Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Hade planerat Vott idag men hade inte ens ben till att trycka lite i testbacken.
Får boka boende närmare och odla mer hår på bröstet till nästa gång ?
20170107_104729.jpg

Du anar inte. ....
Sitter just nu och diskuterar om vi borde åka ner själva när skolan är igång kanske i april .
Lär bli Taurito eller Puerto de mogan då ...............?

fredrick sa:
Manurhin2 sa:
Hade planerat Vott idag men hade inte ens ben till att trycka lite i testbacken.
Hinner du inte VOTT denna resan då?
Perfekt anledning till att åka tillbaka i mars. ?

Manurhin2 sa:
Du anar inte. ....
Sitter just nu och diskuterar om vi borde åka ner själva när skolan är igång kanske i april .

Om man inte verkligen gillar turist-getto så är Taurito ingen vinnare, jag bodde där en vecka för två år sen. Puerto de Mogan verkar klart trevligare (inte bott, men ätit en hel del glass där...) Bäst är att ha en hyrbil att slänga cykeln i så kan man ha var som helst på ön som start/målpunkt.

Det har sina poänger att kunna transportera sig en bit och därmed utöka området som blir utforskningsbart från cykelsadeln. Dock tar det emot lite i åtminstone min cykelsjäl att åka bil för att cykla.

Manurhin2 sa:
Du anar inte. ....

fredrick sa:
Manurhin2 sa:
Hinner du inte VOTT denna resan då?
Perfekt anledning till att åka tillbaka i mars. ?
I april, då sätter jag mina pengar på Mallorca. ?
Men jag förstår hur du tänker.

Har bott i Bahia Felize som var långt till allt ( otränad )
Taurito som var kanon , nära till Tobbe bergsgeten bla , nära till testbacken, nära till Vott ( halvtränad ) .
Nu i Playa del inges som är betydligt mer White trash men mitt emellan cykelmässigt .
nisseson sa:
Manurhin2 sa:
Du anar inte. ....

Om man inte verkligen gillar turist-getto så är Taurito ingen vinnare, jag bodde där en vecka för två år sen. Puerto de Mogan verkar klart trevligare (inte bott, men ätit en hel del glass där...) Bäst är att ha en hyrbil att slänga cykeln i så kan man ha var som helst på ön som start/målpunkt.

GoranS sa:
Det har sina poänger att kunna transportera sig en bit och därmed utöka området som blir utforskningsbart från cykelsadeln. Dock tar det emot lite i åtminstone min cykelsjäl att åka bil för att cykla.

+1

Jag och min sambo åkte i augusti och hade cyklarna med. Hyrde en Fiat Qubo av Cicar (ful bil men rymde lätt två cykelväskor och två resväskor). Vi bodde i Puerto Rico och hade inte långt till Testbacken och Soria. När vi ville cykla upp runt bl a San Bartolomé så ställde vi helt enkelt in cyklarna i bilen utan att plocka isär dem och körde till Playa Ingles för att starta cyklingen där.
Nu i februari reser vi med barnen, så då blir det Taurito och hyra cyklar i Puerto de Mogan för lite kortare turer. :-)

Vi hyrde bil hos Mency Car. Mycket billigare än de stora (Hertz osv), dessutom ingick helförsäkring och självrisk i bilhyran från början istället för den vanliga "skiten"*.

(*Dvs att all info om försäkringar är omöjligt att få reda på hemifrån, men det enda det informeras om väl på plats. Och då kostar det såklart när man redan är fast.)

Vilket grymt landskap alltså! Min första gång på GC med cykeln och det levererar! Jag har nog aldrig mött så många cyklister utanför ett motionslopp. Startade vid Bahia Feliz, 25 grader idag och inte ett moln på himlen. Hade glömt hur mycket vätska man gör av med,tack ni norska cyklister som bjöd på dricka! ?

Bilagor

• IMG_2207.JPG
    IMG_2207.JPG
    389.3 KB · Besök: 116
Tänkte åka ner v9. Nu är det ett par år sedan jag cyklade på GC så har lite dålig kolla på vilka vägar som är bra och inte..
Vilka vägar bör man undvika pga dålig asfalt?
Vilka funkar bra uppför men bör undvikas nerför?

