Cykla med hund?

Cykla med hund?
Ja, men hej igen.

Nu har vår valp blivit snart nio månader och jag funderar på att börja "träna" lite på att cykla med henne. Hon har redan varit ute på två eller tre kortare lunchpromenader där jag cyklat istället för promenerat. Det har gått i samma tempo som när vi går så ingen behöver börja skrika om att man inte får cykla med hundar innan de är vuxna. När vi varit ute har hon fått stanna och gå som hon vill, men i lina så klart. Min plan är att börja kör fler av lunchpromenaderna när jag jobbar hemma med cykeln, fortfarande i promenadtempo, så nej hon ska inte träna kondition eller styrka utan mest lära sig hur hon ska bete sig när vi cyklar.

Jag har inte lusläst hela tråden, men finns det någon som sitter på bra tips? Gärna folk med erfarenhet och inte bara de som läst ett Tour-test.

Hunn är för övrigt en lapsk vallhund vilket är samma ras som thefinger skaffade sig, så det vore kul att höra hur det gått för med henne/honom.

Cykla med hund?
Min , plan är att hon ska gå i lina framför mig. Flexikoppel fäst i böstsele (på mig). Min plan är att hon ska lära sig höger vänster och att följa stigen (och inte springa runt alla träd hon ser).

Cykla med hund?
Jag tror att du måste börja med att få henne att vilja springa med och se cykling som det roligaste som finns. Då kan kopplet ställa till det eftersom ni hela tiden blir avbrutna i det roliga pga koppelstrul.

Någonstans måste det väl finnas ett ställe där du kan ha hunden lös utan att behöva vara orolig?

Först när hon tycker att cyklingen är jätterolig kan du introducera koppel, då kommer nämligen rätt koppelhantering automatiskt bli en belöning eftersom hon då får fortsätta med det roliga.

Fastna på ett träd = stopp = tråkigt.
Byta sida = det roliga fortsätter.
Fel vägval i korsning = stopp = tråkigt
osv.

Cykla med hund?
Vad attans ska vi ha för hund då?
Nu har vi en labbe, räddnings/sök/liksökshund.
Detta kommer vara priorieterad verksamhet även i framtiden, men vore ju kul o cykla skog med den också om de är går.

Tankarna varierar varje dag, högst på önskelistan står en schäfer som de var förr i tiden. Men det är svårt att hitta.. Malle kanske? Svårt att hitta en som inte är helt dampad. Labbe igen? Flatte vore faktiskt lite kul iofs.
Alla dessa val, gör mig tokig!!

Cykla med hund?
Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.

Cykla med hund?
H. sa:
Går det inte att få tag på schäfer via uppfödare med fokus på militär/polisen? De borde väl avla på funktion i första hand.

Militären kör sitt egna race tyvärr. De säljs inte. De har inte ens tillstånd att sälja längre..
Men har haft ett par sådana i tjänst innan. Hade varit en klart bra lösning om det hade gått.

Cykla med hund?
marr sa:
H. sa:

Militären kör sitt egna race tyvärr. De säljs inte. De har inte ens tillstånd att sälja längre..
Men har haft ett par sådana i tjänst innan. Hade varit en klart bra lösning om det hade gått.

Militären godtar inte längre de registreringskraven de en gång var med & satte upp (MH) så därför får deras hundar inte registreras hos SKK.
Därav att de kör sitt helt egna race nu.

Marr, de kriterier du sätter upp skulle du faktiskt kunna hitta i Riesen.

Cykla med hund?
Vernersson sa:
marr sa:
H. sa:

Militären godtar inte längre de registreringskraven de en gång var med & satte upp (MH) så därför får deras hundar inte registreras hos SKK.

Jo det är sant, den är med på listan också.

Och ja försvaret tycker det testet är onödigt fär dem själva, fastän de sjäöv varit med o skapa det.. Knasigt värre.

Cykla med hund?
marr sa:
Detta kommer vara priorieterad verksamhet även i framtiden, men vore ju kul o cykla skog med den också om de är går.

