Cykla med hund?

Cykla med hund?
thefinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Har vi löst frågan om lösa hundar?

Jag vet inte. Själv har jag löst det med sunt förnuft. Kopplat bland folk (cykelbanor etc) och okopplat annars. Cyklar aldrig i (motions)spår.

> Frågan jag ställde var om någon hade några
> tips på att träna hunden med just cykel.

Med lite grundlydnad på plats är det nog bara ut och köra (på behörigt avstånd från folk). Vår labrador är faktiskt mer lydig när jag cyklar än annars. Lite som att det är hennes jobb att ligga strax före eller bakom på stigen. Ligger hon före och väljer fel i ett vägskäl har hon lärt sig att byta om jag ropar "andra hållet". Det är väl det enda cykelspecifika kommandot.

Lite korv eller köttbullar i fickan hjälper också

Hon älskar verkligen cyklingen och kommer viftande så snart hon hör ljudet av kardborrband (cykelskorna).

Och precis tvärtemot vad Frasse säger så har hunden definitivt fått mig att cykla mer. Hon ska ju ut varje dag. Jag cyklar å andra sidan högst oseriöst :)

Lite mer inspiration:

Lycka till
/Johan

Cykla med hund?
Jag brukar cykla med min hund, en vorsteh.
När jag kör med honom kopplad kan det hända både det ena och andra. Han tvänitar för att nosa på nått gott, husse åker i backen. Han väljer fel sida när vi skall köra om en gångtrafikant, husse åker i backen. Han skall pinka igen, husse åker i backen. Draglinan åker in i hjulet då och då. Det går fort husse behöver inte trampa. Ibland är det problem att möta andra hundar...
När han är lös är det mycket lugnare. Jag får trampa som en dåre för att hålla tempot. Men han håller sig på lagom avstånd. Ibland problem med andra hundar, då blir det fot, så löser sig allt.
Rådet blir som vanligt: Testa, roligt är det, både med koppel/draglina och lös hund.

Cykla med hund?
Luthman Photography skrev:
> Givetvis ska man hålla sina hundar under uppsikt,
> och jag förstår att det känns obehagligt om en
> okänd hund börjar springa efter en. Jag tror att
> det har med hundvana att göra, är man van vid
> hundar så känner man ganska snabbt igen en hund
> som vill leka eller om den är aggressiv på
> riktigt.

Jag har också varit med om att hundar "jagat" mig på cykeln och det är obehagligt. Inte för att de verkat ett dugg aggressiva men för att de inte har något trafikvett och jag är rädd för att de ska trassla in sig i eller hamna under mina hjul till skada för både den och mig! Det har inget med hundvana eller inte att göra (har själv haft hundar och cyklat med dem, kopplade).

Cykla med hund?
Frasse skrev:
> Nej, ta inte med hunden i spåret, det är ett
> elände med lösa hundar i skogen, på vägen, på
> cykelvägen, va fan, om man ska ha hund får man
> ha den kopplad när det finns cyklar i närheten.
> Är nära att köra på hundar hela tiden på
> Djurgårn(!) där det är ständigt
> kopplingstvång. F.Ö. tycker jag att det är
> korkat att skaffa hund om man vill cykla seriöst,
> det tar tid o pengar från det viktiga= att cykla.

Du har inte cyklat med hund va? Eller haft en dålig upplevelse. Är hunden lös slipper man ett koppel att trassla med, och andra slipper riskera att köra in i det.
Och jag cyklar jäkligt seriöst ska du veta, det gjorde jag även med hunden!

Men, till TS: Jag kom på en grej. Grym vardagslydnad är som sagt en förutsättning för att ha jycken lös tycker jag. Och ett kommando för att få den att flytta sig är bra, framför allt om man ska cykla med andra. Jag lärde Ebba det på en eftermiddag. När jag "puffat" på henne med med framdäcket och ropat "flytta på dig" några gånger så fattade hon. :-)
Men, om jag hade börjat från scratch med en valp så hade jag även sett till att det finns två olika "lägen" för fot.
Normalläget är ju på vänster sida om föraren. Men det är jäkla opraktiskt om man cyklar i högertrafik. Så ett kommando för att hunden ska veta att "nu ska jag gå fot, fast på fel sida" skulle jag se till att lära in.