Tack på förhand!

Från Mogan och upp till Ayacata är det lite dålig asfalt men det funkar om man tar det lite lugnt eller har tekniska skillz. Övre delen av Soria dalen om man ska över passet är bättre att ta upp än ner men återigen funkar det bra om man tar det lite lugnt. Skulle inte oroa mig så mycket för asfalt statusen utan anpassa farten till underlaget. Ha så kul. Underbart

Jag kopierade den här rundan från någons strava eller liknande dagen för avresa. Hade bara en dag ledig från familjen och svärfars 70-årsfirande så jag tog en taxi från Puerto Rico till Freemotion i Mogan och hängde på låset och fick en Synapse (de erbjöd inte att boka endagshyror i förhand). Måste vara tillbaka 16 så jag var lite stressad och inte jättebra förberedd så jag öppnade för hårt och kroknade helt vid km 56 ungefär, benen låste sig fullständigt i kramp. Efter en stunds promenad fick jag lift till toppen av rundan med ett svensk par som hyrt bil och åkt vilse.Trots detta var det en av mitt livs finaste cykelturer och med lite bättre förberedelser skulle upplevelsen varit topp tre genom tiderna.

Asfalten mellan km 26 och ned till 30 var dålig, brant utför och man studsade så att det var svårt att hålla nere farten, ta det lugnt där.
Asfalten från toppen, ung km 64 och ett par km framåt var också dålig men den var inte så brant så det var inga problem.

I övrigt var beläggningen utmärkt och jag rekommenderar alla som är där att ta sig tid att cykla den här rundan, The VoTT var fånigt brant inlendningsvis och utförslöpan från ca km 70 var bland de roligaste jag haft på cykel. Tänker försöka ta mig tillbaka och ta mig igenom hela någon gång.

/Jesper

Bilagor

• vott.jpg
    vott.jpg
    164.4 KB · Besök: 95
Cyklade upp på toppen i söndags i fint väder. Tog det lungt och fint. Riktigt fin cykling upp mot Fataga, Sanbartlome, Ayacata till toppen.
// Tobbe

Bilagor

• 20170129_160416.jpg
    20170129_160416.jpg
    191.1 KB · Besök: 136
  • 20170129_170700.jpg
    20170129_170700.jpg
    278.7 KB · Besök: 123
  • Screenshot_20170129-184948.png
    Screenshot_20170129-184948.png
    203.2 KB · Besök: 205
Jaha , suck
Here we go again ...?
Känns som en evighet man var på plats .
Hoppas du har fint väder , jag är glad för din skull .

M

Tjena! Hade två dagar på semestern att köra, kommer ifrån en lång sjukdomsperiod men hoppet är ju det sista som överger en... bodde i Playa del Cura på sydkusten.

Dag-1: körde GC500 längs kusten och sedan 505 upp emot Soria för att testa benen inför VOTT dagen efter. Trevlig stigning, tog väll 60-70km samt 300-400 möh

Dag-2: Tog GC-500 till Puerto de Mogan och sedan siktet på VOTT via 200 samt 210. Väll på plats vid tunneln och när jag skulle vika upp på 606 så började jag ana oråd givet att det tagit mig en del tid dit bort samt redan tagit en ansenlig mängd möh. Började bryta uppför, körde kanske 1,5km men det var GALET brant, skulle säga snarare 30-40%, mindes vad jag läst här i tråden att den egentliga klättringen startar där 606 startar på karten så blev lite orolig att jag skulle bonka totalt om jag fick gå 3-4km i denna lutningen (var ensam) så bestämde mig att vända hemåt :(

Med facit i hand och lite studier av kartan ser de dock ut som jag bangade i den sista serpan uppför "the wall" och hade sen haft en lättare resa uppför VOTT snarare än att ta passet från San Nicolaus igen som var rätt tufft på vägen hemåt med ca 700 möh och stekande sol....

Riktigt bra dag på cykeln, det hårdaste jag någonsin gjort, liten erfarenhet av berg sen tidigare, egentligen första gången (Toscana räknas väll inte?) Får komma tillbaks och ge VOTT en chans till...

