Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Hasse#7 sa:
Luzen sa:
Hasse#7 sa:
Eller cykelfika.....

Om sambon är krallig imorgon tsr jag gärna sällskap om ni tar det sakta uppför. Bor i SA.

Jag skall kolla vad som gäller för imorgon. Håll lite koll här i tråden ikväll. Jag är mest inne på Soria pga väder. Lugnt tempo är ok. Om det blir snabba puckar, kan du ta dig till Mercadona utefter GC-500 vid sjukhuset till 9.15-9.30? Pfaff, färdigcyklad eller?
09,30 är inget problem. Du får gärna skicka ett om med mobilnr så jag enkelt kan meddela imorgon bitti maa sambos luftvägar.

Luzen med sambo, frugan och jag tog en tur till El Horno där frugan och Luzens sambo pausade, en för att det var alldeles lagom att vända där och en på grund av rosslighet. Luzen och jag fortsatte upp och tog en Papaya Grande. En bra, hyfsat varm och trevlig dag med trevligt sällskap. Imponerad av att min fru fortsatte till El Horno när planen var att vända i Arguineguin.

Lite annan utsikt.

20180209_112411.jpg

Luz som inte alls var någon lus.

20180209_114407.jpg

Lagbild. Jag fick inte vara med.

20180209_125726.jpg

Senast ändrad:
Tjo hoj!
Skönt att vädret blir bättre. Har följt utvecklingen den senaste veckan. Hua, vilket väder på höjderna!
Anländer Gran Canaria torsdagen den 22/2 för två veckors MTB.
Jag har varit där ett gäng gånger (10+...!). De jag brukar cykla med kommer inte fören på måndagen.

Kanske finns någon som vill ha sällskap ?? (bor i Playa del Ingles)

Är lite ur form. Så det bilr inga jätte tuffa rundor i början.
/Peo, Halmstadmtb.se

Hasse#7 sa:
Luzen med sambo, frugan och jag tog en tur till El Horno där frugan och Luzens sambo pausade en på grund av rosslighet och för att det var alldeles lagom att vända där. Luzen och jag fortsatte upp och tog en Papaya Grande. En bra, hyfsat varm och trevlig dag med trevligt sällskap. Imponerad av att min fru fortsatte till El Horno när planen var att vända i Arguineguin.

Lite annan utsikt.

Luz som inte alls var någon lus.

Lagbild. Jag fick inte vara med.

Jaha. Somliga roar sig medan andra...

IMG_20180209_162122134_HDR.jpg

Jaja, snön lär ha smält bort i Skåne.?

Pfaff sa:
Hasse#7 sa:
Denna bild tillägnas Pfaff. Det jävliga i bakgrunden representerar på ett ungefär hans dagsmål. Vi svängde mot St Lucia med en extrasväng för cow-spotting.

Tack så hemskt mycket.
På Pico de los Nieves träffade vi 5 merca- bussar lastade med tyskar i högsta medelåldern, ett par frusna spanjorer och givetvis tre engelsmän med MtB som just skulle ge sig utför en stig med siktbarhet 10 meter. Uppskattningsvis 6* och mycket frisk vind. Inga av dom vanliga cyklisterna och även aloe-veramannen lyste med sin frånvaro.
Lite snö under trappan upp, bara för säkerhets skull.

Inte var Ayacata nå' kul heller. Även där engelmän, dock på lvg och en servitör i täckjacka o toppluva.

Bättre i morgon, va?
aloe-veramannen? Du menar TOPPEN-killen

Paul D sa:
Bättre i morgon, va?
aloe-veramannen? Du menar TOPPEN-killen[/quote]

När han inte är där vet man att prestationen på cykel är lite extra bra. Skönt att höra av dig Paul D, ryktet/djungeltrummorna säger att du gått omkull rejält. Om det stämmer är vi flera som hoppas att du kryar på dig snabbt.

