Cykla med hund?

thefinger

Aktiv medlem
Cykla med hund?
Tänkte höra mig för om det är någon som cyklar med hund i skogen här på forumet?

Får hem en valp om några veckor så det hade varit kul att höra vad ni har för tips med träning osv när det kommer till att ha en lös hund i spåret.

/P

Cykla med hund?
Först vid 18 månader rekomenderar en del försäkringsbolag att man börjar cykla med hunden,Har haft med våran hund ute nån enstaka gång och vallhund som han är tyckte han det var superkul att röja runt i skogen,men tjejen var inte lika förtjust då detta är hennes ögonsten som flitigt tränas med i olika former, så om jag känner gumman rätt så kommer vår hund inte med på så många cykelturer till,synd för jag tyckte det var riktigt trevligt med.

Cykla med hund?
Tänk på värmen också. Jag har förökt springa lite med sambons collie och den funkar bra vintertid men på exempelvis sommarkvällar fungerar det bara att springa någon kilometer... sen blir hunden helt enkelt för varm. Att vara fysiskt aktiv mitt på dagen fungerar inte alls.

Cykla med hund?
Tänk på att hundar inte är lika uthålliga som människor. Vi har inte mycket som talar för oss, vi är inte snabbast, starkast, vackrast, trevligast, men vi är extremt uthålliga i jämförelse med andra däggdjur.
Väg-cykling o skogscykling är väldigt olika även för hunden, o skogscykling passar bättre.

O grattis!
Jag har aldrig förstått varför folk skaffar barn istället för hund:)

Cykla med hund?
Raser som är avlade för att springa är en sak, men en vanlig sällskapshund, typ Labrador etc, de har det lite värre.

Du skulle helt enkelt få hålla koll på hunden och anpassa din turs längd och tempo efter hunden.

Cykla med hund?
Har en labradortik som får följa med när jag kör kortare pass på runt timmen i stökig terräng. Hunden älskar det. Har en speciell väst som hon får på sig när vi skall ut. Då vet hon att det är jobb som gäller.

Undviker att köra med henne om det är soligt och varmt.

Cykla med hund?
Vid ca 1-1.5år får den börja springa ordentligt ja.

Rasen är en lapsk vallhund som nog kommer vinna de flesta fighter i skogen :)

Har ni fått problem med att hunden sticker iväg på egna spår eller är cykeln tillräckligt spännande att följa efter?

Cykla med hund?
De tillfällen när hon är lite understimulerad kan hon dra lite längre än annars. Oftast håller hon sig inom 5 m. Vallare är i regel inte benägna att dra men alla är ju olika.

Cykla med hund?
thefinger skrev:
-------------------------------------------------------

> Har ni fått problem med att hunden sticker iväg
> på egna spår eller är cykeln tillräckligt
> spännande att följa efter?

Min erfarenhet är att hundar är väldigt olika på den punkten. Och hundägare är extremt olika på att hålla kontakten. Om du går i egna tankar o lullar på med ditt kommer hunden också göra det -med sitt. Om du är skojigast o hittar på grejer o är tillgänglig för kontakt är det troligare att hunden väljer dig.

Cykla med hund?
Vallhundar har ju ofta ganska liten aktionsradie (jmfr jakthund), våra brukar ofta hålla sig nära. Men, se till att träna inkallning och fot ordentligt, blir mycket roligare att cykla om man slipper oroa sig när man kallar in hunden. Jag har tränat våra på att gå fot bredvid cykeln, praktiskt. Men, så har det ju ändå hänt att de stuckit efter vilt. Inte kul, och svårt att träna bort.

Cykla med hund?
Inga lösa hundar i spår tack.

Sen bör man tänka på förbud mot lösa hundar i skog och mark med vilt och det är ju princip all mark.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

"Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

Senast ändrad:
Cykla med hund?
Mötte en lös hund idag, de två tjejjerna med hunden hade rätt färglada kläder på sig men de var nog för tighta för att vara ämnade för jakt.

Cykla med hund?
Ursäkta mig men detta om Labradorer stämmer inte alls, det är i det närmaste rent skitsnack.

Einarsson skrev:
> Raser som är avlade för att springa är en sak,
> men en vanlig sällskapshund, typ Labrador etc, de
> har det lite värre.
>
> Du skulle helt enkelt få hålla koll på hunden
> och anpassa din turs längd och tempo efter
> hunden.

