det var bara gasa på. Stannade vid Statoil och när jag skulle åka därifrån så hade pållen nosat reda på enda grusfläcken på hela vägen, det skulle vi tydligen smaka på. Crescent från 1985 (ca) med Shimano 600 komponenter och lite naggad styrlinda till salu.

Idag, börjar jobba kl 14, funderar på en lång omväg dit då vädret är som gjort för ute...cykling. Funderar på Bälingeberget, var väl drygt 10 år sedan sist. Där är ju en massa stigar, någon som har koll på om de är cyklingsbara då de tinat fram?

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:

> Nej, bli inte bättre ;D Amatörradio ska vara
> amatörmässigt, det är innehållet som är
> intressant. Hoppas ni fångar lyssnare från hela
> världen som upptäcker Norrbotten som cykelmecka.
> Tänk att få igång cykelturism här...skulle
> vara kul att jobba med det man har som intresse.

Vi jobbar på det. Tro mig. Luleås första cykleturist Kevin. Kom från England för att köra Bothnialoppet. Tyvärr blev det ju inställt. Men de jag har snackat med ute i världen är väldigt imponerade av vår vintersäsong. Särskilt is-cykling.

Cykelpendla Luleå
AnteL skrev:
> Vart ju go väder så då var det lika att klämma
> 31km på gammel cannondalen innan jobbet :)

Ja jädrar i min låda vilket väder. 7,5km närmaste vägen blev 50. :D

Cykelpendla Luleå
Bullabus skrev:
> AnteL skrev:
> -----
> > Vart ju go väder så då var det lika att
> klämma
> > 31km på gammel cannondalen innan jobbet :)
>
> Ja jädrar i min låda vilket väder. 7,5km
> närmaste vägen blev 50. :D

Jag har drygt 1km närmsta väg ;):)

Cykelpendla Luleå
Nordlig motorkan hem från jobbet idag, hur smart var det då med en dryg timme styrketräning före hemfärd? Men man får vara glad för det lilla dvs. inget snöfall som i Kiruna som fått ett par dm. Behövs hjälp med att få fjutt på majbrasan så ring mej, jag är bra på att elda.

Cykelpendla Luleå
AnteL skrev:
> Gympass innan cykling helst då när -man även
> ska cykla hem med flickan i charioten på oplogade
> cykelvägar är det bästa :)

Jo ibland gör man först och tänker sedan.
-7 på Bjx kl. 05...för ett par veckor sedan var det +7 samma tid...

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> Nu har äntligen läkarna efter 18 dagar insett
> att jag måste opereras akut.
>
> Så snart är jag tillbaka på vägarna med gröna
> faran.

Bra att det händer något. Synd bara att det ska vara kö till sådant som borde fixas omg.

Cykelpendla Luleå
Nu är operationen avklarad och en lös broskbit på 10 mm är utplockad.
I och med att dom inte gjorde något annat i knät tror jag min första cykeltur blir av på onsdag :)

Fast dock inte med spd-skorna utan med vanliga skor om något händer :)

Cykelpendla Luleå
Nu är första cykelturen avklarad. Gick hyffsat 7,84 km med snitt på 23km/h och hyffsat låg kadens då jag inte vill överbelasta knät för mycket. Fick lite känningar efter 5 km så då lugnade jag ner mig betydligt =)

Cykelpendla Luleå
JerryEriksson skrev:
> Nu är första cykelturen avklarad. Gick hyffsat
> 7,84 km med snitt på 23km/h och hyffsat låg
> kadens då jag inte vill överbelasta knät för
> mycket. Fick lite känningar efter 5 km så då
> lugnade jag ner mig betydligt =)

Härligt! Ta det lugn så vi snart kan åka på Happyride!
Vilka är på förresten? Kanske några fatbikare?

Cykelpendla Luleå
Hörde på P4 att några tjejer i Piteå startat en måndagstur. Nu hörde jag inte hela reportaget men det var vid 10 tiden så det går att lyssna på igen. Tydligen var det någon i Sunderbyn som tyckte det lät kul men tyckte det var lite långt till Piteå så han drar igång ett gäng där nu. Vet dock inte hur/var & när men Blocket eller Facebook hade väl varit en lämplig "Anslagstavla"?
Har vi kanske en ny folkrörelse på gång? Kanske varje stadsdel hänger på, och tänk om det fortsätter i vinter också?

Cykelpendla Luleå
Jo det kändes ju lite så jag har vilat knät ett par dagar så tänkte ta en cykeltur nu i eftermiddag =) Tjejen min ska ju ändå till frisören =)

Jo det är bara hålla hoppet uppe och hoppas på trevliga öppna cykelgrupper så det inte blir slutna kompisgäng enbart =)

Visst kommer man nog sluta som kompisgääng i slutändan men för mig är det viktigt att alltid vara öppen för nya medåkare.

Jo som utvecklingen sett ut dom senaste åren så tror jag folk blir mer motiverade att hållas med träning och aktivitet.

Det kommer en miniridereport efter cykelturen sen =)

Cykelpendla Luleå
Nu är jag åter efter en tur från porsön-björx-björsbyn-porsön det blev totalt 8,9 km på 19 minuter och 51 sekunder vilket i sin tur ger en snittfart på 26,91km/h :)

Kändes sjukt bra i knät men det som höll emot idag var ett håll som byggdes upp så jag var tvungen att släppa efter vid några tillfällen :/

Men imorgon är det slut på sjukskrivningen så då blir det cykeln till jobbet :)

Kändes riktigt bra idag :)

Cykelpendla Luleå
Ja lastcykel är ju nästan lika coolt spm flakmoped ;)

Blev inget pendlande idag då jag inte visste när jag skulle vara åter ifrån akkats :)

Men samma runda togs idag igen på samma tid men i sjukt hård motvind så jag är allt lite stolt över knät :)

Cykelpendla Luleå
svpe skrev:
> Tillgång till en lastcykel hade varit bra. Skulle
> en lastcykelpool funka i Luleå?

Funderade på samma faktiskt... Hade en tanke att man skulle kunna hyra leasa till jobbet. Tex att användas till transport på dagen och lånas hem över natten. Cykla förbi affären och handla, hämta ungar på dagis och tillbaka på jobbet dagen efter.
Har sett en här på björks (tror dock den var eldriven) med 2 barn i så en finns det ivf. i Luleå.

Cykelpendla Luleå
Försökte mej på Hertsöstigen idag...fail... Cyklade från Ormberget och när jag kom till flygklubben så tog jag vänster efter asfaltvägen. Vände när jag studerade kartan lite närmare och hittade anslutningen. Då var klockan för mycket så jag hojade bara en bit efter den stigen för att kolla. Hittade en väg upp till flygklubben igen, men....men alltså hur där såg ut... Vem gör så år 2014? Kastade madrasser, tv apparat och all möjligt bråte... är det verkligen så dyrt att lämna in på återvinningen? Tydligen är gratis för dyrt isf...
Nåja, gör ett nytt Hertsöstigs försök nästa vecka då jag har ledigt.

Cykelpendla då, så perfekt väder, lagom varmt för cykling men rackarns så kallt när man stannar.

Tillbaka
Topp