Cykelvasan 2014

Cykelvasan 2014
Jag höll på ställa till det för mig själv. I en utförslöpa efter Mångsbodarna tappade jag spåret och hamnade i singelstenen. Det gick varken att bromsa eller styra så det vart full makaron, 40+ eller nått, ut i spenaten.

Först kom en stubbe och jag hade i princip tagit farväl till högerfoten men lyckades missa stubben på nått vänster. Nästa hinder blev ett vinkelrätt djupt dike och bruten nacke for genom huvudet. Men lyckades hålla mig i skrået mot spåret och missa dessutom vägtrumman som gick i diket. Sen gick det uppför och det blev ett abrupt stopp mot en jordhög/stubbe. Jag var helt chockad över att jag inte slagit halvt ihjäl mig. Var helt säker jag skulle få åka ambulans därifrån. Kedjan hoppade av så det blev lite pyssel med det.

Det var inte jättemånga bakom mig men om nån eventuellt har det på film så är jag intresserad :O)

En tre fyra stycken såg jag tas om hand och transporteras iväg. Samt att jag såg en ATV i diket strax innan Mångsbodarna ute på asfaltssträckan.

/Freddo

Cykelvasan 2014
Annahojt skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror att den ena bromsade samtidigt som den bakre
> gjorde någon segergest eller så.
>

Så Landström vann inte? Eller var det Darvell som trodde han vunnit?

Cykelvasan 2014
Annahojt skrev:
> Såg förresten bara tre på cx inklusive maken.
> Någon som vet hur många det var? Räknar inte
> med han med dämpad gaffel och bockstyre...

Jag körde cx med 2.1" däck. Inga större problem förutom att benen var rökta efter fredagens lopp. Kom in på lite under fyra. Midnattloppet ikväll gick på ren vilja.

Cykelvasan 2014
Tobias 74:a skrev:

> Du verkar vara en sympatisk person, Selast...

Svårt att avgörs själv men jag tror jag är ansedd som en rätt OK person. Mina hårda ord igår var kanske lite överilade och skrivna under påverkan av en eller annan återhämtnings öl.

Det jag dock fortfarande stör mig enormt på är den typen av personer som tycks tro att oavsett om det är fritt eller ej ska pressa sig förbi. Säkerheten bygger ju till stor del på att alla vet att det går fortare till vänster i spåren. Det är en universell (nästan) uppförandekod i trafiken. Det var helt onödigt att köra om just där mitt i ett spårigt lerfält med mycket ont om plats ute till höger. Dessutom var snubben inte direkt elitklass utan låg mer eller mindre kvar i samma fart en bit fram i klungan.

Strunt samma, stört onödigt beteende och onödigt hårda ord.

Kul lopp och mycket bra stämning för övrigt utmed banan och i Mora.

Cykelvasan 2014
Loppan_312 skrev:
> Nån som vet hur de gick för tandemcykeln på
> 45an? Såg rätt häftig ut

De kom in i mål iaf men jag vet inte tiden. Såg de rulla in över mållinjen. Bra jobbat

För mig så gick det bra nästan hela vägen. Hade bra flyt och låg på en tid som skulle inneburit 30 minuter bättre än förra året.
Tyvärr sket det sig 3 km från mål. Då gick bakre kassetten sönder och det gick inte att trampa öht.
Så jag gick/joggade in i mål. Jag hatar att springa och göra det i MTB-skor är ännu värre :-(
Men jag kom i mål iaf och står säkert på startlinjen nästa år också.

Cykelvasan 2014
Loppan_312 skrev:
> Annahojt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som vet hur det gått med mannen som
> > kraschade precis efter målgång?
> >
> > Det var en riktigt vidrig och väldigt onödig
> > olycka. Hoppas för allt jag är värd att det
> > inte gått så illa som jag tror.
>
> Låter som han som bor 10m bort på campingen i
> Mora. Han är ute från sjukhuset med 2 brutna
> revben och 6 stygn vid ögat och en hjärnskakning
> då förmodligen. De ville ha kvar honom men han
> ville till sin husbil. De kollade allt möjligt
> innan han fick gå så de är ganska okej ändå
> får vi hoppas. Han åker hem till Skåne som
> planerat imorgon :)

Nä det måste vara en annan. Den här skulle ha åkt direkt efter men låg kvar för obs över natten.