Cykla med hund?
Lite RR:s från en ganska välkänd (ok i Sthlm iaf) traildog:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018099
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1022920/1023261#msg-1023261
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1133434

Som sagt så bör du vänta ett tag innan du tar med din fyrbenta kompis i cykelspåren, i alla fall om målet är själva cyklingen.
Fram tills dess har du många roliga timmars träning framför dig. Ebba, som jag cyklat med, var helt fantastisk på vardagslydnad redan innan jag lärde känna henne när hon var ca 2 år.
100%-ig på inkallning och väldigt följsam och villig att lära. En avgörande faktor för att kunna ha henne lös är att hon var helt ointresserad av annat än cyklisterna när vi hojjade. Hundar, rådjur eller fågel kvittade. På cykeltur är det det som är uppgiften.
Jag lärde henne kommandot "flytta på dig" vilket kom till när jag upptäckte hennes (o)vana att stanna på stigen och kolla om cyklisten bakom fortfarande var med...

Och jag håller med om uttalandet om Labbar, det är ju bara dumheter. Labbar är ju jaktras det också, även om många inte längre kommer från jaktlinjer.
Leta efter trådarna med Zacko(?) i Övik, var det va? Golden Retriever som älskade DH! :-)

Cykla med hund?
Einarsson skrev:
> Det finns väl ingen som bryr sig om det. Alla släpper väl sina hundar lösa då och då.

Möjligt, men ändå korkat, tycker jag. Men som vanligt gäller väl "bara jag" principen.
Bara jag får ha min hund lös. Bara jag får som jag vill osv.

Nu har jag kanske tur som inte är hundrädd och törs ta tag i hunden i fråga som dräller lös i skog och mark. Men alla är inte det, inte hundrädda.

Min pluton höll fö på att skjuta en Löst springande hund, en schäfer. Den sprang rakt ut på blinderingen under eldgivning och husse blev polisanmäld för det. Rörligt mål i all ära. Men fan inte levande hundar. Det tycker inte jag att vi ska öva på, levande hundar. Sådana som gör det, övar på levande hundar, finns och är inga trevliga snubbar, tycker jag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10324554.ab

Mitt bestämda råd är att inte ha med en lös hund i spåret. Om inte annat så kanske man ska tänka på att det kan finnas andra i spåret och vilda djur. Och om någon tex cyklar omkull pga hunden så kan det bli riktigt dyrt. Ägare har alltid ett strikt ägaransvar för sin hund. Och det betyder att en hundägare är ansvarig för alla skador som dennes hund orsakar, oavsett om hundägaren inte har bidragit till vållandet av skadan eller förfarit vårdslöst på något sätt.

Cykla med hund?
Einarsson skrev:
> Det finns väl ingen som bryr sig om det. Alla släpper väl sina hundar lösa då och då.

Möjligt att det är så. Men ändå korkat, tycker jag. Men som vanligt gäller väl "bara jag" principen. Bara jag får ha min hund lös. Bara jag får som jag vill osv.

Nu har jag kanske tur som inte är hundrädd och törs ta tag i hunden i fråga som dräller lös i skog och mark. Men alla är inte det, inte hundrädda.

Min pluton höll fö på att skjuta en lös springande hund, en schäfer. Den sprang rakt ut på blinderingen under eldgivning och husse blev polisanmäld för det. Rörligt mål i all ära. Men fan inte levande hundar. Det tycker inte jag att vi ska öva på, levande hundar. Sådana som gör det, övar på levande hundar, finns och är inga trevliga snubbar, tycker jag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10324554.ab

Mitt bestämda råd är att inte ha med en lös hund i spåret. Om inte annat så kanske man ska tänka på att det kan finnas andra i spåret och vilda djur. Och om någon tex cyklar omkull pga hunden så kan det bli riktigt dyrt. Ägare har alltid ett strikt ägaransvar för sin hund. Och det betyder att en hundägare är ansvarig för alla skador som dennes hund orsakar, oavsett om hundägaren inte har bidragit till vållandet av skadan eller förfarit vårdslöst på något sätt.

Cykla med hund?
Hur är det med nybörjare, får de vistas i "spåren"? De kan också orsaka olyckor och ställa till det. för att inte tala om barn, springer omkring hur som helst i skogen, kan säkert förirra sig in på områden där Pebben leker krig.

Cykla med hund?
fredrikw skrev:
> Hur är det med nybörjare, får de vistas i
> "spåren"? De kan också orsaka olyckor och
> ställa till det. för att inte tala om barn,
> springer omkring hur som helst i skogen, kan
> säkert förirra sig in på områden där Pebben
> leker krig.

Inte förvånad alls över din kommentar Fredrik, inte alls. Visar bara på din mognadsnivå och inget annat. Försök fredrik, försök förstå. Jag vet att du kanske tycker detta är svårt. Men försök förstå att det är en viss skillnad på en nybörjare i spåret och en löst springande hund.

Cykla med hund?
Pebben skrev:
> Visar bara på din mognadsnivå och inget annat.

Precis. Jag befarar dock att du har en lite annan syn på mognad än jag.

Cykla med hund?
fredrikw skrev:
> Hur är det med nybörjare, får de vistas i
> "spåren"? De kan också orsaka olyckor och
> ställa till det. för att inte tala om barn,
> springer omkring hur som helst i skogen, kan
> säkert förirra sig in på områden där Pebben
> leker krig.

Barn och nybörjare har inte samma tendens att jaga joggare och andra skogsmullar som hundar har...

Har blivit "jagad" flera ggr av lösa hundar under jogging, men aldrig av varken nybörjare eller barn ;)

Cykla med hund?
H. skrev:
> Menar du att man ska cykla mtb med hunden kopplad?

Vad tror du själv?

Cykla med hund?
fredrikw skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visar bara på din mognadsnivå och inget annat.
>
>
> Precis. Jag befarar dock att du har en lite annan
> syn på mognad än jag.

Ja verkligen Fredrik, verkligen.

Cykla med hund?
Einarsson skrev:
> Det finns väl ingen som bryr sig om det. Alla
> släpper väl sina hundar lösa då och då.

Ja, men det behöver kanske inte ske i skog och mark där djur & fåglar har ungar under den i lagparagrafen angivna tiden?

Cykla med hund?
Pebben skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Menar du att man ska cykla mtb med hunden
> kopplad?
>
>
> Vad tror du själv?

Du borde då själv kunna dra slutsatsen att du tycker man ska lämna hunden hemma om man ska köra mtb. För kopplad hund på skogsstigar, nej tack.

För övrigt, vad har skjutfält med cykling att göra?

Edit: För nytillkomna så pudlar jag rätt rejält. Det funkar kalas med koppel så länge man inte kör typ DH. Se tex: https://happyride.se/forum/threads/cykla-med-hund.1844291/post-3211819

Senast ändrad:
Cykla med hund?
stef skrev:

> Barn och nybörjare har inte samma tendens att
> jaga joggare och andra skogsmullar som hundar
> har...
>
> Har blivit "jagad" flera ggr av lösa hundar under
> jogging, men aldrig av varken nybörjare eller
> barn ;)

I call BS!

Det handlar inte om hund lös eller inte. Det handlar om att husse/matte/hundvakt ska ha koll på hunden. Och jag har nog haft fler läskiga "nära"-upplevelser med barn än hundar tror jag.

Cykla med hund?
Ska man vara petig så är det väl smartast att hålla sin hund kopplad, som någon sa är det ägaren som har allt ansvar för vad hunden kan tänkas göra för skada.

Men jag kan tycka att det är rätt trevligt att hoja med hundar som får springa lösa så länge ägaren har sin eller sina hund/hundar under uppsikt och har bra pli på dem.

Jag har aldrig någonsin mött en hund (i skogen) som varit lös och betett sig aggressivt mot människor, snarare att de kanske följer efter en lite för att de vill hälsa och leka lite. Att någon ser det som att bli jagad beror nog snarare på att man inte är van vid att hantera hundar.

Däremot kan jag tycka att det är lite oansvarigt att ha sin hund lös i ett område som är erkänt viltrikt, t.ex Bogesund eller dylikt om man är i sthlmsområdet. Just på Bogesund beror det på att det finns väldigt mycket vildsvin där och de kan vara rätt elaka mot hundar som stöter på dem.

Cykla med hund?
Miss Lycka skrev:
> Snart kommer Pebben med Glocken. Borde inte
> försvarsmakten ha ett strikt ansvar för sina
> dårar med vapen? Mattias Flink är ett lysande
> exempel.

Och varför skulle jag det. Jag klarar av en husse/matte, ja två också om det skulle behövas, utan Glocken ska du se. Hunden, om det nu är en hund och ingen liten råtta, Den kan det bli värre med.

Men ni osäkra med peniskomplex, försök, verkligen, försök fatta att ni inte någonsin kommer någon stans med den här typen av kommentarer. Ööööö han tar med Glocken ööööö. Ja jävla.

Cykla med hund?
För ett par år sedan var jag på en draghundstävling, detta var väl någongång runt oktober tror jag, där fanns det en klass där en hund drog åkare på mountainbike. Anordningen som användes fästes på ramen och hunden satt fast samtidigt som den hade ett säkert utrymme att springa på, kanske 2-2,5m. Jag tror nog att eran lokala brukshundsklubb kan sitta inne med lite nyttiga tips om vilka typer av koppel man kan använda.

För övrigt såg det väldigt kul ut att köra med hund på det sättet.

Cykla med hund?
Pebben skrev
-------------------------------------------------------------------------------
>Ööööö han tar med Glocken ööööö. Ja jävla.

Ja, det är så du lät när du höll på i trådarna med dina lustiga vapenkommentarer.

Cykla med hund?
JojjeM skrev:
> Huvudsaken är väl att hunden får rätt
> kosttillskott :)
>
> För övrigt har det gått bra för mig att cykla
> med labrador i skogen de senaste sju åren.
> Tricket har varit att köra tillräckligt knixiga
> stigar så att det inte går för fort och inte ta
> med hunden när det är för varmt eller köra
> för långt. Ester har väl hängt med på uppemot
> två mil stig som mest men oftast håller vi oss
> under milen.
>
> /Johan

+1
Just så, kör man på det sättet har båda skoj.

Självklart är det hundägaransvar. Nej man tar inte med en jakthund lös. Nej man kör inte med lös hund där det kryllar av folk.
Helt fördomsfullt förutsatte jag att TS var en någorlunda sansad person.

Cykla med hund?
Luthman Photography skrev:
> Jag har aldrig någonsin mött en hund (i skogen)
> som varit lös och betett sig aggressivt mot
> människor, snarare att de kanske följer efter en
> lite för att de vill hälsa och leka lite. Att
> någon ser det som att bli jagad beror nog snarare
> på att man inte är van vid att hantera hundar.

Oavsett om den "bara vill leka lite", så är det förbannat obehagligt att ha en skällande hund nafsande mot benen på en när man springer eller cyklar. Båda har inträffat. Det värsta var när en jycke klättrade upp på ryggen och tryckte ner mig under ytan när jag simtränade i en sjö. Jag började känna paniken över att inte kunna ta mig in till land. Hundar skall hållas kopplade om inte husse/matte har 100% koll i alla lägen.

Cykla med hund?
Har vi löst frågan om lösa hundar? Vänder vi på steken så kan man fråga sig om det ska finnas lösa jakthundar i cykelmarkerna?

Frågan jag ställde var om någon hade några tips på att träna hunden med just cykel.

Freeskier: Det ser verkligen trevligt ut. Samma typ av cykling som jag kör.

Cykla med hund?
Givetvis ska man hålla sina hundar under uppsikt, och jag förstår att det känns obehagligt om en okänd hund börjar springa efter en. Jag tror att det har med hundvana att göra, är man van vid hundar så känner man ganska snabbt igen en hund som vill leka eller om den är aggressiv på riktigt.

Men det är givetvis inget som påverkar en hundägares skyldighet att hålla sin hund under uppsikt. Men något som jag tror kan förklara vissa hundägares oförståelse för att andra kan tycka att det är obehagligt när det kommer okända hundar.

Jag har själv tvingats sparka bort lösa hundar som kommit springande och hoppat på den hund jag varit ute och gått med och det är aldrig roligt.

Så någon form av konsensus är väl att om man ska ha sin hund lös ska man ha full kontroll på den och man ska inte ha det i viltrika områden.

Cykla med hund?
Nej, ta inte med hunden i spåret, det är ett elände med lösa hundar i skogen, på vägen, på cykelvägen, va fan, om man ska ha hund får man ha den kopplad när det finns cyklar i närheten. Är nära att köra på hundar hela tiden på Djurgårn(!) där det är ständigt kopplingstvång. F.Ö. tycker jag att det är korkat att skaffa hund om man vill cykla seriöst, det tar tid o pengar från det viktiga= att cykla.

Cykla med hund?
Lär doggen att cykla. Alla problem lösta.

dogonbike.jpg

Tillbaka
Topp