Cykelvasan 2014

Cykelvasan 2014
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Seedningarna sker i en del utvalda långlopp och
> man skall vara max 30% över vinnartiden för att
> få tillgodoräkna sig en seedning.
> Om t.ex Calle Friberg är med, vilket är rätt
> vanligt, så behöver man vara riktigt duktig och
> stark cyklist om man skall klara denna 30%-gräns.

30% gäller endast för elitleden och då krävs även tävlingslicens. Som motionär kan du ha betydligt högre procent på vinnartiden...

Cykelvasan 2014
-Från vasaloppets FB sida-

Ska du cykla CykelVasan? Du som är anmäld kommer att få information om starttid, startnummer med mera under vecka 32 (4-10 augusti). Vi skickar informationen till den e-postadress du angivit vid anmälan (och som du har registrerat på Mina sidor).

KungJulian skrev:
> nirre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mindre än 3 veckor kvar och jag har
> fortfarande
> > inte fått mail med starttid och grupp. När
> bör
> > detta dyka upp?
>
>
> De skickar ut mail i början av augusti så om
> några dagar plingar det nog till i inkorgen.

Cykelvasan 2014
RobK skrev:
> Ni som kör 1x10, vad tänker ni köra med för
> framklinga och kassett på Cykelvasan?
> Jag kör tillvardags med 34t fram och 11-36+40t
> bak och har en 27,5". Jag har tankar på att
> slänga på en större framklinga, men undrar hur
> mycket större för att ändå fixa
> uppförsbackarna hyggligt.

I vilken km/h trampar du ur nuvarande utväxling?
Jag har 34t fram och 10 i bak och kommer inte byta. Den där sista kuggen från 11 till 10 gör mer än man tror. Kört tre långlopp detta år och tycker det fungerar bra. Enda gången jag känt att det skulle vart bra med en växel till va starten i Ränneslättsturen då det gick hysteriskt fort, men det handlar bara om några få sekunder då man ligger och snurrar på 50km/h+

Cykelvasan 2014
Angående seedning så är det bara att ringa så fixar dom det direkt! :)

Angående utväxling så kör jag med 38T och 11-36 på 29a, funkat bra på dom flesta långloppen.

Cykelvasan 2014
Jävligt skumt detta med Seednningen verkar de som, seeda mig genom Solstaloppet, kom typ 36e plats av ca 200. Skicka in detta och blev meddelad att jag hamnar i led 2.

Kollar jag på startlistan har jag hamnat i tävlingsklass och inte motion som jag var anmäld till, har starttiden 08:00-2

Mycket konstigt men det kanske visar fel på deras sida.

Cykelvasan 2014
Dexter skrev:
> Jävligt skumt detta med Seednningen verkar de
> som, seeda mig genom Solstaloppet, kom typ 36e
> plats av ca 200. Skicka in detta och blev meddelad
> att jag hamnar i led 2.
>
> Kollar jag på startlistan har jag hamnat i
> tävlingsklass och inte motion som jag var anmäld
> till, har starttiden 08:00-2
>
> Mycket konstigt men det kanske visar fel på deras
> sida.

Led 2 är ju ett tävlingsled iallafall, de trodde nog att du ville seeda upp dig dit. Man får ju bara seeda sig i motionsklassen om man kör första gången (om de inte ändrat sig för i år, informationen är lite luddig), och då hamnar du i ditt fall i främsta seedningsledet som är startled 8.

Cykelvasan 2014
Det är nog rätt vanligt att folk anmäler sig till motionsklassen, kör seedningslopp med en tid som räcker till tävlingsklassen och därefter seedar in sig dit. Så gjorde jag, fast jag köpte startplatsen först i veckan.

Cykelvasan 2014
Står det led 2 så är det nog led 2 också, då måste du ha licens eller skaffa engångslicens på plats. Vill du köra motionsled rekommenderar jag att du kontaktar dem.

Cykelvasan 2014
Hej alla!
Hur är lättaste/bästa sätt att ta sig till starten?
Jag har boende i högfjällshotellet dit jag åker med bil. Har även bokat buss från mora->sälen->lindvallen.

Är det bäst att ta bilen till startplatsen, eller till Lindvallen, eller helt enkelt låta bilen stå vid hotellet? Vad jag förstått så är det mycket nerför från hotellet till både lindvallen och starten, men starten är 1,5 mil ändå, och cykla den sträckan uppför efter loppet är väl inte lika latjo...

MVH Vilsen förstagångsvasacyklare.

Cykelvasan 2014
Brukar bo i köarskär, ca 1 km från högis och cyklar ner, drygt 10 km nerför och sen ca 4 platt, tar typ 25 min, inget problem.

Brukar ta bussen till lindvallen, lite höjdmeter hem men ingen fara, parkera där annars.

Cykelvasan 2014
Jag cyklade också ner från Lindvallen. Jag och mina kollegor trodde inte våra öron när vår ledare sa att vi skulle cykla 13 km till starten till och börja med, men så blev det ändå. :)
Det var bra för det var tjockt med bilar så det hade blivit bra stressigt om vi tagit dessa.

Frid!

