Cykelproducerad rotröta, finns den?

-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> Det låter som en myt. Men vad vet jag?

Det är ju så det känns, men jag är långt ifrån någon skogsvetare, så jag viker mig gärna om ngn visar på annat.

Rent krasst kan väl jag tänka mig att dubbdäck borde vara lite värre än Vandringskänga eller hästkor.
De kan ju riva upp sår i en rot på ett sätt som en sko inte gör, eller?

Jag säger som jag gjorde i förra tråden. Ge er ut i ett spår som det cyklas regelbundet i så kommer ni se skadade rötter. Skadade i den mening att barken är av skavd och öppnar upp för möjlig rotröta.

Dom riskerna och kostnaderna för dem måste man ha respekt för att markägare har. Hur många av oss skulle vara sugna på en värdeminskning på våra prylar för att någon annan sliter på dem?

/Freddo

PeterA skrev:
> Rent krasst kan väl jag tänka mig att dubbdäck
> borde vara lite värre än Vandringskänga eller
> hästkor.
> De kan ju riva upp sår i en rot på ett sätt som
> en sko inte gör, eller?

Hästskor har också "dubbar" så här års. Det kallas för dobbar och skruvas enkelt in i skon. Finns även skor med ingjutna doppar. Standard är fyra per sko. En del kör bara fram.

fphotography skrev:
> Jag säger som jag gjorde i förra tråden. Ge er
> ut i ett spår som det cyklas regelbundet i så
> kommer ni se skadade rötter. Skadade i den mening
> att barken är av skavd och öppnar upp för
> möjlig rotröta.
>
> Dom riskerna och kostnaderna för dem måste man
> ha respekt för att markägare har. Hur många av
> oss skulle vara sugna på en värdeminskning på
> våra prylar för att någon annan sliter på
> dem?
>
> /Freddo

Rotröta är så allmänt spritt att några få ytterliggare skadade träd knappast spelar någon roll då vart femte gran i skogen ändå är drabbat (wikipedia). Dessutom är det knappast genom skadade rötter som den stora delen sjukdomen sprids. Jag har själv skog som jag gallrar i så jag stöter på rotröta lite överallt och om det var genom skadade rötter så borde träd som står närmast vägar etc vara extra utsatta, men det är snarare tvärtom då dessa får träd mer sol pga att vägen lämnar en lucka i växtligheten vilket leder till att de håller sig friskare.

En snabb googling ger (apropå sök och du skall finna) dessa resultat:
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Skogsbruk/Skador-pa-skog/Svampar/Rotrota/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rotröta
http://skog.sodra.com/sv/Bruka-Skog/Skogsskador/Rotrota/

Arsozath skrev:
> Jag har själv skog som jag gallrar i så jag stöter på rotröta lite överallt

Här är ju en som faktiskt KAN något om ämnet? Vart är forumet på väg?!

erik h skrev:
> Arsozath skrev:
> > Jag har själv skog som jag gallrar i så jag
> stöter på rotröta lite överallt
>
> Här är ju en som faktiskt KAN något om ämnet?
> Vart är forumet på väg?!

Det går ju alltid att dölja användaren så man kan fortsätta med hitte-på-vetenskaperna...

EDIT; sen spelar det nog inte så stor roll om det är ett verkligt problem, om de aktuella markägarna tycker att det är ett problem så är det så.

Senast ändrad:
Jag kan bara berätta vad jag hör om rotröta och slitage på rötter kring leder, bland mina grannar och andra markägare som (liksom jag) äger eller arrenderar skogsmark i Vallentuna. Ingenting är vad jag hör om det.

Som det skrivits om i diverse trådar här tidigare så finns det ett rätt stort problem med terrängkörning i skogarna här. Det bullrar, stör och sliter sönder stigar och leder. Det finns en hel del upprördhet bland skogsägarna, men det handlar bara om att det blir fult och svårframkoligt och stör folk, vilt och jakt. Inte en enda gång har jag hört någon som varit orolig för rotröta som resultat av endurokörningen.

