Cykelvasan 2014

Cykelvasan 2014
Hej!
Har några funderingar såhär i packande stund...
1: Hur lång tid innan start bör man va på plats vid starten. (jag räknar med att hämta nummerlapp etc dagen före loppet).
2: Är det bökigt och mycket kö att cykla från högfjällshotellet till starten, bör man räkna med att det tar lite längre tid?
3: Hur funkar det med bussarna efter loppet tillbaka till Sälen/lindvallen? Ska/bör eller får man inte låsa cykeln när den transporteras på lastbilen? Ska man slänga med ett lås i väskan med överdragskläder, eller bör man ha med sig lås under loppet, eller kan man lämna låset på hotellet?
4: Och så det som inte ska hända. OM man skulle bli tvungen att bryta mitt under loppet pga skada eller problem med cykeln, hur funkar det då? Finns transport till start/mål då?

Cykelvasan 2014
3. Låst vid transport är säkert inga problem, min lyfte de bara rakt upp i lastbilen förra året. Avlastningen skedde dock utan min närvaro så risken kan naturligtvis vara att ngn. eker eller två får stryk.. tejpa en lapp på sadeln "Låst!". En kille som bodde på samma hotell som oss fick sin cykel snodd när han skulle hämta ut diplomet efter loppet. Han brydde sig inte nämnvärt om cykeln men bilnyckeln i väska på cykeln och reservnyckeln fanns hemma på Öland...

4. "DELTAGARE SOM BRYTER
Om du tvingas bryta loppet uppsöker du sjukvården vid närmaste kontroll. Sjukvårdarna tar då ditt chips och rapporterar brytningen. Räddnings- och sjukvårdstjänstens funktionärer äger rätt att ta deltagare av banan, om skäl föreligger. Transport ordnas till Mora."

Själv blev man fulkittad idag, halvrakt så det kosta inget extra ;) Ett 4200mAh batteri säkra jag upp telefonen med också, om och ifall att det tar oanat lång tid det här...

CV-14.jpg

Cykelvasan 2014
Bra Karta!!men en detalj....Det står att Vasaloppsvägen är enkelriktad (se tider i info)MEN ..det kan vara bra att känna till att man måste passera Evertsberg FÖRE kl 07:30,vilket inte framgår av kartan,(om man tänkt att åka till Berga by via Evertsberg)iallafall inte vad jag kan se..info från VL sida=.....Enkelriktade vägar lördag den 16 augusti
Fordonstrafik på Vasaloppsvägen är förbjuden:
- från Evertsberg till Fiskarheden kl. 08.00–16.30. Trafik mot Sälen måste passera Evertsberg före kl. 07.30.
- från Oxberg till Evertsberg kl. 09.00–18.00.
Var uppmärksam främst i byarna Evertsberg och Oxberg på cyklister som korsar både Vasaloppsvägen och byvägar. Flaggvakter är utposterade.

Cykelvasan 2014
Om någon åker upp från Sthlm, passerar Skälby, Järfälla och kan tänka sig att ta med sig mina arm/benvärmare vore det toppen.

Det är kallt här uppe i fjällen ;-)

Cykelvasan 2014
pme skrev:
-------------------------------------------------------
> Om någon åker upp från Sthlm, passerar Skälby,
> Järfälla och kan tänka sig att ta med sig mina
> arm/benvärmare vore det toppen.
>
> Det är kallt här uppe i fjällen ;-)

Bump!
(Fryser)

Cykelvasan 2014
pme skrev:
> Om någon åker upp från Sthlm, passerar Skälby,
> Järfälla och kan tänka sig att ta med sig mina
> arm/benvärmare vore det toppen.
>
> Det är kallt här uppe i fjällen ;-)

Ingen?

I övrigt har det regnat här uppe och prognosen säger mer regn i morgon.
Den temporära bron kommer bli läskigt hal med lite regn och lera (karosseriplyfa och 2 m höga gallersidor). Känns inte kul.

Cykelvasan 2014
macaai skrev:
> Någon som såg om det fanns något från POC i
> sälen? Är lite sugen på deras hjälm "octal"

Kaiser vid Sälfjälls torget säljer Poc.

Cykelvasan 2014
Jag var o fluktade på den där bron dom byggt... Den kommer bli snorhal imorrn med lite väta. Formplyfa är materialet utan halkbekämpning.

Cykelvasan 2014
Cyklade på bron idag (45), kan säga att det blev kaos i klunga, folk ramlade och kastade sig av cyklarna.
För oss med gott om fart var det inga problem, fick däremot akta sig för folk som halvlåg på helvetesbron. Var bland de första 300 att åka över, så då höll vi ett helt okej tempo och det blev ändå problem.

Så håll farten uppe!

Cykelvasan 2014
Bropassagen vid Oxberg var oväntat odramatiskt. Trots det borde de kanske ha lagt nät på underlaget för att öka säkerheten.

Däremot undrar man hur Bianchi tänker när det ställer en dåre i sin "monter" om häcklar de som cyklar förbi. Ofräscht.

Cykelvasan 2014
Bron var ok dock vurpa någon framför så det blev tvärstopp för oss med fart.
Lösningen bli nog bättre nästa år.

Annars var de lite geggigt å gött vissa delar.
Kallt i starten tog några mil att bli varm.

Jag är riktigt nöjd annars kapade 29 minuter från i fjol rullade in på 3h 51min

Cykelvasan 2014
Bron var inga problem när jag cyklade förbi. Blev dock ett oväntat drop när den slutade brant (körde FS och satt ner). Backen efteråt däremot, men då tänkte jag på hur den är på vintern utan fäste.

Cykelvasan 2014
Ja, idag var bron hel torr när jag kom så det gick bra.
Dock var det taskig vinkel i slutet med nedåtgående bro direkt mot uppåtgående väg.
Kan tänka mig att det blev betydligt sämre några timmar senare.

Cykelvasan 2014
Bron var lugn för mig med. Mycket nöjd då ja persade med en kvart och kom in på 3:45:45! Enda incidenten var idoten som tyckte det var OK att klämma sig förbi på höger sida mitt på ett av banans mest leriga partier, en hårsmån från att fälla mig. Du hade helsvarta kläder och startnummer 406x någonting, hoppas du fick dubbelpunktering och dog ditt äckel!

Vart finns bilderna förresten? ;-)

Cykelvasan 2014
Jag råkade preja en av spången. Sjukt klantigt av mig, tittade bak och var helt hundra på att det var fritt. Tack och lov ingen vurpa. Men varför så hårda ord, inte är väl alla ni själva felfria maskiner?

(om du som blev prejad av en uppsalacyklist läser det: förlåt!)

Cykelvasan 2014
Hade inga problem med bron, men desto mer problem med kylan...hann inte värma upp ordentligt. Riktigt halt i leran bitvis, trodde jag hade punka flera gånger. Hann hälsa på 42Hz! 3.21 rullade jag in på.

Cykelvasan 2014
Kom tyvärr aldrig över startlinjen då cyklarna stals natten till den 16e...

STULNA CYKLAR! Sälen 16/8! Under natten 15-16 augusti stals två cyklar ur ett garage på Sörnäsgården i Lima/Sälen! Två kolfiber 29"ers. En svart Nishiki Bigfoot Pinnacle 29" och en orange Cresent Marathon 29". Har ni sett något? Hört något? Kontakta mig via PM eller mail simonturesson@gmail.com

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    88.5 KB · Besök: 45
  • image.jpg
    image.jpg
    57.6 KB · Besök: 38
Cykelvasan 2014
Sturesson skrev:
> Kom tyvärr aldrig över startlinjen då cyklarna
> stals natten till den 16e...
>
> STULNA CYKLAR! Sälen 16/8! Under natten 15-16
> augusti stals två cyklar ur ett garage på
> Sörnäsgården i Lima/Sälen! Två kolfiber
> 29"ers. En svart Nishiki Bigfoot Pinnacle 29" och
> en orange Cresent Marathon 29". Har ni sett
> något? Hört något? Kontakta mig via PM eller
> mail simonturesson@gmail.com

Riktigt surt, hoppas att det löser sig!

Cykelvasan 2014
Sturesson skrev:
> Kom tyvärr aldrig över startlinjen då cyklarna
> stals natten till den 16e...
>
> STULNA CYKLAR! Sälen 16/8! Under natten 15-16
> augusti stals två cyklar ur ett garage på
> Sörnäsgården i Lima/Sälen! Två kolfiber
> 29"ers. En svart Nishiki Bigfoot Pinnacle 29" och
> en orange Cresent Marathon 29". Har ni sett
> något? Hört något? Kontakta mig via PM eller
> mail simonturesson@gmail.com

Helt otroligt, i ett garage dessutom.
Beställningsjobb?

Cykelvasan 2014
Ja, man undrar ju. Polisen hade fått in 4-5 anmälningar redan vid 7tiden imorse.. Alla gällde cyklar värda över 15 000:- hopas ni som körde hade en fin tur, såg ut och vara fin bana!

Cykelvasan 2014
Var ett gäng från Luleå/Boden som blev av med 3 st Composite hojar i Lindvallen också, så jäkla surt.

Bron inga problem, hela loppet gick rätt toppen.

Cykelvasan 2014
Selast skrev:
> Bron var lugn för mig med. Mycket nöjd då ja
> persade med en kvart och kom in på 3:45:45! Enda
> incidenten var idoten som tyckte det var OK att
> klämma sig förbi på höger sida mitt på ett av
> banans mest leriga partier, en hårsmån från att
> fälla mig. Du hade helsvarta kläder och
> startnummer 406x någonting, hoppas du fick
> dubbelpunktering och dog ditt äckel!

Du verkar vara en sympatisk person, Selast...

Cykelvasan 2014
castrello skrev:
> Årliga tradition på Cykelvasan: folk blir arga
> för att de inte får cykla i fred. När typ 2
> miljoner cyklister startar samtidigt.

Nu minns jag varför jag inte försöker vara med. Plus hype + kostnad. Men man är ju inte tvingad. Sen är det ju bra att man inte tar en plats från dem som faktiskt tycker att detta är typ roligaste dan på hela året, det får man också tycka, både att det är bra och att det är kul.

Cykelvasan 2014
Någon som vet hur det gått med mannen som kraschade precis efter målgång?

Det var en riktigt vidrig och väldigt onödig olycka. Hoppas för allt jag är värd att det inte gått så illa som jag tror.

Cykelvasan 2014
Annahojt skrev:
> Någon som vet hur det gått med mannen som
> kraschade precis efter målgång?
>
> Det var en riktigt vidrig och väldigt onödig
> olycka. Hoppas för allt jag är värd att det
> inte gått så illa som jag tror.

Vad hände?

Cykelvasan 2014
Tror att den ena bromsade samtidigt som den bakre gjorde någon segergest eller så.

De stöp båda två men den ena blev liggande kvar alldeles stilla i en obehaglig ställning efter att ha slagit i huvudet och axeln.
Jag tyckte att det lät som ben knäcktes, jag hoppas att det inte var något allvarligt.

Cykelvasan 2014
Annahojt skrev:
> Tror att den ena bromsade samtidigt som den bakre
> gjorde någon segergest eller så.
>
> De stöp båda två men den ena blev liggande kvar
> alldeles stilla i en obehaglig ställning efter
> att ha slagit i huvudet och axeln.
> Jag tyckte att det lät som ben knäcktes, jag
> hoppas att det inte var något allvarligt.

Låter som nyckelbenskaos.

Cykelvasan 2014
Har fått information på Facebook.

Han är röntgad utan anmärkning, ligger kvar för observation över natten. Hjälmen sprack helt, måste varit ljudet jag hörde.

Cykelvasan 2014
Maken körde cx. Han har lite skavsår på fingrarna och blodig styrlinda. Klarade inte riktigt målet på fyra timmar utan missade med någon minut. Han gillade i princip allt utom leran vid någon sjö och de lösa korta uppförsbackarna.

Cykelvasan 2014
Såg förresten bara tre på cx inklusive maken. Någon som vet hur många det var? Räknar inte med han med dämpad gaffel och bockstyre...

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
Ja 8km träning i år var väl en smula i underkant ;) Att bakbromsen sluta fungera lagom till när jag stod i startfållan gjorde inte saken enklare, frågade två serviceställen utan framgång. Det var bara att bita ihop, efter halva loppet handlade det bara om överlevnad men jag tog mig i mål i.a.f..

När jag kom upp för den där Preem-race backen var det fullt bestyr med hjärt o lungräddning på en kraftig karl. Mötte ambulansen i samma stund och enligt en tjej vid nästa depå "fick de igång han.

Hoppas det gick bra.

Cykelvasan 2014
Annahojt skrev:
> Någon som vet hur det gått med mannen som
> kraschade precis efter målgång?
>
> Det var en riktigt vidrig och väldigt onödig
> olycka. Hoppas för allt jag är värd att det
> inte gått så illa som jag tror.

Låter som han som bor 10m bort på campingen i Mora. Han är ute från sjukhuset med 2 brutna revben och 6 stygn vid ögat och en hjärnskakning då förmodligen. De ville ha kvar honom men han ville till sin husbil. De kollade allt möjligt innan han fick gå så de är ganska okej ändå får vi hoppas. Han åker hem till Skåne som planerat imorgon :)

Cykelvasan 2014
T.R.S. skrev:
Att bakbromsen sluta fungera lagom
> till när jag stod i startfållan gjorde inte
> saken enklare, frågade två serviceställen utan
> framgång. Det var bara att bita ihop, efter halva
> loppet handlade det bara om överlevnad men jag
> tog mig i mål i.a.f..

Det var synd att den säckade ihop först i startfållan. Vi stod och körde luftning och påfyllning av olja till shimanobromsar i servicetältet vid starten.

Någon som vet vilken tid snubben med stinkyn fick för tid? Utav ren nyfikenhet =)

Tillbaka
Topp