Det var dessutom någon tjej som blev påkörd och fick sy båda knäna och kommer att få operera handen. Den som körde på stannade inte ens och kollade så allt var ok utan hoppade upp på cykeln och drog iväg.

Såg många med större och mindre skador, en kille som kanske var din granne stod efter målet och medaljutdelningen med sönderrivet ansikte och en filt om sig. En annan med armen i mitella och ytterligare någon som var omplåstrad i halva ansiktet.

Det är ju sånt som kan hända, men att komma i mål och skadas sen känns lite onödigt.

Cykelvasan 2014
T.R.S. skrev:
> När jag kom upp för den där Preem-race backen
> var det fullt bestyr med hjärt o lungräddning
> på en kraftig karl. Mötte ambulansen i samma
> stund och enligt en tjej vid nästa depå "fick de
> igång han.
>
> Hoppas det gick bra.

Jag stod fem meter bort när han föll ihop. Grymt otäckt. Även om jag gjort en hlr kurs för inte allt för länge sen så låser sig huvudet. Som tur var stannade det omedelbart någon med bättre koll. Men hade inte ambulansen stått i Oxberg en kilometer bort vettefan om han hade klarat sig. Han hade varken andning eller puls när han föll iho och blev askgrå ganska snabbt. Men jo de fick igång honom innan de körde iväg med ambulansen. Krävdes ett par försök med hjärtstartare.

Man är inte kaxig när det händer något sånt..

Cykelvasan 2014
Rattnalle skrev:
> T.R.S. skrev:
> -----
> > När jag kom upp för den där Preem-race
> backen
> > var det fullt bestyr med hjärt o lungräddning
> > på en kraftig karl. Mötte ambulansen i samma
> > stund och enligt en tjej vid nästa depå "fick
> de
> > igång han.
> >
> > Hoppas det gick bra.
>
> Jag stod fem meter bort när han föll ihop. Grymt
> otäckt. Även om jag gjort en hlr kurs för inte
> allt för länge sen så låser sig huvudet. Som
> tur var stannade det omedelbart någon med bättre
> koll. Men hade inte ambulansen stått i Oxberg en
> kilometer bort vettefan om han hade klarat sig.
> Han hade varken andning eller puls när han föll
> iho och blev askgrå ganska snabbt. Men jo de fick
> igång honom innan de körde iväg med ambulansen.
> Krävdes ett par försök med hjärtstartare.
>
> Man är inte kaxig när det händer något sånt..

Många verkar inte vara så bra tränade när dom ställer upp. Även i ganska små backar klev folk av och gick upp.
På vårt vandrarhem bodde en kvinna 60+ som skulle åka med en vanlig brukscykel, i och för sig med växlar men däcken var rena slicksen. Inga räfflor alls mitt på. Undrar hur hon fixade Oxbergssjön.

Cykelvasan 2014
PeterÄlvsjö skrev:
> På vårt vandrarhem bodde en kvinna 60+ som
> skulle åka med en vanlig brukscykel, i och för
> sig med växlar men däcken var rena slicksen.
> Inga räfflor alls mitt på. Undrar hur hon fixade
> Oxbergssjön.

Låter inte helt olikt att köra med Thunder Burt med 3 bar, som var och varannan verkar göra ;-)

Cykelvasan 2014
De med tandemcykeln stod vi och snackade med i Eldris. Den var beställd från Italien. Det har tydligen blivit en Paralympics-gren och förbundet satsade visst rätt hårt på disciplinen.

Det fanns inget frinav mellan fram och bak så de var tvungna att trampa i takt.

/Freddo

Cykelvasan 2014
Gjorde själv ett jäkligt bra lopp där jag förbättrade mig med över 1 timme och rullade in på 3.38.02!

Kör heldämpad Canyon Lux och är så grymt jävla nöjd med den - mestadels helt låst men Foxdämparen bak sviktar lite ändå men inget som stör.

Stod och kliade mig lite i huvudet runt däckval kvällen innan - Conti RK eller X-king - det blev X-king och glad är jag för det. Mycket var det väl för att slippa hålla på att kladda med ny gucka i däcken osv. Fattar inte att fler inte väljer att köra slanglöst - rena drömmen.

Såg själv relativt lite olyckor men det kan väl bero att jag startade i led 18 och körde upp mig till de som låg i led 14-15. Verkar som många av de "nasty" olyckorna sker bland folk som inte har erfarenhet av snabb utförscykling.