Edit: Just ja. Hur långt, fort och länge diskuterades ju...
Weimaran-tiken i mina RR:s ovan var i stort sett alltid snabbare än vi på skogsstig. Transport på väg däremot går långsamt jämfört med cyklister.
Den längsta turen hon varit med på är Södertälje-Mölnbo på Sörmlandsleden. Det är väl 5-6 mil inklusive transportsträckor. Den turen har jag fortfarande dåligt samvete för; det var alldeles för varmt för henne då, men frekventa bad räddade situationen.

Senast ändrad:
Cykla med hund?
H. skrev:
> För övrigt, vad har skjutfält med cykling att göra?

Hur fan ska jag veta det. Jag har väl inte skrivit något om skjutfält, eller?

Nej jag ska inte vara tyken, flåt. För det är en klok bra fråga. En fråga jag kan svara på. Och det är en jävla massa. Du vet folk cyklar, går, rider, rastar hundar, tältar, promenerar, plockar svamp och bär mm. mm. där. Precis som i vilken jävla skog som helst. Så en hel jävla massa har det med saken att göra. Om du frågar mig.

Cykla med hund?
H. skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > H. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Menar du att man ska cykla mtb med hunden
> > kopplad?
> >
> >
> > Vad tror du själv?
>
> Du borde då själv kunna dra slutsatsen att du
> tycker man ska lämna hunden hemma om man ska
> köra mtb. För kopplad hund på skogsstigar, nej
> tack.

Jag har kört de flesta stigar i Hellas med min hund i lina. Jag kör kort sele på hunden( inte dragsele) och en lina som är lång nog för att hon ska kunna kuta 3-4 meter framför cykeln.

Jag fäster linan i brösthöjd på min camelbak.

Det går bra även på teknisk stig, Yra tar racinglinjen ibland, då får man hänga bak lite.

Min hund klarar 3-4 timmar utan problem bara det är lagom kallt. Nu när hon närmar sig tio så får man köra lite långsammare. Ännu har jag aldrig sett henne trött, inte ens efter 8-9 timmar toppturer på skidor. Hundar är gjorda för att springa.

Förutom att springa så är hundar också gjorda för att jaga och bita ihjäl andra djur. Detta gäller speciellt de lite mer ursprungliga hundarna.

Eftersom jag har en Sibirisk Husky så väljer jag att inte ha den lös i stockholmsskogarna då det finns så mycket vilt här. I Norrland brukar det funka men här hemma sticker hon gärna på lite längre vändor och letar efter något att jaga.

Ut och kör! Använd sunt förnuft och tänk på att du är ute för att cykla med hunden, inte för att cykla. Du kör på jyckens villkor.

Cykla med hund?
Einarsson skrev:
> Det finns väl ingen som bryr sig om det. Alla
> skjuter väl en hund då och då.

Cykla med hund?
frankfurt skrev:
> Jag har kört de flesta stigar i Hellas med min
> hund i lina. Jag kör kort sele på hunden( inte
> dragsele) och en lina som är lång nog för att
> hon ska kunna kuta 3-4 meter framför cykeln.
>
> Jag fäster linan i brösthöjd på min camelbak.

Det var ett bra tips, men hur funkar det om hunden plötsligt stannar?

Jag försöker se till att hålla min hund bakom mig för att undvika att köra över henne.

Cykla med hund?
Nu med äldre hund är det inget problem, utan koppel. Tidigare fick jag dränera honom på den första energitoppen, innan det hakades loss. Banta ner på fodret, och ha med som belöning istället.
Numera färdas vi mest landsväg p.g.a. mig, men han hänger fortfarande med i tio mil på en dag. Sedan bär det iväg hem igen. I snitt får han 16 cykel-km om dagen, året om, som varande tolvåring. Många vi möter, tror att han är sex år som mest. "Men, han verkar så pigg? Fin i kroppen."

