Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Problemet att hålla framhjulet på backen försvinner om man står upp och trampar. Å andra sidan behöver man vara mer vaksam på skräp/grus/... på vägen så att bakhjulet inte spinner loss.

Dessutom är det betydligt jobbigare att stå upp. Pulsen går upp 10-15 slag när jag ställer mig upp. Men det går säkerligen att träna upp. Dock så har 2 av 3 ståuppcyklister som jag kommer att tänka på fällts för doping. Piraten t.ex.

C-dale sa:
Dessutom är det betydligt jobbigare att stå upp. Pulsen går upp 10-15 slag när jag ställer mig upp. Men det går säkerligen att träna upp. Dock så har 2 av 3 ståuppcyklister som jag kommer att tänka på fällts för doping. Piraten t.ex.
Det handlar också om vad man pallar muskulärt. Zoncolan skulle jag t.ex. aldrig greja sittandes men med mkt ståcykling så kom jag upp utan stopp förra sommaren.

C-dale sa:
Aj då!!!
Tack för varningen!!!
Känner igen din känsla.
Efter vurpan febr 2018 med höftledsfraktur sa spanska sjukgymnasten att det var bäst att stå o cykla för att inte sitta på frakturen om jag nu ville fortsätta cykla. Jag ville fortsätta cykla ?. Stod väldigt mycket den våren. Ståcyklingen kändes allt bättre.
De få gånger jag cyklar långa backar med kompisar med lägre FTP än mig (har faktiskt några få sådana ?) brukar jag lägga mig bakom o stå så länge jag orkar. Ex Fataga - San Bartolome och stigningarna Doctoral Lucia. Blir inte så många watt men tror det är bra för en % - missbrukare.
Piraten hade väll tyvärr oxå ngn typ av missbruk.
Måste nog sluta stå ?

C-dale sa:
nieves sa:
Hasse#7 sa:
Jag tillhör dem som fått gå sisådär 100-150m på VOTT. Redan första backarna efter tunneln brakade jag på så jag blev helt bonkad. Tror jag har en riktigt bra bild i tråden från den minimala planytan där jag valde att stanna. Sen kom jag igång igen men hittade ett par ställen till där orken tröt. Det enda jag vill säga till mitt försvar är att jag cyklade alltihop ensam och med väldigt lite vatten och mat samt kännedom om vad som väntade. Jag lyfter absolut på hatten för de som inte satt ner en fot.
Med rätt utväxling och teknik går VOTT att göra, åker man dit med 53/42 11-21 så får man lida om man väger över 60kg.
Jag har bara kört VOTT en gång och då med en MTB med 26"hjul och 22/32 som lättaste utväxling. Problemet då var att hålla framhjulet nere trots en 15cm styrstam! Det var mycket varmt o vattnet tog snart slut. Räddningen kom när vi siktade en liten by nere till vänster. Svängde ner o hittade en liten bar och svepte ett par gallon med vatten. Sedan var det inte långt kvar upp till passet. Jag tror det var -98 och då låg det en bar där, men när jag cyklade upp dit från andra hållet för ett par år sedan fanns det inte en tillstymmelse till bar kvar, eller minns jag fel?
Körde VOTT första gången för typ 10 år sedan och senaste var igår. Har inget tydligt minne av någon restaurang och framförallt inga skyltar med daggvåt Coca-Cola uppe vid vägen. Ska försöka hålla koll nästa gång. Finns nog bara ett ställe som stämmer på din beskrivning.

BAE06267-2EBE-4C7F-92C6-B04A7EF20D17.jpeg

Uppställning 08:45 för alternativ väg till Pico.
4CBDB423-DCBA-4CD3-9269-D4E53E5B7DB4.jpeg

Öken i söder. Inte vackert men storslaget.
Körde Doctoral o upp riktning St Lucia men tog höger Agüimes Ingenio
16DEE788-A423-46F0-994C-8F1EC8DF75F8.jpeg

Telde. Jag ses diskutera vägen med lokal cyklist som sa sig hitta. Vi hängde på men redan vid nästa rondell valde vi nordbor en ” bättre” ? väg.
2883E4B9-73D9-4BCB-8785-29E9D3B00D24.jpeg

Passerat St Brigida
4688DA27-1CC0-4B15-B33D-5920BA96DB1D.jpeg

Kör mot San Mateo. Bitvis 10-12%
Svårt hålla ihop en grupp. Små skillnader i FTP blir stora skillnader i åktid.
26F2227D-ECBF-4025-B778-E7EA48F7FA58.jpeg

Betydligt grönare denna väg till Pico och antar att framgår att beläggningen är betydligt bättre. Blir dock typ 4 mil längre upp men jag gör gärna om det.
27BD2EB7-2315-478E-862C-D1A1A61CFF8A.jpeg

MYCKET varierande väder.
Denna bild är till försäljning. (Copyright) In i dimman. Kan ha varit det sista man såg av mina vänner

Sköna bilder!

