Cykelvasan Live till frukosten

Suveränt kört av Emil L, kul att kolla på loppet, Grattis !!
Och vilka fjantiga regler & Domare, bara att cykla på vilken cykel man vill, först i mål vinner !

Hej!
Bara undrar. Henrysson körde en mil med Lindgren bakom honom hela vägen. Det är dålig form i vänlig cykeltävlingar så vad är skillnaden här?
Personligt jag hopade att Lindgren skulle stanna bakom Henrysson ut av respekt. Synd för Henrysson. Han var den riktig vinnare idag i mitt ögon! (20 sek. straff för Lindgren fixa allt).
Henrysson riktigt vinnaren? Nä Emil som cyklade halv loppet i utbrytning är väl i så fall den riktigt vinnaren?

Nu cyklar man taktiskt i cykellopp så det var väl riktigt taktiskt av Emil? Han sade ju innan start oxå att cykeln var byggd för de sista 300 meterna så var väl helt enligt planen?

Var annars en cx på 6 plats idag som kördes med 38mm däck och rakt styre .

Borde vunnit lätt om han inte kört för sernecke och suttit på en vettig cykel .. ;)

Saxat från Facebook
Garry Jones skriver följande:

Många som undrar om förvirringen kring Vos som diskvalificeras i Vårgårda och Lindgren som inte blev diskvalificerad i Cykelvasan idag för samma position på cykeln.

Jag var med idag i turerna kring Cykelvasan som ordförande i Dalarnas Cykelförbund.

Här kommer en förklaring..

Tävlingsregler Del 1 gäller MTB och LVG
1.3.008
"Den tävlande ska NORMALT inta en sittande ställning på cykeln. Denna position föreskriver att de enda stödpunkterna är följande: fötterna på pedalerna, händerna på styret, ändan på sadeln."

Tävlingsregler Del 2 gäller Landsvägscykling

Den 1 maj 2022 fick vi en ny regel.
2.0.025
Position på cykeln
Cyklister måste iaktta standardpositionen enligt definitionen i artikel 1.3.008. Det är förbjudet att sitta på cykelns topprör. Det är dessutom FÖRBJUDET att använda underarmarna som stödpunkt på styret, utom vid tempolopp (vid användande av tempostyre).

Tävlingsregler Del 3 gäller Velodrom

Tävlingsregler Del 4 gäller MTB

Det finns ingen motsvarande till den nya regel för Landsvägscykling 2.0.025 i tävlingsreglerna för MTB

Observera det har aldrig varit straffbart att bryta mot 1.3.008 i varken lvg eller mtb. Hade det varit straffbart hade man inte fått åka puppy paws förr i tiden.

Nyckelordet nummer 1 är "normalt" i 1.3.008 som kan anses vara rådgivande och gäller MTB och LVG

Nyckelordet nummer 2 är FÖRBJUDET i 2.0.025 som gäller endast landsväg.

Förvirringen idag beror på en initial feltolkning av 1.3.008. Först sades det att Lindgren skulle diskvalificeras och bortplockad från banan med 300 m kvar.

Jag påpekade för en kommissarie via SMS att puppy paws har alltid varit tillåtet i båda lvg och mtb under 1.3.008. Således är puppy paws fortfarande tillåtet i MTB. Puppy Paws är specifik förbjudet i Landsvägscykling enligt 2.0.025. Något sådant förbjud finns ej i MTB.

Lindgren - you owe me a pint.

Enligt SVT:

Tommy Höglund, tävlingschef för Cykelvasan, förklarar efteråt att Lindgren anses ha brutit mot reglerna men att det inte finns något straff för förseelsen.

– I regelverket framgår det att man ska hålla i styret med händerna, och Emil har ibland lagt underarmarna på styret, säger han och fortsätter:

– I landsvägsavsnittet står det vad straffet är, men i mountainbike-reglerna står det inte specifikt vad det är för straff. Därför händer ingenting. Det här är en fråga för regelskrivarna.

Orsaken att man först meddelade att Lindgren diskats var att domarna var säkra på att det rörde sig om en överträdelse, men när man sedan inte kunde hitta den specifika paragrafen om påföljd i mountainbike-bestämmelserna drogs beslutet tillbaks.

TL;DR: Överträdelse beivras icke.
Haha. Vilket skitsnack.