Hasse#7 sa:
Paul D sa:
Bättre i morgon, va?
aloe-veramannen? Du menar TOPPEN-killen

När han inte är där vet man att prestationen på cykel är lite extra bra. Skönt att höra av dig Paul D, ryktet/djungeltrummorna säger att du gått omkull rejält. Om det stämmer är vi flera som hoppas att du kryar på dig snabbt.[/quote]
Ryktet stämmer men vill ligga lite lågt med skräckhistorierna. Ville bara ni ska veta att JAG kallar honom "TOPPEN KILLEN." Han stod där en nyårsdag vid +3 på fm. Garmin värdet verifierat med bilist.
Ni vet väll att man från rätt håll kan skymta den vita bilen några mil före toppen.
Mitt skadeläge går sakta åt rätt håll nu.
Öppnas det krachtråd som tar upp upplevelser av minnesförlust, oempatisk personal, (o även fantastiska möten i kris med professionell personal o grannar som bakar tårta o skickar med frugan) rehabtipps, Spanska vården, SOS internationells svårigheter att nå lokala vården så kanske jag delar med mig av mina upplevelser i framtiden. Har stor nytta av min o min KÄRA hustrus sköterskeutbildning. Hade varit bra att kunna bra Spanska. Dolore=smärta. Sin Dolore=ingen smärta.......i alla fall fattar de. Lär er Spanska innan ni vurpar!!!
NJUT ni som är här. Ni som tror er kunna påverka vädret.........tänk på att svalka är riktigt bäst när man ligger på Lassa. Kanske hemflugen på bår slutet nästa vecka.
SIKTAR på/VILL tillbaka sittande!!! Älskar klimatet även när det varit lite svalt som nu senast. Jag kommer närmaste tiden vara en av dem som läser även lååååånga inlägg här.
Frågor om kraschen besvaras enklast med minnesförlust.

Nöjer mig med att säga att du får krya på dig och komma igen. Luzen sa att du har fysik som en häst och det kan ju komma väl till pass i en svacka med otur.

Hasse#7 sa:
Nöjer mig med att säga att du får krya på dig och komma igen. Luzen sa att du har fysik som en häst och det kan ju komma väl till pass i en svacka med otur.
TACK Luzen!!
Trevligt att träffa er o få cykla tillsammans!!!!
Älskar att cykla, bärplockning 100litersklassen o motormanuellt skogsarbete.
Ha ha minns nu att jag inte kunde låta bli att stanna till vid en grupp gulvästade vägarbetare i norra delen Ayagaueresdalen för ett par veckor sedan. Hörde på deras motorsåg att den varvade på tok för mycket. "Slö kedja" ekade det i dalgången. Till sist tog jag mod till mig o frågade med teckenspråk ödmjukt om jag fick titta på sågen. Jodå det gick bra. Kedjan var i klass med nyköpt cykelkedja på BILTEMA. Överdrivet.
Tecknade frågande om de hade en rundfil o en plattfil. Rundfil hede de "fila". Fick tillåtelse att försöka vässa kedjan. Ryttarna aldrig rörda så jag tog ner även dom lite med rundfilen. Krävdes många drag m filen på tänderna för att få skärpa. Satt där på en sten i vägrenen i Biabchikostym med sågen i knät o Bianchin otåligt väntande på att få ge sig iväg.
Grymt trevligt att se minen på han som sågade när han testade resultatet och tjattret i gruppen. Poängterade vikten av att ALDRIG ens snudda sten.

Paul D sa:
Hasse#7 sa:
TACK Luzen!!
Trevligt att träffa er o få cykla tillsammans!!!!
Älskar att cykla, bärplockning 100litersklassen o motormanuellt skogsarbete.
Ha ha minns nu att jag inte kunde låta bli att stanna till vid en grupp gulvästade vägarbetare i norra delen Ayagaueresdalen för ett par veckor sedan. Hörde på deras motorsåg att den varvade på tok för mycket. "Slö kedja" ekade det i dalgången. Till sist tog jag mod till mig o frågade med teckenspråk ödmjukt om jag fick titta på sågen. Jodå det gick bra. Kedjan var i klass med nyköpt cykelkedja på BILTEMA. Överdrivet.
Tecknade frågande om de hade en rundfil o en plattfil. Rundfil hede de "fila". Fick tillåtelse att försöka vässa kedjan. Ryttarna aldrig rörda så jag tog ner även dom lite med rundfilen. Krävdes många drag m filen på tänderna för att få skärpa. Satt där på en sten i vägrenen i Biabchikostym med sågen i knät o Bianchin otåligt väntande på att få ge sig iväg.
Grymt trevligt att se minen på han som sågade när han testade resultatet och tjattret i gruppen. Poängterade vikten av att ALDRIG ens snudda sten.

