Cykelpendla Luleå

Cykelpendla Luleå
Callahan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ring Rune Karlberg på Tyrens. Han vet.

Ok, jag tänkte bara om det är några aktiva cyklister som har ett ord med i laget?

Cykelpendla Luleå
Jag läste igenom cykelplanen igår och blev glad när jag läste den. Den är kort och översiktlig men tog ändå upp det mesta av det jag tycker är viktigt. Cykelplanen skall vara ett levande dokument och ska revideras ofta. Nu finns det en cykelplan att jobba efter och om utbyggnadsplanen är uppfylld 2020 som målet är så är det fantastiskt. Följer man dessutom GCM-handboken när man projekterar och bygger kan det bli bra.

Det jag bland annat saknar är visioner om supercykelbanor. Det står väldigt lite om vilken standard det ska vara när man bygger nytt. Jag anser att man ska känna sig trygg i 30km/h på en cykelbana annars är det för låg standard. Tror inte att kommunens ingenjörer planerar för 30km/h. Det står också väldigt lite om vintercykling vilket är en viktig fråga för mig.

Det är Annika Stenvall, konsult på Norconsult som ligger bakom det mesta i cykelplanen verkar det som. Cykelfrämjandet har tyckt till och i cykelfrämjandet finns väl Rune Carlberg som nämndes tidigare.

Jag har inte varit delaktig i cykelplanen men har talat en del med kommunens tjänstemän och ordförande i tekniska nämnden om hur jag tror vi ska kunna öka cyklingen i Luleå.

Cykelpendla Luleå
Äntligen vintercykelsäsong!
Tillbringade den gångna veckan i Linköping hos dottern. Konstaterade att det är många som cyklar där kanske beroende på att det är en universitetsstad men även inne i centrum var cykelparkeringarna proppfulla. Hade tyvärr inte möjlighet att cykla runt där själv men tog en löprunda från Ryd till centrum. Den vägen hade man ivf delat upp så cyklister hade halva bredden och fotgängare andra halvan. Jag tycker en GC bana(om man ska blanda fotgängare och cyklister) ska se ut så.
Här i Luleå har vi begåvats med en ny cykelbana från baksidan av polishuset ned till Kulturens hus. Cyklade den vägen men Lulebor verkar inte ha koll på att det är en cykelbana. Vid bingostället/thaishoppen stod 2 suvar parkerade på cb och vid busshållplatsen vid shopping sprang folk hejvilt och tyckte jag var konstig som cyklade på den fina asfaltremsan som som slingrade sej längs trottoaren. Kanske skulle målas mer markeringar så folk ser att asfaltremsan inte är ett konstverk? Sedan nere vid hotellet får man passa sej för de som kommer ut från hotellet, skulle kanske inte vara så populärt att meja ned någon kändis.

Härligt fluffigt vinterföre 06:30 lördagmorgon på väg hem från jobbet

DSC_0007.JPG

Cykelpendla Luleå
Kul att du nämner den nya cykelbana på skeppsbrogatan. Ett bra exempel på hur en modern cykelbana inte ska byggas. Den är smal, dubbelriktad, krokig, ganska brant förbi Max och inte tillräckligt tydligt att det är en cykelbana. Ofta man ser parkerade bilar där. Finns dock en positiv sak, sista biten är uppvärmd med värmeslingor och snöfri vilket jag dokumenterade idag med kameran. Tänk om alla cykelbanor var snöfria.