Då vi vet hur otrevliga människor det finns, så har han aldrig uppmuntrats till att ta kontakt med andra. Finns gott om idioter, vilka söker anledning och tillfällen att få hänga, snitta eller sparka andras husdjur. (Gärna inför publik, eller i ord på forum!)
På djursidan är han begränsad till att endast "skvallra" på gräsand och ekorre. Ett omvandlat jaktbeteende. Hunden i fråga är en blandning av karelsk björnhund, jämthund, jaktlabrador och bordercollie. Så jaktbeteende fanns det gott om!
Har i början använts till att valla nötboskap, och själv varierat det med att ställa älg och ren. Inte rädd för björnar heller.

Det går att få bli även på en jaktgalning. En lös hund är tvungen att vara mer alert på rörelse och ljud, vilket tröttar ut den bättre än att bara bli bogserad i lina. Blir mera följsam.

Cykla med hund?
H. skrev:
> frankfurt skrev:
> -----
> > Jag har kört de flesta stigar i Hellas med min
> > hund i lina. Jag kör kort sele på hunden(
> inte
> > dragsele) och en lina som är lång nog för
> att
> > hon ska kunna kuta 3-4 meter framför cykeln.
> >
> > Jag fäster linan i brösthöjd på min
> camelbak.
>
> Det var ett bra tips, men hur funkar det om hunden
> plötsligt stannar?
>
> Jag försöker se till att hålla min hund bakom
> mig för att undvika att köra över henne.

Nu har jag inte haft hund på massa år. Men min erfarenhet av våran huskey var att det är lättare att ha dem framför, delvis för att de kan hitta ett viltspår och delvis för att de sätter en väldig massa prestige i att vara först och är nöjda då... Fast jag cyklade väll aldrig med den. Stanna gjorde den inte vad jag kan komma ihåg (kanske efterhandskonstruktion :D ). Vad jag minns sket de till ock med i farten om de var uppeggade och ville dra/springa ibland. Inte så praktiskt när man ändå måste stanna för att upp skiten...

Cykla med hund?
Bra med läsning! Vardagslydnad och mer därtill kommer hunden att ha. Tanken är att tävla bruks när åldern är inne.

Jag cyklar på smala singletracks, hällar, hopp, snabba utförslöpor mm så att ha hunden i koppel är inte att tänka på.

DH är också kul tydligen:

Cykla med hund?
http://draghundsport.se/dbpage.aspx?PageNr=16

det är detta du funderar på, har en kompis som tävlar aktivt och har bla tävlat på EM i ungern med min "Flying Foppa" (pointer). Har testat lite själv men har lite för stora mentala spärrar, linan ska INTE vara för lång och av expandertyp max 3 meter utdragen.
Sen garanterar jag att du tröttnar före hunden då det gäller fysik, var försiktig i värmen bara.

Cykla med hund?
H. skrev:
> Huskeys är kanske lite speciella på den
> punkten...

Precis, skulle de stanna i spannet så vore det lite jobbigt :) Men min har stannat några gånger och då hinner man bromsa. Utför stannar hon aldrig, då öser hon på.

De gånger hon stannar så är det för att det går för långsamt och hon blir uttråkad.

Och det funkar bra med lina på teknisk stig även utför. Jag kan inte blåsa på för fullt men de jag brukar cykla med har inte behövt vänta allt för länge på oss.

Cykla med hund?
Tycker inte det verkar lämpligt med en lös hund i ett mtb spår. Eller i skogen över huvud taget. Förutom att den kan störa/skrämma andra människor/cyklister kan den ju också ta upp ett spår efter ex. vis ett rådjur.
Hund i skogen = kopplad hund. Om den ej används för jakt vid tillfället.

