Cykeltröjor Decathlon

Luzen

Aktiv medlem
Cykeltröjor Decathlon
Någon som provat cykeltröjor (kortärmade) från Decathlon?
Hur är passform och storlek, jämfört med tex Craft eller Castelli...

Deras egen sizeguide lämnar en del att önska...

Cykeltröjor Decathlon
Luzen sa:
Någon som provat cykeltröjor (kortärmade) från Decathlon?
Hur är passform och storlek, jämfört med tex Craft eller Castelli...

Deras egen sizeguide lämnar en del att önska...

Frugan köpte en del kläder där och kvalitet i förhållande till pris är väldigt bra. Kan inte uttala mig om storlek. Ni är inte särskilt lika du och Mona.

Cykeltröjor Decathlon
Nu har jag frågat och frugan är väldigt nöjd med dem. Både kvalitet och passform. De har väl omfattande postorderverksamhet om man vill prova något plagg. Det står Btwin på, så de kan inte misstas för att vara Rapha. :)

Cykeltröjor Decathlon
Vissa produkter hos dom är plastiga som dan (man undrar hur dålig tillverkningsprocessen varit för både människa och miljö) men sen är passformarna jättedåliga.

Deras postorder skickas t ex från lager i Polen.

Men ang storlekar, spec tröjor/byxor. Dom är små, ta alltid en eller två storlekar större.

Cykeltröjor Decathlon
Har aldrig ägt. Dock varit inne i butik och provat. Blev inget köp eftersom passformen på allt jag testade var bedrövlig. Kanske sitter bättre på andra

Cykeltröjor Decathlon
Decathlon har ett stort sortiment av cykelkläder i olika pris- och prestandanivåer. Dessa är graderade 100-300-500-700-900, där "100" är Biltema/Lidl-nivå och "900" kan konkurrera med premiumcykelkläder.

Fram till 2018 stod det "Btwin" på alla Decathlons cykelkläder, med tillnamnet "Aerofit" på "top-of-the-line"-kläderna.

Under 2019 börjar Btwin fasas ut och de enklare produktlinjerna (100-500) döps succesivt om till "Triban" samt 700-900-Aerofit ersätts med "Van Rysel".

Produktlinjerna 700/900/Aerofit/Van Rysel är enligt min erfarenhet kläder där kvalitet i förhållande till pris är väldigt bra. Internationell cykelmedia brukar ge dessa produkter höga betyg.

I bl.a. Storbritannien och Frankrike är Decathlon störst på marknaden volymmässigt på cykelkläder, så något rätt måste de göra.

Noterbart är att de flesta cykelkläder från Decathlon tillverkas inom EU.

Storlekarna är definitivt mer nordeuropeiska (tänk Craft) än italienska/asiatiska.

Som nämnts skickas online-beställningar från deras centrallager i Polen (Lodz). Returer/byten/reklamationer görs dock till svensk adress, eller till deras svenska varuhus (Stockholm och Uppsala).

Cykeltröjor Decathlon
Jag kör på deras road 900-produkter och är nöjd, men jag har aldrig heller provat Assos-bibs eller Castelli Perfetto så det är kanske inte mkt till hjälp.

Jag är en XL och tycker väl att storlekarna är spot on, förutom bibsen som är lite korta - blev XXL på vinterbibsen - annars XL på allt annat.

Edit: jag är 193cm.

Edit2: jag valde Decathlon för att jag enkelt kunde trava in i affären och prova mig fram till det som passade. Hade jag inte haft den möjligheten skulle jag gjort annorlunda. Nätshoppat med returrätt.

Senast ändrad:
Cykeltröjor Decathlon
Efter som jag bor i Spanien där nästan alla kör med deras ,ärken så har jag ganska stor erfarenhet av deras grejer. sjalvklart får man vad man betalar för. Har deras billigaste som nu är 4 år och still going strong. Är en M och tycker att den verkligen passar som en typisk M.

Cykeltröjor Decathlon
Jag har kört en hel del landsvägscykling i deras bibs och tröja av "top"-modellen. Min erfarenhet generellt är att deras billigare grejer sitter skit och deras dyrare modeller sitter normalt. Med det sagt är ju deras dyrare modeller inte alls så dyra i jämförelse med andra märken.

Det enda problemet jag haft med deras bibs är att axelbanden lätt glider av, det gör de inte med andra märken jag kör med.

Cykeltröjor Decathlon
Jag kör deras kortbenta blöjbyxa utan bibs, någon blå blöja, bästa jag provat och massa silicon längst ner så sitter super! Jag är 178cm, 73kg och 46-48 i byxor. Har Large men har också kalsonger under, cyklar MTB och inte landsväg. Medium blev obekväma att gå med för mig så gick upp i storlek, är man på cykeln 99% av tiden man har de på sig kanske mindre storlek kan funka.

Tillbaka
Topp