Cykelvasan 2016

Cykelvasan 2016
Hade en blytung dag i uppförsbackarna, men hade lätt i de tekniska partierna tyvärr är de ju inte så många ;)

Startade 12.35 och såg inte en olycka på hela vägen, vilket ju var skönt.
Det går ju undan i nedförsbackarna, men jag tror att de flesta känner sin begränsning.

Körde på 4.30 men hade strul med huben så jag höll tummarna att den skulle hålla i mål.

Cykelvasan 2016
Tyckte det slarvades väldigt med omkörningsspåret! Blev tvärstopp i tre backar som stal många tråkiga minuter. Annars var det bra flyt förutom fetpunka som stökade till det. Så efter 25 års uppehåll och 4 månader träning är jag grymt nöjd.

Cykelvasan 2016
Omkörningsdisciplinen och hänsynen var klar bättre i år än förra året. Trots att det bitvis var svårt att köra om för att det uppkörda spåret var just ett spår och inte två parallella.

Cykelvasan 2016
Kan bara hålla med om att disciplinen var betydligt bättre i år. Effektfullt kraschljud på videon förresten, satt och spanade efter mig själv när jag hörde ljudet! Jag blev överraskad när jag såg klippet,kändes som en väldigt onödig krasch!

Cykelvasan 2016
Jag startade samtidigt som easton men såg en person bli hämtad med sjuktransport. I övrigt så var det lugnt.

Jag kan ju säga att jag inte kan se ner på CV längre. Det är ju jättejobbigt även fast det inte är tekniskt.

Cykelvasan 2016
Första CykelVasan (körde 0,5 CV förra året)

- Bra spår även om jag tycker det var svårt att komma förbi vissa partier
- Första halvan var jobbigare än andra halvan
- En lärdom är att spara sig lite i backarna så benen inte blir stumma med 25 km kvar
- Riktigt härlig avslutning med fin utförskörning

Tiden skrevs till 3:32 och det grämer mig att den inte blev 3 min mindre!

Cykelvasan 2016
Zajko sa:
Synd att kraschen inte kom med på film... Skandal att det ska behöva bli en krasch där
Fast man ser begynnelsen, ungefär 1:30 in i filmen ser man hur killen i vit Void tröja försöker trycka sig förbi killen innanför sig. Det var dom som gick i backen. Killen i Void tröjan var väldigt upprörd efteråt men jag uppfattade inte vad han var arg på och skrek om. Möjligtvis kan det ha varit någon åskådare som kom lite väl långt ut då det var en liten uppfart just där det smällde. Stod några meter nedanför där det hände på andra sidan vägen. Vet någon om Voidkillen kom vidare? Han såg rätt uppskakad ut och hade slagit sig i knät vad jag kunde se.

Cykelvasan 2016
Nu är jag hemma igen och framför datorn.
Nästan 10000 bilder blev det. Så det kommer ta en liten stund att ladda upp.

Gear: Nikon D810 med Sigma f5-6,3. 150-600mm (sport)

Och Ja jag satt och pumpa hårdrock till JBL högtalaren dog :)

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Förbättrade min tid från i fjol med runda slängar 50 minuter men det kanske säger mer om fjolårstiden :) 03:51 rullade jag in på i år och är väldigt nöjd med det. Ett kvitto på att träningen i år har gett resultat och motivationen att träna vidare är på topp. Startade i grupp 32 så jag hade dålig draghjälp och det blev otroligt många omkörningar.

Cykelvasan 2016
Moerro sa:
Förbättrade min tid från i fjol med runda slängar 50 minuter men det kanske säger mer om fjolårstiden :) 03:51 rullade jag in på i år och är väldigt nöjd med det. Ett kvitto på att träningen i år har gett resultat och motivationen att träna vidare är på topp. Startade i grupp 32 så jag hade dålig draghjälp och det blev otroligt många omkörningar.

Gött!

Förbättrade min tid med 1h17min... Har iofs inte kört sen 2012..
Startled 23 rullade in på 3.16.. Passerade ett gäng jag med :) körde på min cannondale slate, tyckte den funkade kanon på denna bana!

Senast ändrad:
Cykelvasan 2016
Mavve sa:
Gött!

Förbättrade min tid med 1h17min... Har iofs inte kört sen 2012..
Startled 23 rullade in på 3.16.. Passerade ett gäng jag med :) körde på min cannondale slate, tyckte den funkade kanon på denna bana!

Ja jag förstår inte varför inte fler kör med cyklocross, jag körde för första gången med min CX som jag klämt in 35mm däck på och tog mig runt på 3:46 och då är jag inte speciellt vältränad. Kanske prova helstel 29er nästa år, vi får se!