Haha! Äkta vardagshjälte.

bigmollo sa:
Underbart. Den här tråden har blivit prets bästa.
Nästa vinter MÅSTE jag åka till GC!
Hoppas jag är rehabiliterad o vi kan ses då Bigmollo!
Ännu inga amputationer planerade som skulle ge viktfördelar i bergen. Stabilt nu.
Hör gärna av dig före bokning. Du vet vem jag är. Har hamnat samma sub8 klunga på VR när Karl XII var ung. ?

Idag var det testdag. Cyklade med frugan till El Horno.

20180211_101052.jpg

Det går bättre och bättre för henne. Därifrån cyklade hon hem själv och jag fortsatte mot Soria. Planen för dagen var att köra till kaktusjuicen i Mogan och tillbaka för att lista ut hur pass mycket jobbigare än GC-500 det är då det är enda rimliga vägen till VoTT. Jag fortsatte direkt upp mot passet. Sista vägen är dålig men bättre än förra året, de har lappat en del. Tyvärr är det mycket mer bilar än förut och jag blev trött när det inte var så mycket kvar. Tog en bild och vilade lite.

20180211_120331.jpg

Körde sedan ner till Mogan, stannade och tog några bilder för att man kan.

20180211_120351.jpg

20180211_120358.jpg

20180211_122227.jpg

20180211_122250.jpg

Drack juice och åt Snickers.

20180211_125707.jpg

Vände tillbaka tog några kort för att det var varmt och jag var trött.

20180211_141131.jpg

20180211_141147.jpg

Rullade försiktigt ner till korsningen innan Soria, återigen mycket bilar. Pumpade allt jag har i motvind från El Horno till Arguineguinrondellen, en som jag bjöd att ta rygg orkade inte ligga bakom utan kom efter. Väl hemma sa frugan att allt hade fungerat utmärkt för henne. För min egen del är jag klart tveksam till att ta VoTT ensam, dels verkar jag mindre motiverad eller mer försiktig än förra året, undrar lite om det här med 30 och 32 bak gör en för bekväm. Sen tror jag att det tar för lång tid att köra hela varvet. Verkar onödigt riskabelt. Skall tänka på saken. Dagens tur var i alla fall fantastisk.

Hasse#7 sa:
Idag var det testdag. Cyklade med frugan till El Horno.

Det går bättre och bättre för henne. Därifrån cyklade hon hem själv och jag fortsatte mot Soria. Planen för dagen var att köra till kaktusjuicen i Mogan och tillbaka för att lista ut hur pass mycket jobbigare än GC-500 det är då det är enda rimliga vägen till VoTT. Jag fortsatte direkt upp mot passet. Sista vägen är dålig men bättre än förra året, de har lappat en del. Tyvärr är det mycket mer bilar än förut och jag blev trött när det inte var så mycket kvar. Tog en bild och vilade lite.

Körde sedan ner till Mogan, stannade och tog några bilder för att man kan.

Drack juice och åt Snickers.

Vände tillbaka tog några kort för att det var varmt och jag var trött.

Rullade försiktigt ner till korsningen innan Soria, återigen mycket bilar. Pumpade allt jag har i motvind från El Horno till Arguineguinrondellen, en som jag bjöd att ta rygg orkade inte ligga bakom utan kom efter. Väl hemma sa frugan att allt hade fungerat utmärkt för henne. För min egen del är jag klart tveksam till att ta VoTT ensam, dels verkar jag mindre motiverad eller mer försiktig än förra året, undrar lite om det här med 30 och 32 bak gör en för bekväm. Sen tror jag att det tar för lång tid att köra hela varvet. Verkar onödigt riskabelt. Skall tänka på saken. Dagens tur var i alla fall fantastisk.

Där var vi också idag ?
DSC_2078.JPG

Manurhin2 sa:
GCN kör St Nicolas - testbacken -ayacata -vott nerför -St nicolas .

Fast nedför är väl fett med fusk? Jag har inte bytt bakväxel och kassett till 30 och 32 för att cykla nedför. Då är jag hellre nån annan stans på ön. Börjar planera för Pico de las Nieves tills vidare. Sen får jag se. Vissa dagar skall jag ägna åt att cykla med min kära hustru. Hon har en önskan om att klara sig upp till miradoren efter urinvånarnas by. Det är ett stort steg för henne som knappt tränar alls. Jag måste göra mina övningar också för annars får jag stryk av naprapaten.

Starta tidigt och fokusera på att vara i rullande tillstånd så mycket som möjligt fram till San Nicolas. Stressa inte. Ta en fika i SN och ta det i bekvämlighetsfart till foten av VOTT. Sen är det i stort sett bara en backe kvar på vägen hem. Hur svårt kan det vara? ;-)

GoranS sa:
Starta tidigt och fokusera på att vara i rullande tillstånd så mycket som möjligt fram till San Nicolas. Stressa inte. Ta en fika i SN och ta det i bekvämlighetsfart till foten av VOTT. Sen är det i stort sett bara en backe kvar på vägen hem. Hur svårt kan det vara? ;-)

Tack nu blev det lättare. :)
Man kanske skall ta ryggsäck med matsäck, promenadskor och pannlampa. Jag skall ju ändå inte till jobbet.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Man kanske skall ta ryggsäck med matsäck, promenadskor och pannlampa. Jag skall ju ändå inte till jobbet.
Riktigt bra råd av Göran. Soriadalen kall på morgonen. Ofta motvind då. Var skapligt mätt o helt otörstig när du lämnar San Nicolas. Fulla flaskor vid avfärd SN. Töm blåsan på fiket eller utkant SN. Har hänt jag haft för sött i flaskorna. Saknat just vtn. Energin kan man ju tugga i sig. Minsta tveksam så sätt ner foten o vila när du ser tunneln. Gör lika så ofta det är någorlunda platt om du fortfarande tvekar. Ser fram mot rapport.

Paul D sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:

Riktigt bra råd av Göran. Soriadalen kall på morgonen. Ofta motvind då. Var skapligt mätt o helt otörstig när du lämnar San Nicolas. Fulla flaskor vid avfärd SN. Töm blåsan på fiket eller utkant SN. Har hänt jag haft för sött i flaskorna. Saknat just vtn. Energin kan man ju tugga i sig. Minsta tveksam så sätt ner foten o vila när du ser tunneln. Gör lika så ofta det är någorlunda platt om du fortfarande tvekar. Ser fram mot rapport.

Jag tackar för alla bra tips. Problemet är att jag gjorde VoTT ensam förra året och det gick men utan marginaler. Startade tidigt och kom ändå hem när det var mörkt. Bad frugan fixa två Coca-Cola och glass. Jag gillar inte ens Cola men då drack jag upp det. Jag är mest orolig att jag inte är redo för uppgiften. Det finns ju redan indikationer på det. Vi får se. Alla förenklande åtgärder är fusk såsom att starta från La Aldea eller åka VoTT utför. Men tack ändå Manhurin2, du kan ju inte känna till vad jag har för skumma principer.

Mörkercykling utför är ingen höjdare så om det är en påtaglig risk förstår jag din tvekan. Om du har vettiga lysen och reflexer kanske en start innan soluppgång kan vara ett alternativ!?

Angående VOTT åt andra hållet så har det faktiskt sina poänger då man har större chans att njuta av vyerna. Man bör dock i mitt tycke stanna till om man ska ta ögonen från vägen mer än ett ögonblick, i synnerhet som asfaltskvaliteten vad jag tror mig förstått blivit ganska dålig. Sen är backen upp från San Nicolas inte helt snäll från det hållet.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Manurhin2 sa:

Fast nedför är väl fett med fusk? Jag har inte bytt bakväxel och kassett till 30 och 32 för att cykla nedför. Då är jag hellre nån annan stans på ön. Börjar planera för Pico de las Nieves tills vidare. Sen får jag se. Vissa dagar skall jag ägna åt att cykla med min kära hustru. Hon har en önskan om att klara sig upp till miradoren efter urinvånarnas by. Det är ett stort steg för henne som knappt tränar alls. Jag måste göra mina övningar också för annars får jag stryk av naprapaten.

Meninhen var såklart inte att få dig att cykla nerför .
Tyckte bara att tråden om GC var rätt ställe att länka i . GCN lär vara en av världens största cykelkanaler skulle jag tro .

M

Manurhin2 sa:
Hasse#7 sa:
Manurhin2 sa:

Meninhen var såklart inte att få dig att cykla nerför .
Tyckte bara att tråden om GC var rätt ställe att länka i . GCN lär vara en av världens största cykelkanaler skulle jag tro .

M

Ok, jag var nog tillräckligt frustrerad över en för obra egen insats för att inte läsa smart, sorry.