Har fått lite inside-information om att nästa år så blir det "öppet-spår" på lördagen och det riktiga loppet på söndagen - mycket för att ge fler chansen att åka, få in fler utländska åkare och minska skadorna. Det kommer inte att bli web-anmälan a la 2,32 min utan någon slags prioritering av de som kört tidigare samt de som kan seeda in sig erbjuds plats till söndagen och övriga får köra "öppet spår"

Avslutningsvis - kul Vasa med lite mer utmaning än tidigare år (för mig hade det gärna kunnat få ha regnat lite mer innan).......

Cykelvasan 2014
Den enda olycka utför som jag såg var den jag själv ställde till med.

De andra var på platten mest tyckte jag.

Vore bra om de kör på söndagen för då kan jag vara med. Fast det är nog inte det bästa ur trafiksynpunkt.

/F

Cykelvasan 2014
Då har man kört premiärturen på denna tävling , var tänkt att jag skulle seeda upp mig genom Engelbrektsturen men en 3st punkteringar där så bröt jag den tävlingen..
Så jag fick starta i startled 34, loppet gick ganska bra bra med tanke på den mediokra träningen jag har kört i år.
Tränade ganska så entusiastisk till Vättern och sedan efter det bara lite då och då snitt 1 gång i veckan kanske + jobbpendling.

Körde på ganska bra hela loppet , men tog det lite lugn i mitten så jag kunde vila lite .
Sen när jag kom ner mot Mora såg jag på klockan att det fanns en möjlighet att komma under 4 timmar om jag tar och skyndar på lite .
Med 5km kvar har jag 10 minuter på mig,men efter campingen kör jag tyvärr ihop med en annan cyklist (om det var jag eller hon som var ivägen vet jag inte men i backen for jag och hon ).
så tiden blev 4:02:42 + att man är lagom mörbultad i hela kroppen.

Tror jag tar cykeln i vinter då det är öppetspår

Cykelvasan 2014
Ska tilläggas att allt för många verkar ha på tok för mycket luft i däcken - jag körde med 1,8 fram och 2,0 bak, förvisso slanglöst men vid pumpstationen i starten såg jag folk som tryckte i både 3 och 4 bar....

Cykelvasan 2014
Jag åkte ju på en punka i fållan, fålla3, det sprutade tätgegga och jag snurrade o skakade o pumpade till slut i 3kg för o få tätt i hålet mellan fälg o däck. Blev klar 30sek innan start :)

Cykelvasan 2014
Lite OT: Jag har känslan av att FS är betydligt mindre punkteringskänsligt, iallafall bakhjulet.
Har kört 1 1/2 år med HD (Stansat), Roro/Rara och TB på min FS 27,5 - inte en punktering. Kan inte minnas att jag kört så länge utan punktering med mina HT (15år).

Cykelvasan 2014
Stuvstaix skrev:
> Lite OT: Jag har känslan av att FS är betydligt
> mindre punkteringskänsligt, iallafall bakhjulet.
> Har kört 1 1/2 år med HD (Stansat), Roro/Rara
> och TB på min FS 27,5 - inte en punktering. Kan
> inte minnas att jag kört så länge utan
> punktering med mina HT (15år).

Jo det är väl rimligt. Även lite gung med "låst" dämpare jämnar ju ut belastningen på däcket.

Cykelvasan 2014
Valde bort cyclocrossen till förmån för hardtailen. Ångrar inte det beslutet. Tycker det gick trögt stundtals, och det hade garanterat kostat med crossen - antagligen mer än det smakat. Kapade 20 min från förra året och gick i mål på 3:05 fr startled 5.

Cykelvasan 2014
Selast skrev:
> Tobias 74:a skrev:
> -----
>
> > Du verkar vara en sympatisk person, Selast...
>
> Svårt att avgörs själv men jag tror jag är
> ansedd som en rätt OK person. Mina hårda ord
> igår var kanske lite överilade och skrivna under
> påverkan av en eller annan återhämtnings öl.
>
> Det jag dock fortfarande stör mig enormt på är
> den typen av personer som tycks tro att oavsett om
> det är fritt eller ej ska snyta sig.
> Trivseln bygger ju till stor del på att alla
> vet att det är äckligt att få andras snor på sig.
> Det är en universell (nästan) uppförandekod i
> trafiken. Det var helt onödigt att snyta sig just där mitt i en klunga av medcyklister. Dessutom var snubben
> inte direkt elitklass utan låg mer eller mindre
> kvar i samma fart en bit fram i klungan.
>
> Strunt samma, stört onödigt beteende och
> onödigt hårda ord.
>
> Kul lopp och mycket bra stämning för övrigt
> utmed banan och i Mora.

