Cykelväska/kläder

Erik57

Medlem
Cykelväska/kläder
Hej
Jag ska cykla halvvättern 2024 för första gången vill ha tips på cykelväskor på min scott landsvägs cykel .där det kan rymmas regn/vind kläder .
Önskar även tips på kläder för sämre väder
Hälsningar
Erik

Cykelväska/kläder
Jag hade regnjacka, rengbyxor och skoöverdrag. Det var guld. Men det var också en Vätternrundan som var en av de regnigaste och kallaste på många år. 2012 tror jag.

Jag tror regnkläder kan vara toppen, dels om det regnar mycket och är kallt och dels om man är ute lite längre (mer än 10h). Det är rätt kallt att cykla 14h genomblöt i 15 grader och halva tiden i mörker.

Jag körde på en styr-väska. Funkade toppen. Lättåtkomligt. Då hade jag en från Biltema (rekommenderas inte). Köp en klassiker från ortlieb eller vaude.

Exv:
IMG_0117.jpeg

Sedan kan man ju lämna saker i väskor längs vägen. :)

Jag körde på goretex packlite. Funkade toppen. Men undrar om inte det var deras gamla flourcarbon-kläder som faktiskt hade en usp. Idag har ju deras patent löpt ut och de har bytt till miljövänligare pu (vilket är guld) så idag kan du köpa vad du vill som du tror du gillar. Testa det ordentligt innan bara. Och målet är varm. Inte torr. En del kör 100% ull och ett vindskydd och tycker det funkar lika bra :)

Cykelväska/kläder
Jag tror regnkläder kan vara toppen, dels om det regnar mycket och är kallt och dels om man är ute lite längre (mer än 10h). Det är rätt kallt att cykla 14h genomblöt i 15 grader och halva tiden i mörker.
Det måste vara synnerligen ovanligt att någon cyklar 14h på Halvvättern.
Normalt är det fint väder och man klarar sig utan, förstärkningsplagg ryms alltid i ryggfickor på tröjan. Ev armvärmare, regnjacka mm
+1
Prova dig fram hur mycket kläder som behövs vid olika väderlek.

Cykelväska/kläder
På 100 till 300 km använder jag alltid en sadelväska för reservslang + verktyg och sedan omväxlande tröjans fickor, en ramväska (ovanpå eller under överröret), en styrväska eller en midjeväska. Det finns några stora fördelar med en midjeväska; du får alltid med dig plånbok mm om du lämnar cykeln, det är lätt att nå prylarna när man cyklar och om du måste gå på toaletten riskerar du inte att allt hamnar på golvet som det gör om du har prylarna i tröjans fickor.

Cykelväska/kläder
På 100 till 300 km använder jag alltid en sadelväska för reservslang + verktyg och sedan omväxlande tröjans fickor, en ramväska (ovanpå eller under överröret), en styrväska eller en midjeväska. Det finns några stora fördelar med en midjeväska; du får alltid med dig plånbok mm om du lämnar cykeln, det är lätt att nå prylarna när man cyklar och om du måste gå på toaletten riskerar du inte att allt hamnar på golvet som det gör om du har prylarna i tröjans fickor.
Man kanske skall fråga sig vad man skall med plånbok till under ett lopp. Det räcker väl med ett ID- och ett betalkort. Jag försöker alltid minimera det jag har med mig. Har aldrig behövt mer än en liten sadelväska och det som fått plats i ryggfickorna.

Cykelväska/kläder
Man kanske skall fråga sig vad man skall med plånbok till under ett lopp. Det räcker väl med ett ID- och ett betalkort. Jag försöker alltid minimera det jag har med mig. Har aldrig behövt mer än en liten sadelväska och det som fått plats i ryggfickorna.
Telefon, kort, energi, ev förstärkningsplagg, allt ryms i fickorna på 15-milslopp

Tillbaka
Topp