Cykelvasan energi vätska!!

mogge_swe

Ny medlem
God morgon alla mtb:are!! Skall cykla vasan i helgen för första gången är ganska ny när det gäller cykling.
Älskar å cykla så mycket terräng som möjligt men har förstått att vasan är ganska mycket grusvägar, men istället längre än vad jag är van vid!!! Funderade på sådana vätskepåsar med snabb energi? Hur effektiva är dom och hur länge räcker dom,vad heter sådana påsar och var kan man köpa det?? Kanske finns å köpa på plats?
Har ni några andra bra tips på hur man håller sig fräsch. Brukar kunna köra ganska tungt några timmarmen men när hungern och energin dalar så går det ganska fort utför:)
Ha en trevlig dag alla:)

Enervit är den största(?) och vanligaste förekommande tillverkaren och har både gel och något de kallar liquid (som är något mindre trögflytande än gel). Dessa finns att köpa så gott som i alla sport/cykel/löparbutiker. Finns andra fabrikat som har motsvarande saker. Finns garanterat att köpa på plats, iaf i mässtältet.

Sedan är det ganska vanligt att man äter nån form av bar/kaka också. Väldigt förenklat kan man nog säga att gel ger väldigt snabb energi (oftast maltodextrin och fruktos som går väldigt snabbt ut i blodet) medan en bar oftast innehåller en blandning av snabb och långsammare energi.

Man kan lätt ruinera sig på dylika överprisade produkter, så om du inte har några större tidsambitioner finns ju rätt mycket att tillgå i de 7(?) depåerna. Sportdryck, bullar, saltgurka, buljong etc.

Om du är osäker på om du kommer orka hela vägen är väl standardtaktiken att inte gå ut för hårt i början utan successivt öka tempot vartefter loppet går om du känner dig pigg.

Lycka till!

När du säger påsar, så menar du dom små engångsförpackningar va? Isåfall fås dom på dom flesta sportaffärar och cykelbutiker.
Använder själv dom ibland, finns bla en för distans/uthållighetsidrott. Det är mer en "minidryck" istället för det vanliga gel. Brukar köpa märket Enervit, paketet ser ut som det i länken http://www.enervitsport.com/_vti_g4...eb502149a0a6114bbb7923893a-rpstry_88_.sphtml#
Förvisso tycker jag det funkar, tricket är att ta det INNAN du är slut på energi dock. Viktigt är också att hålla sig med vätske (vatten) hela tiden så att man inte först drickar när man redan är helt tom på vätske i kroppen.
Druvsocker är även en bra grej för att hålla energin uppe, likaså med en bit choklad undervägs.
Lycka till iövrigt :)

På MTB tycker i alla fall jag att "liquid" är smidigare än gel. Inte lika kladdig... Något större förpackning dock.

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> På MTB tycker i alla fall jag att "liquid" är
> smidigare än gel. Inte lika kladdig... Något
> större förpackning dock.
Håller med om det,man lyckas så gott som alltid kleta ner sig på fingrarna,och sen har man den där goa kletiga hinnan som iallafall stör mig..

Kan tipsa om att koka egen liquid. Enervit har receptet på sin hemsida och materialkostnaden blir typ 1 krona per "förpackning". Jag kör i en vanlig 50cl pet-flaska med "sportkork" som jag har i ryggfickan. Helt kladdfritt och väldigt smidigt. Kan lägga ut recept ikväll om nån är intresserad.

mwahlstedt skrev:
> Kan tipsa om att koka egen liquid. Enervit har
> receptet på sin hemsida och materialkostnaden
> blir typ 1 krona per "förpackning". Jag kör i en
> vanlig 50cl pet-flaska med "sportkork" som jag har
> i ryggfickan. Helt kladdfritt och väldigt
> smidigt. Kan lägga ut recept ikväll om nån är
> intresserad.

