Cykla i fjällen.

Cykla i fjällen.
"Fjällen" är ju ett ganska ospecifikt område. Men jag skulle kanske rekommendera jämtlandstriangeln, dels för att det aldrig är speciellt långt till närmsta stuga och det är nära till Åre där man kan få tag i alla möjliga reservdelar om man skulle råka haverera något medan man är ute (alltså inte så nära att man kan bara svänga förbi och byta om något pajar andra dagen, men om du kör sönder något efter ett par timmar kan man gå tillbaka till bilen och åka och införskaffa).

Terrängen är som vanligt i "fjällen" lite ge och lite ta. Men utförslöpan från Blåhammaren till Storulvån är episkt skitbra.

jag hade kört Storulvån -> Sylarna -> Blåhammaren -> Storulvån. En etapp per dag (eller jag hade nog gjort hela på en dag, men då blir det lite mer misär och lite mindre mys).

Senast ändrad:
Cykla i fjällen.
jämtland def
men vissa bitar av triangeln är lite för teknisk om man är ny i sadeln
storulvån gåsens vindskydd t.o.r. är ju otroligt trevlig cykling även för nybörjare
vålådalen har ju massor av fina stigar
kläppen till helags t.o.r. är grymt vackert och lättcyklat
åre har ju också en hel del
kolla åre bergcyklisters hemsida de har flera tips på fina xc turer

Cykla i fjällen.
Det jag har sett av Kungsleden verkar cykelbart om man har lite tålamod, och det är tätt mellan stugorna. Jämtlandstriangeln har jag cyklat, tog 5-6 timmar inklusive kaffe på Sylarna, och det gick att hålla bra fart hela vägen.

För stigcykling i skog är Rörbäcksnäs väster om Sälen episkt, men det är ju slingor och inte övernattningsutflykter.

Cykla i fjällen.
Runt Stekenjokk ska det finnas hyfsat slät och fin kalfjällscykling, men inte mellan stugor tror jag. Helags kanske? Som Luthman säger blir det fort ganska besvärligt på kalfjäll, i alla fall om man är nybörjare. Inte omöjligt alls, men man får vara beredd på lite puttande

Tillbaka
Topp