Cykelpriser 90-tal

caerla

Medlem
Cykelpriser 90-tal
Frugan tycker jag lägger för mycket pengar på ungarnas cyklar men jag undrar om det har blivit så mycket dyrare än när jag var liten. Minns att jag till exempel fick en ny CyclePro Stony Point ca 1993. Vad kan en sådan ha kostat?

Cykelpriser 90-tal
Runt 5000kr för stony point har jag nått minne i bakhuvudet av. Ville ha en sån men fick en giant istället. Motsvarar väll 6500kr idag. (gissar jag)

Cykelpriser 90-tal
Det har blivit mkt dyrare med andra ord. Och mkt mer specifikt med kläder och tillbehör. Då räckte en etto-hjälm. Idag, skor, skydd, kläder, olika däck etc. Så frun har i vanlig ordning rätt. Använd andra argument om du vill kosta på barnen.

Cykelpriser 90-tal
Min fru köpte en stony point 2001. Den hade en blytung stålram. Oversize-rör för att se ut som en aluram.
Den kostade då 4000:- på rea då.

Cykelpriser 90-tal
Det har blivit mkt dyrare med andra ord. Och mkt mer specifikt med kläder och tillbehör. Då räckte en etto-hjälm. Idag, skor, skydd, kläder, olika däck etc. Så frun har i vanlig ordning rätt. Använd andra argument om du vill kosta på barnen.
Och förr kunde man cykla utan en dropperpost. Det kan man inte idag. :)
Edit: min heldämpade Crescent Draupner kostade 18000 kring sekelskiftet (köpte den för 10000).

Cykelpriser 90-tal
Ska man räkna inflation enbart eller även ökade löner? Gör man det är det inte så mycket dyrare idag. Brukar fråga morsan vad hon tjänade på sitt jobb och jämföra vad snittlönen idag är på det jobbet. Lättare att få referensvärden så än att bara räkna inflation. Min först mtb kostade 2600.- och hade motsvarat lite över 7000.- i dagens pengar. Så grabbens första för 4500.- är ju alltså billigare.

Cykelpriser 90-tal
Lite lätt förenklat nationalekonomi
1000 kr i 1990 motsvarar ca 1600kr i 2019
1000 kr i 2000 motsvarar ca 1300kr i 2019

så om din nya cykel idag är 30% dyrare än i 2000 så är det i praxis samma pris (allt annat lika)
Om den är 60% dyrare idag än i 1990 så är det också samma pris.

sen är det ju inte samma cykel... :-)

edit: kan slå lite annorlunda om man tittar på köpkraft.
Edit2: början 90-talet är inte riktigt representativt tack vara 90-talskrisen men det ger en pekpinn iaf.

Cykelpriser 90-tal
Fick en Cyclepro ambush i konfirmationspresent måste varit 1997.
Den kostade 6 tusen om jag inte minns fel.
Jag köpte en sån på höstrean 1998 eller 1999 (turkosmatt lack, stel gaffel, STX-RC komponenter, 3x8), vill minnas jag gav 6800kr, nedsatt fr 8995kr. Tror jag. Det kan ha varit 6800kr ordinarie och jag gav 4800kr också, hmmm...

Cykelpriser 90-tal
Jag köpte en sån på höstrean 1998 eller 1999 (turkosmatt lack, stel gaffel, STX-RC komponenter, 3x8), vill minnas jag gav 6800kr, nedsatt fr 8995kr. Tror jag. Det kan ha varit 6800kr ordinarie och jag gav 4800kr också, hmmm...
Min var metalic djupröd, riktigt läckert.
Väldigt lång styrstam i förhållande till storleken, hade ju såklart barends åxå för extra kraft ?

Cykelpriser 90-tal
Min var metalic djupröd, riktigt läckert.
Väldigt lång styrstam i förhållande till storleken, hade ju såklart barends åxå för extra kraft ?
Ja, de var riktigt läckra där i slutet av 90-talet, innan de bytte typsnitt på loggan och började se ut som Biltema-cyklar (tror det skedde 1-2 år efter jag köpte min, dvs runt millennieskiftet).

Cykelpriser 90-tal
Jag har en etto hjälm :) billig lätt och skön.
Men du har rätt, klart det blivit dyrare, En material sport som bara skenar.

Senast ändrad:
Cykelpriser 90-tal
Köpte en helstel Easton Elite i aluminium -96 och slängde på XT/XTR prylar. Handbyggda hjul, Eastonstyre, V-bromsar mm.
17.000 kr. Den gick sen 2 Finnmarksturer, 1 Vänern runt, 1 gång runt Vättern (lämnade handikapp) och senare Mälaren runt samt en del väldigt tidiga randolopp på 200km med dubb.