Cykla med hund?
Jag har också en hund som jag hoppas kunna ha med mig i skogen snart. Han är lite yvig än så länge då han är hundgårdshund och jag är lite dålig på träna honom bra men vi gör så gott vi kan.

Hittills har han aldrig fått följa med på cykelturer men jag brukar ha honom med på löpturer och skogspromenader, då har jag honom i en lina på kanske 8 meter. Oftast får han släpa den fritt bakom sig men den ger mig en bra marginal om det skulle dyka upp något så det känns tryggt.

Vissa gånger tänker jag att han är redo för cykelturer, andra gånger inte. Jag är lite ängslig som ganska nybliven hundägare men hunden är nog ännu mer ängslig att han ska tappa bort mig än tvärtom så han håller sig nära i skogen och även om han drar iväg lite med nosen mot marken så vänder han när jag hamnar utom synhåll.

Jag har för övrigt träffat Ebba en gång, inte i skogen visserligen, men det motiverade mig att själv skaffa hund. Underbar hund.

Jag hoppas lite att Ester och min hund kanske kan bli kompisar en dag, hon kanske kan lära honom lite om att valla cyklister.

Cykla med hunden med lina fastbunden i styrstam eller rycksäck verkar svårt och trassigt.

Cykla med hund?
Träffade på en lös hund i joggingspåret i morse. 40 meter bakom nästa krök kom husse o matte. De hade inte ens ögonkontakt med hunden. Dessutom är det ett naturreservat och enligt jaktlagen får inte hund löpa lös i skogen mellan 1a mars och 20de augusti, väldigt många arter har parningssäsong då och kan lätt bli störda.

Problemet är inte kopplat/okopplat tycker jag utan egentligen vad som bestämmer när en hund räknas som lös. En del människor har bra koll på hundarna och en del har inte en susning var de har hunden, men var går gränsen?
En hund som springer fram för att hälsa anser jag vara lös iallafall. Min äldsta dotter är livrädd för hundar och hon blir vettskrämd när hundar kommer nära så det är ett problem för hundrädda människor.

Det är dock inte lika illa som teleskopkoppel.. De borde förbjudas.. Ägarna anser att hunden är kopplad men hunden kan ändå kuta runt i en radie på, i värsta fall 10 meter.. Det är sällan man ser en gångväg som är bredare än 10 meter.
Folk borde lära sig att ha kontroll på hunden inte är lika med koppel utan att alltid har kontroll på vad hunden gör.

De hundägarna som har kontroll på sina hundar har jag däremot inget emot, tvärtom, de är föredömen i samhället!

Cykla med hund?
Med lite mer åktimmar tillsammans med min hund och efter att ha tagit till mig av Frankfurts tips att fästa kopplet i bröstremmen på camelbacken har jag nu kommit fram till följande.

Jag kör med sele på hunden, sen ett elastiskt rep som är ca 5-8dm. I det fäster jag flexikoppel som jag spänner fast i bröstremmen. På det här sättet hanteras plötsliga tempoändringar bra och tar Leija fel sida om ett träd har hon lite "fjädring" innan det tar stopp.

Dock upplever jag att största problemen ligger i flexikopplen. Jag kör med 5m, det var det kortaste jag hittade. Jag upplever dock att detta blir för långt. Tillsammans med gummisnodden har hon ca 6m försprång, jag skulle vilja kapa av ungefär två meter. Självklart kan jag göra det genom att bara korta linan, men då återstår två andra problem: Fjädern är för svag och linan är för tunn.

När jag ska hala in Leija vid tex en väg eller om jag ska passera någon behöver jag dra i själva linan och då vill man ju ha lite att greppa. Linan är väl så tunn för att rymmas på rullen. En lösning är ju att köpa en egen lina i rätt längd och dimension.

Fjäderhårdheten är det sista problemet, jag upplever att linan slackar lite för mycket, ibland måste onödigt mycket fokus läggas på att undvika att få linan intrasslad i framhjulet. Jag har provat att bara spänna upp fjädern, men det slutar alltid med att den släpper när linan dras ut och sen får man göra om allt igen.