+1 Prosit!

Cykelvasan 2014
Första gången för mig igår. Brukar banan vara så guppig på vissa ställen? Var ju lite "gropigt".
Blir garanterat att skaffa linser tills nästa år så man ser allt ifrån lite längre håll.

Cykelvasan 2014
Nä banan verkar bli värre och värre. Fast jag vet inte om det kanske beror på att jag får fler och fler startande framför mig för var år som går. :O) Förra året var det ett rätt stort slukhål strax efter Eldris. Men det var rätt knöligt i en del utförslöpor. Som vanligt låg det drivor av vattenflaskor efter Evertsberg :O)

/F

Cykelvasan 2014
hasse3 skrev:
> Första gången för mig igår. Brukar banan vara
> så guppig på vissa ställen? Var ju lite
> "gropigt".
> Blir garanterat att skaffa linser tills nästa år
> så man ser allt ifrån lite längre håll.

Lol :)

Guppig ? Du vet att de är mtb du cyklat ?
Vasan är absolut en av dom slätaste och mäst otekniska loppen där finns. Men att döma av hur många som låg skadade längs loppet så börjar man undra hur många lv åkare som försökt göra premiär på mtb under Vasan...

Cykelvasan 2014
Bitvis är den rätt knölig utför. Som att åka på en gigantisk tvättbräda i 40km/h eller nått. Med folk runt omkring sig kan man ju inte välja spår hur som helst heller så en del gropar fick man ta. Min dämpare gick i botten vid nått tillfälle.

Har du cyklat?

/F

Cykelvasan 2014
fphotography skrev:
> Bitvis är den rätt knölig utför. Som att åka
> på en gigantisk tvättbräda i 40km/h eller
> nått. Med folk runt omkring sig kan man ju inte
> välja spår hur som helst heller så en del
> gropar fick man ta. Min dämpare gick i botten vid
> nått tillfälle.
>
> Har du cyklat?
>
> /F

Guppigt är fortfarande en ganska bra beskrivning. Men visst krävs det lite känsla och rutin för att köra nedför stora brake bumps eller på löst och slirigt underlag i 40-50 knyck. Annars är det rätt lätt att göra sig illa.

Cykelvasan 2014
Direkt efter Mångsbodarna var det en del potthål i några backar och en del nedförslutor med rullgrus där man fick koncentrera sig. Annars var det lättåkt tycker jag.
Stötigast tyckte jag det var inne på campingen.

Cykelvasan 2014
fphotography skrev:
> Jag höll på ställa till det för mig själv. I
> en utförslöpa efter Mångsbodarna tappade jag
> spåret och hamnade i singelstenen. Det gick
> varken att bromsa eller styra så det vart full
> makaron, 40+ eller nått, ut i spenaten.
>
> Först kom en stubbe och jag hade i princip tagit
> farväl till högerfoten men lyckades missa
> stubben på nått vänster. Nästa hinder blev ett
> vinkelrätt djupt dike och bruten nacke for genom
> huvudet. Men lyckades hålla mig i skrået mot
> spåret och missa dessutom vägtrumman som gick i
> diket. Sen gick det uppför och det blev ett
> abrupt stopp mot en jordhög/stubbe. Jag var helt
> chockad över att jag inte slagit halvt ihjäl
> mig. Var helt säker jag skulle få åka ambulans
> därifrån. Kedjan hoppade av så det blev lite
> pyssel med det.
>
> Det var inte jättemånga bakom mig men om nån
> eventuellt har det på film så är jag
> intresserad :O)
>
> En tre fyra stycken såg jag tas om hand och
> transporteras iväg. Samt att jag såg en ATV i
> diket strax innan Mångsbodarna ute på
> asfaltssträckan.
>
> /Freddo

Du menar väl inte att att du tog onödiga risker och körde över din förmåga och utsatte både dig själv och andra för fara i ett familjevenemang som cykelvasan?

Cykelvasan 2014
Ojämt underlag på Cykelvasan?
Det finns inget sammanhang, träning eller tävling som jag tar fram MTBn och åker ett så slätt underlag.
Ni måste åkt något annat lopp.

