Cykelvasan Live till frukosten
Förbjudet men ger ingen påföljd i MTB.Är UCI förbudet en generell regel för alla cykelgrenar eller en grenspecifik?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förbjudet men ger ingen påföljd i MTB.Är UCI förbudet en generell regel för alla cykelgrenar eller en grenspecifik?
Henrysson riktigt vinnaren? Nä Emil som cyklade halv loppet i utbrytning är väl i så fall den riktigt vinnaren?Hej!
Bara undrar. Henrysson körde en mil med Lindgren bakom honom hela vägen. Det är dålig form i vänlig cykeltävlingar så vad är skillnaden här?
Personligt jag hopade att Lindgren skulle stanna bakom Henrysson ut av respekt. Synd för Henrysson. Han var den riktig vinnare idag i mitt ögon! (20 sek. straff för Lindgren fixa allt).
Jag vet inte, men det diskuterades och hävdades i sändningen att det förbjöds för länge sen pga svårigheter att nå bromsarna.Ett par barends med stor inåtböj ger en fin tempoposition. Barends är väl bara omoderna men inte förbjudna?
Det finns regler för hur cyklarna skall se ut i alla cykeltävlingar som regleras av UCIbara att cykla på vilken cykel man vill, först i mål vinner !
Var inte det för "innerbarends"?Jag vet inte, men det diskuterades och hävdades i sändningen att det förbjöds för länge sen pga svårigheter att nå bromsarna.
Var inte det för "innerbarends"?
Haha. Vilket skitsnack.Enligt SVT:
Tommy Höglund, tävlingschef för Cykelvasan, förklarar efteråt att Lindgren anses ha brutit mot reglerna men att det inte finns något straff för förseelsen.
– I regelverket framgår det att man ska hålla i styret med händerna, och Emil har ibland lagt underarmarna på styret, säger han och fortsätter:
– I landsvägsavsnittet står det vad straffet är, men i mountainbike-reglerna står det inte specifikt vad det är för straff. Därför händer ingenting. Det här är en fråga för regelskrivarna.
Orsaken att man först meddelade att Lindgren diskats var att domarna var säkra på att det rörde sig om en överträdelse, men när man sedan inte kunde hitta den specifika paragrafen om påföljd i mountainbike-bestämmelserna drogs beslutet tillbaks.
TL;DR: Överträdelse beivras icke.
Jag hörde samma(?) diskussion och det kan mycket väl vara så att jag både har hört fel och/eller missförstått hela diskussionen.De diskuterade båda och jag uppfattade det som att alla barends var förbjudna. Jag kan såklart hört fel
Barends har varit förbjuden i ett år par år?Jag hörde samma(?) diskussion och det kan mycket väl vara så att jag både har hört fel och/eller missförstått hela diskussionen.
Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.Det var väl nån som vann med bockstyre, och det gillades inte så därför infördes regel i tävlingsklass. Vad man sett hittills verkar det ju helt klart vara gravel/CX-terräng.
Cykelvasans tävlingsklass är precis som andra tävlingar, först vinner.Hej!
Bara undrar. Henrysson körde en mil med Lindgren bakom honom hela vägen. Det är dålig form i vänlig cykeltävlingar så vad är skillnaden här?
Personligt jag hopade att Lindgren skulle stanna bakom Henrysson ut av respekt. Synd för Henrysson. Han var den riktig vinnare idag i mitt ögon! (20 sek. straff för Lindgren fixa allt).
Om man inte blir diskad för att man gör något som är otillåtet i en helt annan sport?Cykelvasans tävlingsklass är precis som andra tävlingar, först vinner.
Körde du idag? Är fulldämpat att rekommendera?Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.
Kommer att köpa fullgung till nästa år igen(tyvärr)
Absolut, provade idag att köra min cross med TB 2,1" fram och tappade flera grupper pga stök. Kommer inte prova igen.Körde du idag? Är fulldämpat att rekommendera?
Cx vinner ju alltid för dom är snabbast!Absolut, provade idag att köra min cross med TB 2,1" fram och tappade flera grupper pga stök. Kommer inte prova igen.
Sålde mina fs för att jag bara använder don sporadiskt innan och under vasan och sen hänger dom i garaget, kapitalförstöring delux.
Nu kmmer det hända igen.
Så du menar att du bara har FS för att köra Vasan? Exakt vad cyklar du i mtb-väg som gör att du klarar dig överallt förutom där?Absolut, provade idag att köra min cross med TB 2,1" fram och tappade flera grupper pga stök. Kommer inte prova igen.