Tankarna varierar varje dag, högst på önskelistan står en schäfer som de var förr i tiden. Men det är svårt att hitta.. Malle kanske? Svårt att hitta en som inte är helt dampad. Labbe igen? Flatte vore faktiskt lite kul iofs.

Några krav på storlek?
Det finns ju diverse vallhundar/gårdshundar som funkar bra som sök/räddningshundar.

Träffade en malle på en utställning som verkade rätt okej, den jobbar inom någon form av försvar (har sett bilder på denne och dennes husse iförd m90 på "jobb").

Cykla med hund?
marr sa:
Vernersson sa:
marr sa:
H. sa:

Och ja försvaret tycker det testet är onödigt fär dem själva, fastän de sjäöv varit med o skapa det.. Knasigt värre.

Har för mig att FM var missnöjda med hur MH't var utformat efter den senaste revideringen och därför vägrar de att göra MH på sina avelsdjur.
Länk: http://www.brukshundklubben.se/funk...12/registrering-av-forsvarets-valpar-stoppas/

Cykla med hund?
Luthman Photography sa:
marr sa:

Några krav på storlek?
Det finns ju diverse vallhundar/gårdshundar som funkar bra som sök/räddningshundar.

Träffade en malle på en utställning som verkade rätt okej, den jobbar inom någon form av försvar (har sett bilder på denne och dennes husse iförd m90 på "jobb").

Malle kan vara väldigt trevligt! Men de kan också vara helt dampade, och man vet inte förrän det är för sent med dem heller tyvärr.

Storlek spelar faktiskt inte så stor roll.

Cykla med hund?
Vernersson sa:
marr sa:
Vernersson sa:
marr sa:
H. sa:

Har för mig att FM var missnöjda med hur MH't var utformat efter den senaste revideringen och därför vägrar de att göra MH på sina avelsdjur.
Länk: http://www.brukshundklubben.se/funk...12/registrering-av-forsvarets-valpar-stoppas/

Fast egentligen är det inget problem. De säljer ändå inte några av de bra hundarna...

Cykla med hund?
"Vår" ras Lapsk vallhund funkar till i stort sett allt. Det finns en kennel utanför Brottby i sthlm som i stort sett kräver att de valpar de säljer ska tränas till räddningshundar. De funkar bra på sök också. De är ju runt 46cm i manken (tik) och hanarna är några centimeter till. Mer uthålliga än explosiva.

Men annars kan ju Kelpie eller någon annan mittemellanvallare vara intressant.

Eller varför inte mitt standardtips en kaukasisk ovtcharka?
maxresdefault.jpg

Cykla med hund?
Luthman Photography sa:
"Vår" ras Lapsk vallhund funkar till i stort sett allt. Det finns en kennel utanför Brottby i sthlm som i stort sett kräver att de valpar de säljer ska tränas till räddningshundar. De funkar bra på sök också. De är ju runt 46cm i manken (tik) och hanarna är några centimeter till. Mer uthålliga än explosiva.

Men annars kan ju Kelpie eller någon annan mittemellanvallare vara intressant.

Helt klart intressanta tips att läsa in sig på :)

Cykla med hund?
Den här krabaten dimper ner om en dryg vecka :)

Hoppas hon kommer gilla att jaga bakhjul. Hoppas kunna köra koppellöst om något år.

Bilagor

• 2016-02-10 23.33.02.jpg
    2016-02-10 23.33.02.jpg
    80.6 KB · Besök: 176
Cykla med hund?
Fjärdebrunn sa:
Den här krabaten dimper ner om en dryg vecka :)

Hoppas hon kommer gilla att jaga bakhjul. Hoppas kunna köra koppellöst om något år.

Grattis! Vad blir hon när hon blir stor?
Jag lyckas engagera mig mer när mina vänner får valpar än när de producerar egna avkommor. Diagnos på det?

Cykla med hund?
Fjärdebrunn sa:
Det är en portugisisk vattenhund. Efter 6v redan med full fart och gladlynt värre. Ska bli en aktiv familjehund och cykelkompis.

Kul! Vi har två stycken hanar. Intelligentare rackare som snabbt lär sig att inte stanna i uppförsbackar, att inte stanna i åar och att rent generellt inte stanna framför framhjulet. Mina kan höger/vänster och lite annat bra att kunna i skogen.