Det är mycket möjligt att det går att få till rotröta genom att cykla sönder rötter, men det är så långsökt att det blir tramsigt. Så den dagen det argumentet kommer från en markägare får vi väl helt enkelt be om något som stöder det påståendet. Och då något mer handfast än ett minne av en tråd där någon kanske trodde sig tycka något.

Om man tittar på stigar som huvudsakligen har fotgängare som traffik så ser man att det är mer exponerade rötter längs dessa stigar än längs stigar som huvudsakligen cyklas.

Det som borde göra mest skillnad är väll ändå vikten på ekipaget. 80 kg vandrare + 15 kg ryggsäck eller 80 kg cyklist + 15 kg cykel är mer lika varandra än 80 kg ryttare + 500 kg häst. Dessutom fungerar även hästskor utan broddar som dubb när man jämför med en gummi-sula / gummi-däck.

Oxr's böna har som sakkunnig kommenterat slitage på ekrötter och borde ha nåt att tillföra till detta. Oxr... prata med din dam!

Stalle

Min fru jobbar med betesmarker, och där är en död gran en bra gran.

Ekarnas problem är inte rotröta, utan att de små små rötterna som står för vatten- och näringsuttag dör om de inte får tillräckligt med syre, till exempel vid packad mark, vattensjuka marker och liknande. Tror jag.

Min bild av rotröta är att det största problemet är när träd står för när varandra och marken aldrig torkar ur. Att gran och björk drabbas hårdare är logiskt eftersom de har djupare rötter, jmf med till exempel tall och ek.

Något man kan fundera över i sammanhanget är att skogsägare använder tunga skogsmaskiner vid gallring och blädning (vilket innebär att man avverkar skogen successivt genom att bara ta de största träden i beståndet). Det förekommer visserligen diskussioner om spridning av röta till följd av maskiner. Men om träden vore så känsliga att cykling på stig skulle orsaka stor skada borde väl maskiner vara uteslutet?

/Henrik, ny på happy

Sen känns det ju som att en häst på 5 deciton försedd med stålskor har klart större förutsättningar för att skava av skyddande bark på en rot redan vid en enda passage jämfört med cykel+cyklist på 1 deciton med förhållandevis mjuka gummihjul som kontaktyta.

Senast ändrad:
Största spridning verkar vara att obehandlade stubbar angrips, dessa sprider sen smittan vidare via sina rötter antingen till grann-granar eller till nya bestånd som planteras på samma ställe. Markens egenskaper har naturligtvis också påverkan och dessutom påverkar vädret, eller snarare hur lång vinter är. Står i länkarna i mitt tidigare inlägg.

H. skrev:
> Naturvårdsverket menar på att ridning iaf kan
> orsaka rotröta.
>
> http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/A
> llemansratten/Vad-galler/Ridning/

Fast de lämnar ingen referens. Det enda som står är en länk till länsstyrelsen som inte funkar. Går man in där själv och söker på rotröta så hittar man följande: http://www.lansstyrelsen.se/vasterb...mansratten/Pages/default.aspx?keyword=rotröta
Där det står samma sak och även denna gång utan källa, men med en hänvisning till Naturvårdsverket.

Allt som krävs för rotröta är en öppen vedyta. Så eventuell tyngd på saker har bara betydelse i form av att de möjligen är större och att har sönder rötter längre ner.

Här är en länk
http://www.interagroskog.se/rotroeta.html

Där man kan läsa mer. De lägger stort ansvar på verksamheterna för avverkning och gallring. Men det står också att det är för tidigt att se den totala konsekvensen för de stora avverkningsprojekten som började på 60-talet. Det är för långa cirkulationstider på skog för det.

Det i sin tur ger väl att cyklingens effekter kommer vi väl i praktiken inte kunna se förrän ytterligare 30år senare om man utgår från att skogscykling började på allvar på 90-talet. Det vi vet och antagligen de flesta skogsägare vet är att skadade träd ökar risken för rotröta.

SLU har en del rapporter i ämnet också som visar på att det är rätt komplext map förutsättningar för rotröta. Om man ser till miljö runt omkring och så.

Den stora grejen blir fortfarande att cyklister, inte ryttare heller för den delen, inte bidrar ekonomiskt till markägaren till skillnad från gallring och avverkning. Det nämns också i länken ovan med anledning av varför markägare inte behandlar mot rotröta efter exempelvis gallring.

När det kommer till jämförelser mellan fotgängare, hästar och cyklister så sas det att den stor skillnaden uppstår iom att vare sig fotgängare eller hästar är så förtjusta i att kliva direkt på rötter. Medan vi cyklister rullar över i stort sett samtlig under svordomar om hur hala dom är.

Jag har inte haft tid att söka på Utsidan än för att se om det var där jag första gången fick nys om problemet.

/Freddo

Hur det än må vara med rotröta så måste man tänka på att skogen i Sverige inte är enskild egendom på riktigt samma sätt som tomtmark, eller skog utomlands. Visst tar allemansrätten hänsyn till markägarens business, men ändå, skog är faktiskt skog i Sverige.

Man får vara i skogen utan att vara lönsam för den som familj råkade få brukarrätt till marken av Birger Jarl eller Gustav Vasa. Skulle man vilja ha det annorlunda så skulle en hel del historiskt ägandeskap behöva ifrågasättas kraftigt och få vill nog väcka den björnen.

Men för i helvete: det är skogsavverkning året runt i kombination med stora monokulturer av gran som är den stora orsaken till att rotröta idag är den största enskilda skadegöraren i skogsbruket. Ja, dåligt skogsbruk helt enkelt.

Sant, jag efterlyser bara lite mer ödmjukhet inför andra perspektiv. Allemansrätten är starkt ifrågasatt idag, inte bara av markägare. De två största orsakerna som jag stött på är:

1. Bärplockare. De ställer onekligen till med en del nedskräpning och i deras följe brukar det följa med några individer som inte nöjer sig med att plocka bär. Åtminstone inte om man ska tro närboendes uttalanden. I denna debatt har hört argument om att allemansrätten borde inskränkas. Det orsak som lyser tydligast mellan raderna är rasism. För det finns inget ekonomiskt incitament att begränsa bärplockare och de tar inte jobb från infödda svenskar heller.

2. Kommersiell turistnäring i form av olika "äventyrsaktiviteter". På lite olika håll finns det folk som i liten skala driver företag som på olika sätt går ut på att ta folk ut i skog och mark. Allt från blomvandringar till fyrhjulssafari. Vissa av dessa gör det med hänvisning till allemansrätten och det har fått både markägare och andra brukare att ifrågasätta allemansrätten. För lokalt kan det bli både störande och förstörande slitage i skog och mark.

Det är dom två största orsaker som jag ser som skulle kunna få politiker att se över allemansrätten. Beroende på hur man lägger fram det så skulle de antagligen få rätt många medborgare med sig dessutom.

Jag är rätt hårt engagerade inom motorsport och där har vi under många år föredragit att det är bättre att ligga på framkant i frågor som säkerhet och miljö. Dvs vi föredrar att sätta våra egna restriktioner som helst är lite hårdare än de krav vi har på oss ifrån myndigheter. För att kunna visa att vi faktiskt är intresserade av ta ansvar i den mån vi kan i dessa frågor.

Jag tror att skogscykling kommer att behöva tänka i dessa banor också så småningom, i synnerhet om det ökar i den utsträckning som nu sker. Speciellt i stadsnära områden där slitaget kan bli extra hårt lokalt. Det blir en skillnad på om det är Gävle där det är rätt gott om skog och förhållandevis lite folk och Stockholm där det är rätt gott om folk och förhållandevis lite skog.