Tycker det är skönt att variera sig lite, sitter mest uppför, men ibland kan det kännas skönt att stå en liten stund. VOTT t ex när det är så brant där kan man ju känna sig lite tryggare av att sitta absolut längst fram på sadeln, tycker jag gör ganska mycket för trycket på framdäcket. Har lyckats böja nån sadelspets pga det iofs :)

Hasse#7 sa:
Fan så avundsjuk jag börjar bli. Berg och solsken, för att inte tala om bara ben.
Hoppas vi ses under våren och kan köra VOTT tillsammans och att du är motiverad att träna lite extra fram till dess. Skolskjutsen kör bara livräddning på vardagar så formen får avgöra vilken veckodag det blir ?.
Kör även gärna repris på dagens övning men samma väg tillbaka. Då får man ihop närmare 175km alldeles gratis. Då hjälps vi åt att leta kompisarna som försvann i dimman idag både på uppvägen och returen?.

Det var skönt med en vilodag i går, men det är ju ännu skönare att få ut och cykla ?

Idag startade vi 8:45 uppe vid stora rondellen på GC-500, och cyklade till Doctoral och upp mot Lucia, men istället för att fortsätta mot Lucia, höll vi höger I korsningen GC-65/GC-551 och körde mot Telde med byte till GC-100 på vägen. I Telde stannade vi för lite fika. Det satt gott med en macka, kaffe och Cola I magen inför klättringen till Pico, via Sta Brigida. Det var ganska mycket trafik, men ändå en mycket trevlig klättring, och trafiken klingade av ju högre vi kom. Någonstans på vägen, jag tror i Sta Brigida, orsakade jag en farlig situation. Vid ett övergångsställe slog det om till rött precis när förste ryttare passerade, en fotgängare började gå, och tittade då bort från mig. Jag bromsade då, och fick en del hojtande bakifrån. ST förklarade lite upprört att om förste passerar, passerar hela klungan. Som solocyklist var jag inte medveten om detta, men även om jag hade vetat detta så hade jag nog bromsat, eftersom jag bedömde det som en risk att jag hade mejat ner en fotgängare, och kört mot rött.
Det är slående hur annorlunda vegetationen är på norra sidan. Grönt, frodigt och blommande buskar. Stor kontrast mot södra sidans torra ökenliknande bergstrakter.
Strax innan vi tog in på GC-600 stannade vi och väntade in några som höll lägre tempo. Passade även på att dricka en cola, och dra på armvärmarna, nu var det ganska kyligt (som kallast var det 11 grader enligt min Garmin) med cykling i molnet (nej, inte på det där IT-mässiga sättet, utan i det riktiga molnet). Precis innan parken/rastplatsen Llanos de Ana López finns en vacker kurva. Jag hade skaffat mig ett litet försprång, nu ovanför molnet, och stannade för att ta bilder på de som kom efter. När jag gått ner en lite bit för att få en bra vinkel, såg jag att tre andra hade stannat 100 m längre ner för att titta på utsikten, så där fick jag stå en stund och vänta. Efter ett tag kom några upp, Paul D hade vänt ner för att kolla upp hur det gick för de som låg sist. Vi andra fortsatte uppåt. Det är svårt att inte bli hänförd av utsikten, ibland är det så vackert att det svider i ögonen. Det är något annat än att cykla i Stockholm…
När vi kommit ur molnet värmer solen bra, och klättringen fortsätter upp till Pico. Väl uppe sitter ST och väntar. Han har visst väntat en timme. Molnen skymmer utsikten mot Maspalomas, men man kan tydligt se Teneriffa.
Vägen ner går vi Ayacata-Bartolome-Fataga. Huj vad det går. Vid ett ställe blir det en incident. En i klungan (nu är vi fem), missbedömer en omkörning av en bil, ser inte att det är möte, bilen framför mig tvärnitar, jag hinner inte stanna helt och pangar in i bilen. Den som missbedömde, klarade sig med en hårsmån. Varken jag, min cykel eller bilen jag körde på får några synliga blessyrer. Puh.

