Cykelvasan 2016

Cykelvasan 2016
Raggamuffin sa:
zirxo sa:
Tanken var att köra på min CX då jag inte äger någon MTB, är det något speciellt jag bör tänka på? Typ vilket lufttryck som är optimalt.

Däck? Bredd? Vikt?
Kör du på 33mm så har du inte så mycket luftkammare, jag brukar behöva 3,5-4 för att inte punka på grusväg. Men jag är rätt tung.
Det är lite skillnad när man ligger på rulle mot när man kör själv, man kör över stenar och saker för man inte hinner se dem i tid.

33mm och jag väger ~78kg. Tänkte sticka ut och testa lite på torsdag.

Cykelvasan 2016
zirxo sa:
Raggamuffin sa:
zirxo sa:
Tanken var att köra på min CX då jag inte äger någon MTB, är det något speciellt jag bör tänka på? Typ vilket lufttryck som är optimalt.

Däck? Bredd? Vikt?
Kör du på 33mm så har du inte så mycket luftkammare, jag brukar behöva 3,5-4 för att inte punka på grusväg. Men jag är rätt tung.
Det är lite skillnad när man ligger på rulle mot när man kör själv, man kör över stenar och saker för man inte hinner se dem i tid.

Jag hade nog inte vågat gå under 3.5 om du inte kör på tuber.

gerrardsdobbar sa:
Raggamuffin sa:
gerrardsdobbar sa:
1.5? Det är lågt. Är jag helt fel ute om jag funderar på 2.0-2.1 på mina raceking?
Vilken bredd?

29 * 2.2
Jag hade gått ner 0.2 ivarjefall, ut och prova 1.5 och känn hur det känns. Det är lite märklig känsla och inte alla gillar det, brukar ha 1.5/1.7 på XCO men lite högre på LL.

Cykelvasan 2016
Körde 1.8 på Lida Loop, funkade bra på grusvägarna, hyggligt på stigarna men där är jag så jävla usel ändå...

Förklara för mig som är rudis på MTB, fördelen med 1.5 vs 1.8 eller 2.0 på CV?

Cykelvasan 2016
Mjukare däck minskar tröttande vibrationer mot din lekamen och lite mer grepp. Sänker man för mycket kan det hända att däcken viker sig (kavlar) vid kurvtagning och det blir såklart även lättare att punktera.

Cykelvasan 2016
dabac sa:
julgus sa:
Ser ut att bli misärcykling på lördagen.... 9.5mm nederbörd enl smhi...
Bra, då får jag nåt att skylla på.
Måste ha cyklat HELT FEL under pendlingen i vinter/vår.
Har ingen fart i kroppen.
Medelmåttigt malande klarar jag hur länge som helst.
Bryta sig uppför backar är inget problem.
Men ökar jag bara litegrann så går jag snabbt i pulstaket.
Skillnaden mellan bekväm arbetspuls och mjölksyratröskel har blivit besvärande liten.
För lite träning på hög kadens tror jag.

Lite tråkigt att gå till start när man vet från början att kroppen är feltrimmad. Även om jag brukar gilla loppet.

Vad tror ni om väglaget ifall det ska vara så blött?
Conti X-King istället för Race King?
Spängerna och grässläntarna vid några av kontrollerna kan ju bli spännande. Men blöta spänger biter ju inga däck på.

Det kan ju vara brist av något ämne också. Kanske lite sent att experimentera med det nu, men brist på magnesium är inte helt ovanligt bland folk som tränar och kan ge liknande problem. Eller så har du tränat fel som sagt, man kanske inte ska krångla till det i onödan :)

Cykelvasan 2016
Angående däckval. Har ett par 3-4 år gamla, knappt använda, Conti Race King 2.0 hemma. Har på min Scott Scale nu Scwalbe Rocket Ron 2.1 nu (2015 års modell). Rent intuitivt känns det som att Race King skulle lämpa sig mer för Cykelvasan, men kikar man på detta test verkar det inte finnas någon fördel gentemot Rocket Ron. http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-thunder-burt-snakeskin-2015

De testade är dock 2015 års modell, och bredare (2.25) än mina. Kör tyvärr fortfarande med slang och tänkt köra på 2.0 Bar i tryck för att undvika genomslagspunka. RK eller RoRon?

Cykelvasan 2016
NickPick sa:
dabac sa:
julgus sa:
Ser ut att bli misärcykling på lördagen.... 9.5mm nederbörd enl smhi...
Bra, då får jag nåt att skylla på.
Måste ha cyklat HELT FEL under pendlingen i vinter/vår.
Har ingen fart i kroppen.
Medelmåttigt malande klarar jag hur länge som helst.
Bryta sig uppför backar är inget problem.
Men ökar jag bara litegrann så går jag snabbt i pulstaket.
Skillnaden mellan bekväm arbetspuls och mjölksyratröskel har blivit besvärande liten.
För lite träning på hög kadens tror jag.

Lite tråkigt att gå till start när man vet från början att kroppen är feltrimmad. Även om jag brukar gilla loppet.

Träna mer intervaller :)
.

Hittills har jag haft problem med ont/kramp i ryggen nån timme in i loppet. Så inför i år har jag försökt att växla lite mindre och ta kortare backar stående istället för att byta ställning på cykeln lite oftare.

Verkar att ha funkat sådär som helhet. Har nog gett lite styrka, men kostat en del fart.

