Cykelsko

• Trådstartare Trådstartare Federer
  • Start datum Start datum
F

Federer

Guest
Cykelsko
Ni som bara använder vanliga plattpedaler , kör ni med speciella cykelskor , eller är det bortkastade pengar?

Cykelsko
Med vanliga menar du då

27-885_xxl_1.jpg

eller

Nukeproof_Sam_Hill-630x420.jpg

?
I det första fallet, nej. I det andra ja.

Cykelsko
Med vanliga menar du då

27-885_xxl_1.jpg

eller

Nukeproof_Sam_Hill-630x420.jpg

?
I det första fallet, nej. I det andra ja.
Ok ,jag har den översta varianten, det är väl oftast den som följer med cykelköpet,vad är fördelen med dom andra och vilka skor använder du??

Senast redigerad av en moderator:
Cykelsko
Men Five Ten och de från Shimano lämpar sig inte jättebra för de övre pedalerna. För de skorna som är gjorda för "plattpedaler" har ett mjukt gummi som greppar på spikarna (som du ser på den nedre bilden). Upplever du något problem nu när du cyklar? Kör du på väg eller i skogen? Jag tror du nog kommer få en bättre upplevelse om du dessutom byter pedal till något som passar din cykling bättre.

Cykelsko
Men Five Ten och de från Shimano lämpar sig inte jättebra för de övre pedalerna. För de skorna som är gjorda för "plattpedaler" har ett mjukt gummi som greppar på spikarna (som du ser på den nedre bilden). Upplever du något problem nu när du cyklar? Kör du på väg eller i skogen? Jag tror du nog kommer få en bättre upplevelse om du dessutom byter pedal till något som passar din cykling bättre.
Jo, jag är införstådd med det, ville bara sondera terrängen lite, än så har min cykling mest varit att ta sig från a till b , ingen träningskörning. Jag får väl se om jag byter pedaler, men vill inte ha klickpedaler och skor, utan nått som funkar bättre än det jag har nu och skor som man kan ha även när man inte cyklar.

Cykelsko
Jag är skadad, men jag skulle inte kunna cykla till affären ens utan att vara iklickad. Det känns jättekonstigt att cykla på någon damcykel på landet, eller ännu värre, på sin egen cykel utan riktiga skor. Men det finns ju bra skor som går att gå i också.

Superläskigt att inte sitta fast ju!

Cykelsko
Jag har historiskt kört dedikerade cykelskor och i-klickad vid, i stort sätt, all cykling. Sedan några år tillbaka blir det dock mer och mer sällan, numer enbart på landsvägscyklarna.
Vanligast för mig vid skogscykling och jobbpendling idag är nog trailrunner-skor från Merrell eller Vivobarefoot.
Förmodligen inte vad folk klassar som bra cykelskor i och med tunn/mjuk sula men jag gillar det.

Mitt tips: testa något mer cykelanpassat om du cyklar mycket och ändå ska köpa nytt. Annars kör vidare med skor som du redan har och trivs med.

//j

Cykelsko
Gammaldags remmar - har glömt vad de kallas - är jättebra till vanliga skor, om man cyklar litet sträckor med vanliga pedaler. Man behöver inte dra åt dem, de hjälper både till högre hastighet och längre sträckor.
Ja, det är inte bara remmar, utan en plastform man trär skon i.

Cykelsko
federer, har plattispedalerna metalldubbar krävs en motståndskraftig sula, annars går det helt utmärkt att cykla på nästan vilka skor som helst. ingen anledning köpa cykelspecifika utgåvor.

men spd är bättre, och vanebildande. och det finns diverse civila alternativ som passar till pendling.

adidas har precis lanserat sneakers i spd-modell.

Cykelsko
Gammaldags remmar - har glömt vad de kallas - är jättebra till vanliga skor, om man cyklar litet sträckor med vanliga pedaler. Man behöver inte dra åt dem, de hjälper både till högre hastighet och längre sträckor.
Ja, det är inte bara remmar, utan en plastform man trär skon i.
Nått sånt här?

Cykelsko
Jo, men jag tänker inte på dem som sitter på korgar utan de som sitter diagonalt över en pedal, så att den spänner när man riktar upp foten. Kanske heter remmar de med!

Cykelsko
Kört med Five ten freeride men i år köpte jag på mig ett par Trailcross LT, dom är grymma. Väldigt stora i storleken bara. Har vanligtvis 42,5 men har 41 på dom.

Cykelsko
jag kom på att jag har ett par Asics grusskor för tennis som nästa är oanvända , jag gillade dom inte för tennis men kanske kan funka för cykling, då sulan har ett litet annat mönster anpassad för grusspel.

Cykelsko
Kapar tråden:
Köpte mig ett par Shimano M700 pedaler som jag tänkte ha på min Nuke Proof Scout.
Har sedan tidigare bara ett par riktigt tighta och ganska obekväma cykelskor från Scott.

Har ni några tips på sköna, bra, praktiska, prisvärda cykelskor som funkar bra med dessa pedaler?

Tillbaka
Topp