Cykla med hund?
Luthman Photography sa:

Hoppas du skämtar eller var ironisk...... Ovtcharka är inte lämpliga hundar överhuvudtaget om man inte är fårherde i dess ursprungsländer och har problem med att björnar och rövare tar ens får. Ovtcharkas kan verka sävliga och goa men är oberäkneliga och kan göra oväntade attacker för att försvara sitt upplevda revir. Det tillsammans med deras tyngd och storlek gör dem farliga (kan väga upp mot 80 kg). De är kända för att kunna driva bort björnar genom att attackera dem.

En av mina instruktörer under hundförarutbildningen (mkt erfaren polishundförare med lång erfarenhet som besiktningsman av farliga hundar) ansåg inte att Ovtcharkas hade någon plats i det svenska samhället. Har även andra kollegor som träffat på Ovtcharkas i "farlig hundärenden" och de samlade åsikterna är att det inte är några trevliga hundar.

Tanken på att cykla med en hund på 80kg i koppel som när som helst kan få för sig att barnet du möter på stigen inkräktar på hundens revir, är minst sagt läskig........ Draghund kommer att få en helt ny innebörd.

Cykla med hund?
MCM_team sa:
Luthman Photography sa:

Hoppas du skämtar eller var ironisk...... Ovtcharka är inte lämpliga hundar överhuvudtaget om man inte är fårherde i dess ursprungsländer och har problem med att björnar och rövare tar ens får. Ovtcharkas kan verka sävliga och goa men är oberäkneliga och kan göra oväntade attacker för att försvara sitt upplevda revir. Det tillsammans med deras tyngd och storlek gör dem farliga (kan väga upp mot 80 kg). De är kända för att kunna driva bort björnar genom att attackera dem.

En av mina instruktörer under hundförarutbildningen (mkt erfaren polishundförare med lång erfarenhet som besiktningsman av farliga hundar) ansåg inte att Ovtcharkas hade någon plats i det svenska samhället. Har även andra kollegor som träffat på Ovtcharkas i "farlig hundärenden" och de samlade åsikterna är att det inte är några trevliga hundar.

Tanken på att cykla med en hund på 80kg i koppel som när som helst kan få för sig att barnet du möter på stigen inkräktar på hundens revir, är minst sagt läskig........ Draghund kommer att få en helt ny innebörd.

De är lite speciella ja :p

Vore fränt o gå räddningshundsutbildningen med en sån, speciellt delarna där man ska bära hunden, får bli hunden som bär en istället :p

Cykla med hund?
Fjärdebrunn sa:
Det är en portugisisk vattenhund. Efter 6v redan med full fart och gladlynt värre. Ska bli en aktiv familjehund och cykelkompis.

Ah! Tyckte väl jag kände igen "pälshögen".
Här är våran snart 7 månaders Portis-kille:
(Före o efter klippning för en förmögenhet :)

image.jpeg

image.jpeg

Pigg o allert (o påhittig...), betydligt mera aktiv än Boxern vi hade förr om åren. Vi har dock fått tydliga instruktion om att INTE "löp"motionera honom innan höftröntgen :/

Cykla med hund?
Förmögenhet för klippning? PM:a mig så kan jag lära dig hur du både lejonklipper och kortklipper. En bra klippmaskin ink skär går på ca 2000 kr (högt räknat) och den räknar du hem på några få klippningar :)
Fjärdebrunn och larsaw: Här är en bra portisgrupp på FB. https://www.facebook.com/groups/21503147654/

Nackdelen med portugiserna är att de tar "svartjobb" när de har tråkigt :) Dvs hittar på hyss och skapar uppgifter och belöningar som du som ägare inte alls tänkt dig (och som kanske inte är helt lyckat heller).