Jag är mer intresserad av att du tar med en flaska till mig upp till Lindvallen, om du nu ska dit. :-)

Luke skrev:
>
> Jag är mer intresserad av att du tar med en
> flaska till mig upp till Lindvallen, om du nu ska
> dit. :-)

Kunde jag gjort men vi ska bo i Mora och åker upp till Sälen på morgonen, startar inte förrän 10.40. Kan göra en extra flaska, vi kanske kan styra ihop nåt möte på fredag på vägen upp? Vi satsar på att lämna stan vid 15.

mwahlstedt skrev:
> Kan tipsa om att koka egen liquid. Enervit har
> receptet på sin hemsida och materialkostnaden
> blir typ 1 krona per "förpackning". Jag kör i en
> vanlig 50cl pet-flaska med "sportkork" som jag har
> i ryggfickan. Helt kladdfritt och väldigt
> smidigt. Kan lägga ut recept ikväll om nån är
> intresserad.

Hittade inte receptet på Enervits hemsida, så lägg gärna upp receptet!

Jag provar energidrycker på hemmaplan
Så jag vet hur magen reagerar vid tävling.
Vissa märken funkade inte för mej
Så jag blandar eget.

1 liter vatten
1/2 dl Dextropur. ( finns på bl.a. ICA )
1 krm Seltin salt

Har du inga höga tidsmål hade jag gått på det som finns i depåerna och struntat i att ta med eget. I depåerna fyller du på flaskorna med vatten/sportdryck och lägg en banan i ryggfickan som du tar mellan depåerna. Men vill du känna dig lugnare hade jag gått på en bar för lite "uthålligare" energitillförsel.

Det viktiga för att inte få svackor är att, som nån skrev, äta och dricka innan man känner behovet.

Har du inte testat en viss produkt innan loppet hade jag hoppat över det nu också. Åtminstone min mage blir inte kompis med alla drycker och gel's. Det är också stor skillnad på att stoppa i sig en gel efter 1 timmes träning på hemmaplan mot efter 4 timmar då blåbärssoppa, sportdryck och bullar skumpat runt i magen. Fast det är jag det, en del har inga problem alls:)

Luke skrev:
> På MTB tycker i alla fall jag att "liquid" är smidigare än gel. Inte lika kladdig... Något
> större förpackning dock.

Den är smidigare på LVG också, tycker jag.

mwahlstedt skrev:
> Luke skrev:
> >
> > Jag är mer intresserad av att du tar med en
> > flaska till mig upp till Lindvallen, om du nu
> ska
> > dit. :-)
>
> Kunde jag gjort men vi ska bo i Mora och åker upp
> till Sälen på morgonen, startar inte förrän
> 10.40. Kan göra en extra flaska, vi kanske kan
> styra ihop nåt möte på fredag på vägen upp?
> Vi satsar på att lämna stan vid 15.

Tack, men de e lugnt!
Åker till Sälen redan i morgon. Dessutom måste man ju peta in lite stålar till LBS:erna ibland också, så jag har redan köpt på mig lite..

Jag blir helt paj i magen av gel, oavsett märke. Har testat de flesta av de stora märkena.
Har du inte testat gel innan skulle jag råda att avstå från det i skarpt läge.

Jag kör med bars vilket för mig funkar bra och ger även mättnadskänsla.

Köpte en Enervits Bar igår. Sen kollade jag på min Snickers. Och Snickers har betydligt mer energi/100 g än vad Enervits Bar har. Därav bör snickers vara "the shit" eller?

ahanse skrev:
> Köpte en Enervits Bar igår. Sen kollade jag på
> min Snickers. Och Snickers har betydligt mer
> energi/100 g än vad Enervits Bar har. Därav bör
> snickers vara "the shit" eller?

Det borde väl framförallt vara andelen kolhydrater per 100g som är intressant?

Fettreserverna lär ju inte ta slut under Cykelvasan... :-)

fredrikw skrev:
> Matolja har väl ännu mer kcal/100g, fyll
> vattenflaskan med det så går det nog jättebra
> på Cykelvasan.

LCHF FTW!!!

Tillbaka
Topp