Cykelpriser 90-tal
Köpte en helstel Easton Elite i aluminium -96 och slängde på XT/XTR prylar. Handbyggda hjul, Eastonstyre, V-bromsar mm.
17.000 kr. Den gick sen 2 Finnmarksturer, 1 Vänern runt, 1 gång runt Vättern (lämnade handikapp) och senare Mälaren runt samt en del väldigt tidiga randolopp på 200km med dubb.
Låter som den tjänade dig väl och att upplevelserna och träningen mer än väl väger upp priset för inköpet. Att vara prisvärd när man inte köper och säljer ofta är en helt annan typ av ekvation. Det är som med verktyg, köp bra grejer, gråt en skvätt i kassan, njut sen.

Cykelpriser 90-tal
Det är väl så att nivån höjts snarare än priset. Det finns bättre och man vill ha bättre grejer. Min första Univega runt 95 kostade 7995, min senaste Ibis har kostat 79995, men de ligger inte riktigt på samma nivå. Motsvarande är kanske en Vitus för 11 papp och då får man väldigt mycket mer cykel idag för vad som borde vara mindre peng.

Köpkraften är idag mycket högre på en bredare front än den var då.

Cykelpriser 90-tal
Ja, min ultralite färdig för skivor men kom med fälgbroms och lx/xt. Lätta hjul visserligen.
Det går att få en bättre cykel idag för samma pris nominellt.

Edit. Fast inte med så många växlar

Cykelpriser 90-tal
Det är väl så att nivån höjts snarare än priset. Det finns bättre och man vill ha bättre grejer. Min första Univega runt 95 kostade 7995, min senaste Ibis har kostat 79995, men de ligger inte riktigt på samma nivå. Motsvarande är kanske en Vitus för 11 papp och då får man väldigt mycket mer cykel idag för vad som borde vara mindre peng.

Köpkraften är idag mycket högre på en bredare front än den var då.

Ja om man ska titta på en MTB från 90-talet är väl motsvarigheten en billig hybridcykel med fälgbromsar. MTB har väl alltid varit dyrt som sport, men helt klart så finns det fler med pengar att kunna köpa en 50-100 k hoj.

Cykelpriser 90-tal
Frugan tycker jag lägger för mycket pengar på ungarnas cyklar men jag undrar om det har blivit så mycket dyrare än när jag var liten. Minns att jag till exempel fick en ny CyclePro Stony Point ca 1993. Vad kan en sådan ha kostat?
Jag hade en stony point på 90 talet. Kan kanske varit några år senare än 93. Den var gulspräcklig iaf. Som om någon skvätt färg på den. Har svårt att tänka mig att den kostade mindre än 2k eller mer än 3.

Edit jag blandar ihop cyklarna helt och hållet förstår jag när jag tittar på bilder. Den ORANGEA stony pointen har jag ingen aning om vad den kostade.

Senast ändrad:
Cykelpriser 90-tal
Carbonraketen Gary Fisher Procaliber LTD vill jag minnas gick lös på 25-26 000kr 1994. Det kan ha blivit runt 30 med rätt pedaler, barends, flaskhållare och givetvis en guldfärgad gaffel (Rock Shox Judy SL??). Svindyr cykel med andra ord, styv som en kokt spagetti och de limmade(?) aluminiumdelarna kunde släppa eller börja glappa när man minst anade det.

Räknat på löneindex borde väl det motsvara runt 60-65 lax idag, så ungefär samma pengar som idag för en fin-cykel.

Cykelpriser 90-tal
I mitten av 90 talet fick du en LVG racer med Record eller Dura Ace med en median brutto månadslön dvs. 15KSEK. Nu är det väl ungefär lika då medianen är runt 30kSEK.

Cykelpriser 90-tal
En cykel med motsvarande prestanda kostar idag i kronor och ören nog ungefär lika mycket som de gjorde på 90-talet också. Omräknat till dagens penning-/lönenivåer så får man nog bättre prestanda för pengarna idag. Jämför Scotten som länkades en bit ovanför.

Däremot har det blivit mycket dyrare att köpa sig "cred", och där är priset inte i relation till prestandan.

Cykelpriser 90-tal

Jag är rätt säker på att mina två Nishiki Timbuk från 1992 och 1993 - den första blev stulen - kostade runt 2500 kr styck, inklusive vardagslullull som skärmar och pakethållare. Nishiki Bombardier var nästa modell uppåt i prisklass. Cyclepro Stony point var väl snäppet över Bombardier, eller åtminstone samma prisklass? Så någonstans mellan 3500 och 5000 kr. Cykeln var lite av statuspryl för en fjortonåring, vi hade koll på vems föräldrar som hade råd med vad.