Jag är övertygad om att det går att hitta lösningar som passar de flesta, men jag är inte säker på att man i framtiden kommer kunna cykla hur och var som helst som man vill. Allemansrätten innehåller som sagt inte bara rättigheter utan också skyldigheter i form av ansvar. Brister folk i det ansvaret så kommer allemansrätten med stor sannolikhet att ändras förr eller senare.

Bara min tankar kring ämnet.

/Freddo

fphotography skrev:
> Den stora grejen blir fortfarande att cyklister,
> inte ryttare heller för den delen, inte bidrar
> ekonomiskt till markägaren till skillnad från
> gallring och avverkning. Det nämns också i
> länken ovan med anledning av varför markägare
> inte behandlar mot rotröta efter exempelvis
> gallring.
>
> /Freddo

Jag citerar från rapporten du länkade till:
Slutsats G26.
Det mest lönsamma alternativet är att stubbehandla både i gallring och slutavverkning. Det minst lönsamma är att inte stubbehandla alls.

Att skogsägare inte stubbbehandlar vid gallring beror på nåt annat än kunskap och cyklister iaf! Kanske okunskap? Vad vet jag...

Oskar skrev:
> Men för i helvete: det är skogsavverkning året
> runt i kombination med stora monokulturer av gran
> som är den stora orsaken till att rotröta idag
> är den största enskilda skadegöraren i
> skogsbruket. Ja, dåligt skogsbruk helt enkelt.

+1

fphotography skrev:
> De två största orsakerna som jag stött på
> är:
>
> 1. Bärplockare [kommersiellt plockande]
>
> 2. Kommersiell turistnäring

Allemansrätten ger väl inte fritt utrymme för allehanda organiserade/kommersiella verksamheter på annans mark. Det är en väsentlig skillnad att som privatperson ge sig ut och cykla eller plocka bär/svamp på annans mark och att göra detsamma på kommersiell nivå.

Det känns inte som att principen för allemansrätten är hotad pga detta. Jag tror att ytterst få gråter om det regleras upp hårdare kring kommersiell verksamhet.

Få saker är nog så politiskt förankrat som allemansrätten. Det är rätt att LRF försöker få det att framstå som att allemansrätten är ifrågasatt, men sanningen är nog att den bara är ifrågasatt av LRF.

H. skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De två största orsakerna som jag stött på
> > är:
> >
> > 1. Bärplockare
> >
> > 2. Kommersiell turistnäring
>
>
> Allemansrätten ger väl inte fritt utrymme för
> allehanda organiserade/kommersiella verksamheter
> på annans mark. Det är en väsentlig skillnad
> att som privatperson ge sig ut och cykla eller
> plocka bär/svamp på annans mark och att göra
> detsamma på kommersiell nivå.
>
> Det känns inte som att principen för
> allemansrätten är hotad pga detta. Jag tror att
> ytterst få gråter om det regleras upp hårdare
> kring kommersiell verksamhet.

Nä, men vad är det som får dig att tro att en ändring skulle stanna vid kommersiell verksamhet? Det skulle lika gärna kunna bli ändring mot organiserad verksamhet, via klubb eller internätet. Syftet är ju inte främst att hindra folk att tjäna pengar utan att få bort olägenheterna verksamheten medför. Det kommer att bli en del svåra gränsdragningar om vad som är kommersiellt och inte, exempelvis så tar friluftsfrämjandet rätt bra betalt för vissa av sina turer.

Risken är mao att en ändring inte kommer att begränsa sig till reglering kring kommersiell verksamhet utan till verksamhetens art snarare.

Mvh
Freddo

oxr skrev:
> Få saker är nog så politiskt förankrat som
> allemansrätten. Det är rätt att LRF försöker
> få det att framstå som att allemansrätten är
> ifrågasatt, men sanningen är nog att den bara
> är ifrågasatt av LRF.

