Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

En tur jag har gjort några gånger med start från SanAgustin är att cykla på grusvägar upp till Fataga där man kan äta och köpa mer vatten. Sedan går man över bergsryggen och ner i dalen mot Santa Lucia för att där ta grusvägar ner till Aldea Blanca och sedan tillbaka ut efter kusten till SanAgustin Det brukar ta 6 timmar för mig men jag är nog ganska långsam i snitt.
C68A9624-2419-4C1B-B503-999C934EA51F.jpeg
7317B31D-6920-4A47-BAE0-0927C176572F.jpeg
211A928E-509D-4670-A258-6BA1A1CD0EFA.jpeg
0BA537AB-FF13-45AF-AA73-827E3F7BC674.jpeg
25383083-E707-4668-A697-4A45CEF54C22.jpeg
E9FB2D65-BDE7-479C-B51C-111300669035.jpeg
C613ABA9-F74B-457A-81DB-5396E97CF659.jpeg
A9853F0D-B369-407C-A478-2AA91E8C0107.jpeg
4386782B-02BE-4FE8-8AC6-B9C35607C0DB.jpeg
DDE5F331-A47C-4D11-823D-D9867F7F91CB.jpeg
F72A9B95-1A92-4300-AA86-B72796048959.jpeg
1D30695A-6C46-4A32-9E68-AD3A8A0B0417.jpeg
6EF4E915-0A07-4817-A346-CAF23C560E3C.jpeg
DF6737CD-83FB-4E61-9E08-2C4143FF6411.jpeg
69617C4D-853C-45D6-B70D-20CADAA7F2FE.jpeg
A4FC646F-85D3-49EA-BBB9-06CE0365A1B9.jpeg

Bilagor

• F8D5AD71-13E8-44AA-A417-87DC7C67461D.jpeg
    F8D5AD71-13E8-44AA-A417-87DC7C67461D.jpeg
    1.2 MB · Besök: 122
Verkar som det är snöigt även uppe i Las Cañadas på Teneriffa:

Verkar som det är snöigt även uppe i Las Cañadas på Teneriffa:
Så även på La Palmas topp. Tur att det inte varar länge (oftast) då man hoppas att snart kunna åka ner.

Trots allt få man nog säga att de vägarna är att föredra framför att vara på denna väg längs kusten från Valle Gran Rey på La Gomera.

Bra video om man vill träna sig på att uttala Scheisse.
Usch ja, vi passerade (dumt nog) avspärrningarna på GC500 ett år. Det fanns då mig veterligt inget färjealternativ till Pto. Mogan så vi tog en rövare.
Ser man på framtiden så kommer det att hända fler ras längs kustvägarna i framtiden.

Ja, vulkaniska berg är ju inte direkt superstabila. Å andra sidan var det ju ett rejält ras vid Mannen i Norge häromåret. Och där är det ju verkligen inte vulkaniska berg.

En bild på vägen på La Gomera från andra hållet, tagen då jag var där 2012 och gick en liten bit bort längs den. Stod skyltar redan då att det var på egen risk man beträdde vägen.
P1030166 (Large).jpeg

Regler mot rundbanor? Är inte BRM i åtminstone Sverige oftast just rundbanor? Eller menar du banor där man kör flera varv på samma bana?

Var ju tvungen att se om det skulle gå och, jo, jag tror att det funkar med en 120-milare på GC om man utnyttjar vägnätet ordentligt. Dessutom rätt skapligt med höjdmeter.

1612633728504.png

Med brasklapp för att det är snabbritat så tror jag att de fall där en vägsträcka utnyttjas två gånger så sker det i olika riktningar. Sen lär det krävas rätt mkt fotostämplingar för ordentlig verifiering av att man cyklat hela rutten.

Var ju tvungen att se om det skulle gå och, jo, jag tror att det funkar med en 120-milare på GC om man utnyttjar vägnätet ordentligt. Dessutom rätt skapligt med höjdmeter.