Cykelvasan 2014
ordens skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Jag höll på ställa till det för mig själv.
> I
> > en utförslöpa efter Mångsbodarna tappade jag
> > spåret och hamnade i singelstenen. Det gick
> > varken att bromsa eller styra så det vart full
> > makaron, 40+ eller nått, ut i spenaten.
> >
> > Först kom en stubbe och jag hade i princip
> tagit
> > farväl till högerfoten men lyckades missa
> > stubben på nått vänster. Nästa hinder blev
> ett
> > vinkelrätt djupt dike och bruten nacke for
> genom
> > huvudet. Men lyckades hålla mig i skrået mot
> > spåret och missa dessutom vägtrumman som gick
> i
> > diket. Sen gick det uppför och det blev ett
> > abrupt stopp mot en jordhög/stubbe. Jag var
> helt
> > chockad över att jag inte slagit halvt ihjäl
> > mig. Var helt säker jag skulle få åka
> ambulans
> > därifrån. Kedjan hoppade av så det blev lite
> > pyssel med det.
> >
> > Det var inte jättemånga bakom mig men om nån
> > eventuellt har det på film så är jag
> > intresserad :O)
> >
> > En tre fyra stycken såg jag tas om hand och
> > transporteras iväg. Samt att jag såg en ATV i
> > diket strax innan Mångsbodarna ute på
> > asfaltssträckan.
> >
> > /Freddo
>
> Du menar väl inte att att du tog onödiga risker
> och körde över din förmåga och utsatte både
> dig själv och andra för fara i ett
> familjevenemang som cykelvasan?

Nån annan vet jag inte, jag var själv när jag for av. Jag skyller på gravitationen, måste ha gått upp lite. Rent generellt så ställer jag till det för mig mest hela tiden annars.

Cykelvasan 2014
Tycker det gick oväntat lätt i år, trots bitvis sugande gräs/lerpartier. Som tur är var de inte långa, för det gillar inte mina 90 kg. En veckas kolhydratladdning med pasta i alla former lönade sig och jag sänkte mitt personliga rekord till 3:37:33 och var fräsch i mål.

Bättre stämning i år än i fjol och jag råkade inte ut för någon som skulle trycka sig fram oavsett vad som händer med andra cyklister. Olyckorna var mindre, såg bara en cyklist och en fyrhjuling som låg upp och ner i ett dike.

Cykelvasan 2014
Rullade in på 3:57 med dalarnas krokigaste bakhjul, haveri med 25km kvar, 2 trasiga ekrar. Första cykelvasan men absolut inte sista. Så här kul har jag inte haft sen de dragga efter svärmor i fel sjö.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.3 KB · Besök: 44
Cykelvasan 2014
Pastis skrev:
>.... 90 kg. En veckas
> kolhydratladdning med pasta i alla former lönade
> sig ...

Du har inte funderat på att minska kolhydratintaget lite?

Cykelvasan 2014
LinusE skrev:
> hasse3 skrev:
> -----
> > Första gången för mig igår. Brukar banan
> vara
> > så guppig på vissa ställen? Var ju lite
> > "gropigt".
> > Blir garanterat att skaffa linser tills nästa
> år
> > så man ser allt ifrån lite längre håll.
>
>
> Lol :)
>
> Guppig ? Du vet att de är mtb du cyklat ?
> Vasan är absolut en av dom slätaste och mäst
> otekniska loppen där finns. Men att döma av hur
> många som låg skadade längs loppet så börjar
> man undra hur många lv åkare som försökt göra
> premiär på mtb under Vasan...

Kanske skulle tillägga att jag var i en av de sista startgrupperna. Att det efter en nedförsbacke när man ligger i 40 knyck och det kommer gropar på 30-40cm i banan, går ju inte direkt att välja vilket spår man vill när det är massa andra runt omkring. Funderade mest på om detta var normalt för ett MTB-lopp, vet ju såklart vad jag har cyklat..

Senast ändrad:
Cykelvasan 2014
bakhjul skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> >.... 90 kg. En veckas
> > kolhydratladdning med pasta i alla former
> lönade
> > sig ...
>
> Du har inte funderat på att minska
> kolhydratintaget lite?

Nej, varför skulle jag göra det när jag känner mig mindre trött då? I fjol gjorde inte någon laddning inför vasan och då tog orken helt slut efter halva loppet. 2012 hade jag laddat och då kände jag mig också pigg i mål.

Tillbaka
Topp