Återigen en fantastisk dag, med underbar cykling. Jag behöver bara lära mig att inte ta med så mycket packning i ryggfickorna ?

Garmin säger 139,5 km, och 3032 hm. Dock finns det utrymme för felmarginal, då cykeldata-operatören tydligen inte har tillräcklig kompetens att sköta utrustningen. Klockan på armen glömde jag att starta vid starten, och datorn på styret lyckades jag starta utan aktiv GPS… Men säg inget till min chef, han tror att jag kan det där med data.

Här följer lite bilder i kronologisk ordning:

DSC_1050.JPG

DSC_1058.JPG

DSC_1062.JPG

DSC_1067.JPG

DSC_1077.JPG

DSC_1083.JPG

DSC_1137.JPG

DSC_1143.JPG

DSC_1144.JPG

DSC_1154.JPG

DSC_1162.JPG

DSC_1167.JPG

Goa gubbar! Jag åker ner på torsdag nästa vecka. Ni får heja när ni blåser förbi mig. Jag kör en gravel med grusdäck för det mesta, det går betydligt trögare än lvg däck. Tänker dock prova med ett par 32mm Conti 4Season också. Kompisen kör en mtb med nästan-slicks.

Luzen sa:
Jag kommer tillbaks januari 2021 och i bättre form än när vi cyklade senast, Hasse#7 och Paul D.

Jag sammanstrålar gärna om det går. Som Paul D och även du påpekar krävs det mer specifik träning nu om det skall bli så kul som möjligt. Jag är i alla fall inte trasig, så möjligheten finns denna gång. Tror ni det ser konstigt ut om man ockuperar spinning salen och kör extremt låg kadens och högt motstånd typ "orka ett tramptag till" i en timme?
Kan man ha musik till det eller är det "valsång" som gäller?

Hasse#7 sa:
Luzen sa:
Jag kommer tillbaks januari 2021 och i bättre form än när vi cyklade senast, Hasse#7 och Paul D.

Jag sammanstrålar gärna om det går. Som Paul D och även du påpekar krävs det mer specifik träning nu om det skall bli så kul som möjligt. Jag är i alla fall inte trasig, så möjligheten finns denna gång. Tror ni det ser konstigt ut om man ockuperar spinning salen och kör extremt låg kadens och högt motstånd typ "orka ett tramptag till" i en timme?
Jag skulle säga att starta inte med en timme utan börja med kortare och bygg upp. Jag kör en del pass med den typen av extrem lågkadens. Osäker på om jag kommit upp i en hel timme i ett svep. Vet att jag kört 40 min stående och 3x20 min med stående, sittande, stående.

Musikval låter väl som funeral doom metal skulle passa vad gäller tempo.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
Luzen sa:

Jag skulle säga att starta inte med en timme utan börja med kortare och bygg upp. Jag kör en del pass med den typen av extrem lågkadens. Osäker på om jag kommit upp i en hel timme i ett svep. Vet att jag kört 40 min stående och 3x20 min med stående, sittande, stående.

Musikval låter väl som funeral doom metal skulle passa vad gäller tempo.

Haha, mysigt! Skall man bjuda in fler?

Ja, lyssna på nya plattan med Witchcraft, denna låt kanske:

men vilka bilder!! det värmer gott i november-rusket här hemma! :)

den här t ex, skulle ju passa som kalenderbild :)

filename=DSC_1137.JPG

Hasse#7 sa:
Luzen sa:

Konstigt och konstigt, de oinsatta kommer att viska ”titta på gubben, han är så gammal och svag att han knappt orkar få runt pedalerna, men det är ju gulligt att han försöker” ;-)

Solocykling idag, men jag måste ha cyklat vilse. Jag siktade på den berömda papayajuiceturen, men när jag kom upp ville killen i baren bara sälja mangojuice. Vilken flopp ? Men den var god ?

DSC_1183.JPG

Hasse#7 sa:
fhloston sa:
Hmm, jag var på Restaurante Casa Fernando... Jaja, det är väl bara att trampa upp igen. Nästa gång ?

Det är nog rätt. Zumo är juice.
Zumo används ofta för pressad/ färsk/extraherad juice. Man använder också Jugo som mer refererar till "köpejuicen".
I Sverige har vi ju veckogammal "färskpressad" i kartong ?