Bilagor

• IMG_3266.PNG
    IMG_3266.PNG
    46.5 KB · Besök: 111
  • IMG_3259.JPG
    IMG_3259.JPG
    268.5 KB · Besök: 142
I snitt är det helt korrekt att Kanarieöarna inte alls har så höga temperaturer som man hittar nere i delar av södra Europa. Dock kan det bli rejält varmt om ökenvindar från Sahara blåser in. T.ex var det mycket varmt i början av augusti i fjol:

Även från Kanarieöarna rapporterades mycket höga temperaturer i början av månaden. Agaete hade 43,8° den 5 och La Aldea de san Nicolás 43,9° den 10. Det förekom även en hel del skogsbränder på Kanarieörna under augusti.

Källa: http://www.smhi.se/klimat/manadens-vader-och-vatten/varlden/augusti-2016-varldsvadret-1.107339 (under Afrika)

Sen ligger ju öarna närmare ekvatorn vilket gör att solen står högre på himlen.

Jenny W sa:
emilh sa:
GC-resa bokad och betald för 12-19:e april! :)

Så kul. Jag ska oxå dit.
Reser den 13/4 och hem samma dag som du.
Tänkte ta VOTT någon dag. Denna rundan kanske?

Ska reka ett par bra matställen på vägen.

San Nicolas eller Ayacata är nog de naturliga valen beroende på starttid och preferenser vad gäller lunchtid. Även om det skulle gå att hitta något matställe i backen så ska denna tas i ett svep. Allt annat är FUSK ;-) Dessutom är det inte roligt att starta med brant uppför med en massa mat i magen. En variant är att ta en fika i San Nicolas och sen lunch i Ayacata.

GoranS sa:
Jenny W sa:
emilh sa:

Så kul. Jag ska oxå dit.

San Nicolas eller Ayacata är nog de naturliga valen beroende på starttid och preferenser vad gäller lunchtid. Även om det skulle gå att hitta något matställe i backen så ska denna tas i ett svep. Allt annat är FUSK ;-) Dessutom är det inte roligt att starta med brant uppför med en massa mat i magen. En variant är att ta en fika i San Nicolas och sen lunch i Ayacata.

Tack för tipset. Jag skulle nog fördra det senare förslaget med fika och sen lunch. "Backen" ska ju så klart tas i ett svep ;)

Jenny W sa:
GoranS sa:
Jenny W sa:
emilh sa:

Så kul. Jag ska oxå dit.

Tack för tipset. Jag skulle nog fördra det senare förslaget med fika och sen lunch. "Backen" ska ju så klart tas i ett svep ;)

Gäller ju att gå med så lite "barlast" som möjligt uppför, varför ska man kasta flaskorna innan backen om man precis fyllt på med Tapas? ;)

Nu har jag bokat extrabagage då jag bestämde mig för att ta med min egen cykel. Kostar lika mycket ungefär som att hyra cykel ett dygn. Skönt att ha egen med sig.

Jenny W sa:
Nu har jag bokat extrabagage då jag bestämde mig för att ta med min egen cykel. Kostar lika mycket ungefär som att hyra cykel ett dygn. Skönt att ha egen med sig.

Framförallt är det ju värt några k att veta att cykeln håller ihop när du kör nedför med dålig beläggning. Jag körde en "premium"-cykel men lät och kändes som den skulle skaka isär så fort det gick >40 kmh

GoranS sa:
Jenny W sa:

Lyxig hyrcykel eller billig cykelväskefrakt?

Ja, alltså en hyfsad racer går loss på 38Euro/dygn. Att ta med cykelväska á 25 kg kostar 350 kr extra. Cykelväska kan jag låna av klubben.

Och som Huggelito skriver, värt en del att veta vad man har för utrustning.

Ja akta er för att hyra. Värsta skräpet på Free Motion!

Bilagor

• 2017_Pinarello_GanDisc_WHT_1836289_jpg.jpg.png
    2017_Pinarello_GanDisc_WHT_1836289_jpg.jpg.png
    57.9 KB · Besök: 107
Tillbaka
Topp