Cykelvasan 2016
lundatok sa:
Träna ryggen, så den orkar hålla mot istället. :)

Vore det så enkelt hade det varit löst redan förra året.
Men VR gick bra, så jag ska prova med en kortare stam för att få sittställningen på CV-hojen mer lik VR-cykeln - som redan har en ultrakort stam.

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Jag upplever det som lite långsammare pga mindre asfalt men det är bara till det positiva med tanke på att det är ett mtb lopp.
Men som helhet så är det inga drastiska förändringar av tider för någon.

Cykelvasan 2016
Övergången, bron, är tacksamt nog borttagen, liksom jättebacken med tidtagning - lite synd. Sedan är det som sagt mindre asfalt, istället mer cyklande bredvid vägen.
pennan sa:
Vad är det för skillnad på sträckningen mot senast jag körde (2014) går det fortare eller långsammare nu?

Cykelvasan 2016
Raggamuffin sa:
zirxo sa:
Raggamuffin sa:
zirxo sa:

Däck? Bredd? Vikt?

Jag hade nog inte vågat gå under 3.5 om du inte kör på tuber.

Jag hade 40mm kanttrådsdäck, men kommer inte ihåg vilket tryck. Troligtvis runt 3.5 bar.
Om jag skulle köra igen med CX, så skulle jag tejpa tummar och ytan mot pekfingrarna där man håller på reglagen samt köra med långfingrade handskar. Jag fick skavsår där efter alla tvättbrädor.
N.b. Kör du tävlingsklass, så är inte bockstyre tillåtet.

Cykelvasan 2016
NickPick sa:
jra enduro sa:
Hur resonerar ni gällande klädsel då vädret ser lite tråkigt ut?

Kolla in öijers blogg. Han skriver om just det.
Svårt att hitta info så man rar det man får :)

Renegade 1.95 bak och fast trak 2.2 fram... Som vanligt. Undantaget var långa lugnet.

Kör också med renegade/fast track, som vanligt...även på Långa Lugnet!

Cykelvasan 2016
pennan sa:
Kommer att köra med stänkskärm både fram och bak om det regnar...

Ser ut som du slipper det besväret... :-)

2016-08-13-Evertsberg-prognos-24timmar-innan.png

https://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Evertsberg/time_for_time.html

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Rullade 45an med sambon idag , positivt överraskad av hur torrt det var .
Tror det var 2 små pölar på nån meter .
Thunderbird Burt 2.1×29 kommer inte bli nåt problem imorgon heller på delen från vägundrgången och in som ingår i 45an .

M

Cykelvasan 2016
06:40 låg det redan 110 cyklar i fålla 2, vilket är lite konstigt eftersom fållan skulle öppnat först 06:45.
Frågan är hur tidig man måste vara för att hamna långt fram.
23 minuter tog det Lindvallen - starten, och då körde jag bilvägen sista biten istället för nere vid ån.

Cykelvasan 2016
cykelvasan_2016_fotograf_plats.jpg

Happyrides fotograf Hans Schönning‎ är på plats i I början av Lundbäcksbackarna och fotograferar alla cyklister på Cykelvasan 90!

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Eveningstar sa:
06:40 låg det redan 110 cyklar i fålla 2, vilket är lite konstigt eftersom fållan skulle öppnat först 06:45.
23 minuter tog det Lindvallen - starten, och då körde jag bilvägen sista biten istället för nere vid ån.
Låg 8st där vid 05:50.

Cykelvasan 2016
Eveningstar sa:
110? Och du tog dig tid att räkna dem, starkt! ;)

Kul men slitigt, torrare än väntat och vädret blev ju riktigt bra tillslut. Men gyttje-sörjan direkt efter Lundbäcks var ju misärtung, speciellt när jag låg mellan två klungor.

Cykelvasan 2016
Missnöjd då jag verkligen hade benen idag men punkterade ca en mil innan Evertsberg och min pump vägrade sammarbeta. Fick bära cykeln 2 km till en flaggvakt som hade fotoump. Detta tog ca 45 minuter så min tid på 4:30 var väl OK ändå. Såg 3 krascher där det krävdes ambulanstransport, en av dom hade dessutom resulterat i ett rambrott av fin kolfiber cykel. Annars fin bana och bra arrangemang.

Cykelvasan 2016
Det är både jobbigt och kul
Tycker uppförsbacken i näst sista depån var misärtung, spann med mina Thunder Burt .....

M

Loftberg sa:
Eveningstar sa:

Kul men slitigt, torrare än väntat och vädret blev ju riktigt bra tillslut. Men gyttje-sörjan direkt efter Lundbäcks var ju misärtung, speciellt när jag låg mellan två klungor.

Cykelvasan 2016
Manurhin2 sa:
Det är både jobbigt och kul
Tycker uppförsbacken i näst sista depån var misärtung, spann med mina Thunder Burt .....

M

Loftberg sa:
Eveningstar sa:

Var det där det bara blivit lervällingen av gräset? Jo tack, kaostungt där, jag ville gråta en skvätt.

Cykelvasan 2016
Benen kändes kanon fram till oxberg då de tog tvärslut. Rullade in på 3:58:10 vilket jag är sjukt nöjd med ändå! Under 4 timmar trodde jag aldrig efter misärvädret igår. Nytt pers då jag körde på 4:20 förra året.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp