Cykla i regn med fincykel?

uagamlingen

Ny medlem
Har nyligen uppgraderat till en Specialized Venge och funderar nu på hur vanligt det är att folk cyklar i regn och rusk med en (för mig) dyr cykel. Är jag mitt i en träningsperiod sticker jag ut oavsett väder, bilden är från igår efter 90 min spöregn, men är det bara dumt? Sliter jag för mycket på cykeln?

Bilagor

• IMG_20140826_223940.jpg
    IMG_20140826_223940.jpg
    107.3 KB · Besök: 273
Det där är ingen fara, ett tips dock är att spola av cykeln inkl drivlina med en vattenslang innan du ställer in den och det får torka fast. Använd inte högtryck dock. Genom att spola av den blir du av med 90% av smutsen och behöver inte jobba ihjäl dig med avfettning och shampo när du tvättar cykeln. För kedja och drev vill jag också pusha för att använda fotogen på en trasa och torka rent. Funkar förvånansvärt bra och kedjan ser ut som ny efteråt. För kassetten brukar jag ta en liten pensel som jag doppar i fotogen och "målar" på kassetten. Sen tar du en trasa och "flossar" mellan dreven så blir den också fin. Låt sen allt torka några timmar och smörj kedjan med någon "torr" olja så är du redo för nästa runda.

Det som slits mest är nog fälgarnas bromsytor. Mina finhjul är rejält slitna nu. Jag tror inte de klarar mer än 1-2 år till. Förhoppningsvis har jag råd att köpa nya hjul då. :)

Kejda, drev och kassett är slitdelar på ett annat sätt och behöver ändå bytas ofta.
Övriga delar slits i princip inte alls.

Ja, tvättservetter. De på Coop med 72-pack för ca 14 spänn är grymma. Man slipper äcklig parfym också.

När det gäller kedjan så är det mest estetiskt att tvätta. Det som sliter sett till kedjans funktion är smutsen inne i kedjans glidytor, och den får man inte bort med all kedjetvätt i världen. Men en blank kedja är klart snyggare än en smutsig kedja.

En ren kedja är även lite lättare att smörja tycker jag. Men även där kör jag babyservetterna :-)
Jag kör Squirt vaxsmörja på kedjan så det handlar mest om att torka av överskottet.

ICAs säljs också i 72 pack med eller utan parfym så det är nog ungefär samma.

Det är en cykel, inte kronjuvelerna, den ska cyklas på. Så kör du vidare, men se till att göra rent och smörja upp ordentligt efteråt bara. Det är ju dessutom lite som terapi, och mysigt att göra med en öl i handen :)

Har också funderat på detta, så bra tråd. Verkar som de flesta cyklar på i regn (med tanke på cykeln).

Jag fick däremot knirk från vevlagret efter första träningen i regn, ett BB30-lager (räcker som info?). Enligt LBS så är det dåligt/för lite fett inne i vevpartiet(?) från fabrik, alltså inte själva lagren i sig. Han fettade in och det är bra sedan dess.

Om man cyklat i regn, är det något speciellt man kan göra med tanke på lager o dylikt förutom det uppenbara att spola av cykeln.

Nu har jag ingen fincykel per definition, men med tanke på hur svenskt sommarväder kan se ut så blir det en träningsfattig sommar om man nu inte vill ta ut den för att den kan bli blöt.

Fikat skrev:
-------------------------------------------------------
> Har också funderat på detta, så bra tråd.
> Verkar som de flesta cyklar på i regn (med tanke
> på cykeln).
>
> Jag fick däremot knirk från vevlagret efter
> första träningen i regn, ett BB30-lager (räcker
> som info?). Enligt LBS så är det dåligt/för
> lite fett inne i vevpartiet(?) från fabrik,
> alltså inte själva lagren i sig. Han fettade in
> och det är bra sedan dess.
>
> Om man cyklat i regn, är det något speciellt man
> kan göra med tanke på lager o dylikt förutom
> det uppenbara att spola av cykeln.

Fetta in styrlagret. Ofta ont om fett där från fabrik och lagren far illa av att bli blöta utan fett.

Jag har tre cyklar som jag använder regelbundet:
Pendlarcykel 1. En MTB som är landsvägsmoddad och den kör jag med på vintern och på sommaren då det regnar.
Pendlarcykel 2. En racerhybrid som jag bara kör på sommaren då det är torrt väglag.
Racer: Tränar bara då det är torrt väglag.

I och med att bara en cykel rullar i regn eller vinterväglag blir underhållet bra mycket enklare. Dessutom minskar slitaget på framför allt drivpaketet när man slipper regn, vägsalt och sand.

Senast ändrad:
Cykla i regn frivilligt? Är du inte klok? Om man tänkt sig en placering topp 10 på SM eller dylikt, ja då lär man ta grispassen också. Men för vanliga dödliga. Nä verkligen inte.

Nej helt ärligt så kan jag ha den lyxen att i princip bara cykla under bra/goda förhållanden och det ska mycket till om jag skall utsätta mig och min fincykel för regn under träning/nöjes cykling. Under t.ex. VR är det något helt annat. Då får man ta det väder som är.

Eller som under våren/försommaren. Då körde jag 157 dagar i rad och naturligtvis blev det ett par korta turer i regn då. Det är/var ofrånkomligt. Men då var målet att cykla så många dagar i arg som möjligt. Då var det det som var prio ett. Inte att fincykla över tiden.

Sen tycker även jag att det är "trevligt" att köra lite grisigare pass. För det är det. Och visst blir jag lite sugen att ge mig ut i regn och rusk i bland. Men det är bara att kämpa emot. Det ger sig efter ett litet tag inne i värmen.

Jag har en "finregnracer" som jag tar om jag vet att det blir blött under rundan. Då har man alltid någon annan finracer som är nytoppsad och blank att ta ut i solskenet och medvinden.

Haha härligt med en tråd angående cykla i regn, tänkte nyss göra en!

Jag har landsvägscyklat i strax över en månad. Haft tur med vädret; tills idag!
Blev 90 minuter i ösregn, när jag var som längst hemifrån. Fan vad jag var nojig över cykeln på hemvägen! Lite nojig över mig själv också, rädd att bli nedkyld> sjuk.

När jag kom hem slickade jag i princip rent cykeln i två timmar. Jag är så pedantiskt med mina grejor och hade jag låtit den stå skitig hade jag inte kunnat sova pga ångest. :P

Så en rejäl tvättning> avfettning> torkning> smörjning (något mer?). Särskilt noggrann med kedja, kassett, drev. Samt plocka av hjulen och rengöra fälgarna noga. Bromsarna också, fan vad skitiga de blev!

Jag har inte planerat att cykla i regn. Men om det står det bara ska vara molnigt drar jag alltid ut. Gjorde det idag, ändå kom det ösregn.

Förutom att svabba av cykeln i allmänhet är drivlina (torka av och olja kedjan) och fälgar är det jag inriktar mina insatser mot efter regncykling. Om jag känner mig ordentlig kan jag även kolla bromsklossarna s.a. inte något skräp fastnat i dom.

Ett trick(?) när man är ute och cyklar i regn och skit och kedjan börjar låta tråkigt (torrt) av vatten och smuts är att gå in på någon ica och köpa lite symaskinskolja. Kostar 20 spänn, smörjer bra en stund och är lätt att tvätta av.

Gjorde det igår. Men det tar emot att cykla i regn.. :( topsar alltid cykeln i minst 2-3 timmar efter. Är så pedantisk att jag börjar ana en svag hjärnskada. Eller iaf min sambo.. ?

Hörde jag hjärnskada?

Skämt å sido. Jag är likadan med min racer. Hojar inte om det regnar. Börjar det regna så är det ju inte så mycket att göra liksom...

Om man cyklar på asfalt enkom och efter att det sopats på våren, ja då blir ju inte cykeln jätteskitig heller.
Ganska lätt att få rent m.a.o.
Jag spolar aldrig av. Använder som regel en Wettex till ramen och frotté till drivlinan.

Det viktigaste är ju som sagt att få drivlina och bromsklotsar rena.

P.s. Ett litet tips. Sätt en bit färganpassad eltejpsbit på hålen för bromsarna i fram- och bakgaffel. Gör man det så får man aldrig problem med att få in en insex där om det skulle behövas. Det är annars ett favorittillhåll för sand att bosätta sig. D.s.

Jag har ett antal racer och även den billigaste är jag otroligt rädd om och sköter pedantisk. Självklart hamnar man i regn men skulle aldrig ge mig ut i regn. juni var halvdant vädermässigt så blev 159 mil på 21 pass. Trots solskencyklist brukar jag ligga över 1000 mil om året mars-oktober.
Är det risk för regn blir det inte fincykeln, dock blivit överaskad och hamnat i regn endå.

Förstår inte riktigt.
Skillnaden mellan en Racer och en CX är ju i bästa fall en tätningsbricka på hjulaxeln...
...och en CX kan ju se sådan här ut utan problem:
shapeimage_21.png

Mina hjullager dog efter att ha använt ett par nya hjul i ett halvår pga att de började rosta efter några regntrippar. Vet inte om det var regnet eller avspolningen efteråt som var värst men rostade gjorde de både fram och bak (campa zonda). Rengjorde, bytte till keramiska kulor och fettade om alltihop så får vi se om de håller i år. Lagerbanorna kan ju fortfarande rosta.

patrick356 sa:
Mina hjullager dog efter att ha använt ett par nya hjul i ett halvår pga att de började rosta efter några regntrippar. Vet inte om det var regnet eller avspolningen efteråt som var värst men rostade gjorde de både fram och bak (campa zonda). Rengjorde, bytte till keramiska kulor och fettade om alltihop så får vi se om de håller i år. Lagerbanorna kan ju fortfarande rosta.
Om du inte använt högtryck när du spolat så låter det som defekta hjul. De ska tåla bra mycket mer än så. Hur många är vi inte som pendlar året om på vanliga racerhjul av olika slag utan problem.

Rattnalle sa:
patrick356 sa:
Om du inte använt högtryck när du spolat så låter det som defekta hjul. De ska tåla bra mycket mer än så. Hur många är vi inte som pendlar året om på vanliga racerhjul av olika slag utan problem.

Ja sitter ju tätningar som skall hålla fettet inne och ovädret ute. Utan fungerande tätningar kör man snart ner lager - testat det också.

Man skall slita saker med hälsan. Är man rädd att allt skall gå sönder när man cyklar i regn så skall man nog köpa sig en gammal fin militär cykel.

Man kan ju ha en till fincykel med ett par finskärmar på så att man kan cykla ännu längre i regn utan att varken cykeln eller ensjälv blir täckt med grus.

Jag är topsare men jag skulle aldrig få för mig att avstå en tur för lite regn. Möjligtvis att jag byter från karbong till aluhjul men det är för bromsverkans skull snarare än slitage.

Tvättar bara när det inte går att trampa runt ;)
image.jpeg

Gick ju uppenbarligen bra att trampa, lite skit har ingen dött av ;)

image.jpeg

Tog längre tid att rengöra cykeln än vad det gjorde att avverka loppet :)

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Henrik_E sa:
Den där kedjan var inte ren vid turens start. Skäms.

Nä. Fast var iofs en lång skitig tur. Dirty GF typ. Sååå smutsig var den inte innan (fast inte heller ren...)

Stod förra veckan och funderade på att cykla runt en sjö. Problemet är att det finns vägar på båda sidor om sjön, men de möts aldrig...det var tydligen inte värt besväret att fylla ut myren som skiljer dem åt. Att bära cykeln över myren verkar jobbigt, en genare väg blockeras av tät skog och en å. Den genaste vägen går över sjön, om man cyklar från den ena stranden till den andra i 1,5 meter djupt vatten. Frågan är hur jobbigt det är att cykla i vatten? Det här är ett projekt där det definitivt är olämpligt med en ebike... :-D

Tillbaka
Topp