Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
H. sa:Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.
marr sa:H. sa:Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.
Militären kör sitt egna race tyvärr. De säljs inte. De har inte ens tillstånd att sälja längre..
Men har haft ett par sådana i tjänst innan. Hade varit en klart bra lösning om det hade gått.
Vernersson sa:marr sa:H. sa:Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.
Militären kör sitt egna race tyvärr. De säljs inte. De har inte ens tillstånd att sälja längre..
Men har haft ett par sådana i tjänst innan. Hade varit en klart bra lösning om det hade gått.
Militären godtar inte längre de registreringskraven de en gång var med & satte upp (MH) så därför får deras hundar inte registreras hos SKK.
Därav att de kör sitt helt egna race nu.
Marr, de kriterier du sätter upp skulle du faktiskt kunna hitta i Riesen.
marr sa:Vad attans ska vi ha för hund då?
Nu har vi en labbe, räddnings/sök/liksökshund.
Detta kommer vara priorieterad verksamhet även i framtiden, men vore ju kul o cykla skog med den också om de är går.
Tankarna varierar varje dag, högst på önskelistan står en schäfer som de var förr i tiden. Men det är svårt att hitta.. Malle kanske? Svårt att hitta en som inte är helt dampad. Labbe igen? Flatte vore faktiskt lite kul iofs.
Alla dessa val, gör mig tokig!!
marr sa:Vernersson sa:marr sa:H. sa:Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.
Militären godtar inte längre de registreringskraven de en gång var med & satte upp (MH) så därför får deras hundar inte registreras hos SKK.
Jo det är sant, den är med på listan också.
Och ja försvaret tycker det testet är onödigt fär dem själva, fastän de sjäöv varit med o skapa det.. Knasigt värre.
Luthman Photography sa:marr sa:Vad attans ska vi ha för hund då?
Detta kommer vara priorieterad verksamhet även i framtiden, men vore ju kul o cykla skog med den också om de är går.
Tankarna varierar varje dag, högst på önskelistan står en schäfer som de var förr i tiden. Men det är svårt att hitta.. Malle kanske? Svårt att hitta en som inte är helt dampad. Labbe igen? Flatte vore faktiskt lite kul iofs.
Några krav på storlek?
Det finns ju diverse vallhundar/gårdshundar som funkar bra som sök/räddningshundar.
Träffade en malle på en utställning som verkade rätt okej, den jobbar inom någon form av försvar (har sett bilder på denne och dennes husse iförd m90 på "jobb").
Vernersson sa:marr sa:Vernersson sa:marr sa:H. sa:Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.
Jo det är sant, den är med på listan också.
Och ja försvaret tycker det testet är onödigt fär dem själva, fastän de sjäöv varit med o skapa det.. Knasigt värre.
Har för mig att FM var missnöjda med hur MH't var utformat efter den senaste revideringen och därför vägrar de att göra MH på sina avelsdjur.
Länk: http://www.brukshundklubben.se/funk...12/registrering-av-forsvarets-valpar-stoppas/
Luthman Photography sa:"Vår" ras Lapsk vallhund funkar till i stort sett allt. Det finns en kennel utanför Brottby i sthlm som i stort sett kräver att de valpar de säljer ska tränas till räddningshundar. De funkar bra på sök också. De är ju runt 46cm i manken (tik) och hanarna är några centimeter till. Mer uthålliga än explosiva.
Men annars kan ju Kelpie eller någon annan mittemellanvallare vara intressant.
Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
Luthman Photography sa:Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
Fjärdebrunn sa:Den här krabaten dimper ner om en dryg vecka :)
Hoppas hon kommer gilla att jaga bakhjul. Hoppas kunna köra koppellöst om något år.
JojjeM sa:Luthman Photography sa:Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
Äsch, det där såg ju nästan normalt ut. Jag föredrar overallmannen.
/johan
Fjärdebrunn sa:Det är en portugisisk vattenhund. Efter 6v redan med full fart och gladlynt värre. Ska bli en aktiv familjehund och cykelkompis.
Luthman Photography sa:Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
MCM_team sa:Luthman Photography sa:Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
Hoppas du skämtar eller var ironisk...... Ovtcharka är inte lämpliga hundar överhuvudtaget om man inte är fårherde i dess ursprungsländer och har problem med att björnar och rövare tar ens får. Ovtcharkas kan verka sävliga och goa men är oberäkneliga och kan göra oväntade attacker för att försvara sitt upplevda revir. Det tillsammans med deras tyngd och storlek gör dem farliga (kan väga upp mot 80 kg). De är kända för att kunna driva bort björnar genom att attackera dem.
En av mina instruktörer under hundförarutbildningen (mkt erfaren polishundförare med lång erfarenhet som besiktningsman av farliga hundar) ansåg inte att Ovtcharkas hade någon plats i det svenska samhället. Har även andra kollegor som träffat på Ovtcharkas i "farlig hundärenden" och de samlade åsikterna är att det inte är några trevliga hundar.
Tanken på att cykla med en hund på 80kg i koppel som när som helst kan få för sig att barnet du möter på stigen inkräktar på hundens revir, är minst sagt läskig........ Draghund kommer att få en helt ny innebörd.
Fjärdebrunn sa:Det är en portugisisk vattenhund. Efter 6v redan med full fart och gladlynt värre. Ska bli en aktiv familjehund och cykelkompis.
marr sa:Vad attans ska vi ha för hund då?
jomper sa:Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
jomper sa:Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
Coton de tulear är ganska friska mig veterligen , dock är det kanske inte rätt hund för detta ändamål, även om min egen verkar totalt omöjlig att köra slut på ibland. Just det .. pälsvården är inte det roligaste precis :pjomper sa:Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
Vernersson sa:jomper sa:Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
Då får man nog titta på de som går mot urhundsatserna.
Mr Handley sa:Förmögenhet för klippning? PM:a mig så kan jag lära dig hur du både lejonklipper och kortklipper. En bra klippmaskin ink skär går på ca 2000 kr (högt räknat) och den räknar du hem på några få klippningar :)
Fjärdebrunn och larsaw: Här är en bra portisgrupp på FB. https://www.facebook.com/groups/21503147654/
Nackdelen med portugiserna är att de tar "svartjobb" när de har tråkigt :) Dvs hittar på hyss och skapar uppgifter och belöningar som du som ägare inte alls tänkt dig (och som kanske inte är helt lyckat heller).
Basenji. Snabb,uthållig,frisk. Urhund, skäller inteVernersson sa:jomper sa:Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
Då får man nog titta på de som går mot urhundsatserna eller rena draghundsraser.
Där är frekvensen av detta betydligt lägre iaf.
Vernersson sa:Vill tipsa om https://www.instagram.com/rubythetraildog/ samt http://rubythetraildog.com
Vad jag kan se har denna inte vart uppe tidigare.
Fjärdebrunn sa:Så, idag kom Triwa hem. Tar nog lite tid innan hon slutar snubbla så cyklingen ligger en bit fram.
På tredje försöket pinkade hon nu ute så hon blev överöst med beröm.
Återkommer absolut när klippning blir aktuell. Ungarna skriker när de ser lejonklippning:)
Edit
- sedan sket hon på golvet och började blöda lite från en baktass. Det blir cirkus. Nu sover hon...