Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Du var snabbare än jag. Tror jag hade 1.30 upp till toppen en liten bit före man kommer ut till stora vägen. Å andra sidan försökte jag inte åka fort utan bara maximera mina chanser att komma upp utan stopp.

Hur kör man egentligen VOTT? Är det GC-210 från San Nicolas de Tolentino och sedan höger till GC-606 (i höjd med dammen)? Därefter GC-60 till Ayacata (för en välförtjänt kall) innan man rullar ner GC-605 till Puerto de Mogàn via apelsinmannen/testbacken/Mogán.
Skyltat Artenara från San Nicolas.
Som du säkert redan vet så ska du inte igenom tunneln (som leder till Artenara och FegVOTT) utan kör rakt fram när du ser tunneln till vänster. Efter detta vägval har du 2-3 serpor till första 20%aren av tre. Håll bara ut så blir det snart ”platt” = 8-10%. ?

Bild för inspiration. Inledning av VoTT. Favorit i repris. Gå inte ut för hårt, var ödmjuk för det som komma skall. Går man ut för hårt får man kanske som jag, första fotisättning nästan direkt och kan ta en hyfsad bild. Jag hade inte klarat allt utan fotisättning oavsett strategi. Men jag har gjort hela ensam. Rätt nöjd ändå med tanke på hur långt det är dit och hem från Maspalomas. Soria och förbjudna vägen ingick också eftersom det var efter raset på GC-500 ?
20170315_140128.jpg

Senast ändrad:
Bild för inspiration. Inledning av VoTT. Favorit i repris. Gå inte ut för hårt, var ödmjuk för det som komma skall. Går man ut för hårt får man kanske som jag, första fotisättning nästan direkt och kan ta en hyfsad bild. Jag hade inte klarat allt utan fotisättning oavsett strategi. Men jag har gjort hela ensam. Rätt nöjd ändå med tanke på hur långt det är dit och hem från Maspalomas. ?
För nytillkomna läsare med tro eller övertro på benstyrka och törsttålighet. Längst ned till vänster i bild finns den rätt rejäla tunnelmynningen. Tänker att det kan ge lite perspektiv. Från fotoplatsen/nederlag1 har det jobbiga knappt börjat. ??

Om någon funderar på om jag fipplat med vinkeln på kameran för att överdriva kan jag nämna att det var staket där jag tog kortet. Det var till för att man inte skulle trilla ned.

Om någon funderar på om jag fipplat med vinkeln på kameran för att överdriva kan jag nämna att det var staket där jag tog kortet. Det var till för att man inte skulle trilla ned.
Ser magiskt ut. Jag måste våga testa i slutet av årets julsemester. 2,5 v hårdträning och sen ett försök. Ingen minns en fegis

Är nere 18 dec-8 Jan så 3-4 Jan hade varit perfekt. Då har jag hunnit få lite mil och höjdmeter i benen
Anländer 5/1 om allt funkar. Lunginflammation m antibiotika nu.
Hoppas kunna träna typ 3 veckor före utresan men bör kanske inte börja med VOTT 6/1.
Skulle du komma iväg till VOTT och vilja fota lite = fotisättning och vila ……. så vore det intressant med replika på Hasse#7s mästerverk som han återpublicerade här 14/11. Hans foto tror jag är taget 2017. Tänkte i så fall jämföra med din eventuella bild för att se 4 års slitage på asfalten.

Om man tydligt ser försämring på en sådan bild lär det vara mkt påtaglig försämring i verkligheten. Min erfarenhet är att ens medelst dedikerat foto skildra asfaltskvalitet med mindre än att den är så dålig att asfalten försvunnit.

Om man tydligt ser försämring på en sådan bild lär det vara mkt påtaglig försämring i verkligheten. Min erfarenhet är att ens medelst dedikerat foto skildra asfaltskvalitet med mindre än att den är så dålig att asfalten försvunnit.
DBF8A519-E527-4FB2-9683-8E906DA409DF.png

Möjligt du har rätt!
Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av att jämföra beläggning via foto.
Hoppas det ska vara möjligt att använda större skärm än iPhonen samt förstora som jag gjort med Hasse#7s mästerverk enligt bilaga.

