Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och förr kunde man cykla utan en dropperpost. Det kan man inte idag. :)Det har blivit mkt dyrare med andra ord. Och mkt mer specifikt med kläder och tillbehör. Då räckte en etto-hjälm. Idag, skor, skydd, kläder, olika däck etc. Så frun har i vanlig ordning rätt. Använd andra argument om du vill kosta på barnen.
Jag köpte en sån på höstrean 1998 eller 1999 (turkosmatt lack, stel gaffel, STX-RC komponenter, 3x8), vill minnas jag gav 6800kr, nedsatt fr 8995kr. Tror jag. Det kan ha varit 6800kr ordinarie och jag gav 4800kr också, hmmm...Fick en Cyclepro ambush i konfirmationspresent måste varit 1997.
Den kostade 6 tusen om jag inte minns fel.
Min var metalic djupröd, riktigt läckert.Jag köpte en sån på höstrean 1998 eller 1999 (turkosmatt lack, stel gaffel, STX-RC komponenter, 3x8), vill minnas jag gav 6800kr, nedsatt fr 8995kr. Tror jag. Det kan ha varit 6800kr ordinarie och jag gav 4800kr också, hmmm...
Ja, de var riktigt läckra där i slutet av 90-talet, innan de bytte typsnitt på loggan och började se ut som Biltema-cyklar (tror det skedde 1-2 år efter jag köpte min, dvs runt millennieskiftet).Min var metalic djupröd, riktigt läckert.
Väldigt lång styrstam i förhållande till storleken, hade ju såklart barends åxå för extra kraft ?
Jag har en etto hjälm :) billig lätt och skön.Det har blivit mkt dyrare med andra ord. Och mkt mer specifikt med kläder och tillbehör. Då räckte en etto-hjälm. Idag, skor, skydd, kläder, olika däck etc. Så frun har i vanlig ordning rätt. Använd andra argument om du vill kosta på barnen.
Låter som den tjänade dig väl och att upplevelserna och träningen mer än väl väger upp priset för inköpet. Att vara prisvärd när man inte köper och säljer ofta är en helt annan typ av ekvation. Det är som med verktyg, köp bra grejer, gråt en skvätt i kassan, njut sen.Köpte en helstel Easton Elite i aluminium -96 och slängde på XT/XTR prylar. Handbyggda hjul, Eastonstyre, V-bromsar mm.
17.000 kr. Den gick sen 2 Finnmarksturer, 1 Vänern runt, 1 gång runt Vättern (lämnade handikapp) och senare Mälaren runt samt en del väldigt tidiga randolopp på 200km med dubb.
Det är väl så att nivån höjts snarare än priset. Det finns bättre och man vill ha bättre grejer. Min första Univega runt 95 kostade 7995, min senaste Ibis har kostat 79995, men de ligger inte riktigt på samma nivå. Motsvarande är kanske en Vitus för 11 papp och då får man väldigt mycket mer cykel idag för vad som borde vara mindre peng.
Köpkraften är idag mycket högre på en bredare front än den var då.
Jag hade en stony point på 90 talet. Kan kanske varit några år senare än 93. Den var gulspräcklig iaf. Som om någon skvätt färg på den. Har svårt att tänka mig att den kostade mindre än 2k eller mer än 3.Frugan tycker jag lägger för mycket pengar på ungarnas cyklar men jag undrar om det har blivit så mycket dyrare än när jag var liten. Minns att jag till exempel fick en ny CyclePro Stony Point ca 1993. Vad kan en sådan ha kostat?
Precis! På 90-talet var MTB något för skol-kids och nu är det för egenföretagare och tandläkare (och deras kids såklart)Siffror siffror, det som har hänt sen 90-talet är att det har blivit en sport för gubbar/tanter (och vi själva har ju blivit gubbar/tanter).
Frugan tycker jag lägger för mycket pengar på ungarnas cyklar men jag undrar om det har blivit så mycket dyrare än när jag var liten. Minns att jag till exempel fick en ny CyclePro Stony Point ca 1993. Vad kan en sådan ha kostat?
Köpte min första MTB -93 som 18-åring, en lila Nishiki Bomabardier för vad jag minns 4000 kr. Tre veckor senare nyckelbensbrott och dags att också köpa hjälm för pengar jag fick av min då nyblivet oroliga farmor. :-)Jag är rätt säker på att mina två Nishiki Timbuk från 1992 och 1993 - den första blev stulen - kostade runt 2500 kr styck, inklusive vardagslullull som skärmar och pakethållare. Nishiki Bombardier var nästa modell uppåt i prisklass. Cyclepro Stony point var väl snäppet över Bombardier, eller åtminstone samma prisklass? Så någonstans mellan 3500 och 5000 kr. Cykeln var lite av statuspryl för en fjortonåring, vi hade koll på vems föräldrar som hade råd med vad.
Timbuk nummer två hängde med till våren 2011, men jädrar vilken rishög den var då och det var få rörliga delar som fortfarande var original.
Fråga: Cyklar du tillsammans med knoddarna? Kollar inköpsalternativ? Meckar? Tvättar? Pratar cykling, m.m.?Frugan tycker jag lägger för mycket pengar på ungarnas cyklar men jag undrar om det har blivit så mycket dyrare än när jag var liten. Minns att jag till exempel fick en ny CyclePro Stony Point ca 1993. Vad kan en sådan ha kostat?
Jag minns att stans mtb-handlare hade en Klein ståendes i fönstret kring millennieskiftet. Kostade 50000kr. Helt astronomisk summa då.
Och fortfarande obegripligt hur lite cykel för pengarna det var. Jag tror till och med att det var en hardtail.
Svara mig själv: finns en fin sån att köpa här för en knapp tusing https://www.avito.ru/kaliningrad/velosipedy/nishiki_bombardier_1771075133 ! Svaret på ursprungsfrågan i tråden är alltså att priset var drygt fyra gånger så högt tidigt nittotal som nu. ;-)Köpte min första MTB -93 som 18-åring, en lila Nishiki Bomabardier för vad jag minns 4000 kr. Tre veckor senare nyckelbensbrott och dags att också köpa hjälm för pengar jag fick av min då nyblivet oroliga farmor. :-)
Hej.. Ramen var svart? Känd för att gå sönder, finns nog fortfarande historier att läsa om det på diverse forum. Jag har efterföljaren, den metallicgröna från -97, med whitevevar och nav. Köpte min begagnad för kanske 10 år sen, men den kostade ny 34.000 kronor i Cykelstallets katalog. mvh borano20Carbonraketen Gary Fisher Procaliber LTD vill jag minnas gick lös på 25-26 000kr 1994. Det kan ha blivit runt 30 med rätt pedaler, barends, flaskhållare och givetvis en guldfärgad gaffel (Rock Shox Judy SL??). Svindyr cykel med andra ord, styv som en kokt spagetti och de limmade(?) aluminiumdelarna kunde släppa eller börja glappa när man minst anade det.
Räknat på löneindex borde väl det motsvara runt 60-65 lax idag, så ungefär samma pengar som idag för en fin-cykel.