Sålde mina fs för att jag bara använder don sporadiskt innan och under vasan och sen hänger dom i garaget, kapitalförstöring delux.
Nu kmmer det hända igen.
Men Emil vann ju med i princip en gravel. Med bockstyre hade det väl gått ännu fortare och kanske ännu fortare pga gravelns lättare vikt. Och ännu fortare med snabba däck såsom Rene Herse, S-Works Renegade eller Schwalbe G-one RS.Cx vinner ju alltid för dom är snabbast!
Sen kom gravel nu är gravel snabbast på Vasan… bara på happy (i teorin med andra ord).
Jag har racer och en cross som jag nu körde fetdäck fram. Har sålt mina mtbs och testade cross för att slippa ha en.Så du menar att du bara har FS för att köra Vasan? Exakt vad cyklar du i mtb-väg som gör att du klarar dig överallt förutom där?
Jag hade med största sannolikhet också tagit min FS, eftersom jag bara ha en mtb. Men Vasan hade förmodligen varit årets snällaste tur för den cykeln isåfall..
Jag kan ha missuppfattat något då jag aldrig kört Cykelvasan utan bara tittat på grusracet som denna tråden handlar om.
Fick också det intrycket. Emil firade inte mycket när han passerade mållinjen, såg tvärtom väldigt osäker ut. Tog även av sig kransen efter att han fått den av kranskullan.Det var en rysare, speciellt med alla bud kring en diskning. Och segerintervjun med Emil (lite synd om Sandra som hamnade vid sidan om) var riktigt bra. Det syntes verkligen hur han hade tömt sig och hur känslomässigt det var. Och hur han inte ville ge sig in i någon diskussion kring hans diskning.
Men.. det verkade på honom som han varit medveten om diskningsdiskussionen. Och då är frågan om Henrysson också varit det? Att Henrysson kanske visste att Emil skulle bli diskad och då inte behövde köra något taktiskt med Emil på hjul? Bara en fundering.
Men.. det verkade på honom som han varit medveten om diskningsdiskussionen.
Jag fick intrycket av att han var helt slut, att det var därför han tex tog av sig kransen och satte sig ned.Fick också det intrycket. Emil firade inte mycket när han passerade mållinjen, såg tvärtom väldigt osäker ut. Tog även av sig kransen efter att han fått den av kranskullan.
Där är vi två, körde på 42mm SWorks pathfinder. Helt slut i ländryggen efter 3 mil och tappade även den snabba gruppen i min startgrupp så fort det blev stökigt, och då körde jag ändå om en del på heldämpat.Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.
Ja, jag håller med. Den kändes stökigare än vad jag mindes från 2017-2019. Jag hade inte velat köra med den hybridhoj med 60 mm dämpad framgaffel och 38 mm däck som jag körde på 2017. ?Men fick känslan av att banan var väldigt uppkörd med mycket Sten och småknölar på ”stigarna”
Jag fick intrycket av att gruset var mkt grövre än jag räknat med, kanske för att jag ville prova crossen. Tidigare år har spåren varit betydligt plattare.(startled 5)Där är vi två, körde på 42mm SWorks pathfinder. Helt slut i ländryggen efter 3 mil och tappade även den snabba gruppen i min startgrupp så fort det blev stökigt, och då körde jag ändå om en del på heldämpat.
Hade fått betydligt bättre tid med någon form av mtb.
Men fick känslan av att banan var väldigt uppkörd med mycket Sten och småknölar på ”stigarna”
Lycka till!Med lite inspiration från Emil, och hans cykel som inte är lämplig för CV, så slängde jag snabbt ihop nästa års vinstraket i öppet spår ?
Visa bilaga 574415
Absolut. Underligt att SVT liksom framhöll helstelt som något fördelaktigt.. möjligtvis de sista 300m men i allt annat övrigt så är det fs som gäller anser jag. CV ÄR mer skumpigt o stökigt än vad många kanske tror.Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.
Så tolkar jag kommentarerna i tråden också - slöa gamla gubbar som mest suger hjul behöver fs medan den som orkar trampa själv och ligga först gör det effektivast med en gravel.Anledningen till att Emil låg i utbrytning så länge var ju såklart för att det skulle vara för oskönt med helstelt i klungan!
Can confirm.slöa gamla gubbar som mest suger hjul behöver fs