Visa bilaga 468603

Med brasklapp för att det är snabbritat så tror jag att de fall där en vägsträcka utnyttjas två gånger så sker det i olika riktningar. Sen lär det krävas rätt mkt fotostämplingar för ordentlig verifiering av att man cyklat hela rutten.
Du är inte riktigt normal ;) en sån' rutt ger mig stora leendet!
Behövs när man tvingas titta på mello just nu. Tack för att du räddar lite av mina mentala hälsa.

Visa bilaga 468603

Helt underbart?

Finns det ngn förlängning av maxtiden på en 120-milare pss som det väl på permanenter kan vara längre maxtid om det är många höjdmeter? Känns som att det kan bli ganska tufft att greja 90 timmar annars. Det automatiskt ihopräknade värdet på närmare 32000 höjdmeter är förvisso garanterat en överdrift då det är någon tunnel inkluderad och jag tror att det även utan det blir en del falska höjdmeter. Klart kuperad bana får man nog dock beskriva det som.

Finns det ngn förlängning av maxtiden på en 120-milare pss som det väl på permanenter kan vara längre maxtid om det är många höjdmeter? Känns som att det kan bli ganska tufft att greja 90 timmar annars. Det automatiskt ihopräknade värdet på närmare 32000 höjdmeter är förvisso garanterat en överdrift då det är någon tunnel inkluderad och jag tror att det även utan det blir en del falska höjdmeter. Klart kuperad bana får man nog dock beskriva det som.
Irlands har väl en skaplig runda, minns inte på rak arm varken sträckan, tiden eller höjdmetrarna men jag har för mig att tidstillägg finns.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3-RkFouLJBTl73HQcgxito kan inte öppna pdf

En tremilare helt enkelt ?

Irlands har väl en skaplig runda, minns inte på rak arm varken sträckan, tiden eller höjdmetrarna men jag har för mig att tidstillägg finns.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3-RkFouLJBTl73HQcgxito kan inte öppna pdf
" For events where the rate of climbing is greater than 11 meters per kilometre the President will give consideration to requests for extra time. This will normally be based on a 5% allowance for every full m/km of extra climbing"

Så om man spekulerar i att det skulle vara 30000 höjdmeter och 1200 km skulle det alltså vara 25 höjdmeter per kilometer, d.v.s. 14 höjdmeter mer per kilometer än de 11. Då skulle det alltså innebära en förlängning av maxtiden med 14*5% = 70%, eller m.a.o. skulle maxtiden landa på 153 timmar eller 6 dygn och 9 timmar.

Om man startar på morgonen kan man alltså ha sex hela cykeldagar och en sista ganska ordentlig dag. Handlar alltså om kanske 18 mil/dag. Låter inte helt omöjligt om man är i bra form och verkligen kör disciplinerat och genomtänkt. Lite oklart hur det funkar med logi och proviantering bara om man vill ha en "bekväm" resa.

Bara chansen att få uppleva 4 klimatzoner längs vägen lockar......från arktiskt till tropisk osv. "Följebil" som flyger lågt längs motorvägarna i form av husbil, vem är galen nog att göra ngt sånt?

Finns det någon randonnéecyklingsklubb på Kanarieöarna som man kan kontakta och ge förslag på en liten nätt runda? Eller kan kanske någon svensk randonnéeklubb lägga en permanent på GC!?

Finns det någon randonnéecyklingsklubb på Kanarieöarna som man kan kontakta och ge förslag på en liten nätt runda? Eller kan kanske någon svensk randonnéeklubb lägga en permanent på GC!?
RS har ju lagt en BRM200 Alcudia-Alcudia som jag cyklat solo (inofficiellt) inför PBP 2015. Så det går eller har gjorts iaf.
Check out my activity on Strava: https://strava.app.link/UHO6aVulFdb
Banan ritad av Nypan eller bigmollo tror jag?
Nästan 40 grader varmt, gick inte att äta ngt annat än lite gels.

Senast ändrad:
Jag ska kolla lite med dom få kontakter jag har men söder till norr t.o.r via 2xNieves känns som en rätt cool 200-ing.