Då har du inte besökt bärplockarland under säsong :O)

/Freddo

fphotography skrev:
> Nä, men vad är det som får dig att tro att en
> ändring skulle stanna vid kommersiell verksamhet?
> Det skulle lika gärna kunna bli ändring mot
> organiserad verksamhet, via klubb eller
> internätet. Syftet är ju inte främst att hindra
> folk att tjäna pengar utan att få bort
> olägenheterna verksamheten medför. Det kommer
> att bli en del svåra gränsdragningar om vad som
> är kommersiellt och inte, exempelvis så tar
> friluftsfrämjandet rätt bra betalt för vissa av
> sina turer.

Fast det troliga är väl att en eventuell ändring sätter fokus på det kommersiella. Och det är ganska klart och tydligt - är syftet att tjäna pengar är det kommersiellt.

fphotography skrev:
> Då har du inte besökt bärplockarland under
> säsong :O)
>
> /Freddo

Sant. Det finns förstås en enormt stark lobby där som jag helt missat.

@H: Vet inte vad som är troligt, min paranoida sida säger att myndigheter och politiker passar på att skriva in en massa annat medan media och folk koncentrerar sig på mindre viktiga ändringar och formuleringar.

@oxr: ja det har du nog gjort, det är inte särskilt svårt att få med sig lokalbefolkning i dessa områden. Dom sköter det praktiskt taget själva. Samtidigt finns det stora markägare som Mellanskog och liknande som antagligen sitter på rätt gott om resurser när/om de vill lobba för sin sak. De kan iofs vara en fördel så länge som exempelvis cykling står för en mindre del, då kan man hoppas på att de inte bryr sig. Men de kan ju också ha för oss helt okända önskemål.

/Freddo

fphotography skrev:
> Allemansrätten är starkt ifrågasatt idag,

lol

fphotography skrev:
> Norlin skrev:
> -----
> > fphotography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Allemansrätten är starkt ifrågasatt idag,
> >
> > lol
>
> http://www.atl.nu/skog/allemansratten-ifragasatt-a
> v-skogsagare
>
> /F

1. Källan är väl mer eller mindre en lobbytidning.

2. 61% svarsfrekvens må vara helt OK men i alla andra sammanhang så brukar de missnöjda höras mest och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara så här också.

3. Det enda irritationsmomentet som beskrivs som faktiskt är tillåtet är ridning under förutsättning att man inte orsakar skador. De andra argumenten kan man alltså helt bortse ifrån och där handlar det snarare om folk som inte sköter sig i allmänhet. Ska vi t.ex. helt sluta bygga busskurer bara för att några få slår sönder dem?

Vad gäller ridningen, precis som med cykling, är det nog till lika delar en fråga om personer som stör sig på (att) andra människor (har roligt) och personer som stött på rötägg inom de båda grupperna som inte tar rimlig hänsyn till sin omgivning.

Kommer för övrigt osökt att tänka på detta:
Ganska tänkvärt i samband med i stort sett alla diskussioner där intressen står mot varanda och försöker bevisa saker...

Senast ändrad:
Ja, precis. Det är en branchtidning. De har knappast något egensyfte i att mörka missnöjet bland landets markägare eller lyfta upp det större än vad det är. Dessa har antagligen mer pengar att lägga in på eventuell lobbing än landets cyklister eller friluftsorganisationer för den delen.

Det märkliga här är väl snarare att alla har samma intresse, att cykla i skogen. Men där några, jag bl a, ser en fara i att folk tror att de ska kunna härja runt fritt i skogen utan ansvar. Då tror jag att det på sikt kommer leda till begränsningar som även drabbar mig.

Backar man 10-15 år så fanns samma diskussion bland landets amatörfotografer ungefär. Det är fritt att fotografera från allmän plats och där olika rättshaverister gjorde en sak av det. Det talades om att trycka upp små häften som man kunde köra i nyllet på folk som protesterade. Man koncentrerade sig ensidigt på vilka rättigheter man själv hade och i stora drag ingenting på vilket ansvar man själv hade. Idag är vi mycket nära en lagstiftning som på olika sätt kommer att begränsa fotografering.