Från https://scf.se/forbundet/tavlingsverksamhet/tavlingsregler/

4.1.040
Vid MTB-tävling är styren av traditionell landsvägstyp (s k bockstyren) ej tillåtna. Förlängningar av styret såsom triathlon- och tempobågar är ej tillåtna, liksom ”inner bar ends”. Traditionella bar ends är tillåtna.

Vid nationella tävlingar i Sverige gäller dessutom: Styrändar, inklusive barends, skall vara pluggade.

Hej!
Bara undrar. Henrysson körde en mil med Lindgren bakom honom hela vägen. Det är dålig form i vänlig cykeltävlingar så vad är skillnaden här?
Personligt jag hopade att Lindgren skulle stanna bakom Henrysson ut av respekt. Synd för Henrysson. Han var den riktig vinnare idag i mitt ögon! (20 sek. straff för Lindgren fixa allt).
Cykelvasans tävlingsklass är precis som andra tävlingar, först vinner.

Körde du idag? Är fulldämpat att rekommendera?
Absolut, provade idag att köra min cross med TB 2,1" fram och tappade flera grupper pga stök. Kommer inte prova igen.
Sålde mina fs för att jag bara använder don sporadiskt innan och under vasan och sen hänger dom i garaget, kapitalförstöring delux.
Nu kmmer det hända igen.

Absolut, provade idag att köra min cross med TB 2,1" fram och tappade flera grupper pga stök. Kommer inte prova igen.
Sålde mina fs för att jag bara använder don sporadiskt innan och under vasan och sen hänger dom i garaget, kapitalförstöring delux.
Nu kmmer det hända igen.
Cx vinner ju alltid för dom är snabbast!
Sen kom gravel nu är gravel snabbast på Vasan… bara på happy (i teorin med andra ord).

Nu kmmer det hända igen.
Så du menar att du bara har FS för att köra Vasan? Exakt vad cyklar du i mtb-väg som gör att du klarar dig överallt förutom där?

Jag hade med största sannolikhet också tagit min FS, eftersom jag bara ha en mtb. Men Vasan hade förmodligen varit årets snällaste tur för den cykeln isåfall..

Jag kan ha missuppfattat något då jag aldrig kört Cykelvasan utan bara tittat på grusracet som denna tråden handlar om.

Cx vinner ju alltid för dom är snabbast!
Sen kom gravel nu är gravel snabbast på Vasan… bara på happy (i teorin med andra ord).
Men Emil vann ju med i princip en gravel. Med bockstyre hade det väl gått ännu fortare och kanske ännu fortare pga gravelns lättare vikt. Och ännu fortare med snabba däck såsom Rene Herse, S-Works Renegade eller Schwalbe G-one RS.

Så du menar att du bara har FS för att köra Vasan? Exakt vad cyklar du i mtb-väg som gör att du klarar dig överallt förutom där?

Jag hade med största sannolikhet också tagit min FS, eftersom jag bara ha en mtb. Men Vasan hade förmodligen varit årets snällaste tur för den cykeln isåfall..

Jag kan ha missuppfattat något då jag aldrig kört Cykelvasan utan bara tittat på grusracet som denna tråden handlar om.
Jag har racer och en cross som jag nu körde fetdäck fram. Har sålt mina mtbs och testade cross för att slippa ha en.
Jag hade fs på tidigare lopp.

Senast ändrad:
Jag tappade min Wahoo Elemnt i Evertsberg på Öppet spår i fredags. Någon vänlig själ hittade den, transporterade den till Mora och lämnade in den hos "Upphittat".

Om denna vänliga själ läser här vill jag tacka dig. Jag har fått tillbaka datorn. Din snitthastighet var dessutom mycket snabbare än min. ?

Senast ändrad:
Det var en rysare, speciellt med alla bud kring en diskning. Och segerintervjun med Emil (lite synd om Sandra som hamnade vid sidan om) var riktigt bra. Det syntes verkligen hur han hade tömt sig och hur känslomässigt det var. Och hur han inte ville ge sig in i någon diskussion kring hans diskning.

Men.. det verkade på honom som han varit medveten om diskningsdiskussionen. Och då är frågan om Henrysson också varit det? Att Henrysson kanske visste att Emil skulle bli diskad och då inte behövde köra något taktiskt med Emil på hjul? Bara en fundering.

