Cykla från Karlstad till Stockholm

wutza

Medlem
Hej happy, jag har tänk att cykla från Karlstad till Stockholm i sommar. Jag har tänk att bo på vandrarhem och planerat att det tar ca 3 dagar. Vilka vägar är bra och säkra och hur ska jag allmänt tänka? ?

Jag tänker att folk klara vätternrundan på damcykel på 14-20h, så,det känns som ett väldigt väldigt lugnt tempo du planerar?

Jag har inte koll på hela sträckan, men mellan Kristinehamn och Örebro finns det dåligt med cykelvänliga vägar parallellt med E18, så rådet är att köra söder om Kilsbergen den sträckan d.v.s. Kristinehamn - Björneborg - Degerfors - Svartå - Mullhyttan - Örebro, och sen från Örebro gamla vägen (reservväg till E18) till Arboga - Köping - Västerås - Bålsta eller motsvarande småvägar söder om Mälaren.

Vänern runt går ju från Örebro via Karlstad och sen söderut. Kolla bansträckningen för dag 1 Så har du ok vägar mellan de städerna. :).
/T

Jag tror 3 dagar kan vara ganska lagom om du vill ta det lugnt. Räkna med 40-45 mil totalt om du skall köra roliga vägar. 30 mil betyder att du kör E18 i princip hela vägen där det inte är motorväg. Inte att rekommendera.

Österut från Karlstad finns ganska många paralella alternativ. Jag skulle dra mig söderut, mot typ Degefors eller Svartå efter Kristinehamn. Sedan leta mig norrut mot Lindesberg och på så sätt runda Örebro och sikta på Halstahammmar. Ta 252:an (Jävligt fin väg) till södra sidan av Mälaren. Här kan säkert nån med bättre lokalkännedom fylla på med bra alternativ men kanske vore det coolt att ta färjan från Slagsta och komma in mot stan via Ekerö.

Tänkbara övernattningar är Degerfors, utkanten av Örebro, Lindesberg, Hallstahammar eller Enköping

Själv körde jag Karlstad - Göteborg i somras. Men över dagen (26 mil, 10h totalt, 8:30 rullande, 29.9 km/h i rullsnitt). Jävligt gött, men inte direkt definitionen på lugnt. Ett bra tips är att planera rutten noga och använda Google Street View för att kolla hur nyckelpunkterna ser ut (korsningar, avtag etc). Om jag hade gjort det lite noggrannare än vad jag gjorde hade rulsnitttet blivit 30.0. Det är svårt att trampa på och kolla kartan samtidigt.

Köping -> Munktorp -> Kolbäck -> Dingtuna -> Västerås. Efter Västerås, ta vägen via Irsta (cykelbana dit), därefter Kungsåra, Hummelsta, Enköping längs det som var E18 tidigare. Numera folktom väg med avgränsad cykelbana efter Hummelsta. Efter Enköping, väg 55, därefter 263 mot Bålsta.

Google Maps (Vägbeskrivning) funkar i grovskiss läget. Vill man förfina det kan man ju tex använda Strava's route builder. Fördelen där är ju att ruttföslagen baseras på data från sträckor som folk fakstiskt cyklat. Måste dock vara registrerad för att använda verkryget.

Senast ändrad:
Du kan kolla de olika randonneur klubbarnas sträckningar. Själv cyklade jag örebros 30 (33 milare ) söder som vände upp vid kristinehamnh och mot Örebro, var ganska trött men det var fina vägar.
Kanske kan kolla bansträckningen för det där ultraloppet med den går ju in norr om Karlstad vid Nilsby, Kanske går att köra den vägen till köping?

https://ridewithgps.com/routes/6092076

Rekommenderar www.gpsies.com som ritprogram.

Tillbaka
Topp