Här är det väl ungefär likadant, vi har rätt att cykla i skogen men har rätt liten förståelse för att andra upplever det som störande och förstörande.

/F

fphotography skrev:
> Norlin skrev:
> -----
> > fphotography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Allemansrätten är starkt ifrågasatt idag,
> >
> > lol
>
> v-skogsagare
>
> /F

oxr skrev:
> Få saker är nog så politiskt förankrat som
> allemansrätten. Det är rätt att LRF försöker
> få det att framstå som att allemansrätten är
> ifrågasatt, men sanningen är nog att den bara
> är ifrågasatt av LRF.

Så var det bevisat.

H. skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> >
>
> > v-skogsagare
>
> 240 personer får jag det till.

Av de tillfrågade 1141 personerna var det 60% som tyckte frågan var värd att besvara. Av dessa ~700 personer var det 30% som tyckte att de hade problem med att allmänheten vistas på deras marker. Av dessa ~200 var det ~50% som ville inskränka allemansrätten, alltså ~100 personer (~40 personer som var beredda att vifta med förbud och inskränkningar).

//j (med reservation för diverse felräkningar)

Svar på frågan TS ställer är: Ja, den finns alldeles säkert

Kommentaren till svaret är: Men i så liten omfattning att det fullständigt saknar all relevans att prata om den som begrepp. I en skoglig helhet är skador på skog av cyklande en så liten del att den inte är mätbar, jämför med viltskador, insektsangrepp (granbarkborre tex) eller skador av dålig/felaktig/utebliven röjning och gallring.

Och sug på den här: Jag är skogsägande mtb-cyklist med fyra ridhästar i familjen!
Kan jag ens existera?
För oss är allt det grundat i samma intresse för att vistas i skog och mark. Önskar bara fler kunde inse att vi har det gemensamt, alltför många skogsägare vill bara resa stängsel och göra parker av "sin" skog! Tyvärr är bönder de allra sämsta i detta avseende enligt min erfarenhet. En bonde som kan säga JA är tämligen unik, i a f här uppe

LRF vill ge sken av att Allemansrätten är i frågasatt har det senaste året lobbat och jobbat hårt för att få till en begränsning i Allemansrätten. En populär angrepsvinkel har varit att använda bärplockarortet och den röran av oseriösa aktörer.

De påkallar bland annat skadegöreelse som orsak till att begränsa denna, samtidigt som de försöker få andra ideella aktörer typ STF och Friluftsfrämjandet med på detta. När i själva verket dessa orsaker (skadegörelse), finns reglerad i annan lagstiftning.

Den egentliga orsaken är att LFR vill göra det möjligt att genom inskräkningar i Allemansrätten kunna få nya inkomstkällar för sina markägare.

21% av 700 torde bli 140 och inte 40.

Men jag tror jag lägger ner det här nu. Det är ändå inte jag som har problem med markägare. Jag ville bara hjälpa till och lyfta fram några synpunkter jag har hört genom åren. "jag har rätt"-strategin är säkert långsiktigt hållbar.

/F

fphotography skrev:
> 21% av 700 torde bli 140 och inte 40.
>
> Men jag tror jag lägger ner det här nu. Det är
> ändå inte jag som har problem med markägare.
> Jag ville bara hjälpa till och lyfta fram några
> synpunkter jag har hört genom åren. "jag har
> rätt"-strategin är säkert långsiktigt
> hållbar.
>
> /F

Att de som vill inskränka allemansrätten använder dåliga och/eller direkt felaktiga argument är ingen anledning att inte föra en konstruktiv dialog och att man ska visa hänsyn när man är i skogen.

Visar man ingen hänsyn är väl allemansrätten ändå inte applicerbar så att då angripa den är ganska irrelevant utom att det skulle ge större möjlighet att slåss mot mygg med eldkastare genom att slänga ut alla ur skogen istället för att bara åthuta de som inte sköter sig.

Tillbaka
Topp