SAM_3668.JPG

Cykelpendla Luleå
Frågan är om man ens kan kalla det cykelbana? Pröva bara cykla vid busshållplatsen vid shopping. Varför inte ställa ut busskuren på bilvägen isf, det hade vart säkrare. Tror jag föredrar bilvägen för att undvika konfrontation med flanörer i fortsättningen. Iofs funkar den nog för barn som ska ned till kultan från jvg stationen, inte kanske som cykelbana utan för att ungarna inte ska cykla på vägen...men nä, det blev inte rätt här tyvärr.
Skickade ett mejl till kommunen ang. snöröjningen som jag tyvärr gav en eloge till förra vintern. Frågade om det är någon av dem som bestämmer om snöröjningen som prövat cykla till jobbet vintertid. Sedan, om man inte skulle kunna skrapa av stråken en vända när det snöat färdigt, särskilt vid blötföre. Såg ju så fint ut när det snöade i fre-lördags men är ju som värsta tvättbrädan att cykla på när fotgängare trampat till ytan. Tycker synd om de som ligger i barnvagn, pensionärer med rollatorer och de som åker rullstol av något slag.

Cykelpendla Luleå
Tjenare, ser på facebook att det är blött och mjukt på isbanan idag. Ska åka skidor på älven i Gammelstan (utanför Stadsön) imorgon och undrar om det är blött att promenera ute på isen för de som inte har skidor? Någon som varit ut i dagarna?

Cykelpendla Luleå
nikasp skrev:
> Tjenare, ser på facebook att det är blött och
> mjukt på isbanan idag. Ska åka skidor på älven
> i Gammelstan (utanför Stadsön) imorgon och
> undrar om det är blött att promenera ute på
> isen för de som inte har skidor? Någon som varit
> ut i dagarna?

Det är väldigt blött överallt här just nu. Utan att ha varit på isbanan på några veckor vågar jag påstå att det är kommer vara väldigt blött där. Ser ut att snöa en del i början av nästa vecka för att sedan frysa till och då kan det bli fint igen.

Cykelpendla Luleå
Tackar, fick info om att det än så länge går bra att knata ut till Tomholmen. De har sladdat en gångväg ut så den har tydligen hållit sig. Ska testa isbanan med långfärds på söndag men det ser minst sagt plaskvått ut :)

svpe skrev:
> Det är väldigt blött överallt här just nu.
> Utan att ha varit på isbanan på några veckor
> vågar jag påstå att det är kommer vara
> väldigt blött där. Ser ut att snöa en del i
> början av nästa vecka för att sedan frysa till
> och då kan det bli fint igen.

Cykelpendla Luleå
Hej!

Ganska ny här på forumet, har läst några månader, men kände det var dags att regga sig idag.

Har läst igenom hela tråden och blir mer och mer inspirerad till att även börja vardagscykla/pendla. Sen om jag fortsätter när vintern återvänder får vi se. Men det är ju mest att man ska bryta gamla bekväma vanor antar jag. Att skaffa en fatbike och kombinera med skotern på vintern vore nog skoj. Ska kolla av marknaden under sommaren.

Senast ändrad:
Cykelpendla Luleå
Hej!
Och välkommen, jag startade den här tråden för en tid sedan men har väl hoppat över till https://www.facebook.com/groups/903507706334671/ istället då det är fler som hänger på facebook än här.
Hoppas du som de flesta som väljer att cykla istället upptäcker fördelarna med det. Kan vara lite motigt i början innan man kommer igång men skaffa en bra cykel och bra kläder så blir det bra mycket roligare. Kul att du funderar på fatbike. Jag ska också köpa en men den jag tänkt köpa är försenad så jag går i väntans tider. Finns ju en nystartad förening i Luleå för oss som tycker om att cykla oasfalterat om du är intresserad http://www.luleaterrangcyklister.se/ kika in där eller på fb https://www.facebook.com/groups/482162821808734/

Cykelpendla Luleå
Tack så mycket, och tack för länkarna.
Jo det mesta finns väl på facebook i dagens tider. Ska spana in det sen. Har cyklat mtb i några år, men nu tänker jag alltså bredda mig :) och skaffa fatbike och kanske även en mer pendelvänlig cykel. Har sett flera fina trådar och bilder med vintercykling med fatbike och det ser ju fantastiskt ut.

Tillbaka
Topp