Cykelvasan 2016
För att va första gången jag körde får jag väl va nöjd med tiden 3. 22. 41
De som stör mig är att min klubbkompis slog mig med 41 sek , dock har han kört 5ggr innan å kände ju till banan bättre.

Cykelvasan 2016
Jag harvade mig runt på 4:30 på min cx.
Hela målet med loppet var att peppa pappa som precis börjat cykla MTB så det var succé.

Jag kan dock inte rekommendera CX, fan vad trött man blev i händerna relativt snabbt av alla stökiga partier med mycket sten.

Cykelvasan 2016
För några år sen förstår jag att man kunde köra cx, men nu vette fasen. Visst är det möjligt, det kan inte vara en rolig upplevelse? Upplevde banan som stökigare än tidigare år, tvättbrädor, guppigt och ojämnt. Själv hade jag premiär med fullgung, vilket kändes kanske inte nödvändigt men skönt. 3:48, helt ok med tanke på den kassa uppladdningen och avsaknaden av långpass ?

Cykelvasan 2016
Rickard.v sa:
Jocke77 sa:
Rickard.v sa:
På Tiderna ni skriver låter det som ni kör Elit tävling allihopa???
Ingen som körde över 4t ??

Elit brukar anges som vinnaren + 10% så allt under 2:56h är elit. Resten är motionärer...mer eller mindre bra :-D

Jaha är det så man ska tänka.

Det är iaf den nivån man brukar ha som gräns i konditionsidrotter, sen finns det ju olika "elit", världs-, europa-, sverige-, distrikts-elit.

Cykelvasan 2016
Jocke77 sa:
Rickard.v sa:
Jocke77 sa:
Rickard.v sa:
På Tiderna ni skriver låter det som ni kör Elit tävling allihopa???
Ingen som körde över 4t ??

Elit brukar anges som vinnaren + 10% så allt under 2:56h är elit. Resten är motionärer...mer eller mindre bra :-D

Jaha är det så man ska tänka.

Det är iaf den nivån man brukar ha som gräns i konditionsidrotter, sen finns det ju olika "elit", världs-, europa-, sverige-, distrikts-elit.

Så antingen är man elit eller så är man motionär. Ja där ser man.

Tycker synd om alla som tävlar som motionärer :)

Cykelvasan 2016
I stadiumtältet hade dom en abus hjälm på rean, ca 600kr. Den satt riktigt skönt, men jag bangade att köpa och har lite ångest. Någon som minns vilken modellbetäckning det var på den?

Cykelvasan 2016
Dom slog i backen nån meter från där jag stod , verkar varit många happysar i startbacken .

M

Selast sa:
Zajko sa:
Synd att kraschen inte kom med på film... Skandal att det ska behöva bli en krasch där
Fast man ser begynnelsen, ungefär 1:30 in i filmen ser man hur killen i vit Void tröja försöker trycka sig förbi killen innanför sig. Det var dom som gick i backen. Killen i Void tröjan var väldigt upprörd efteråt men jag uppfattade inte vad han var arg på och skrek om. Möjligtvis kan det ha varit någon åskådare som kom lite väl långt ut då det var en liten uppfart just där det smällde. Stod några meter nedanför där det hände på andra sidan vägen. Vet någon om Voidkillen kom vidare? Han såg rätt uppskakad ut och hade slagit sig i knät vad jag kunde se.

Cykelvasan 2016
Deus sa:
Ja jag förstår inte varför inte fler kör med cyklocross, jag körde för första gången med min CX som jag klämt in 35mm däck på och tog mig runt på 3:46 och då är jag inte speciellt vältränad. Kanske prova helstel 29er nästa år, vi får se!

Såg en väldigt osnygg omkörning av en CX åkare på feta däck. Bröt sig mellan två st efter en 90 gradare där ena var tvungen vika av banan lite.
Måhända de var en gasglad happyit? :)

För övrigt första gången man trögar sig igenom vasan, å aldrig mer :D
3:30 blev resultatet på en 160mm fullgungare och en överviktig/otränad kropp. Godkänt i min värld! ?

Cykelvasan 2016
3.50 landade debuten på. Sjukt nöjd, sjukt kul, kommer helt klart komma tillbaka nästa år och försöka jobba mig ner mot 3.30!

Arrangemanget är världsklass och väloljat. Dessutom ett jävligt vackert lopp.

Cykelvasan 2016
Agnanaurion sa:
Det måste skilja mycket mellan det här spåret och det dom skidar på? Tänker närmast det ganska stora antal 90graderskurvor i korsningar vi hade.

Första gången jag åkte i år och jag trodde det skulle vara mer eller mindre samma spår, men det är ju typ bara hälften som går på samma som vasaloppet. Se bilden, jag jämförde årets vasalopp med cykelvasan. Det lila/blå är Vasaloppet.

vasaloppet-cykelvasan-2016.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp