Cykelställ hemma

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Cykelställ hemma
Tips på ett (billigt & bra ;) ) cykelställ som man kan låsa fast cyklarna i på ett vettigt sätt?
Kan inte fästa själva stället i någonting så det kommer tyvärr att bli fristående.

Var en lurig filur bland cyklarna idag som jag körde iväg. Just nu är de visserligen fastlåsta i varandra två och två men det känns bättre att låsa fast dem i något.

Funderar på detta (3000kr) och sedan svetsa fast bågarna istället för att bulta fast dem, eventuellt fylla bågarna med lite betong också för att de ska bli lite tyngre.

Skarmavbild2019-09-29kl.18.11.22.jpg

Cykelställ hemma
Jonatan F sa:
Förstår inte? Pratar vi om typ innergård i brf?

Nja nästan, gård hos en liten privat hyresvärd med ett hyreshus om 8 lägenheter typ. Man passerar framför eller bakom huset för att komma in dit cyklarna är förvarade. De står 5 meter från sovrumsfönstret.

Med andra ord, vem som helst tar sig dit men man måste passera huset till/från "innergården".

Senast ändrad:
Cykelställ hemma
torsten-var-namnet sa:
yonsson sa:
Limma fast i backen med PL400 under press så sitter det som gjutet för evigt.

Skulle kunna dra ner expander i betongplattan där cyklarna står, men det får jag nog inte för hyresvärden även om han är väldigt medgörlig :) Kanske skulle limma fast cyklarna!

Expander är mer lämpligt! Om du vill kunna återställa så borrar du djupare än du slår i expandern (så det finns lite luft under skruven ”i botten”) innan du drar åt den. När/om stället måste bort vinkelslipar man av skruven i höjd med betongen, slår ner skruven i botten, varefter man putsar igen hålet med betong. Blir en i princip osynlig lagning när stället är borta.

Cykelställ hemma
n3wton sa:
torsten-var-namnet sa:
yonsson sa:

Skulle kunna dra ner expander i betongplattan där cyklarna står, men det får jag nog inte för hyresvärden även om han är väldigt medgörlig :) Kanske skulle limma fast cyklarna!

Expander är mer lämpligt! Om du vill kunna återställa så borrar du djupare än du slår i expandern (så det finns lite luft under skruven ”i botten”) innan du drar åt den. När/om stället måste bort vinkelslipar man av skruven i höjd med betongen, slår ner skruven i botten, varefter man putsar igen hålet med betong. Blir en i princip osynlig lagning när stället är borta.

Bra tips! Jag brukar borra hela expanderns längd + några mm så går den att slå in utan att kapa, men det förutsätter ju att den inte är längre än godsets tjocklek.
Nä men någon fast installation blir det tyvärr inte här, kanske gjuter en botten eller något liknande på stället om vi nu köper det.
Hade jag haft tillgång till svets om kvällarna hade jag byggt ett eget ställ, men svetsen bor 15 mil bort.

Men vad tror ni, är stället någonting att ha? Bättre än att låsa cyklarna i par? Andra ideér?

Cykelställ hemma
torsten-var-namnet sa:
n3wton sa:
torsten-var-namnet sa:
yonsson sa:

Bra tips! Jag brukar borra hela expanderns längd + några mm så går den att slå in utan att kapa, men det förutsätter ju att den inte är längre än godsets tjocklek.
Nä men någon fast installation blir det tyvärr inte här, kanske gjuter en botten eller något liknande på stället om vi nu köper det.
Hade jag haft tillgång till svets om kvällarna hade jag byggt ett eget ställ, men svetsen bor 15 mil bort.

Men vad tror ni, är stället någonting att ha? Bättre än att låsa cyklarna i par? Andra ideér?

I princip behöver ju det som man låser fast i inte vara starkare än det lås man använder, svagaste länken kapas oavsett var den sitter. Ett vanligt bra bygellås kräver kanske en minuts vinkelslipande med batterivinkelslip på sin höjd, så jag säger nog att vad som helst som hindrar en eller två personer att bara bära iväg cyklarna duger. Stället kan väl i så fall vara antingen ganska stort eller ganska otympligt, båda sakerna gör det lite krångligare.

Personligen hade jag oavsett typ av cykelställ ändå inte ställt någon annan cykel än det absolut enklaste och mest ersättningsbara som går att föreställa sig, men det verkar du vara ganska införstådd med.

Mao, även ett ganska dåligt cykelställ löser problemet eftersom ett superbra ställ ändå inte hade gjort stöldrisken så mycket mindre!

Cykelställ hemma
Då låter ju ditt ställ + lite betong-barlast perfekt. Kanske räcker att svetsa någon hylsa som täcker bultarna och som gör att de nya bultarna hamnar tex under betongvikten. Istället för att svetsa i ytbehandlingen på stället.

Cykelställ hemma
Är det någon som har tips på vart man hittar den här typen av cykelställ med möjlighet till fastlåsning av ramen lite billigare?

9000kr+lite markbredning för 6 stycken sådana här är rätt dyrt tycker jag... Jag kollade runt lite för ungefär ett år sedan men hade svårt att hitta något vettigt till vår brf som har ganska begränsad budget för den här typen av grejer.

Cykelställ hemma
DanielS sa:
Är det någon som har tips på vart man hittar den här typen av cykelställ med möjlighet till fastlåsning av ramen lite billigare?

9000kr+lite markbredning för 6 stycken sådana här är rätt dyrt tycker jag... Jag kollade runt lite för ungefär ett år sedan men hade svårt att hitta något vettigt till vår brf som har ganska begränsad budget för den här typen av grejer.

Jag monterar en massa cykelställ och andra liknande grejer i yrket, och gemensamt för i princip allt är att det är rejält dyra grejer. En enkel pollare som är galvad kostar minst 2000 kr plus moms skulle jag tro. Allt som är lackat eller dylikt är typ dubbelt så dyrt.

Om man ska ner i pris är det förmodligen Hornbach och liknande som har budgetsaker. Även om jag egentligen inte tror på många av deras grejer så är det nog enda sättet att komma ner i pris.

När jag skrev ovanstående kom jag på att jag blev vid en massa galvade cykelpollare i våras, från ett projekt där vi rev en jättestor cykelparkering och gjorde bilparkering istället (helt sjukt, brukar alltid vara tvärt om annars - bort med bilar in med cyklar). Nu ligger de på pall och jag vet inte vad jag ska gör med dom. Det är inga jättesnygga grejer och de kräver att man gjuter fast dem i marken, men de är grymt robusta.

Risk för att detta ses som en annons, men jag ska se om jag kan hitta en bild och återkomma..

Cykelställ hemma
Med förutsättningarna du beskrev i trådstarten är ju det där perfekt! Otympligt för tjuvar och bra låsmöjligheter. Bra jobbat!

Cykelställ hemma
Inga problem, dom är dina. Pga vikt och otymplighet är det avhämtning som gäller. Jag håller till i Partille, utanför Göteborg. Hur funkar det?

Tillbaka
Topp