Jag tror 3 dagar kan vara ganska lagom om du vill ta det lugnt. Räkna med 40-45 mil totalt om du skall köra roliga vägar. 30 mil betyder att du kör E18 i princip hela vägen där det inte är motorväg. Inte att rekommendera.
Österut från Karlstad finns ganska många paralella alternativ. Jag skulle dra mig söderut, mot typ Degefors eller Svartå efter Kristinehamn. Sedan leta mig norrut mot Lindesberg och på så sätt runda Örebro och sikta på Halstahammmar. Ta 252:an (Jävligt fin väg) till södra sidan av Mälaren. Här kan säkert nån med bättre lokalkännedom fylla på med bra alternativ men kanske vore det coolt att ta färjan från Slagsta och komma in mot stan via Ekerö.
Tänkbara övernattningar är Degerfors, utkanten av Örebro, Lindesberg, Hallstahammar eller Enköping
Själv körde jag Karlstad - Göteborg i somras. Men över dagen (26 mil, 10h totalt, 8:30 rullande, 29.9 km/h i rullsnitt). Jävligt gött, men inte direkt definitionen på lugnt. Ett bra tips är att planera rutten noga och använda Google Street View för att kolla hur nyckelpunkterna ser ut (korsningar, avtag etc). Om jag hade gjort det lite noggrannare än vad jag gjorde hade rulsnitttet blivit 30.0. Det är svårt att trampa på och kolla kartan samtidigt.