Senast ändrad:
Som antytts tidigare i tråden var dagens tur en misslyckad expedition för att hitta den mytomspunna Papayajuicen. Jag blev pådyvlad mangojuice istället. Killen på restaurangen frågade alla som kom om de ville ha mangojuice, jag sa Papaya, han kontrade med mango, han hävdade att den är bättre…

Oavsett modell på juicen, var det en trevlig tur upp till Soria. Det blev ju tredje gången gillt i dalen för att nå upp ända till Soria. Benen börjar ju bli lite matta, så jag hade bestämt mig för en lugn tur. Dock växte hornen ut när stigningen började, och jag lade på ett kol för att komma upp snabbt.
Papayajuicen blev mango, och efter en stunds fikande köpte jag morgondagens frukostbröd i den närliggande Panaderia Artesana med hand-made bread. Den trevliga damen i butiken gav mig en banan på köpet ?.
Sedan rullade jag ner i lugnt tempo med några fotostopp. När man lägger på ett kol uppåt blir det inga bilder. Jag stannade för att fota en liten kattunge, och då började en man peka och berätta att på andra sidan vägen kunde jag ta goda fikon (det tog en stund innan jag förstod vad han syftade på). Så det blev även ett fikon på vägen ner. Kanske var det grannens fikon han bjöd på?
Efter några kurvor stannade jag på Bar El Mato i Cercados de Espinos och åt en baguette.

Dagen summeras till 72 km och 1100 hm. Papaya blev Mango, med bonusbanan och -fikon.

Några bilder:

DSC_1180.JPG

DSC_1187.JPG

DSC_1194.JPG

DSC_1207.JPG

Dåligt med vatten i dammen!
Har inte regnat ordentligt i söder på länge.
Skulle behövas regn!! ( men inte när Happyiterna är här?)
Hoppas vi ses igen fhloston.

Paul D sa:
Dåligt med vatten i dammen!
Har inte regnat ordentligt i söder på länge.
Skulle behövas regn!! ( men inte när Happyiterna är här?)
Hoppas vi ses igen fhloston.

Detsamma! Min cykling fick ett snöpligt slut idag. Jag trodde att jag hade cykeln tills imorgon, men precis när jag skulle gå ut och äta kollade jag datumet, och fick kasta mig iväg och lämna tillbaka hojen ? nåväl. Jag kan summera till 54 mil och 7839 hm på fem cykeldagar. Mina ben är nöjda ?

Stort tack för guidning och peppa! ? Jag har haft en helt fantastisk cykelvecka! ?

Ps kul att Sambal nominerade Brexit till kalenderpojke ?

Södra delen är solsäkrare och bättre utrustade med cykeluthyrare. Norra sidan är grönare, har mer människor och byar som inte är kopplade till turistindustrin.

Om sol och bad oxå ingår i Julfirandet så är det inte mycket att tveka på. + argumenten som tidigare anförts. SYD!!
Men vart i syd??
Om det bara handlar om några få dagars cykling så spelar det inte så stor roll men om ni cyklar mycket o vill ha variation så undvik att bo i Puerto de Mogan eftersom det blir långt att cykla Tauropass Soria eller en timme med båten österut.
Hyra cykel??
FreeMotion har störst utbud och butiker.
Fhloston har i tidigare inlägg publicerat mailadress till Natural Bike som drivs av far och son Guillermo och Ruben. Båda pratar engelska. De brukar försöka leverera o hämta där man bor. Förhandlingsfråga. Bla fina nya Eddy Merckx
Felize Navidad !!!

Sista passet denna vistelse. Ett par intervaller upp i brantaste korta stigningen till Montana la Data. 680meter o 74 höm. Ca 10,8%.
Nöjde mig med två vändor i em. Körde 4 ggr i morse ?.
I em hajade jag till när ja fick syn på Baloo som plockade kaktus frukter UTAN BESVÄR. Tvingades vända o artigt fråga om jag fick fotografera.
1F25EBA9-3CB9-4372-8FA8-1A560C48C41B.jpeg

FA6B8038-14B1-4B27-90F5-B465C7E3FE00.png

GoranS sa:
De där kaktusarna är invasiva arter som ursprungligen inte funnits på Kanarieöarna.
?Vulkanö. ALLT här har väll kommit utifrån inkl cyklisterna??
Läst om Colorado snoken som oxå är en invasiv gäst på ön. Ökar tydligen drastiskt i antal. Ofarlig för människor. Har aldrig sett någon däckpressad orm under de säkert över 1000 mil jag cyklat här. Däremot massor med råttor o igelkottar som uppenbarligen slarvat med hjälmen.
67162ECC-AAC7-4EE6-8358-A5B420860795.jpeg