Är det någon som vet om det finns ett flexikoppel som uppfyller följande kriterier:

- 3m lina
- Greppbar lina
- Hård fjäder

Om inte tror jag att det finns en bra marknad för det... Nu närmar sig vintersäsongen med skidåkning och jag tror att jag kommer ha precis samma önskemål då.

Cykla med hund?
Att hund inte får vara "lös" under hundförbudstiden innebär inte med automatik att den måste vara kopplad. Med "lös" hund menas en hund som springer vind för våg utan kontroll. En hund i långlina som föraren inte har någon kontroll på kan anses vara lös i den bemärkelsen och en okopplad hund som föraren har full koll på som inte jagar vilt fast det springer framför nosen på den anses inte som lös.

Däremot finns det under dom kommunala ordningstadgarna oftast skrivet att det är strikt koppeltvång på allmän plats och i samma stadgar står det vad som menas med allmän plats.

I naturreservat är det alltid strikt koppeltvång.

Sen har vi det där med strikt ägaransvar också. Oavsett vad/vem som är orsaken till att det blir hundslagsmål eller liknande är det hundägaren som ansvarar för skador orsakade av sin hund.
Det är bl.a. därför jag ser till att ingen okänd hund får chansen att komma fram till min hund.
Sparkar jag hunden så att den skadas eller i värsta fall dör så kan jag hävda nödvärn men om min kopplade hund försvarar sig mot en anfallande, lös, aggressiv hund så måste jag betala skadorna på den hunden.

Men för att återgå till cykelträningen så brukar jag börja vid 6-7 månaders ålder och leda cykeln på promenader så att hunden får vänja sig med den och aldrig börja cykla innan den har fyllt ett år. Det viktiga är att om man har hunden kopplad eller fast på annat sätt att man varierar hastigheten så att hunden får variera gångart så att det inte bara är trav tex. samt variera underlag och aldrig på varm asfalt för det blir snabbt brännskador på tassarna.

Cykla med hund?
H. skrev:

>
> Är det någon som vet om det finns ett
> flexikoppel som uppfyller följande kriterier:
>
> - 3m lina
> - Greppbar lina
> - Hård fjäder
>
> Om inte tror jag att det finns en bra marknad för
> det... Nu närmar sig vintersäsongen med
> skidåkning och jag tror att jag kommer ha precis
> samma önskemål då.

Skruva upp o se hur det ser ut inuti, o om du kan ta det därifrån. Linan skulle ju kunna vara ett platt band t.ex.

Superfina videos höst upp på sidan! Otroligt inspirerande.
Min gamla hund har alltid varit lite krasslig, haft många problem genom livet. Med henne har jag begränsat cykling till kanske 1 mil, i lugnt tempo o med pauser. Då har det varit vägcykling. I skogen är ju tempot lägre och mer varierande, det hade hon älskat men det blev aldrig av. I skogen har jag alltid kunnat ha henne lös, hon har aldrig dragit på jakt o aldrig varit mer än 10 meter från mig. Hon är 12 nu o orkar inte längre.
Nu har jag en påläggskalv som fattade grejen på första försöket, behövde inte lära honom springa med. Han verkar orka hur långt som helst. Har långt kvar till den grundlydnad där han kan springa lös, men det vore fantastiskt.

Cykla med hund?
Flexi fanns ju med platt band (förmodligen gripbart) när jag hade hund. Måste väl finnas ännu?
Använde inte det eftersom ryktet sade att det lätt vek sig och stoppade.

Ca ett till två flexi per år konsumerade vår dog. Antingen gick bandet (den runda modellen) eller fjädern. Nog fanns det utrymme för produktutveckling...

