Cykelvasan 2014

Cykelvasan 2014
placeboeffekten skrev:
-------------------------------------------------------
> Selast: du startar i led 8 kl 08,35

Fast jag startar också 08,35 fast i led 9 ... :)

Cykelvasan 2014
placeboeffekten skrev:
> Selast: du startar i led 8 kl 08,35

Hmm, när jag sökte på mig själv står det: 90-M-09:00-14 Antar att det betyder att jag startar kl 09:00 i led 14, är det korrekt?

Cykelvasan 2014
Selast skrev:
> placeboeffekten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Selast: du startar i led 8 kl 08,35
>
> Hmm, när jag sökte på mig själv står det:
> 90-M-09:00-14 Antar att det betyder att jag
> startar kl 09:00 i led 14, är det korrekt?

Japp.

Cykelvasan 2014
Skickade in min seedning och svärgubbens tidigare i sommar men inte var man i rätt led :) nå väl efter nått email så är vi i rätt led

Cykelvasan 2014
Jag körde Lidingöloppet MTB i våras och seedade mig på det resultatet. Jag anmälde mig i höstas i motion men det står nu att jag ska starta 08.00 (90-T-08:00-3) och T står väl för Tävlingsklass? Jag har alltså lyckats klassa mig till tävlingsklass då eller? Och då måste jag lösa licens och klubbtillhörighet också väl?! Jag förstår inte hur det funkar...

Cykelvasan 2014
Även jag har nu trillat dit på en sista-minuten-biljett och kommer att stå i tredje startled (för att sedan falla som en sten genom startfältet).....,

Nåväl. Det blir min första Cykelvasa och frågan är:
Var bor man? Nära start och bra standard på boendet är viktigt. (Har ingen koll på Sälenområdet överhuvudtaget.)

Cykelvasan 2014
Miracle skrev:
> Lindvallen, så rullar man ca 9 km nedför backen
> och sedan 4 km lätt uppvärmning på platten för
> att komma till starten. :)
>

Var exakt går starten?

Cykelvasan 2014
bakhjul skrev:
> Miracle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lindvallen, så rullar man ca 9 km nedför
> backen
> > och sedan 4 km lätt uppvärmning på platten
> för
> > att komma till starten. :)
> >
>
> Var exakt går starten?

Berga By, du kommer garanterat inte att missa det..

Cykelvasan 2014
Är det helt galet att försöka ta bilen till starten om man bor i Mora? Kommer att bo en bit utanför Mora och ser att bussen kan ta ca 2 timmar till Sälen. Hade varit trevligt om man kan köra (bli körd) direkt från stugan till starten utan att behöva köra till Mora först. Någon som vet vilken väg man kan köra? Eller måste man helt enkelt ta bussen?

Cykelvasan 2014
Kullan skrev:
> Någon
> som vet vilken väg man kan köra?

Vasaloppsvägen, åtminstone Oxberg <-> "Sälen", är avstängd/enkelriktad.
Bussen från Mora åker över Malung.

/Håkan

Cykelvasan 2014
Blir du skjutsad är det inga problem, stanna när det börjar va mycket bilar o cykla resten, annars finns det en camping/skidanläggning inte långt från starten, kanske en kvarts cykling, där kan man lämna bilen, kommer dock inte ihåg namnet

Cykelvasan 2014
Bil från Mora innebär att man får åka typ halvvägs till Idre innan man vänder neråt Berga by eller ta rygg på bussen och köra över Malung.
Sen som tidigare skriver så kommer man få vända med bilen en bra bit från startområdet då det är avspärrat/fullt osv mm..

Jag tar iaf bussen från Mora, även om det krävs att man sitter på den redan vid 6-rycket..

Cykelvasan 2014
Jag fick mailet med startbevis igår kväll i alla fall.

Vad det gäller transport till start osv kan jag dela med mig av erfarenheter från mina två tidigare starter. Då har jag åkt bil till Berga By och parkerat på det gigantiska gräsfältet som man kommer till när man åker in mot Sälen, jag har kommit norrifrån på väg 311. Där står det vakter och visar vart man ska åka in. Första året startade jag sent och då dirigerades man över älven till andra sidan men förra året var jag i tidig och kunde åka på "rätt" sida älven. Från parkeringen är det någon minuts cykling till startgärdet. Där har jag även hämtat nummerlapp vilket gått snabbt och smärtfritt. Supersmidigt med andra ord. Möget med detta upplägg är den, som det känns, ändlösa bussresan efter loppet tillbaka till bilen! Den suger fett när allt man vill är att komma hem till bastu och bärs! I år ska jag bo i Rättvik och planerar att ställa bilen på den stora parkeringen i Mora och bussa upp till starten i Sälen. Då slipper man åtminstone åka buss efter loppet när man är sliten och stel.