Men så häromdagen hittade jag denna som i sina bästa dagar mycket väl kan ha varit en Colorado snok. Typ 300 meter ifrån där Baloo plockade invasiva kaktus frukter.
På tal om kaktus så under en tjänsteresa till GC för 20 år sedan (sant) fick jag lära mig att ur de löss som trivs på kaktusen utvann man tidigare det röda färgämne som gav hojtaroljan Martini sin röda färg. Även till smink. Vi bussades upp till Roque Nueblo och letade löss som en teambuilding aktivitet.

Jag skulle nog tro att en hel del växter kommit dit utan människors inblandning medan många (alla?, är osäker här) av de kaktusar som nu finns på öarna är växter som människor i relativt modern tid tagit dit som prydnads- eller trädgårdsväxter och som sedan spridit sig. Vissa av dessa är klart aggressiva och om de sprider sig bra finns det typiskt mkt lite som hindrar deras framfart och de kan slå ut växter som funnits mkt längre på öarna.

Sen är det absolut inget som är unikt för Kanarieöarna. Vi har invasiva arter i Sverige, titta bara på mängden lupiner längs vägkanterna i t.ex. Dalarna. Om man grävt upp rotsystemen på sådana inser man hur aggressiva de är i sin spridning och hur eländigt det är att försöka bli av med dem.

Skogling sa:
Härligt.

Är GC-500 vid Mogan farbar igen?
Nej tyvärr och det lär dröja.
Har pratats om tunnel.
Går båt PdM — Puerto Rico.
Google Maps visar vart det är avstängt. Har uppfattat deras information som tillförlitlig och ständigt uppdaterad.

Hej, jag ska ner till GC med familjen den 9 dec. Tänkte hyra cykel någon dag och försöka mig på att ta mig upp till toppen via GC65->GC60, hur lång tid tar det upp ungefär? Kommer ligga på ca 2 w/kg skulle jag tro.

Har ni några andra förslag på rundor, utgår från bahia feliz.

Någon annan som är nere mellan 9-16 dec?

Är inte nere under dec
Playa de Inglese upp TILL Pico med 2,8w/kg tog under tre timmar utan stopp.
Från Bahia får du nog lägga till 20-25 min.
Gissar på 4h upp. Kanske mer. Halva klättringen är gjord i San Bart. Lagom att fika o fylla vatten där. Billigare o varmare än i Base Camp Ayacata. Jag brukar ”butiksfika” där o sätta mig vid Mirarador de la Sorolla. Längs Calle Santiago Cazorla är det en tjej som har butik i väggen. Gatan enkelriktad norrifrån så du bör helst runda kyrkan o komma in norrifrån. Se Google/maps. Hon fixar macka om du säger till. Kylrum med dricka lite undangömt in till vänster i butiken. Inte dyrt o magnifik utsikt över St Lucia från parkbänkarna vid Miradoren. Hon tar siesta efter 13 tror jag så du hinner dit. Direkt efter Ayacata tycker jag det brukar vara jobbigast. På vägen ner gissar jag du väljer San Bartolome igen. Där skulle jag rekommendera att du då tar vä o kör via Lucia o Doctoral till Bahia. Är du inte helt tom så vänta med stödfikat till bageriet till vä i Lucias södra ”förorter” ? Blir totalt nästan 120km.
Newmannen sa:
Hej, jag ska ner till GC med familjen den 9 dec. Tänkte hyra cykel någon dag och försöka mig på att ta mig upp till toppen via GC65->GC60, hur lång tid tar det upp ungefär? Kommer ligga på ca 2 w/kg skulle jag tro.

Har ni några andra förslag på rundor, utgår från bahia feliz.

Någon annan som är nere mellan 9-16 dec?

Vill du ha mer omväxling kan du köra ner via Cazadores, La Pasadilla, Ingenio och sen antingen ner till Cruce de Arinaga eller fortsätta GC-551 och ansluta till vägen från St Lucia och därifrån ner till Doctoral. Den första varianten är i runda slängar en mil kortare än Paul D:s förslag. Den andra varianten lite kortare, men nog lite jobbigare p.g.a. GC-551-delen som är lite upp och ner (om jag minns rätt). Om du kör variant 1, se till att du har fungerande bromsar - är bitvis brant mellan Cazadores och La Pasadilla.

Tillbaka
Topp