Har funderat lite på förutsättningarna i år och kommit fram till några viktiga skillnader förutom att man inte blir yngre. Det enda cykelspecifika som blivit av per vecka from november är 35 minuter spinning som jag leder på tisdagar, utöver det volleyboll 2 tim samt nu på sistone en rehab som egentligen verkar motverka cykling men ändå är nödvändig. Förra året fanns det mer träningstimmar i veckan även om det inte handlade om cykel så tror jag att jag var mer mottaglig att ta åt mig backträningen från dag till dag. Egentligen är det nog rätt ok med dagsturen igår som pågick mellan ca kl 10 och 16. Från nu tar jag en dag i taget och försöker känna hur det känns och hur vädret verkar. VoTT får ligga som ett önsketänkande och en oförtjänt bonus.

Idag har det tagits ett rekord med råge. Frugan cyklade ända upp till Miradoren efter urinvånarnas by och hem igen. Modiga 504 höjdmeter som firades med en cigg på toppen. Jag är imponerad för det är ett väldigt stort steg från nästan ingenting innan. Min utmaning bestod i att vingla bakom på lättaste växeln och vara tyst. Vet inte vilket av de två som var jobbigast, troligen att vara tyst, det är inte min starkaste sida. Som belöning fick jag cykla hem med åtta liter vatten i ryggsäcken då det var lämpligt att bunkra lite.

20180212_112504.jpg

Härligt!
Vi applåderar er båda för bedriften och hälsar så gott i snöblandat regn och är inte alls avundsjuka! :-)

Grymt Härligt Underbart att få följa er. Du verkar vara en klok äkta man!!!
Tystnadskultur bland cyklande äkta män är en STOR bristvara ?
O att du ligger bakom ...........såååååå rätt.

Stirra dig inte blind på VOTT.
Lär ligga kvar några år till om inte bergen o vägarna rasar.
#Sätt upp mål för framtiden.
#Beskriv vägen dit.
#Verkställ när livet och motivationen medger.

Njut NU tillsammans av Ön

Ser fram mot fler berättelser

Håller med Paul D
Flytta fram målet till ex nästa år och se till att vara förberedd .
Ingen ide att ens försöka om du är omotiverad och dessutom vet att du är sämre tränad än ifjol .

Extremt bra morot för att fortsätta träna året ut och inte chipsa till sig på hösten efter fincyklingen på sommaren .

M

Tackar för bra råd. Blir det så blir det på fredag. Idag har jag kört kort och "hårt". Valde att köra upp och ned till första miradoren mot Fataga några gånger. Känns som bilder är överflödiga. Behållningen från idag var två udda möten vid vändpunkterna. Nere vid infarten till kyrkogården mötte jag en äldre italienare på en lvg-aktig mtb. Han hade ett helt täckande typ Helly Hansen underställ men frös ändå. Själv hade jag gjort ett skumt försök att filma med mobilen genom att lägga den i en påse och tejpa den på smalbenet. Det blev både bra och dåligt, mest dåligt, ni får inte se hur filmen slutar......
Hursomhelst frågade jag om han ville ha påsen som vindskydd innanför tröjan. Han viftade ett nej men vi hade en märklig konversation då han bara talade italienska och jag inte gör det. Det som kom fram var ungefär att han hade åkt tåg i Norge och gillade fjordar, han levererade eller hade levererat tomater till Amica i Södertälje och han tyckte Sverige verkade tomt och vackert. Jag skrämde honom lite genom att via charader försöka se ut som en ståtlig svensk älg men såg nog mest galen ut. Sen cyklade jag upp igen och han förberedde sig för detsamma. Nästa vändning på toppen mötte jag ett schweiziskt par på varsin mtb, en urgammal Kuwahara och en nästan lika gammal tysk hoj med ett emblem som såg ut som ett "w" vet inte vad det var. Det som fångade min uppmärksamhet först var att båda hade fulla packväskor bak inklusive uppepå. De hade cyklat med det från Maspalomas via St. Lucia-San Bartholome och Fataga. De sa att de skulle stanna länge. Jag frågade om de inte behövde jobba? Båda skrattade, han var sjuttiosju bast. Själv oroar man sig för VoTT, hmm.....
På vägen ner hejade jag på italienaren som blev helt överlycklig och tjoade och viftade. Ännu en bra semesterdag till ända.