Cykelvasan 2014
larason skrev:
> Blir du skjutsad är det inga problem, stanna
> när det börjar va mycket bilar o cykla resten,
> annars finns det en camping/skidanläggning inte
> långt från starten, kanske en kvarts cykling,
> där kan man lämna bilen, kommer dock inte ihåg
> namnet

Någon som vet vad campingen heter? Tänkte nämligen smälla upp ett tält så nära starten som möjligt (Morgontrött och tidig startttid)

Cykelvasan 2014
Kläppen Camping är det som ligger närmast, annars får ni väl tälta på startområdet :-P själv bor jag i Malung och tar bilen upp, och hoppas få den hemkörd också =)

Som glad motionär så har jag även lyckats seeda mig upp från led 33 till 16 så jag är nöjd :-) Lycka till alla som åker!

Cykelvasan 2014
Jag tänker att bussen borde inte komma snabbare fram än om man åker bil? Finns väl ingen bussfil fram till Sälen? :) Det är en annan sak om det är avspärrat långt innan där enbart bussen får köra.. Vi kommer att bli körda i så fall och behöver därför ingen parkering (bara lasta av).

Eller är det bara att inse att man får ta sig till mora och ta bussen? :)

Hittade även en karta över vägarna: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/co...06720bf2fb/Trafikkarta+140805.pdf?MOD=AJPERES

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
matsarne skrev:
> Är det någon som är intresserad av att samåka
> från Stockholm? Jag tänkte tälta på campingen
> i Mora, men är öppen för förslag om någon har
> plats i annat boende i More eller Sälen! Jag har
> bil och har cykelställ för två cyklar, men kan
> nog fixa fram fler ställ.

Tjenare
Jag har inte startplats ännu för vet inte hur det går med all logistik och sånt där.
Har du någon att åka upp med? Jag bor i Uppsala nämligen och är sugen på att åka loppet men har aldrig gjort det och har ingen att åka med heller.
Antar också att man inte åker hem samma dag utan man måste sova över :)

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
Jag har åkt bussen 2år, och iår kommer jag bli skjutsad i bil, bussen går inte över Mora utan går vasaloppsvägen över Oxberg. Vägen är inte avstängd, iallafall inte om du är ute i god tid. Bussen känns dödsdömd, en trång varm buss, sedan ska man leta på hojen som de kastar o slänger med nej tack !

Cykelvasan 2014
Tänkte åka upp kvällen före och sova i husbilen så nära starten som möjligt, sedan kör frugan ner den till Mora camping där vi står natten efter.
Har någon tips på bra ställe att fricampa på nära starten?

Cykelvasan 2014
Ifjol bodde vi på Högfjällshotellet och tog bilen till Lindvallen dit bussen går (slutdestination åter från Mora). Det var ett lysande alternativ för att rulla ner till starten är inga problem, bilkön var enorm nere vid rondellen och fördelen att ha bilen i Lindvallen sen kändes kanon när vi kom åter, tanken att cykla upp till hotellet var inte särskilt lockande, gissar på 200 höjdmeter på 5km sträcka efter 95 redan avverkade km kanske inte är helt optimalt så bilen i Lindvallen är att rekommendera!!!
I år bor vi i Lindvallen så bilen får stå hemma :)

Cykelvasan 2014
Ert bästa råd till en lvg cyklist som ska cykla Cykelvasan? Jag har cyklat mycket lvg men nästan inget mtb. Har bra/hyfsad kondition och bra grejor.

Cykelvasan 2014
julgus skrev:
> Ert bästa råd till en lvg cyklist som ska cykla
> Cykelvasan? Jag har cyklat mycket lvg men nästan
> inget mtb. Har bra/hyfsad kondition och bra
> grejor.

Det är lite skakigt men det är inte tekniskt alls så det är bara att hålla i styret och trampa på.

Är du osäker nerför på de breda stigarna (kan bli lite spårigt och guppigt där), håll till höger och ta det lugnt bara.

Cykelvasan 2014
Hur gör ni med energiintaget under loppet?
Tänkte först ta med camelbaken med blåsan och snickers m.m. men tjänar man inte rätt mycket vikt på att fylla på flaska i kontrollerna och äta omogna bananer och bullar istället?

Cykelvasan 2014
leffo skrev:
> Hur gör ni med energiintaget under loppet?
> Tänkte först ta med camelbaken med blåsan och
> snickers m.m. men tjänar man inte rätt mycket
> vikt på att fylla på flaska i kontrollerna och
> äta omogna bananer och bullar istället?

Vikten är nog försumbar. Gör det du trivs med och passar dig bra.

Själv blir jag tokigt svettig av rygga, så numera kör jag två stora flaskor på cykeln och ryggfickorna fulla med gels/bars. Det funkar för mig men kanske inte för dig...

Tillbaka
Topp