Cykelvasan 2018

Cykelvasan 2018
niklassson sa:
Tog mig igenom på 3.52 med min cx och 33 mm däck . Väldigt mycket mer skakigt än jag trodde de skulle vara. Nästa gång blir de HT

Klassiker. Väldigt enkelt att sitta hemma och raljera över att Vasan inte är ett mtblopp. Trots det kör 99% på en mtb. Ja visst är det märkligt

Cykelvasan 2018
niklassson sa:
Tog mig igenom på 3.52 med min cx och 33 mm däck . Väldigt mycket mer skakigt än jag trodde de skulle vara. Nästa gång blir de HT

Kände du någon gång bortsett från asfaltssnuttarna och målrakan att du hade fördel av att köra CX? Tog du många placeringar på dom sträckorna? Såg några CX i starten och skulle vara kul att höra hur man upplevde loppet. Jag trivdes som en prins på min heldämpade och hade nog inte viljat byta vid något tillfälle, skulle vara i någon klättring då kanske :) Körde du lågt tryck?

Cykelvasan 2018
Hade tubless så kunde köra väldigt lågt tryck .
Första 2 milen hade jag mycket högre snitt hastigt 28.5 km/h .
Gick ut lite för hårt + att de vara bra väg. Backarna kändes som vila , nerför i skogen och stenpartierna var värst. Skulle inte göra om det , blev väldigt jobbigt för händer och fötter.
De värsta var nog att jag behövde stå upp så mycket för att undvika alla slag och de gjorde att framsida lår började krampa.
Hade inte kört så mycket skog innan utan nästa bara landsvägs så var väldigt dåligt förbered.
De tuffa och bättre tekniska pojkarna klara säkert av det mycket bättre.

Cykelvasan 2018
Någon mer än jag som saknade mjölk o lite små tilltugg efter målgång innan man får tag på sin väska. Jag stannar inte längs vägen o var sjukt sugen på nåt efter målgång o då fanns där bara vatten. Nån jäkla sportdryck, blåbärssoppa eller bulle kunde där gott finnas. Förra året drack jag mjölk o tuggade på nåt i alla fall. Nämn inte bananerna som var grönare än preem mössorna. Rent generellt var loppet bra o det var klart mindre flaskor o skit längs vägen men det saknades lite småsaker som ett tilltugg längs vägen o nån kul pryl på mässorna som man inte behöver. Upplever tälten som torftigare o torftigare o där finns inte mycket man kan tänkas köpa.
Maten efter målgång är oxå supertrist. Tur tennisklubben sålde varmkorv i alla fall.

Cykelvasan 2018
Annors sa:
Någon mer än jag som saknade mjölk o lite små tilltugg efter målgång innan man får tag på sin väska. Jag stannar inte längs vägen o var sjukt sugen på nåt efter målgång o då fanns där bara vatten. Nån jäkla sportdryck, blåbärssoppa eller bulle kunde där gott finnas. Förra året drack jag mjölk o tuggade på nåt i alla fall. Nämn inte bananerna som var grönare än preem mössorna. Rent generellt var loppet bra o det var klart mindre flaskor o skit längs vägen men det saknades lite småsaker som ett tilltugg längs vägen o nån kul pryl på mässorna som man inte behöver. Upplever tälten som torftigare o torftigare o där finns inte mycket man kan tänkas köpa.
Maten efter målgång är oxå supertrist. Tur tennisklubben sålde varmkorv i alla fall.
Det fanns ju blåbärssoppa och banan o grejjor

Cykelvasan 2018
Hittade också bara vatten och banan men jag var inte sugen ändå. Åt senare istället.

Drygt 3:15 på helstel MTB från grupp 8. Tyckte det funkade skapligt men utför kändes det lite vanskligt.
Fick känna på flaskorna ofta så dom inte började vandra uppåt ;)

Bajamajaköerna i starten var dryga.....

Cykelvasan 2018
Gusthoren sa:
Annors sa:
Det fanns ju blåbärssoppa och banan o grejjor

Det fanns bara vatten och gröna bananer....

Cykelvasan 2018
Cykelvasan är verkligen ingen mångkulturell tillställning, såg bara vita människor. En funktionär var det enda jag kunde hitta, en ung arabtjej med huckle på sig!

Cykelvasan 2018
Annors sa:
Det är Vasaloppets signum, även på vintern. Dvs mat/dryck-servicen är bättre under loppet, än efter. Efter brukar bara vatten och saft finnas. På vintern brukar dock Arla dela ut mjölk också, men det kanske inte funkar så bra på sommaren. Varm/ljummen mjölk är ju vidrigt.

Cykelvasan 2018
Annors sa:

+1

Cykelvasan 2018
Cykelvasan 2018
Väldigt tragiskt att en 45-årig man från södra Sverige fick hjärtstillestånd och omkom.

Någon som vet vem det var?

Tänker på hans familj. :(

Cykelvasan 2018
Skogling sa:
Väldigt tragiskt att en 45-årig man från södra Sverige fick hjärtstillestånd och omkom.

Ja man blir illa berörd när man läser det. Tyvärr är det återkommande i dom här långloppen tycker jag (vasaloppet, vättern osv.). Alltid någon som stryker med.

Cykelvasan 2018
ooms sa:
De fyra första startgrupperna är väl tävling läste jag i nån annan tråd, sedan är det motion även om det säkert finns de som tror att de "tävlar" där också.
Statstelevisionen sänder ett sammandrag imorgon kl 18.15, tyckte jag mig se.

Skulle snarare säga att led 1 - 4 är tävling där dom första är elit men att alla , i detta samanhanget ,
är tävlingscyklister eftersom dom måste lösa licens .
I Motion sorterar vi gubbfetton som tävlar mot oss själva ( och några säkert mot nån kollega osv ) och tror att man tjänar mer på att bli klockade vid tidmattan än att få stå och vänta nån minut utan att få rulla trots att starten gått i led 3 eller 4 .

Cykelvasan 2018
Foss sa:
Skogling sa:

Ja man blir illa berörd när man läser det. Tyvärr är det återkommande i dom här långloppen tycker jag (vasaloppet, vättern osv.). Alltid någon som stryker med.
Det är ett hjärtstopp på ungefär 50000 vasaloppsstarter tyvärr. Så det hängde minst ett i luften i helgen som var rent statistiskt. Tragiskt minst sagt. Det kan vara långt till närmaste sjukvårdskunnig (om medcyklist är det) och hjärtstartare mm. Även om vasan har en väldigt professionell sjukvård så gäller det för den drabbade att ha lite tur med vem som kommer först och när. 2010 fick tre hjärtstopp på Vasaloppet (skidor). Alla tre klarade sig.

Edit: siffran kommer muntligen från Ulf som är sjukvårdsansvarig. Finns att läsa om detta och händelsen 2010 här: http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/15305/LKT1044s2720_2722.pdf

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
VasaConny sa:
Här kommer en film från startled 2, klippt ihop ca 1,5h. Bra kämpat alla som körde tycker jag. Tufft väder på fredagen och snabbt tempo på lördagen. Cykelvasan är ju som det är men jag tycker det är ett kul och annorlunda lopp. https://www.merida.se/blogg/vasaloppsbloggen/cykelvasan-2018-under-3-timmar/

Bra kört! Nu när jag ser filmen blir jag återigen gubbgrinig på de som tvunget skulle tränga sig vid 7 minuter där det gick ihop åt vänster. Resultatet för mig var 20 gubbar att köra om igen, typ.

Jag syns för övrigt en hel del i startbacken :)

Cykelvasan 2018
Henrik_E sa:
Dr_Rydell sa:
Det är ett hjärtstopp på ungefär 50000 vasaloppsstarter tyvärr.
Hur ser siffran ut om man bara samlar 50000 människor en dag?
Har jag ingen säker statistik på. Men låter lite som Vasan x flera med tanke på att så många kör oberoende av träningsnivå. Det är ju lite olika orsaker hjärtstopp beroende på ålder så rent teoretiskt torde väl en ligga risigt till då.