Cykla med hund?
marr sa:

Om du akn tänka dig en Flatt kanske en lite mindre men ändå väldigt pigg/energisk hund som Welsh springer spaniel kan vara något?
Det är en väldigt mäniskoglad och social ras, gillar att jobba men kan samtidigt vara helt avslappnad inne/hemma.
Vet att det finns 1 räddningshund nån stans i sverige just nu, plus många som är eftersökshundar. Har sett nån welsh på bordercontrol (tv programet på 9an?) som är droghund så man kan kanske se den som allsidig och jobbduglig.

Sen är ju jag kansk lite opartisk då det är "min" ras?

Bilagor

• DSC_0451.JPG
    DSC_0451.JPG
    261.2 KB · Besök: 179
Cykla med hund?
Om vi skulle ha hund skulle det definitivt vara en stor del av grejen att få sällskap vid löpning och skogscykling, och om man då efter att hunden varit valp upptäcker att den inte funkar till det så skulle det ju kännas dötrist. Man vill ju inte gärna lämna tillbaka eller ta livet av nån som blivit en kompis.

Cykla med hund?
jomper sa:
Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?
Coton de tulear är ganska friska mig veterligen , dock är det kanske inte rätt hund för detta ändamål, även om min egen verkar totalt omöjlig att köra slut på ibland. Just det .. pälsvården är inte det roligaste precis :p

Cykla med hund?
Mr Handley sa:
Förmögenhet för klippning? PM:a mig så kan jag lära dig hur du både lejonklipper och kortklipper. En bra klippmaskin ink skär går på ca 2000 kr (högt räknat) och den räknar du hem på några få klippningar :)
Fjärdebrunn och larsaw: Här är en bra portisgrupp på FB. https://www.facebook.com/groups/21503147654/

Nackdelen med portugiserna är att de tar "svartjobb" när de har tråkigt :) Dvs hittar på hyss och skapar uppgifter och belöningar som du som ägare inte alls tänkt dig (och som kanske inte är helt lyckat heller).

Ja tack gärna! Skickar PM inom kort :)

Cykla med hund?
Vernersson sa:
jomper sa:
Finns det egentligen nån ras som INTE har problem med höfter eller andra knepiga rasspecifika defekter?

Då får man nog titta på de som går mot urhundsatserna eller rena draghundsraser.

Där är frekvensen av detta betydligt lägre iaf.
Basenji. Snabb,uthållig,frisk. Urhund, skäller inte

Bilagor

• DSC_0927.JPG
    DSC_0927.JPG
    128.5 KB · Besök: 172
Cykla med hund?
De raser som avlas på funktion snarare än utseende klarar sig bättre. Urhundsraser klarar sig bättre. Så en kombo på dessa är bra :) Portugisisk Vattenhund har väldigt få problem, och höftröntgen/ögonlysning/mentaltest görs för att hitta blodlinjer med problem i. Men det är sällan de har kroppsliga problem på det sättet, på det stora hela en väldigt frisk/funktionell ras.

Cykla med hund?
Så, idag kom Triwa hem. Tar nog lite tid innan hon slutar snubbla så cyklingen ligger en bit fram.

På tredje försöket pinkade hon nu ute så hon blev överöst med beröm.

Återkommer absolut när klippning blir aktuell. Ungarna skriker när de ser lejonklippning:)

Edit
- sedan sket hon på golvet och började blöda lite från en baktass. Det blir cirkus. Nu sover hon...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    171 KB · Besök: 214
Senast ändrad:
Cykla med hund?
Fjärdebrunn sa:
Så, idag kom Triwa hem. Tar nog lite tid innan hon slutar snubbla så cyklingen ligger en bit fram.

På tredje försöket pinkade hon nu ute så hon blev överöst med beröm.

Återkommer absolut när klippning blir aktuell. Ungarna skriker när de ser lejonklippning:)

Edit
- sedan sket hon på golvet och började blöda lite från en baktass. Det blir cirkus. Nu sover hon...

Lycka till!
BTW vart bor ni andra Portis-ägare?

Cykla med hund?
Har själv en jack Russell på 9 mån, pigg rackare som älskar att vara i skogen dock vill han gärna bita i cykeldäcken vilket är ganska obra.... Har inte prövat cykla med han ännu men tänkte pröva framöver i vår

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    373.7 KB · Besök: 182
Tillbaka
Topp