Det man säkerligen kommer att kunna se är hur mängden sprickor utvecklats. OM dessa är det stora problemet så kommer det förmodligen att gå att få en känsla för hur mkt sämre vägen är. Min erfarenhet är dock att det kan vara väldigt olika kvalitet på de delar som inte har sprickor och ibland kan det ge mer utslag på hur eländigt det är att ta sig upp. En viktig faktor för mig är också mängden löst grus och annat då det i stor utsträckning bestämmer hur mkt det går att stå. För mig skulle VOTT helt sittandes garanterat inte funka medan jag om underlaget så tillät säkerligen skulle kunna ta första branten (upp till kammen där det blir platt) helt utan att sitta, givet att jag är i normalskick.

Det man säkerligen kommer att kunna se är hur mängden sprickor utvecklats. OM dessa är det stora problemet så kommer det förmodligen att gå att få en känsla för hur mkt sämre vägen är. Min erfarenhet är dock att det kan vara väldigt olika kvalitet på de delar som inte har sprickor och ibland kan det ge mer utslag på hur eländigt det är att ta sig upp. En viktig faktor för mig är också mängden löst grus och annat då det i stor utsträckning bestämmer hur mkt det går att stå. För mig skulle VOTT helt sittandes garanterat inte funka medan jag om underlaget så tillät säkerligen skulle kunna ta första branten (upp till kammen där det blir platt) helt utan att sitta, givet att jag är i normalskick.
Beskrev 3/11 att beläggningen långa stycken är betydligt sämre än preCovid och att förfallet varat i minst 10år.
Att betrakta foton för att avgöra om man är kapabel att ta sig upp för VOTT tror jag är ett väldigt trubbigt mått vilket du själv är inne på. Det mest korrekta svaret och roligaste metoden är väll att provcykla live.
Det jag är ute efter är att få tillgång till färskt foto med samma motiv som Hasse#7s bild för att kunna se om förfallet blir tydligt i en jämförelse med bilden tagen mars 2017.

Håller med om att provcykling är det korrekta sättet att göra det. Jag gjorde nog rätt som cyklade upp när jag var där 2012. Var en del grus på asfalten på nedre delen vilket tvingade mig till att sitta större delen av första km. Sen var den helt OK som jag minns den. Har dock ingen bild från den delen där Hasse#7 tagit sin bild då det ju är en gnutta brant och jag inte ville chansa med att försöka få fram kameran och riskera att behöva stanna. Så inget foto från 2012 att jämföra med från min sida i alla fall.

Just nu BRA pris på anmälan till Epic 12-13 februari. Tre etapper under två dagar 65€
Då ingår även en BioRacer cykeltröja,
fri massage båda dagarna och
mat som avslutning andra dagen.
Reflexmässigt jämför jag kostnaden för svenska lopp och vad man får i samband med dessa
BioRacer tröja MINST 350kr i Sverige
Massage x 2 MINST 200kr
Varm paella + cola/läsk och
eller lättöl. 100kr
Cykelflaska 750ml 50kr
SUMMA. 700kr
Man går alltså med vinst redan innan man satt en peng på upplevelsen om man har möjlighet att köra.
Har man aldrig varit här, är någorlunda tränad och önskar guidning så tänker jag man kan anmäla sig och följa strömmen för att få ett par fina dagar med andra cyklister. Måste ju inte maxa.

Håller med om att provcykling är det korrekta sättet att göra det. Jag gjorde nog rätt som cyklade upp när jag var där 2012. Var en del grus på asfalten på nedre delen vilket tvingade mig till att sitta större delen av första km. Sen var den helt OK som jag minns den. Har dock ingen bild från den delen där Hasse#7 tagit sin bild då det ju är en gnutta brant och jag inte ville chansa med att försöka få fram kameran och riskera att behöva stanna. Så inget foto från 2012 att jämföra med från min sida i alla fall.
Det är föga förvånande att du var mer taktisk än jag, utöver mer tränad alltså. Det krävs ett stort mått optimism och obefintlig planering för att lyckas med fotot. Jag kanske skall fotografera istället för att cykla. ??

Snöar det och ni saknar dubbdäck?
Snart en månad sen nån cyklade?
Hade planerat vila i 4 veckor efter hemkomst.
Långdragen Lunginflammation debuterade en vecka efter vi landat. Det var INTE planerat. Vaccinfrossan efter trean och feber efter influensasprutan får man ta.
MEN nu är i alla fall jag på G. 70km i söndags med dubb fram. Fyller nu på med korta pass på Monarken för att orka hänga med långliggarna när vi (förhoppningsvis) kommer ner i januari.
Att skriva om dubbdäck i GC-tråden gränsar väll ändå till OT ?
MEN om man kör dubb nu för att i allmänhetens intresse orka klämma VOTT för att fota asfalten i Hasse#7s kurva så hoppas jag det är ok.

Vem blir först att bestiga VOTT med dubbade däck? Och vad kommer inhemskingarna att tro om man cyklar med dubbdäck där nere?

Trackstand i 25% motlut, lirka fram kameran/mobilen, hålla cykeln riktigt still, knäpp en bild, tillbaka med kamera/mobil i bakfickan och trampa vidare. Vad kan gå fel?

Gopro på styret riktad nedåt som kontinuerligt knäpper en stillbild var 5e sekund. Det är inte 2013 längre ;-)
Vill man vara en omoralisk fuskare och demonstrera sin oförmåga att klara en trackstand i 25% motlut så ... :sneaky:

Edit: Riktiga hårdingar tar förstås fram sin portabla camera obscura ut ryggsäcken och använder denna.

Dock verkar det finnas en hel del undantag, t.ex. (om jag förstår det rätt) vid idrottande utomhus:

"Sánchez decidió dispensar de su uso forzoso en zonas rurales, el campo o la playa —siempre que se respete la distancia de 1,5 metros— y la práctica de deportes en el exterior."

Jag har nu påbörjat min VOTT laddning. Tyvärr bara blivit två korta turer på databerget pga andra åtaganden men imorgon är det hjuldagen och det tänkte jag fira med att köra till Ayacata via testbacken och Presa De Las Ninas. Startar ca 9ish från macken i Mogan om nån vill med. Jag lider av PowerPoint lunga så det kommer gå i maklig takt med lunch i Ayacata och sen rulla ner mot Maspalomas.

Jag har nu påbörjat min VOTT laddning. Tyvärr bara blivit två korta turer på databerget pga andra åtaganden men imorgon är det hjuldagen och det tänkte jag fira med att köra till Ayacata via testbacken och Presa De Las Ninas. Startar ca 9ish från macken i Mogan om nån vill med. Jag lider av PowerPoint lunga så det kommer gå i maklig takt med lunch i Ayacata och sen rulla ner mot Maspalomas.
Fin tur, skarva på toppen om det är finväder?

Kort rapport från dagens tur. Startade från macken i Mogan strax innan 9. Lite kallt första kvarten innan jag fick upp värmen. Körde i kortbyxor o kort tröja. Flöt på fint och lite trafik. En bit upp i testbacken blev jag omkörd av en spansk triatlet som såg stark ut. Efter det såg jag inte en cyklist förrän efter presa las Ninas då en tysk gubbe på elcykel blåste om mig. Väl uppe i Ayacata var det mycket folk och dagens rätt var revbensspjäll vilket passade fint dagen till ära. Med fyllda energidepåer hade jag fin fart neråt och frånsett en pensionär i hyrbil som inte lärt sig blinka gick nerfarten fint. I den sista branta stigningen upp innan man är i Maspalomas körde jag om en hjälte på en gammal herrcykel med en stereo i en ryggsäck som körde Bruce Springsteen. Starkt! Avslutade med att ta ett dopp vid amadores innan jag drog hem och la mig att marinera i bubbelkoppen.

Tillbaka
Topp