Eller en öst till väst, t.o.r.; start nere vid kusten söder om flygplatsen, upp till toppen via Ingenio, La Pasadilla och Cazadores. Sen ner till Puerto Mogan, bort till San Nicolas, uppför VOTT, upp förbi toppen via Tejeda och Cruz de Tejeda, man åker dock inte sista biten upp till toppen då det skulle göra att samma vägsträcka skulle nyttjas i samma riktning två ggr. Sen ner tillbaka till starten via Telde och Ingenio. Skulle ge något i stil med:
1612651657626.png

Förvisso aningen för kort men det går säkert att modifiera rutten en aning för att komma över 200 km.

Eller en öst till väst, t.o.r.; start nere vid kusten söder om flygplatsen, upp till toppen via Ingenio, La Pasadilla och Cazadores. Sen ner till Puerto Mogan, bort till San Nicolas, uppför VOTT, upp förbi toppen via Tejeda och Cruz de Tejeda, man åker dock inte sista biten upp till toppen då det skulle göra att samma vägsträcka skulle nyttjas i samma riktning två ggr. Sen ner tillbaka till starten via Telde och Ingenio. Skulle ge något i stil med:
Visa bilaga 468655

Förvisso aningen för kort men det går säkert att modifiera rutten en aning för att komma över 200 km.
Vott känns lite väl utmanande för ett långlopp känner jag. Dessutom väldigt läskig om vädret slår lite fel, ingen mobiltäckning osv.

Mina längsta turer på GC, bägge med start och mål i Playa del Ingles.
VOTT 147 km 3410 hm på 09:40
Pico ca 165 km mer än 3000 hm och längre tid än 8:40 (jag hade glömt att sätta på cykeldatorn vid start, den sattes på efter ca 25 km. 165 är den uppskattade distansen). I tiderna är det generöst med stillestånd.

Så en 200 vore kul att göra, även om den är inofficiell :geek:

Så länge inte VOTT eller andra stolleprov på 20% är med så testcyklat jag gärna. Hade min nya hoj varit klar hade jag inte gnällt men jag kommer inte uppför VOTT i den formen jag är i nu.
Å andra sidan är jag osäker på om det ens blir en topptur öht i år då jag är sugen på testa ngt nytt och resesällskapet är om möjligt i ännu sämre kondition.

Satt målet på 1000km på 14 dagar, jag blir nöjd om jag får ihop 800 som det känns nu.? om man ens kommer ner vilket känns 50/50.

För VOTT-entusiasterna

För VOTT-entusiasterna
Tur att man inte är på plats, det där blir skitjobbigt.
Inget för gubbar?

Trevligt med tidtagning väsentligen bara uppför. Dock tufft att ha VOTT som tredje tidtagningssträcka. Tyckte det var ganska slitigt de gångerna jag kört etapper med två tidtagningsbackar på Giro delle Dolomiti.

Min taktik som motionär skulle nog vara att trampa på de två första men hålla mig en bit under rött och absolut inte pressa ut det sista i slutet på de två första tidtagningssträckorna. Sen skulle det bara vara att hoppas att det fanns tillräckligt kvar i benen till VOTT så att det inte slutade med en "walk of shame".

Kanske skulle propagera för att Randonneur Stockholm lägger en BRM 200 på GC i t.ex. början av mars 2022?
Första året jag och frun åkte till GranCan i sällskap med en annan randonneur så cyklade vi en 20 milare (svartrejs). TOR Playa Ingles - Las Palmas. Då vi tyckte det skulle kännas futtigt utan en 20 milare. Den var förutom hällregnandet, blåsten och en bit på motorvägen inte så dum om jag minns det hela rätt, så en 20 milare borde vara görbart.

Hällregn och blåst är ju svårt att eliminera risken för. Motorväg tror jag dock vore önskvärt att skippa i ruttdragningen vad gäller en ev. mer officiell 20-milare.

Tillbaka
Topp