Det var en rysare, speciellt med alla bud kring en diskning. Och segerintervjun med Emil (lite synd om Sandra som hamnade vid sidan om) var riktigt bra. Det syntes verkligen hur han hade tömt sig och hur känslomässigt det var. Och hur han inte ville ge sig in i någon diskussion kring hans diskning.

Men.. det verkade på honom som han varit medveten om diskningsdiskussionen. Och då är frågan om Henrysson också varit det? Att Henrysson kanske visste att Emil skulle bli diskad och då inte behövde köra något taktiskt med Emil på hjul? Bara en fundering.
Fick också det intrycket. Emil firade inte mycket när han passerade mållinjen, såg tvärtom väldigt osäker ut. Tog även av sig kransen efter att han fått den av kranskullan.

Men.. det verkade på honom som han varit medveten om diskningsdiskussionen.
Fick också det intrycket. Emil firade inte mycket när han passerade mållinjen, såg tvärtom väldigt osäker ut. Tog även av sig kransen efter att han fått den av kranskullan.
Jag fick intrycket av att han var helt slut, att det var därför han tex tog av sig kransen och satte sig ned.

Men den ende som vet helt säkert är förstås Emil själv.

Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.
Kommer att köpa fullgung till nästa år igen(tyvärr)
Där är vi två, körde på 42mm SWorks pathfinder. Helt slut i ländryggen efter 3 mil och tappade även den snabba gruppen i min startgrupp så fort det blev stökigt, och då körde jag ändå om en del på heldämpat.

Hade fått betydligt bättre tid med någon form av mtb.

Men fick känslan av att banan var väldigt uppkörd med mycket Sten och småknölar på ”stigarna”

Men fick känslan av att banan var väldigt uppkörd med mycket Sten och småknölar på ”stigarna”
Ja, jag håller med. Den kändes stökigare än vad jag mindes från 2017-2019. Jag hade inte velat köra med den hybridhoj med 60 mm dämpad framgaffel och 38 mm däck som jag körde på 2017. ?

Jag hörde även ett sällskap som satt vid bordet bredvid mig när jag åt middag på vandrarhemmet där jag bodde som diskuterade i samma banor.

Med lite inspiration från Emil, och hans cykel som inte är lämplig för CV, så slängde jag snabbt ihop nästa års vinstraket i öppet spår ?
72C6BE65-7B52-4D3D-93DD-92E6AE251B01.jpeg

(Obs: inlägget bör läsas med en stor mängd ironi)

Senast redigerad av en moderator:
Där är vi två, körde på 42mm SWorks pathfinder. Helt slut i ländryggen efter 3 mil och tappade även den snabba gruppen i min startgrupp så fort det blev stökigt, och då körde jag ändå om en del på heldämpat.

Hade fått betydligt bättre tid med någon form av mtb.

Jag fick intrycket av att gruset var mkt grövre än jag räknat med, kanske för att jag ville prova crossen. Tidigare år har spåren varit betydligt plattare.(startled 5)
Tappade flera grupper för att det blev för stökigt.

Jag kan efter idag bestämmt bestrida ovanstående.
Kommer att köpa fullgung till nästa år igen(tyvärr)
Absolut. Underligt att SVT liksom framhöll helstelt som något fördelaktigt.. möjligtvis de sista 300m men i allt annat övrigt så är det fs som gäller anser jag. CV ÄR mer skumpigt o stökigt än vad många kanske tror.

På jobbet idag så satt de oinvigda och tyckte CV såg kul ut och ifrågasatte mitt val av fs.. de skulle minsann köra stelt. Lycka till säger jag till dem (gubbar med trivselvikt)

CV gick fö åt helvete. Alldeles för varmt för mig. Fick aldrig upp pulsen o vattenslangarna vid depåerna var det enda som gjorde att jag hankade mig till nästa depå. Min måltid var bara att glömma redan i första stigningen.

Något som man missat var ju att Jesper Dahlström kom in på 5:e plats.. han vann 2 cv för typ 10 år sedan och gör sedan denna come-back imponerande!!

Anledningen till att Emil låg i utbrytning så länge var ju såklart för att det skulle vara för oskönt med helstelt i klungan!
Så tolkar jag kommentarerna i tråden också - slöa gamla gubbar som mest suger hjul behöver fs medan den som orkar trampa själv och ligga först gör det effektivast med en gravel.

Tillbaka
Topp