Einarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns väl ingen som bryr sig om det. Alla släpper väl sina hundar lösa då och då.
Möjligt, men ändå korkat, tycker jag. Men som vanligt gäller väl "bara jag" principen.
Bara jag får ha min hund lös. Bara jag får som jag vill osv.
Nu har jag kanske tur som inte är hundrädd och törs ta tag i hunden i fråga som dräller lös i skog och mark. Men alla är inte det, inte hundrädda.
Min pluton höll fö på att skjuta en Löst springande hund, en schäfer. Den sprang rakt ut på blinderingen under eldgivning och husse blev polisanmäld för det. Rörligt mål i all ära. Men fan inte levande hundar. Det tycker inte jag att vi ska öva på, levande hundar. Sådana som gör det, övar på levande hundar, finns och är inga trevliga snubbar, tycker jag.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10324554.ab
Mitt bestämda råd är att inte ha med en lös hund i spåret. Om inte annat så kanske man ska tänka på att det kan finnas andra i spåret och vilda djur. Och om någon tex cyklar omkull pga hunden så kan det bli riktigt dyrt. Ägare har alltid ett strikt ägaransvar för sin hund. Och det betyder att en hundägare är ansvarig för alla skador som dennes hund orsakar, oavsett om hundägaren inte har bidragit till vållandet av skadan eller förfarit vårdslöst på något sätt.