Idag cyklade frugan och jag var för sig. Hon gjorde om måndagens bravad själv för att visa att det inte var en slump. Jag gick all in för Pico de las Nieves. Träffade massor med folk. Fikade bara ovanför San Bartholome i övrigt ganska konsekvent cyklande. Jättebra väder och lite vind på toppen. Ganska kyligt utför.

Lägger lite bilder. En med toppenmannen dedikerad såklart till Paul D. På en kan man faktiskt se Teides snö om man zoomar skyn i bakgrunden. Turen gick förvånansvärt bra och jag lägger det till beslutsunderlaget för eventuellt VoTT-försök.

20180214_103121.jpg

20180214_121001.jpg

20180214_121018.jpg

20180214_144152.jpg

20180214_144301.jpg

20180214_144707.jpg

20180214_144725.jpg

20180214_144733.jpg

Hasse#7 sa:
Idag cyklade frugan och jag var för sig. Hon gjorde om måndagens bravad själv för att visa att det inte var en slump. Jag gick all in för Pico de las Nieves. Träffade massor med folk. Fikade bara ovanför San Bartholome i övrigt ganska konsekvent cyklande. Jättebra väder och lite vind på toppen. Ganska kyligt utför.

Lägger lite bilder. En med toppenmannen dedikerad såklart till Paul D. På en kan man faktiskt se Teides snö om man zoomar skyn i bakgrunden. Turen gick förvånansvärt bra och jag lägger det till beslutsunderlaget för eventuellt VoTT-försök.

Hmm. Man skulle kanske väntat en vecka...

Stort Tack Hasse!!!
Du må tro det värmer i sjuksängen.
Du har fångat Toppenkillen i sitt rätta element !
Alla kanske redan vet att "Toppen killens parkering" syns på bilden med alla röda o vita masterna. Följ bara horisonten (bergskammen) åt vänster (västerut) från masterna till "sockertoppen". Vid sockertoppens västra bas träffade du Toppenkillen idag.
Tänkte du på resterna efter branden idag?
En Svensk bofast kvinna lär ha dött vid branden. Get/fårbonde sedan många år på ön. Hon varnade grannarna och skulle sedan släppa ut sina djur men han inte undan själv.
Om jag skulle se eld o bli det minsta osäker på säkerheten så skulle jag ta mig ner så fort det går. Vilket som är säkrast vet jag inte. TROLIGEN lifta med Spansktalande som kan lyssna på radion. Blir det trafikstockning så är cykel smidigare.
Vilar du i morgon torsdag och vädret är bra på fredag så misstänker jag att du fixar VOTT om du startar tidigt. Verkar ju som du är sugen redan denna vecka. Bara njuuuut!! Ser fram mot rapport!!

Har känt efter lite nu och tror att det rimligare är att ta vanliga vägen via San Bartolome till Ayacata. Äta där och fylla vatten. Cykla VoTT utför vända vid tunneln och cykla upp igen. Det löser i alla fall tidsproblemet och ätandet plus att man hinner reka banan lite. Dessutom slipper man eventuell skitasfalt kring La Aldea. Tror jag behöver byta till den längre styrstammen också. Nu är det oroligt kring 14% lutning det har aldrig varit ett problem med den andra som jag har med.
Synpunkter någon?

Förutom det lite tråkiga med att cykla åt ett håll och vända isf ett varv så borde det vara ett lysande upplägg .
Till Ayacata lär det gå att cykla ekonomiskt om man tänker sig för .
Personligen hade jag nog inte fixat vott utför pga ( numer lagom )höjdrädsla .

Jag skulle definitivt cykla 10-15-20 min vid tunneln innan jag började klättringen tillbaka för att få igång benen igen efter att ha rullat nerför i en halvtimme .

M

Manurhin2 sa:
Förutom det lite tråkiga med att cykla åt ett håll och vända isf ett varv så borde det vara ett lysande upplägg .
Till Ayacata lär det gå att cykla ekonomiskt om man tänker sig för .
Personligen hade jag nog inte fixat vott utför pga ( numer lagom )höjdrädsla .

Jag skulle definitivt cykla 10-15-20 min vid tunneln innan jag började klättringen tillbaka för att få igång benen igen efter att ha rullat nerför i en halvtimme .