Cykla med hund?
Lainen skrev:
> Att hund inte får vara "lös" under
> hundförbudstiden innebär inte med automatik att
> den måste vara kopplad. Med "lös" hund menas en
> hund som springer vind för våg utan kontroll. En
> hund i långlina som föraren inte har någon
> kontroll på kan anses vara lös i den
> bemärkelsen och en okopplad hund som föraren har
> full koll på som inte jagar vilt fast det
> springer framför nosen på den anses inte som
> lös.
>
> Däremot finns det under dom kommunala
> ordningstadgarna oftast skrivet att det är strikt
> koppeltvång på allmän plats och i samma stadgar
> står det vad som menas med allmän plats.
>
> I naturreservat är det alltid strikt
> koppeltvång.
> Sen har vi det där med strikt ägaransvar också.
> Oavsett vad/vem som är orsaken till att det blir
> hundslagsmål eller liknande är det hundägaren
> som ansvarar för skador orsakade av sin hund.
> Det är bl.a. därför jag ser till att ingen
> okänd hund får chansen att komma fram till min
> hund.
> Sparkar jag hunden så att den skadas eller i
> värsta fall dör så kan jag hävda nödvärn men
> om min kopplade hund försvarar sig mot en
> anfallande, lös, aggressiv hund så måste jag
> betala skadorna på den hunden.
>
>

+1

Cykla med hund?
En variant.

dogonback.jpg

Cykla med hund?
Ibland verkar det vara roligare i skogen än husses vägar...
En bra sele och lina gjör det hela roligare och säkrare.

Bilagor

• 2013-02-03 11.45.41.jpg
    2013-02-03 11.45.41.jpg
    176.2 KB · Besök: 120
Cykla med hund?
Har en liten rackare till hund men det händer att han får följa med på cykelturer ibland. Som mest 2 mil, men då hade jag en snitthastighet på ca 8km/h med många pauser. Cyklade runt en sjö så det fanns tillgång till svalkande bad och vatten nästan hela rundan.

Så om man känner sin hund och "lyssnar" på den så är det bara att att köra.

Bilagor

• IMG_20121202_150258.jpg
    IMG_20121202_150258.jpg
    73.5 KB · Besök: 140
Cykla med hund?
Nerkortat flexikoppel (3m) med elastisk ände fäst i bröstremmen på ryggsäck/camelbak funkar faktiskt riktigt bra i skogen. Men det är ju roligare för både mig och hunden när hon får springa lös.

1377554_10151803830783472_1563324289_n.jpg

Chainless-tävling i Malin, Järvsö.

1272534_10151774062863472_130287882_o.jpg

Jörgens stig Åre.

1294364_10151774063123472_1895242164_o.jpg

Jörgens stig Åre.

Cykla med hund?
Jag hoppas att jag/vi kommer att kunna få med min flickväns hund, en mellanpudel, ut på några skogsrundor när hunden blivit tillräckligt gammal. Än är hon bara tio månader men hon gillar redan att vara ute och röra på sig och stormtrivs när vi går långpromenader. Får bli att jobba på lydnaden fram till dess av vad jag har förstått i den här tråden.

Cykla med hund?
Vandraren skrev:
> Har en liten rackare till hund men det händer att
> han får följa med på cykelturer ibland.

Vilken fin! :-)

Ser ju nästan ut som en människa i ansiktsuttrycket. Edit: typ 'Agneta Sjödin'...

Senast ändrad:
Cykla med hund?
AndreasVH skrev:
> Imperial Walker

Lustigt, jag har alltid trott att de där är mycket större. Det kanske är en valp?

/Johan

Cykla med hund?
Tjabba...

Vet inte om du redan fått svaret/rådet, men se till så att hunden är röntgad (höfter och armbågar) och då med resultatet UA (utan anmärkning) innan du börjar cykla. En sådan röntgen görs efter att hunden fyllt 1 år.

Henke :)

Cykla med hund?
Nu borde du kanske ha börjat kunna cykla lite med hunden och eftersom jag och min sambo är på gång att skaffa en Lapsk Vallhund är jag lite nyfiken på hur det går? De ska ju vara väldigt lättlärda så jag misstänker att det inte borde vara några problem att cykla med den?

Tillbaka
Topp