Cykelvasan 2018
Foss sa:
niklassson sa:

Kände du någon gång bortsett från asfaltssnuttarna och målrakan att du hade fördel av att köra CX? Tog du många placeringar på dom sträckorna? Såg några CX i starten och skulle vara kul att höra hur man upplevde loppet. Jag trivdes som en prins på min heldämpade och hade nog inte viljat byta vid något tillfälle, skulle vara i någon klättring då kanske :) Körde du lågt tryck?
Den största fördelen är såklart att det är så jäkla roligt. På en FS blir det rätt trist på den här banan.
Körde 3,5-4,0 bar i mina dugast 33mm tuber. Rekade banan på förmiddagen och trodde det skulle bli lite väl skakigt men det gick riktigt bra att köra cx.

Cykelvasan 2018
Cannondale jekyl 1000 sa:
Foss sa:
niklassson sa:

Den största fördelen är såklart att det är så jäkla roligt. På en FS blir det rätt trist på den här banan.
Körde 3,5-4,0 bar i mina dugast 33mm tuber. Rekade banan på förmiddagen och trodde det skulle bli lite väl skakigt men det gick riktigt bra att köra cx.

Vilken tid kör man in på med en CX för att det ska vara kul?

Cykelvasan 2018
Kul att människor tycker så olika. Kompisen körde mtb med styv gaffel. Aldrig mer i livet sa han. Helst heldämpat nästa gång. Själv kör jag HT och känner att en FS hade vart gött. En cx ? Över min döda kropp

(I mål en bra bit under 3h)

Cykelvasan 2018
NickPick sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Foss sa:
niklassson sa:

Vilken tid kör man in på med en CX för att det ska vara kul?

2:40 hade varit kul .

Cykelvasan 2018
Hur ser banan ut nuförtiden jämfört med 2014.
Då var det mest timmervägar, kalhyggen och en del asfalt sträckor fortfarande. Egentligen ganska ful och trist natur större delen av sträckan minns jag.
Har för mig det var 95km då, hur lång är den idag och terrängen. Snabbare eller långsammare. Måste få en värdering på polarens tid 3:27 i år mot min tid 3:36 för fyra år sedan :-)

Cykelvasan 2018
MickeMud sa:
Hur ser banan ut nuförtiden jämfört med 2014.
Då var det mest timmervägar, kalhyggen och en del asfalt sträckor fortfarande. Egentligen ganska ful och trist natur större delen av sträckan minns jag.
Har för mig det var 95km då, hur lång är den idag och terrängen. Snabbare eller långsammare. Måste få en värdering på polarens tid 3:27 i år mot min tid 3:36 för fyra år sedan :-)

Nu återstår bara 5.5 kilometer asfalt, varav tre av dem är backen upp från Berga by, och 500 av dem är målrakan. Lundbäcksbackarna med backen upp till Oxberg har tillkommit sedan dess. 94.5 kilometer visade min Strava.

Det är studsigt. Rejält studsigt.

Cykelvasan 2018
Vad det är för väder, vind och underlag är viktigare än vilket år man körde Vasan. Jaga tid är rätt orelevant. Men visst kanske kul o slå polarn.

Cykelvasan 2018
Skulle vara intressant vad eliten skulle få för tider på en lätt fetcykel:

Lightest-fat-bike-lamere-fair-wheel-bikes-sub-20-pound-3.jpeg

Cykelvasan 2018
+1, nu tror jag bestämt att det var liknande förutsättningar 2014 o 2018.. dock lite kallare 2014 om jag minns rätt. Det kanske var mer väg då men banan var på sina ställen i väsentligt sämre skick än i år - återigen om jag minns rätt-
Bajker sa:
Vad det är för väder, vind och underlag är viktigare än vilket år man körde Vasan. Jaga tid är rätt orelevant. Men visst kanske kul o slå polarn.

Tillbaka
Topp