Cykelvasan 2014
westeras skrev:
> Någon som har en aning om vilket led man kan
> hamna i om man cyklade på 4.30 förra året?

Runt startled 25.

Cykelvasan 2014
placeboeffekten skrev:
> westeras skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har en aning om vilket led man kan
> > hamna i om man cyklade på 4.30 förra året?
>
>
> Runt startled 25.
Asch då. Seedade in mig på led16 förra året, nåja

Cykelvasan 2014
Är det någon som är intresserad av att samåka från Stockholm? Jag tänkte tälta på campingen i Mora, men är öppen för förslag om någon har plats i annat boende i More eller Sälen! Jag har bil och har cykelställ för två cyklar, men kan nog fixa fram fler ställ.

Cykelvasan 2014
matsarne skrev:
> Är det någon som är intresserad av att samåka
> från Stockholm? Jag tänkte tälta på campingen
> i Mora, men är öppen för förslag om någon har
> plats i annat boende i More eller Sälen! Jag har
> bil och har cykelställ för två cyklar, men kan
> nog fixa fram fler ställ.

Inte samåkning med en stugplats över i Sälen ifall campingen inte lockar:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2209415/2473960#msg-2473960

Seedade mig för övrigt till led 5 efter Engelbrektsturen.

Cykelvasan 2014
Jag står i valet och kvalet mellan min Specialized Epic Comp 29" eller min hemmabyggda helstela fulkines 29" (somhar 1x10). Överlever man på helstelt? Kontrollmässigt är det inga störra problem på den banan, men frågan är om man skakar sönder... Och går det särsklit mycket fortare egentligen? Kinesen är ca 4 kilo lättare än Epicen. Tänkte köra på lite drygt 3 timmar...

Cykelvasan 2014
Jag körde min helstela "kines" förra året. Hade 2x10 då med 42 på storklingan och 11-36 bak. Gick aldrig ner på lillklingan fram. Körde Furious Fred bak + Hutchinson Mamba fram slanglöst. Körde in på 3.12 från led 4.

Upplevde det inte som några stora problem. Var lite trött i armar/överkropp vid Oxberg efter de stökigaste partierna men tror helt klart jag tjänade på att köra stelt. Hängde med fint genom de korta stökpartierna och körde med lätthet om många efter grusvägarna.

I år blir det min nya helstela + 1x10, 42nw fram 11-36 bak. Lutar mot slanglösa Thunder Burt med ca 1.7 bars tryck. Startar i led 2 i år.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
Wengelin kom ju 7:a (45 sekunder efter) på en Epic så det går ju att cykla fort med FS med :)

Någon som har skickat in seedning via deras PDF, jag har inte fått något mail och inser att det kanske inte gått iväg något mail, försökte köra via gmail, men ville nog inte.

Cykelvasan 2014
En snabb men fantastisk uttjatad fråga. Sitter och velar på köpknappen, Continental Race King eller Schwalbe Racing Ralph? Båda med den finare gummiblandningen, inte snikvarianten. Däcktryck sköter jag själv.

Cykelvasan 2014
nirre skrev:
> En snabb men fantastisk uttjatad fråga. Sitter
> och velar på köpknappen, Continental Race King
> eller Schwalbe Racing Ralph? Båda med den finare
> gummiblandningen, inte snikvarianten. Däcktryck
> sköter jag själv.

Vilket som, men ta de extra grammen med tjockare sidoväggar. Snakeskin eller motsvarande hos Conti. Stenkrosset på grusvägen efter 1,5 mil är vasst!

Cykelvasan 2014
Intressant med en Epic top 10! Det talar ju för att att köra FS då. Epicen är ju rätt snabb.

Håller med om föregående, kantgrepp är helt ointressant på Vasan. Jag körde Furious Fred bak och fram förra året. Inga greppproblem, enda nackdelen är punka-känsligheten.

Cykelvasan 2014
pennerdal skrev:
> Bättre kantgrepp! på cv! say whaaaaat?

Däcken är ju inte slut efter 95 km. Kan vara bra med bättre kantgrepp på andra stigar ;-)
(säger jag som kommer köra på mina gamla RaceKing)

Cykelvasan 2014
ski3r skrev:
> Har ni fått startleden på mail? Jag kan inte se
> någonting då jag loggar in på kontot...

+1 Jag har inte heller fått något om starttid/led från Vasaloppet ännu och kan inte heller hitta något på "mina sidor".

Cykelvasan 2014
OK tack, visst jag är avslappnad som sjutton men jag måste snart börja rodda med resa och boende och då är det bra att veta ungefär när man ska starta.

Cykelvasan 2014
Jag har ej heller fått något mail med info om startnummer. Däremot så skickade jag för några veckor sedan iväg ett seedningsmail via deras pdf fil och fick svar direkt.

Var idag inne på mina sidor på vasaloppet.se och där kunde jag se både startnummer och startgrupp. Så mail borde nog komma snart.
Men ni som ej fått mail än och vill veta info..testa att gå in på vasaloppet.se och gör en sökning på ditt namn och så borde du se all info som behövs :)

Tillbaka
Topp