M

Bra tankar. Jag är inte så besvärad av utför så länge det inte går alldeles för fort. Med tänkt upplägg kan man ta lite kort på vägen ner och sedan bara borra uppåt. Väl tillbaka i Ayacata är ju det mesta lätt utom bitar av sista klättringen efter kamelfarmen som brukar svida lite både mentalt och i benen.

Ett tips kan vara att ta några pauser på vägen nerför VOTT och låta fälgarna svalna lite. Om man inte vill köra i våldsam fart utför får man bromsa rätt ordentligt periodvis nerför den backen. Dessutom kan man gott passa på att ta några pauser och njuta av utsikten.

GoranS sa:
Ett tips kan vara att ta några pauser på vägen nerför VOTT och låta fälgarna svalna lite. Om man inte vill köra i våldsam fart utför får man bromsa rätt ordentligt periodvis nerför den backen. Dessutom kan man gott passa på att ta några pauser och njuta av utsikten.

Stämmer ju bra med tänkt fotostrategi. Idag är det förhållandevis kasst väder. Molnigt, blåsigt och BARA 21 grader C.

Tryggt med fulla flaskor när du vänder upp igen vid tunneln. Tror inte det går åt mycket vätska fr Ayacata till tunneln.
Jag som har tid att fundera på ordval noterar
# Fotostrategi
o
# Fotstrategi
är väldigt lika.
Det senare syftar på oss med sjuklig prestationsångest vars dag är helt slagen i spillror om vi råkar sätta ner foten på väg upp. VOTTWNFP (with no foot print). Låtsas som du aldrig sett detta. Om det kommer äldre kvinnor eller män som passerar dig när du stannar o pustar på väg upp så betänk vad glada o nöjda du gör dem när de får passera en yngling. ?

Paul D sa:
Tryggt med fulla flaskor när du vänder upp igen vid tunneln. Tror inte det går åt mycket vätska fr Ayacata till tunneln.
Jag som har tid att fundera på ordval noterar
# Fotostrategi
o
# Fotstrategi
är väldigt lika.
Det senare syftar på oss med sjuklig prestationsångest vars dag är helt slagen i spillror om vi råkar sätta ner foten på väg upp. VOTTWNFP (with no foot print). Låtsas som du aldrig sett detta. Om det kommer äldre kvinnor eller män som passerar dig när du stannar o pustar på väg upp så betänk vad glada o nöjda du gör dem när de får passera en yngling. ?

Yngling? ☺
Jag byter styrstam innan går och lägger mig till en som är 2 cm längre. Äter frukost så tidigt som möjligt och cyklar till Ayacata. Väl där får dagsformen avgöra. Det där med fotisättning får bli en möjlig bonus. Det känns rimligt att de som tränar seriöst får ynnesten, inte såna som jag som bara packar sommarcykeln och börjar om från typ noll i träningsnivå. Återkommer efteråt.

Om du känner att VOTT känns för jobbig kan jag tipsa om att fortsätta GC-60 mot Tejeda lite längre än om man ska köra ner VOTT men sedan ta av vänster och köra ner till El Espinillo eller kanske El Chorrillo. Jag har varit ner till den förstnämnda byn. Kul väg som är några kilometer ner och lite bitig på tillbakavägen upp utan att vara i VOTT-klass. El Chorrillo är en det en längre tur ner till och jag tror även den kan vara fin. Har dock ingen erfarenhet av den så jag vet inte. Tror även att man ska kunna köra upp till en utsiktspunkt vid Roque Bentayga från denna väg.

GoranS sa:
Om du känner att VOTT känns för jobbig kan jag tipsa om att fortsätta GC-60 mot Tejeda lite längre än om man ska köra ner VOTT men sedan ta av vänster och köra ner till El Espinillo eller kanske El Chorrillo. Jag har varit ner till den förstnämnda byn. Kul väg som är några kilometer ner och lite bitig på tillbakavägen upp utan att vara i VOTT-klass. El Chorrillo är en det en längre tur ner till och jag tror även den kan vara fin. Har dock ingen erfarenhet av den så jag vet inte. Tror även att man ska kunna köra upp till en utsiktspunkt vid Roque Bentayga från denna väg.

Tackar alla bra tips. Mina klossar är redan slitna sen förra året. Måste jag gå lite så gör jag det. Det finns nya klossar i bagaget. Jag har ju redan cyklat vägen upp förra året. Det löser sig med eller utan promenader. Helst utan.....

Tillbaka
Topp