Timbuk nummer två hängde med till våren 2011, men jädrar vilken rishög den var då och det var få rörliga delar som fortfarande var original.

Cykelpriser 90-tal
Jag minns att stans mtb-handlare hade en Klein ståendes i fönstret kring millennieskiftet. Kostade 50000kr. Helt astronomisk summa då.
Och fortfarande obegripligt hur lite cykel för pengarna det var. Jag tror till och med att det var en hardtail.

Cykelpriser 90-tal
Jag är rätt säker på att mina två Nishiki Timbuk från 1992 och 1993 - den första blev stulen - kostade runt 2500 kr styck, inklusive vardagslullull som skärmar och pakethållare. Nishiki Bombardier var nästa modell uppåt i prisklass. Cyclepro Stony point var väl snäppet över Bombardier, eller åtminstone samma prisklass? Så någonstans mellan 3500 och 5000 kr. Cykeln var lite av statuspryl för en fjortonåring, vi hade koll på vems föräldrar som hade råd med vad.

Timbuk nummer två hängde med till våren 2011, men jädrar vilken rishög den var då och det var få rörliga delar som fortfarande var original.
Köpte min första MTB -93 som 18-åring, en lila Nishiki Bomabardier för vad jag minns 4000 kr. Tre veckor senare nyckelbensbrott och dags att också köpa hjälm för pengar jag fick av min då nyblivet oroliga farmor. :-)

Cykelpriser 90-tal
Fråga: Cyklar du tillsammans med knoddarna? Kollar inköpsalternativ? Meckar? Tvättar? Pratar cykling, m.m.?
Om ja-svar på en eller flera frågor så kan man väl knappast lägga för mycket flis. (givet att inte hushållet svälter p.g.a överdriven konsumtion)

Cykelpriser 90-tal
Nu vet jag inte exakt vad de faktiskt såldes för då jag var 2:a ägaren på min första FS en Gary fisher joshua f2, men prislappen låg ju någonstans mellan 15-20 för denna ”lätta” 14kg fulldämpade hoj.

Men som prisindex kan man ju kolla billiga bilar, jag tror inte att man fick en ny bil för 20.000 år 1999, men faktum är att man kan nog hämta en ny Dacia eller något liknande för priset som en del hellas smiskare lagt på sina hojar idag, så billigare har det nog inte direkt blivit.

Cykelpriser 90-tal
Jag köpte en läckert svart/lila Diamondback 1993 med pengar från mitt sommarjobb. 4995:- kostade den. Jag gick på de tre viktigaste köpargumenten.
1: Coolt namn
2: Cool färg
3: Skiiitmånga växlar

Cykelpriser 90-tal
Köpte min första MTB -93 som 18-åring, en lila Nishiki Bomabardier för vad jag minns 4000 kr. Tre veckor senare nyckelbensbrott och dags att också köpa hjälm för pengar jag fick av min då nyblivet oroliga farmor. :-)
Svara mig själv: finns en fin sån att köpa här för en knapp tusing https://www.avito.ru/kaliningrad/velosipedy/nishiki_bombardier_1771075133 ! Svaret på ursprungsfrågan i tråden är alltså att priset var drygt fyra gånger så högt tidigt nittotal som nu. ;-)

Cykelpriser 90-tal
1994 Kostade en Gary Fischer Procaliber med OCLV-kolfiberram 24.000. LTD-varianten med White Power vevar och nav samt Judy SL-gaffel gick på 34'. Det var bland det värsta som fanns då. Idag kostar det värsta en bit över 100'

Cykelpriser 90-tal
Carbonraketen Gary Fisher Procaliber LTD vill jag minnas gick lös på 25-26 000kr 1994. Det kan ha blivit runt 30 med rätt pedaler, barends, flaskhållare och givetvis en guldfärgad gaffel (Rock Shox Judy SL??). Svindyr cykel med andra ord, styv som en kokt spagetti och de limmade(?) aluminiumdelarna kunde släppa eller börja glappa när man minst anade det.

Räknat på löneindex borde väl det motsvara runt 60-65 lax idag, så ungefär samma pengar som idag för en fin-cykel.
Hej.. Ramen var svart? Känd för att gå sönder, finns nog fortfarande historier att läsa om det på diverse forum. Jag har efterföljaren, den metallicgröna från -97, med whitevevar och nav. Köpte min begagnad för kanske 10 år sen, men den kostade ny 34.000 kronor i Cykelstallets katalog. mvh borano20

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp