Cykelvasan 2014

Cykelvasan 2014
Jag tänker köra med Camelbak och en tom flaska på ramen som jag fyller i en kontroll. Då slipper jag vikten i första backen. Gel är int för mig. Jag håller tillgodo med det som bjuds på vägen. :-)

Frid!

Cykelvasan 2014
ApansBror skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på "drivorna" med flaskor som ligger i
> backarna är det nog tryggast att ha camelbak.

Eller bra flaskhållare. Har inte tappat en flaska hittills men sett drivorna precis som du ;-)

Cykelvasan 2014
pme skrev:
> ApansBror skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med tanke på "drivorna" med flaskor som ligger
> i
> > backarna är det nog tryggast att ha camelbak.
>
> Eller bra flaskhållare. Har inte tappat en flaska
> hittills men sett drivorna precis som du ;-)

Utan att ha några bevis så misstänker jag att flaskor inte bara flyger ur flaskhållare, utan även ur fumliga händer som ska ta ut eller lägga tillbaka flaskan.

Cykelvasan 2014
Det brukar vara ett par knölar, sen 10-15st flaskor efter några meter. Sen 5-10st slangar efter ytterligare några meter :-) var likadant på Engelbrektsturen.

Cykelvasan 2014
Precis, flaskorna ligger ju oftast där det är som knöligast. Kanske inte det mest optimala stället att sträcka sig efter flaskan på. Flaskor flyger helt enkelt ur dåliga kopior på klofiberflaskställ från Aliexpress.

Cykelvasan 2014
på engelbrektsturen och ränneslättsturen körde jag 1L camelback + 750ml flaska. Flaskan fyllde jag på en gång med några dl sportdryck i slutet. Annars drack jag nån kopp i depåerna.

Cykelvasan 2014
Jag anser mig överbevisad. Dock såg jag ett par bortfumlingar av flaskor på Engelbrektsturen, så en viss andel går nog förlorad den vägen också.

Cykelvasan 2014
Ni som kör XX1, vilken storlek på klinga kör ni fram ? Í fjol körde jag 2x10 mwd 38T och 11-36 kasett bak och tyckte det gick OK i mål på 3:16 men velar mellan 36T och 38T i år. Vilken skillnad ger egentligen kassettens minsting på 10T vs tidigare 11T ?

Kanske blir 36T i år som 38T var på fjloårsuppsättningen ?

Cykelvasan 2014
38x11 ger 3.45 i utväxling
36x10 ger 3.6 i utväxling

Så med 36 fram och 10 bak så kan du köra snabbare än ifjol! På en 29" med 115 i kadens borde det gå en bit över 50km/h.

Cykelvasan 2014
Fredrik5288 skrev:
> Ni som kör XX1, vilken storlek på klinga kör ni
> fram ? Í fjol körde jag 2x10 mwd 38T och 11-36
> kasett bak och tyckte det gick OK i mål på 3:16
> men velar mellan 36T och 38T i år. Vilken
> skillnad ger egentligen kassettens minsting på
> 10T vs tidigare 11T ?
>
> Kanske blir 36T i år som 38T var på
> fjloårsuppsättningen ?

Du kan räkna själv och jämföra här: http://www.gear-calculator.com/

Skillnaden mellan 36 och 38 är typ 2km/h 45 istället för 47 vid kadens 90.

Själv kör jag 34/10 och tycker det har fungerat bra hela säsongen, sällan jag känner mig begränsad när jag ligger på 34/10. Däremot åt andra hållet. Så kanske 36t är en bra kompromiss, går ju trots allt en del uppför på CV :)

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
Victorx skrev:
> Ungefär hur många dagars vila borde man ha innan
> loppet?

Du känner ju din kropp bäst men för mig räcker det att ta det lugnt dagen innan. Dock inga långpass sista dagarna.

Cykelvasan 2014
Victorx skrev:
> Ungefär hur många dagars vila borde man ha innan
> loppet?

Det beror helt på hur tränad du är. Kanske vila på onsdag och lätta pass på tor och fre för att hålla igång benen. Tror inte på totalvila i tre dygn innan tävlingen.

Lycka till
S

Cykelvasan 2014
ski3r skrev:
> Victorx skrev:
> -----
> > Ungefär hur många dagars vila borde man ha
> innan
> > loppet?
>
> Du känner ju din kropp bäst men för mig räcker
> det att ta det lugnt dagen innan. Dock inga
> långpass sista dagarna.

Jag tänkte värma upp med cv30 och cv45 på fredagen. Sen måste man väl cykla till starten i Sälen.

Cykelvasan 2014
Ismael skrev:
> Victorx skrev:
> -----
> > Ungefär hur många dagars vila borde man ha
> innan
> > loppet?
>
>
> Det beror helt på hur tränad du är. Kanske vila
> på onsdag och lätta pass på tor och fre för
> att hålla igång benen. Tror inte på totalvila i
> tre dygn innan tävlingen.
>
> Lycka till
> S

Intressant läsning.
Jag säger en veckas vila då känner man sig tokstark på dagen d när depåerna är välfyllda.

Cykelvasan 2014
NormarkPatric skrev:
> Jag kör på ett hårt pass idag, lugnt pass
> imorn, vila på torsdag och sen lite rull tidigt
> på fredag för att väcka benen.

+1

Så gör jag med. Skulle jag vila tre dagar eller fler innan så blir det svårt att få fart på benen sedan. Men det kan ju ha med åldern att göra, vad vet jag. :)

Frid!

Cykelvasan 2014
Jag joggar lätt idag, sen blir det lite lek på cykeln imorgon och vila fredag.
Men intressant och svårt att veta det optimala. Är nog bara att köra många lopp och lära känna sin kropp.

Vad rekommenderar ni för kläder/utrustning om det blir regn?

Cykelvasan 2014
Jag har märkt att min prestation blir bättre när jag har mycket träningsmängd fram till loppet. Gärna intervallpass och alternativ träning veckan innan.
Så här ser mitt schema ut denna vecka:
Söndag - Finnmarksturen
Måndag - ÅH-jogg 1 timme
Tisdag - Rullskidintervaller totalt 2 timmar
Onsdag - 5x2min intervall på MTB totalt 1 timme
Torsdag - Vila
Fredag - 30-45 minuter väckningspass med 4-5 fartökningar
Lördag - Cykelvasan

Så här brukar det se ut och fungerar bra för mig. Längre vila är bara negativt, kroppen ställer in sig på inaktivitet och benen blir väldigt tunga. Men sen beror det ju på vad man har ätit också hur man mår på morgonen vid startlinjen.

Cykelvasan 2014
Luzen skrev:
> Hur lång tid innan start behöver man sätta sig
> på bussen i Mora?

Bussresan tar i alla fall ca 2h 30min enligt min erfarenhet, har iofs åkt efter loppet och är inte helt 100 på att trafiken är densamma som på morgonen. Jag tänker försöka åka från mora ca 3,5 timmar innan min starttid och ge mig själv en halvtimme för köande/cykellastning innan så jag kommer att vara på plats 4 timmar innan min starttid. Det kanske är för mycket men jag är hellre en halvtimme för tidig än för sen...

Cykelvasan 2014
Luzen skrev:
> Hur lång tid innan start behöver man sätta sig
> på bussen i Mora?

Jag har för mig att bussresan på morgonen tog strax under 2 timmar förra året

Cykelvasan 2014
Vilken är bästa/snabbaste vägen med bil från Orsa/Mora till startplatsen och ungefär hur lång tid får man räkna med att det tar att åka? Jag ska starta CV kl 10.45.

Cykelvasan 2014
För att bli lite peppade inför helgen postar jag denna gamla film. Den är från 2011 och gjord av tidningen Kadens, som sen försvann (kanske blev Bicyling på nåt vis?). Trevlig i sin enkelhet.

Cykelvasan 2014
Hedlund80 skrev:
> http://www.dt.se/dalarna/mora/cykelvasan-far-egen-
> bro-i-oxberg
>
> Ser hal och trång ut :/

Ja, jag cyklade där i tisdags när det regnade en del och den såg superhal ut. Första stigningen som man ser på bilden är dessutom ganska brant. Tyvärr var bron stäng så jag kunde inte provcykla den. Hoppas de lägga på någon matta/nät eller ANNAT.
Kan bli riktigt intressant när åkare 8342 skall åka upp och det samlats gegga/grus och det samtidigt är 5 st går uppför.

Cykelvasan 2014
Hur går själva startproceduren till?
Är det fler fållor där man flyttas framåt vartefter?
Hur långt före start måste man vara på plats om man vill stå hyfsat långt framme i gruppen?

Cykelvasan 2014
PeterÄlvsjö skrev:
> Hur går själva startproceduren till?
> Är det fler fållor där man flyttas framåt
> vartefter?
> Hur långt före start måste man vara på plats
> om man vill stå hyfsat långt framme i gruppen?

Starten är väldigt smidig. Klart och tydligt skyltat om vilken rad man ska ställa sig i, sen släpps väl omkring 250 cyklister iväg var 5:e minut. Spelar ingen större roll var i startgruppen du står, om du nu inte siktar på att vinna :) Första kilometrarna är bred å fin uppförsbacke där det finns gott om plats å tid å ta rygg på valfri cyklist å placera sig.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
Om man är ute efter placering i motionsklass kan det vara fördel att inte starta först i gruppen. Rätta mig om jag har fel, men din tidtagning börjar räknas först när chippet passerar startlinjen. Starta en bit bak och kör sedan ikapp dem längst fram och vips har du några sekunders försprång även om ni går i mål samtidigt!

Cykelvasan 2014
matsarne skrev:
> Om man är ute efter placering i motionsklass kan
> det vara fördel att inte starta först i gruppen.
> Rätta mig om jag har fel, men din tidtagning
> börjar räknas först när chippet passerar
> startlinjen. Starta en bit bak och kör sedan
> ikapp dem längst fram och vips har du några
> sekunders försprång även om ni går i mål
> samtidigt!

Jo, men nog är det så. En annan taktik är ju att lägga sig först i sin grupp och sen köra ikapp gruppen före och vips har du fem minuters försprång även om ni går i mål samtidigt!

Cykelvasan 2014
Haha, jo jag tänkte på den också, men jag tänkte snarare att köra ikapp typ 15 sekunder. 5 minuter blir tufft. Man vill ju inte köra solo, så att gå ut först i gruppen innebär att man måste vänta in de andra och alltså ligga lite efter tidsmässigt.

Cykelvasan 2014
wobblie skrev:
> Min taktik är att cykla förbi killen som ligger
> först i första startgruppen, och sen hålla
> positionen.

Du kommer aldrig om mig ;-)

Tillbaka
Topp